Annons:
Etikettskötsel
Läst 1620 ggr
Marsvins livet
9/4/17, 7:09 PM

Klippa marsvin?

Mina marsvin har ganska lång päls. Ska jag klippa dem då och isåfall hur?

Annons:
Ljungåsen
9/4/17, 7:14 PM
#1

Ja, jag skulle rekommendera att du klipper pälsen. Det blir bekvämare för marsvinet. Jag använder en hårklippningsmaskin till mina som har växande päls.

Metalmarsvin1
9/5/17, 10:03 AM
#2

Jag har en ch-teddy vars päls växer väldigt fort. På vintern får pälsen bli lite längre, då klipper jag mest runt ögon (annars ser hon knappt något alls), benen och könsöppningen. Att klippa runt rumpan är viktigast (enligt mig) eftersom avföring kan fastna, irritera slemhinnor och leda till bland annat urinvägsinfektion. Jag använder också en trimmer till större delen av kroppen, gärna en tyst maskin eftersom ljudet kan skrämma marsvinet. Till de "svåra" delarna använder jag en liten och vass sax. Är saxen slö så luggar den marsvinet som då helst flyr när det är dags att klippas. Det misstaget gjorde jag i början, trodde den var vass nog men fick gå och köpa en sax i djuraffären istället. Är dina grisar väldigt ovilliga kan man linda in dem varsamt i en liten handduk så att bara delen som ska klippas sticker fram. Och glöm inte godiset, det är det allra viktigaste :-)

Lyan
9/5/17, 5:43 PM
#3

Vet inte vad du har för långhår men jag gjorde en film för några år sedan när jag klipper min satinsheltie Nellie

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[AnimeV4]
9/9/17, 11:23 PM
#4

Mycket bra video, Lyan! Får ta en sväng till Granngården och köpa kam och schampo, för omplaceringarna jag tog för ca 2 månader sen behöver klipp och bad🙂

Ser denna kammen OK ut? http://www.granngarden.se/Dogman/Kam-Dogman-Professional-Metallkam/p/1163091_BASE

Och vad använder du när du tvättar dina? Jag funderar på 4ess för hund. Parfymfritt.

Lyan
9/10/17, 12:18 PM
#5

#4 Tack :-) Kammen ser helt okej ut, men kamma dem inte när de är smutsiga för då kommer kammen att fastna oavsett vilken sort man använder. Det finns också speciella antistatkammar, men det är inget som behövs om man inte ställer ut.

Jag använder Bio-groom protein lanolinschampoo och Tresemmé balsam.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[AnimeV4]
9/10/17, 3:56 PM
#6

#5 Så det gäller alltså att klippa först utan att kamma och bada sen? Klippningen behöver ju inte vara skitsnygg. Nu vill jag mest få bort på längden och få dem ordentligt rena. Måste ändå köpa en hårtork innan jag kan bada dem då elementen inte har gått igång än (inte tillräckligt kallt ute). Det tar ju sån himla tid att endast handdukstorka och jag vill ju inte att de ska bli förkylda.

Om du skulle kolla sortimentet på Granngården och Vetzoo. Vad skulle du då ha valt? Det är där jag brukar handla, så det skulle vara jättebra om något därifrån var bra🙂Tänkte själv på K9 Aloe Vera schampo eller balsam + Fyra Ess. Fyra Ess för häst var billigare och det bör ju inte vara någon skillnad, eller?🤔

Kollar videon också!

Annons:
Lyan
9/10/17, 4:17 PM
#7

#6 Jag hade klippt bort alla tovor och sedan badat. Eller så kan du kapa allt redan innan badet, jag vet ju inte hur kortklippta du vill ha dem.  Det viktigaste är iallafall att få bort tovorna innan du gör något.  

K9 aloe vera är bra. Det använde jag innan, men eftersom jag har en förmåga att ta halva flaskan så blev det för dyrt. Vad för produkter du använder är inte så viktigt om du inte ställer ut. Även människoprodukter funkar så länge det inte är för mycket parfym eller tillsatser. Jag brukar använda neutral. Även djurprodukter kan vara proppade med parfym så det kan vara bra att kolla innan du köper. Kan du få tag på Bio-groom protein lanolinschampo så kan jag helt klart rekommendera det! Det luktar lagom, återfuktar pälsen och gör att den torkar snabbare

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[AnimeV4]
9/10/17, 5:17 PM
#8

#7 Gör det något om man klipper ordentligt och väntar med att bada? Blir det obehagligt då? Jag vet ju själv hur stickigt hår känns på kroppen efter en klippning.

Det låter bra! Jag har kört Masterpet innan då det är milt, men luktar gott. När jag hade vita svin blev de väldigt vita efter det. Jag ska se om jag hittar lanolinschampo. Jag ställer ju inte ut heller, så det viktigaste är att de blir rena nu, fastän det schampot har trevliga egenskaper. Lär definitivt köpa det om jag hittar det framöver iallafall! 

Tack för all hjälp!🌺

Lyan
9/11/17, 10:55 AM
#9

#8 Nej, det är bara att klippa. De brukar bli glada efter att de blivit klippta om de har väldigt mycket päls innan och de bor ju i strö så om de har avklippt päls som ligger kvar så försvinner det fort i ströet.

Varsågod ^.^

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Ljungåsen
9/11/17, 12:23 PM
#10

#8 Klipper jag med sax så behöver marsvinet inte nödvändigtvis bada efteråt. Om jag däremot klipper med maskin så tycker jag det är nödvändigt med ett bad. Det blir lätt en massa små, korta pälsstrån precis överallt, och det kan knappast vara bekvämt.

[AnimeV4]
9/11/17, 11:19 PM
#11

#9 Härligt!👍

#10 Där sa du något! Har klippt ett par marsvin med maskin förut. Det gjorde jag för att sax inte funkade bra på de sprättisarna. Såg dock mycket enklare ut i Lyans video + att jag är bättre på att hantera sprättisar numera!

Blir klippning imorrn då! Vad skönt det ska bli🙂

Upp till toppen
Annons: