Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 2569 ggr
Bellizia
8/10/17, 2:55 PM

Hjälp med att bygga egen marsvinsbur? ;)

Hejsan alla! Jag tänkte bygga en bur till mina 2 marsvin men vill gärna ha lite tips på byggen! ;) Jag har bestämt mig för att ha en liten åvan våning på buren men vet inte riktigt hur man gör?! Har ni tips på det och vilket material som är bäst att bygga väggar och botten med så skriv gärna det där nere. Tack! Hur ser era burar ut som ni själva har byggt? Visa gärna med bilder :) Och vad har ni för botten? Börjar det mögla av kisset? Är det svårare att rengöra om man gemför med en köpt plastbur med galler och hur städar ni den? os.v. ;) Skulle vara jätte glad för bilder på olika burar och som sakt få lite svar på mina frågor! ;D

Annons:
VildaVega
8/10/17, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Roligt att du vill bygga en egen bur! De brukar ofta bli större för grisarna och mer kreativa än vanliga gallerburar. 

Det finns flera sätt du kan bygga en egen marsvinsbur på. Många bygger en bur med hjälp av en bokhylla ex. billy. Då är basen med väggar och golv redan komplett. Du kan själv sätta dit hylplanen som ev väggar, borra ut hål för att skapa olika avledningar och dekorera resten av buren på ett enkelt sätt. Det enda som krävs är att bokhyllan måste stå på en stabil grund så att golvet ej ger vika. Då urin från marsvin är frätande behövs ett skydd för golvet. Jag använder byggplast och över det en vaxduk som gör det enkelt att städa. För att hänga upp vattnet använder jag en vattenflask hållare för cyklar som enkelt kan skruvas fast.

Ett annat alternativ av hemgjord marsvinsbur är så kallade C&C bur. Om du googlar på det får du fina exempel på dessa burar. Lätta att konstuera och flytta runt som man vill, materialet för dessa burar är dock svåra att få tag på i Sverige. Det enda stället jag vet om där man kan få tag på sådant gallet är på ÖoB. Men utbudet av det gallret både kommer och går, så det är tyvärr svårt att få tag på.

Annars kan du alltid bygga en vanlig bur av trä och annat material. Mina två honor bor just nu i en sådan bur som jag byggde för några månader sedan. Detta var min första hembyggda bur från scratch så ett och annat hade jag velat göra annorlunda. Om du vill ha tydligare bilder och mer förklaringar, eller har andra frågor, bara hojta till :) 

(Vet att bilden är inte jätte bra, ska städa buren så kan tydligare bilder fixas om så önskas)

Stigfinnaren
8/10/17, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är kul att bygga marsvinslådor. Jag har byggt av olika material, överblivna spontade golvplankor till hyllplan som går att köpa rät billigt. det finns olika alternativ för att skydda golvet mot urin som framgår av olika inlägg. Jag har genomgående valt brun formplywood. Den är "vattentålig" och mycket tålig mot urin, dessutom väldigt lättstädad.  Jag fäller in plexiglasfönster för att göra lådan trevligare för både människor och marsvin. Glöm inte att sätta upp en tiggpinne. Se bild på vattenflaskhållare och tiggpinne.

Bellizia
8/11/17, 1:29 PM
#3

Okej tack så mycket för allt! :D Känner mig jätte inspirerad nu ska genast börja bygga! ;)

angelicaliv
8/12/17, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag håller på och bygger en bur just nu! Ska skaffa marsvin i höst när vi är färdiga med husrenovering.. Köpte bokhylla på Jysk som är 120x70. Byggt övervåningen av träskiva på 40x70, trälister och plastskivor i klar PVC. Ser "grumligt" ut på bilden för skyddshöljet sitter kvar fortfarande! Rampen är träskiva och pålimmad utematta. Det som återstår är att fästa vaxduk i botten och bygga någon sorts upphängning för vattenflaska. Och ett par marsvin såklart! 😂❤

Upp till toppen
Annons: