Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 2070 ggr
Klara_Lindberg
8/18/17, 10:53 PM

Marsvinshonor bråkar

Hej Ett av mina två marsvin dog nyligen och jag har nu skaffat ett nytt som nu har bott hos mig i ca 5 dagar. Problemet är att det gamla marsvinet attackerar det nya och biter henne. Det nya marsvinet har nu ca 10 sår på ryggen och rumpan pga bett. Det nya marsvinet vågar inte ens lämna sitt hus om det gamla är i samma bur. Jag har läst att det är normalt att marsvin bråkar när det kommer "en ny till flocken" för att bestämma rangordning, men är det normalt att de är såhär aggressiva? Marsvinen är båda ca 2,5 år.

Annons:
Kirnzy
8/18/17, 11:00 PM
#1

Hur introducerades dom? Hur stor bur har dom och hur många hus, mat/vattenställen har dom? Jag skulle separerat dom om dom bråkar så mycket, och försökt sätta ihop dom på ett säkrare och längre sätt.

Klara_Lindberg
8/18/17, 11:07 PM
#2

Först släppte jag bara in det nya marsvinet i det gamlas bur, sedan efter att ha googlat runt lite särade jag på dem gjorde rent alla hus och "leksaker" och lät dem träffas på "neutral mark". De har 2 hus, vattenställen och matställen. Buren är ca 100 x 60 cm.

Klara_Lindberg
8/18/17, 11:12 PM
#3

Jag har en till bur som är lika stor som den marsvinen bor i som jag brukar använda som utebur, men som jag nu låter det mer aggressiva marsvinet bo i på natten eftersom jag inte kan ha koll på marsvinen då. Hur borde jag göra om jag ska sätta ihop dem igen på ett säkrare sät? och hur länge borde jag hålla dem separerade?

Djur.livet
8/19/17, 1:13 AM
#4

Sätt marsvinen i en egen bur sen så börjar du låta dom få träffas på golvet och så gör det sakta sen så om dom har vänt sig vid varandra mubblera om i buren innan båda flyttar in för dom har ju sina revir i buren, mublera om innan du sätter in dom tillsammans,låt dom få träffas på golvet ge dom grönsaker så dom får äta tillsammans:)

Ljungåsen
8/19/17, 7:19 AM
#5

Lite tjafs är normalt vid nyintroduktion. Att någon biter hål på den andra är inte normalt, och inte okej. Gamla marsvinet försvarar sitt revir mot det nya. För att få det att fungera måste du börja om från början. Separera dem. Helst ska burarna vara så långt från varandra att de inte kan se eller höra varandra. Låt dem vara separerade tills såren på nya marsvinet har läkt. När det är dags för nyintroduktion så gör iordning en stor neutral yta. Åtminstone ett par kvadratmeter stor, men ju större desto bättre. Jag brukar använda golvet i tvättstugan. Fyll ytan med höhögar, grenar, pappkartonger som hus. Minst två utgångar i varje hus. Allt ska vara nytt. Bada båda marsvinen så de luktar likadant. Sätt ner dem samtidigt på den neutrala ytan. Vänta minst en vecka efter att de är sams innan du försöker få dem att gå ihop i bur igen. Läs gärna mer här. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Sedan tycker jag att du borde skaffa en större bur. Den du har är pytteliten, och det är svårare att få marsvin att komma överrens på liten yta.

Klara_Lindberg
8/19/17, 11:20 AM
#6

Tack, jag ska prova det :)

Annons:
[Wijnja]
8/19/17, 11:28 AM
#7

Har du badat det nya marsvinet prova det nya lukter

Upp till toppen
Annons: