Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1242 ggr
elsabergs
2017-08-15 17:10

Sårig hud

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej en av mina honor har fått små sår på huden på rumpan och bakre delen av ryggen. Det finns säkert någon som skrivit om det här tidigare och jag ska leta runt men vill gärna ha svar här också. Det lossnar lite päls med skinnbitar på men hon äter och rör på sig som hon brukar. Jag har varit borta i två veckor från marsvinen och såg det idag (kom hem igår) har bara en bild tagen med mobil men kanske kommer bättre bilder sen om ni inte ser. Tacksam för svar <33

Annons:
[AnimeV4]
2017-08-15 17:17
#1

Hur gamla är dina marsvin? Det ser ut som att hon har fått sig ett par bett av burkompisen.

elsabergs
2017-08-15 17:58
#2

Hon på bilden är två år en tjej är 1,5 snart och vi har en som föddes i våras som är relativt ny. Den lilla kanske vill bestämma i buren nu när hon börjar komma upp i tonåren?

Ljungåsen
2017-08-15 18:20
#3

Antingen har burkompisen bitit henne, eller så har hon bitit sig själv, kanske på grund av klåda. Är såret på ett ställe hon skulle kunna komma åt själv? Det ser ut som hon har lite mjäll i pälsen, och mjäll i sig kan ge klåda. Mjäll är en sorts svamp, och ett av symptomen vid en svampinfektion i huden är att hårtussar med skinn kan lossna, precis som du skriver. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/svamp.html

elsabergs
2017-08-15 22:21
#4

#3 jag vet inte riktigt om hon skulle kunna nå dit själv. Gick in och läste på sidan och det kanske är svampinfektion som det är, hon har flera liknande sår över baken/ nedre delen av ryggen, kanske 6 sånna ställen som det på bilden. Hon brukar inte ha mjäll så ofta, men det har kommit förut t.ex. om hon varit stressad.

Ljungåsen
2017-08-16 09:24
#5

#4 Är det rimligt att tro att någon av burkompisarna har orsakat såren? Ofta vet man ju vilken relation marsvinen har till varandra. Om det är så att såren orsakats av någon kompis så lär de ju inte ha en speciellt vänskaplig relation, och det borde märkas, tycker man. Är såren rena? I vilket fall tror jag hon skulle må bra av en klippning och ett bad med något bra schampo. Jag tycker att probschampo fungerar bra mot mjäll.

elsabergs
2017-08-17 21:32
#6

#5 jag tror inte att någon av burkompisarna vet henne. Har läst om svampinfektioner nu och kollat på bilder, allt stämmer in på hennes tillstånd och vi tänkte börja behandla med pevaryr. Vi hoppas det kommer hjälpa. Två gånger om dagen i 1 vecka sen ser vi om det hjälper

Annons:
[AnimeV4]
2017-08-17 21:34
#7

Jag skulle dock säga att en sväng till veterinären är säkrast! Jag trodde att mina marsvin hade Ringorm en gång, men det var sellnic. Dvs helt annan behandling.

elsabergs
2017-08-19 15:40
#8

#7 sant det är bäst att vara på den säkra sidan

Upp till toppen
Annons: