Annons:
Etikettallmänt
Läst 1441 ggr
Alma.f
2017-09-06 22:16

Böld under marsvins haka!!!

Hej! Idag upptäckte jag förmodligen en böld under min ca 4 månaders gamla marsvin och vet inte vad jag ska göra. 

Jag har haft en böld på mitt andra marsvin en gång men då satt bölden på bakdelen. Jag är orolig att bölden kommer att växa och störa andningen, kan den göra det? Jag är väldigt tacksam för några svar och tips.

Mvh/Alma

  • Redigerat 2022-05-01 12:26 av Ida Adler
Annons:
Fridaaaa
2017-09-06 22:18
#1

Sånt man aldrig vet, ring veterinär imorgon och boka tid för att kolla vad det är för böld. Finns inga andra alternativ

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2017-09-07 07:45
#2

Håller med om att bölden måste undersökas av marsvinskunnig veterinär. En knöl kan vara många olika saker, och för att veta vilken typ det är och kunna sätta in rätt behandling så krävs ett veterinärbesök. Du kan läsa mer om knölar här. http://www.guinealynx.info/lumps.html

Alma.f
2017-09-07 07:49
#3

#1 #2 Tack för svaren, jag ska ringa en veterinär med en gång.

Mirinda
2017-09-07 12:21
#4

Hur går det? Har du fått tag på en veterinär?

Bölder kan bero på olika saker. Är den mjuk eller hård? Verkar det som marsvinet har ont om du trycker lite på bölden? 

Det allra bästa är om du bor så till att du kan få tid hos en veterinär som är erfaren på marsvin. Ju fortare du kan få tid hos veterinären, desto bättre är det. 

Om du har möjlighet att ta ett kort på bölden och visa här i tråden, så gör gärna det! Det finns en hel del erfarna marsvinsägare här på sajten. Uppfödarna är de som kan allra mest. 

Jag hade själv ett marsvin med böld på kinden i vintras. Vi fick hjälp av en jätteduktig veterinär, så han fick den borttagen snabbt. Sedan fick jag sköta om honom ett tag och ge medicin. Han kryade på sig och blev under tiden bortskämd med massor av smaskiga färska basilikablad och bitar av favoritgrönsaker (paprika och grönkål mest). Gozo heter han och knatar nu omkring med sin kompis Dumle och har det bra. Fast våra marsvin är ett par gamla gubbar som är 6 år.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Alma.f
2017-09-07 21:27
#5

#4 Hej! Jag har fått tag på en veterinär, tyvärr fanns det inga tider denna veckan så det fick bli på måndag.

Siri (mitt marsvin) är helt svart under hakan liksom hennes skinn så bölden syns knapp men man känner den väldigt väl. Så den kommer inte att synas på en bild heller😕När jag kände på den var den halv mjuk och hon verkade inte ha jätte ont. Jag undrar om du vet ifall den kan växa så att den stör andningen??

Ljungåsen
2017-09-08 06:17
#6

#5 Bra att du fått en tid till veterinären. Om bölden sitter under hakan så kan den mycket väl börja störa andningen om den växer. Det är därför det är viktigt att kolla upp den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: