Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen Om sajten & iFokus Medlemmar Uppfödare Allmänt om marsvin Presentation av marsvin Skötsel Beteende & hantering Aktivering Boende & inredning Foder Sjukdomar, ohyror & skador Avel & ungar Raser, färger & teckningar Utställningar Svenska Marsvinsföreningen Marsvin & tillbehör köpes/lånas Marsvin & tillbehör säljes/omplaceras In Memoriam- marsvin vi minns Bilder & filmer Månadens marsvin

Månadens fråga Undersökningar/ Quiz Lekar OT- Off Topic
Skötsel

Torra tassar

2017-08-13 09:07 #0 av: Marsvins livet

Ett av mina marsvin har torra tassar och har fått förhårdnad vad ska jag göra?!

Anmäl
2017-08-13 10:00 #1 av: Ljungåsen

Smörj tassarna. Jag tycker att inotyol är en bra salva. Den finns receptfritt på apoteket.

Sen är det bra att se över varför marsvinet fått förhårdnader. Oftast handlar det om att de bor på för hårt underlag. Använder man spån behöver lagret vara åtminstone sju-åtta centimeter tjockt. En del marsvin reagerar på terpener som finns i vanligt spån. Då kan det hjälpa att byta till ett underlag som inte är gjort av barrträd.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.