Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1056 ggr
Hamster:P
2017-08-11 11:52

Djur vid nos på marsvin

Mina marsvin har varit ute rätt mycket på sista tiden, & idag så märkte jag att det var som 2 små smarta prickar vid nosen på ena. Jag testade att ta bort dem (det funkade), och så såg jag att de hade små ben & såg ut som minifästingar. Jag blev äcklade & mosade båda, & då kom det massor med blod. Vet ej vad jag ska göra. Har ni varit om något liknade? Djuren var ungefär lika stora som ett sandkorn. Hittade inga fler förutom 2 vid nosen. Har tyvärr ingen bild

Annons:
Lillyrod
2017-08-11 12:18
#1

Det var säkert fästingar. De är mindre än knappnålshuvud innan de börjar suga blod. Tur du fått bort dem : )

Ljungåsen
2017-08-11 13:08
#2

Jag tror också att det var fästingar du såg. I den här tråden finns en länk till en artikel som förklarar varför marsvin oftast inte får fästingar. http://marsvin.ifokus.se/discussions/591b2c8c8e0e745fe100019e-fastingar-pa-marsvin?discussions-1

Rheen
2017-08-11 17:12
#3

Hur mosade du dem? Tänker bara att fästingar brukar ju inte vara så enkla att döda - speciellt inte med bara händer.

Det första jag tänkte på när jag läste din text var knott, då en gris här hemma hade en svart prick vid nosen efter att ha äventyrat under terassen (😟), jag mosade den och det kom ganska mycket blod. Det visade sig vara en knott.

~ Rheen.

Hamster:P
2017-08-12 01:23
#4

#3 Tryckte lite på den med en penna, och sprack direkt. Tyckte inte att den kändes som en fästing, och eftersom att det kom blod så hade den uppenbarligen redan börjar sugar blod. Den såg inte heller ut som en fästing :/ Tror nog att det skulle kunna vara knott… tack för hjälpen :)

Hamster:P
2017-08-12 01:45
#5

Det skulle också kunnat vara en "fästings larv". Stog att de hoppade på gnagare & fåglar och sög blod tills de hade blivit nymfer (kan ha helt fel)

Lillyrod
2017-08-12 07:11
#6

Eftersom knott är en väldigt liten "fluga" så hade den nog inte suttit stilla och väntat på att någon skulle ha ihjäl den. Den hade garanterat flugit iväg. En fästing som inte sugit blod är väldigt svår att döda men en som börjat suga blod om än pyttelite går att klämma sönder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: