Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1181 ggr
Maria.severin
2017-08-26 21:14

Filt som underlag

Jag undrar om någon har tips på annat filtmaterial som underlag till marsvinen än just fleece som många använder? Det har ju framkommit att fleece avger microplaster som spolas ut i havet vid tvätt 🙁

Annons:
Hyvla
2017-08-26 23:22
#1

Visserligen är det sant att fleece avger microplaster, men även vanliga mer "naturliga" tyger avger småbitar som kan skapa problem senare i kedjan. Så när det gäller tyg spelar det egentligen inte så superstor roll vad du väljer för miljön i det här fallet.

Forskade själv länge på alternativ till fleece och valde i slutändan det som jag själv för stunden tycker är både säkrast för marsvinen samt enklast att hålla rent, vilket är just fleece 🙂

Det finns såklart fler åsikter i ämnet, så jag vill inte inte vara hela basen för svaret på din fråga. Men som sagt, alla tyger avger rester vid tvätt - det är bara det att tyger som fleece är mer uppmärksammade då användningen av plast i samhället är en stor fråga.

Maria.severin
2017-08-27 12:38
#2

Tack för svar! Jag ska fundera och prova mig fram.

Amasone
2017-08-27 23:23
#3

Jag använder tätvävda, lite tunga badhanddukar med kort lugg i kombination med toalådor (plastlådor med absorberande burströ och hö ovanpå, där hamnar faktiskt det mesta av kisset och bajset). Funkar bra hos oss, lätt att skaka ur handdukarna varje dag och tvätta vid behov. Jag har inte provat fleece, så jag kan inte jämföra. En liten kommentar angående fleece vs andra material - mikroplaster bryts inte ner lika fort som tex bomullsfibrer och andra naturmaterial.

haushinka
2017-08-28 11:02
#4

Amasone, hur ofta byter du spån i toalådorna? Jag har precis börjat använda spån i toalåda också. Hade tidningspapper under höet innan, men det började lukta efter 1 timma och jag fick byta heeela tiden..

Amasone
2017-08-28 20:48
#5

Jag byter varannan dag, på sommaren när de tillbringar många timmar i sin utebur på dagarna räcker det med två ggr i veckan. Jag har tidningspapper underst för att det blir lättare vid tömning, sedan ett tjockt lager spån eller carefresh, och så hö. En gång i veckan blir det rengöring med ättiksprit utblandat i vatten som jag torkar av lådorna med, de andra gångerna tömmer jag bara och fyller på direkt med nytt tidningspapper och strö.

haushinka
2017-08-29 10:06
#6

Okej, tack! Känns rimligt att byta varannan dag. Jag är nog lite nojig nu precis i början och tror att jag måste städa lådan så fort jag ser en bajsplutt ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: