Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1071 ggr
pajakaos
8/16/17, 6:02 PM

Svullet öga?

Har försökt läsa lite här på sidan, men är ändå rätt nojig. Min minsting har till och från varit lite fuktig runt ögat, alltså typ haft rinniga ögon, men liksom inte tillräckligt för att jag skulle klassa det som rinnig.

Nu ikväll är han svullen runt ögat och rinnig. Ögat, eller iaf det som syns av det ser fint ut i övrigt. Hade veterinärerna fortfarande haft öppet så hade jag ringt och rådfrågat dem (mao så gör jag det asap imorgon bitti). Har verkligen ingenting hemma (allt tog slut till hästen innan idag, för en olycka kommer ju sällan ensam), så tänkte spola försiktigt med hemmagjord koksaltlösning, men finns det något mer jag kan göra?

En tur till apoteket är planerad imorgon sedan länge, så tänkte bunkra upp lite då. Något speciellt ni rekommenderar till just ögon?

Åker dessutom på semester i två veckor på lördag, så är det något speciellt jag bör be marsvinsvakten hålla koll på? (Marsvinsvakten är van vid marsvin och har haft marsvin i många år, hen kommer dock inte bo här, utan kommer komma några gånger/dag för att kolla till dem. Kommer dock att finnas andra i huset, som tyvärr inte har någon marsvinsvana).

Tacksam för svar :)

Annons:
Ljungåsen
8/16/17, 6:16 PM
#1

Det är klokt att spola ögat med koksaltlösning. Ordentligt, så att du får bort det eventuella skräp som finns där i. Noviform, som finns receptfritt på apoteket, kan hjälpa om det bara är en lindrig irritation av ögat. Om det vore mitt marsvin skulle jag ta det till veterinären så att de kan färga ögat och kontrollera om det finns skador på hornhinnan. En skada i ögat kan snabbt förvärras.

pajakaos
8/16/17, 6:40 PM
#2

Tack :)  Ringer veterinären så fort de öppnar imorgon bitti och hör med dem (dels vad de säger, och dels om ev ledig tid).

Ljungåsen
8/16/17, 6:50 PM
#3

Det låter som en bra plan. Om det har kommit in skräp, och du lyckas spola ur det, så minskar du risken rejält för större skador.

pajakaos
8/16/17, 7:46 PM
#4

Äntligen har koksaltlösningen svalnat tillräckligt. Spolade ordentligt några gånger, och han öppnar ögat betydligt mer än innan. Ska spola några gånger till idag. Ska även se om jag lyckas få i några bilder här så ni kan se skillnaden mellan det svullna och det friska ögat.

[AnimeV4]
8/29/17, 1:26 AM
#5

Hur går det?

pajakaos
9/17/17, 11:13 PM
#6

Allt är bra, droppar och salva tog hand om det efter kontakt med vet :) (har inte varit här inne på länge)

Annons:
[AnimeV4]
9/18/17, 1:02 AM
#7

Åh vad skönt att höra! Tack för uppdateringen!👍

Upp till toppen
Annons: