Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 857 ggr
TrevligTjej94
8/18/17, 1:18 PM

Marsvins buren

Jag ska få två marsvin snart och jag har lite frågor om inredning för marsvin.

1. Kan man ha spån i marsvins buren?  

2. Funkar det att ha trä hus till marsvin? vilken storlek bör man välja i så fall?

3. Har hört att det är viktigt för marsvin att få i sig vitaminer, om det är så, bör jag ge dom något speciellt för att de ska få i sig detta?

Något mer allmänt  jag bör tänka på gällande inredning och boende? 🙂

/// TrevligTjej94 🌺

Annons:
Djur.livet
8/19/17, 1:07 AM
#2

Hej, man kan ha spån i buren men då ska man ha ungefär 5-7 cm tjockt, trä hus fungerar bra så du ska ha 2 marsvins hus eftersom du har 2st man ska inte ha hus som är ett hål som föster då som kan fastna i fönstret, grönsaker ska man ge varje dag och om det är ungar så måste du ge dom kraftfoder om du vill ge pellets så ska man ge Oxbow pelletset för marsvin:) det finns vitamin droppar för marsvin i djuraffärer fast det måste man inte ha😊 Man ska inte ha höhäck, höet ska ligga på marken, sen så är det bra om man har en matskål till varje marsvin, hur stor bur har du till dina marsvin? Ska du få hanar eller honor?😀

elsabergs
8/25/17, 6:59 AM
#3

Jag berättar bara lite kort, marsvinen ska ha tillgång till färskt hö varje dag (då menar jag det som har lite grön nyans och luktar gott) som ska ligga på marken. Om de är ungar så köp oxbows young guineapig food och ge dem lite varje dag, ett bra sätt att bli kompis med marsvinen är att ge de lite mat ur din hand. De ska ha minst två hus/gömställen. Tänk på att marsvinen kommer växa så köp inte för små, då kommer du behöva köpa eller bygga nya snart igen.

Amasone
8/25/17, 5:22 PM
#4

1. Spån funkar bra, finns andra alternativ också, tex fleece, det är mycket en smaksak, underlaget får bara inte vara för hårt, det kan ge problem med tassarna. 2. trähus är bra, ca 35x25 cm. Mitt tips är att ha hus med minst två öppningar, de älskar att springa in och ut och det är också bra om de får för sig att vara i samma hus samtidigt, så kan de alltid komma undan varandra om det skulle bli tjafs. Hus med platt tak kan vara bra, många gillar att sitta på taket :-) Tyghus, fleecemössor/myspåsar, tunnlar i olika material är också uppskattat och kan funka som gömställe. Om man inte fixar själv kan man hitta massor av tyghus, myspåsar och andra grejer till marsvinen på tex Etsy. Om du inte har massor med plats i buren, är det fiffigt att sätta husen en bit från kanterna av buren i stället för i hörnen, som ju annars känns naturligt i en mindre bur. Då kan marsvinen nämligen springa runt/bakom husen och på så sätt få lite längre springsträckor och en lite mer intressant bur med "tunnlar" mellan hus och burkant. Pröva också att lägga en bro mellan husen, typ en bred brädbit, det tycker i alla fall mina marsvin är toppen att vara både under och hoppa upp på. 3. C-vitamin behöver marsvinen få med maten. Enkelt att tex ge dem en liten bit paprika var (röd är mest rik på c-vitamin), en kvist persilja, en bit kål (all slags kål, även broccoli).

Upp till toppen
Annons: