Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1347 ggr
Ronja02
2017-08-02 10:15

Marsvinshonors vikt (hjälpkr

Har två marsvinshonor på ca. 4,5 månader, dom ser bra ut i hullet bara lite "långa" i kroppen. Dom springer ute i gräshagen varje dag och har en stor bur…. men dom väger typ jättelite, den ena väger 410g och den andra 520, jag har förstått att det inte är normalt, och hut ska jag göra för att dom ska gå upp lite i vikt?? Jag ger dom kligröt med havregryn i varannan dag, och jag fick emot alla mina principer och köpte pellets till dom sim dom får ca. En matsked varje dag per marsvin. Dom får 20% av deras vikt i grönsaker varje dag, men inget verkar hjälpa! På en månad har som gått upp ca.20-30g och det känns inte rätt för ett växande marsvin, snälla hjälp!!

Annons:
Ljungåsen
2017-08-02 11:01
#1

Marsvin kommer i olika storlekar. Det enklaste sättet att avgöra om ett marsvin är lagom tjockt är att känna på det. Man ska kunna känna ryggrad och revben men inte alltför tydligt. Växande marsvin brukar behöva någon typ av kraftfoder. Kornkross är ett kraftfoder man kan ge fri tillgång av utan problem. Ska du ge pellets så är Oxbow essentials bäst. Ärtplättar kan också vara ett bra tillskott. Men det absolut viktigaste är ett riktigt bra hö. Hö anpassat för häst, med timotej som bas och hög proteinnivå är det som är mest lämpat för växande marsvin.

Upp till toppen
Annons: