Annons:
Etikettallmänt
Läst 458 ggr
Sandra03
8/8/17, 2:32 PM

Hur får man två chygga marsvin tamt?

Hej har två marsvin som jag haft bara i några dagar, dom är 6veckor gamla. Dom är extremt chygga och rör sej inte när jag är nära dom och springer bara ifrån mej. Men hur gör jag för att dom ska bli tamare?

Annons:
Bellizia
8/8/17, 2:57 PM
#1

Mina marsvin var också så i början sprang och gömde sig och var allmänt väldigt skygga. Det du kan göra är att låta dem vara i sin bur och inte ta ut dem så ofta, så att dem kan vänja sig med den nya miljön. Du kan lägga lite grönsaker i buren och låta dem experimentera lite och som salt lära känna stället och så, det är bra om dem får tugga på något så att dem känner sig avslappnande och kan tänka på något annat. Försök att prata lite med dem så att dem lär känna din röst och vänjer sig med dig och så skåning om kan du börja ge dem grönsaker i din hand så att dem får springa och ta ifrån din hand så dem lär sig att din hand är ofarlig. Buren ska även stå på ett ställa där dem hela tiden kan höra er då dem känner sig tryggare då och är allmänt ganska nyfikna på hur människor lever os,v Det tar olika lång tid för marsvin att bli tama för vissa tar det några dagar andra veckor, månader det kan ta upp till ett år för vissa.

Ljungåsen
8/8/17, 3:39 PM
#2

Nu i början när de är alldeles nya är det klokt att låta dem få bo in sig ordentligt innan du börjar hantera dem. Ge det en vecka eller två. Sedan skulle jag börja plocka upp dem varje dag och ha dem i knät, tillsammans. Ha gärna en mössa eller en handduk som de kan gömma sig i eller under. Muta med något jättegott. Gurka brukar vara populärt. I början vill de säkert inte äta i knät, men det kommer. Viktigt är att inte jaga runt dem i buren när du ska plocka upp dem. Med långsamma rörelser brukar man kunna mota in dem i ett hörn och sedan skopa upp dem.

Upp till toppen
Annons: