Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 640 ggr
gickan87
2017-09-17 10:52

Bekymmer med nykomling

Har bekymmer med min nykomling Busiga Vilda. En 2 årig hona som bott ensam en tid då hennes kompis dog. Bodde "vägg i vägg" med två hanar varav den ena smet in till henne ett flertal gång dvs hon kan eventuellt vara dräktig i vecka 3. Trodde absolut att hon skulle funka i min flock (nr 1) bestående av 4 honor och en kastrat. Men det går inge vidare. Vilda och Min ena hona Solan hackar tänder och gör "hoppanfall" mot varandra. När dessa anfall sker hackar övriga i flocken tänder och det delas ut tjuvnyp mellan varandra trots tidigare vänskap. Detta händer både i bur och hage på neutral mark. Alternativ 2 är min andra flock (nr 2), en trio av två systrar och en kastrat. Där den mindre systern är hackkyckling av både syster och kastrat. Funderar på om man skulle testa sätta nya, Busiga Vilda hos trion (nr 2) och flytta över hackkycklingen till min storflock (nr 1). Tror hon kan ha en bättre chans där, då hanen är äldre och honan är yngre än Busiga Vilda. Samtidigt vill jag inte stressa Busiga Vilda i onödan ifall hon är dräktig. Hur, och vad gör jag?

MVH Erika :)

Annons:
Ljungåsen
2017-09-17 11:33
#1

Läst den här? https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Hur gjorde du när du introducerade henne i flocken? Hur länge har hon gått tillsammans med den? Det kan bli ruskigt livat i början, men borde lugna ner sig efter ett par dygn. Om hon har varit i flocken ett tag och det fortfarande inte är lugnt så får man börja fundera. Spontant undrar jag om det blir lugnt ifall du plockar ut Solan från flocken. Är det bara hon och Vilda som inte fungerar ihop? Annars får du nog bestämma dig för vilken flock du vill ha henne i, och göra om introduktionen ordentligt från början.

gickan87
2017-09-17 11:57
#2

#1 Tack, ska läsa den! Dem har sprungit tillsamman på neutralt golv med hö och vatten i 36 timmar. Var ganska lugnt när jag släppte in dem i buren (200*80 cm) och då rök alla ihop med varandra. Buren var nystädad och ny inredning.

MVH Erika :)

Ljungåsen
2017-09-17 12:11
#3

#2 Är Solan den av honorna som är mest dominant? I så fall skulle jag testa att backa bandet och ha kastraten och Vilda i buren, och Solan och de andra någon annanstans i ett par dygn. Sedan släppa ner Solan i buren, och se om det lugnar sig när de bara är tre. Och om det gör det, fylla på med de andra flickorna, en i taget.

Sagolikt
2017-09-17 13:56
#4

Jag tänker precis som Ljungåsen i # 3. Kastraten är som jag ser det nyckeln och han verkar behöva lite hjälp med att förstå det.

Upp till toppen
Annons: