Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1373 ggr
[mmireeela]
2017-09-18 18:22

Borde jag omplacera mitt marsvin?

Hej,
för nästan ett år sedan fick jag två söta små marsvin utav min föräldrar. Jag var överlycklig och tog hand om dem så bra jag kunde. Men det finns bara så mycket jag kan göra. Mitt ena marsvin blev sjuk för några månader sedan och mina föräldrar brydde sig inte om att ta honom till veterinären (fastän jag tjatade som bara den) och som jag fruktade dog han efter några veckor. Jag blev jätte ledsen medan mina föräldrar mer eller mindre ryckte på axlarna och sa ''fanns ingenting vi kunde göra, vi visste inte att han var sjuk''. 

Samma dag som det ena marsvinet gick bort så märkte vi att båda marsvinen hade pälsätare. Det var först då min mamma ringde till veterinären eftersom hon tyckte detta var ''fruktansvärt äckligt'' och var orolig att människor kanske skulle kunna bli smittade. För att inte dra ut på det hela så kom vi till veterinären och fick medicinera mitt marsvin och han är nu frisk. 
Veterinären sa till oss att vänta iallafall en månad tills vi skaffar ett nytt marsvin (genom omplacering/adoption såklart). Men problemet är den att det har gått några månader nu. Jag har gjort min del utav det hela (läst allt som stod skrivet på Eragons hemsida om att adoptera ett nytt marsvin) medan varken mamma eller pappa gör sin. Ingen utav dem hjälper mig med att mejla eragons (ingen utav dem har ens läst på om marsvin och kan ingenting om hur man tar hand om ett) och eftersom jag inte får hjälp så finns det ingenting jag kan göra.

Jag har läst att det går att ha ett marsvin enskilt (även fast det inte är rekommenderat då man helst ska ha minst två) så jag försöker ta hand om honom så bra som möjligt, men det är väldigt svårt för tillfället då min psyke inte är på topp och jag kan knappt ta hand om mig själv. Jag mår sämre än vad jag redan gör då jag känner att jag inte tar hand om honom tillräckligt bra. Han får såklart mat och vatten men jag drar ut på att städa hans bur, han får knappt någon uppmärksamhet och jag tar sällan ut honom från buren.

Så vad borde jag göra? Det känns som om mitt enda val är att omplacera honom men det känns jätte tungt då jag såklart har fäst mig vid honom och tycker om honom galet mycket. Men som det ser ut nu så tror jag att det vore bäst att han fick komma till någon som faktiskt har orken och redskapen till att ta hand om honom (som exempelvis föräldrar som bryr sig och hjälper till när det behövs).

Annons:
Ljungåsen
2017-09-18 18:45
#1

Ja, om du inte skaffar ditt marsvin en ny vän så tycker jag att du borde omplacera honom. Det är inte juste mot honom att få leva sitt liv i ensamhet, och det är inte lagligt heller. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen. Bor du i någorlunda närhet av Göteborg så rekommenderar jag du tar kontakt med Eragons, och beskriver situationen precis som du gjort här. Du kan mejla själv, fastän du inte är vuxen. http://www.eragons.se/kontakta-oss/

Kirnzy
2017-09-18 18:48
#2

Jag tycker att du borde omplacera. Att låta ett sjukt marsvin gå runt i veckor utan någon hjälp innan den dör är inte okej. Om du själv inte kan ta ditt marsvin till veterinär om det behövs och om dina föräldrar inte bryr sig så tycker jag inte det är rätt att skaffa ett till marsvin och det är inte heller snällt att ha ett ensamt.

[AnimeV4]
2017-09-18 19:20
#3

Jag håller med ovanstående. Jag tycker att du är jätteduktig och mogen som gör vad du kan, men har du inte möjligheten att ta marsvinen till veterinären eller betala för det så finns det ju ett stort/avgörande problem.

Jättetråkigt att dina föräldrar inte engagerar sig och låter det gå till såhär, speciellt när det var de som köpte marsvinen ifrån början. Det är inte ditt fel, men enligt mig är det bästa du kan göra är att omplacera ditt marsvin och vänta med marsvin tills du har möjligheterna jag nämnde. De du skaffar i framtiden kommer säkert att vara jättelyckliga hos dig.

[AnimeV4]
2017-09-18 19:20
#4

Oh nu försvann TS tydligen ifrån sidan..😕

Upp till toppen
Annons: