Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1985 ggr
MarsvinGuineaPigs
9/23/17, 1:14 AM

Behandla urin/luftväg samtidigt m. antibiotika?

Mina marsvin har fått flertalet sjukdomstillstånd med anledning av att de utsatts för djurplågeri. Jag skriver nu lite bakgrund kring det hela. Jag skulle uppskatta era åsikter i fallet, då jag inte riktigt vet hur jag ska ta det. Min frågeställning står de två sista styckena om ni inte vill läsa allt.

Jag åkte på semester i en vecka och skaffade en betrodd och betald marsvinsvakt. De två personerna jag anlitade driver ett företag som hjälper djur och har även då pensionat. Jag var mycket (läs MYCKET) noga med att förklara allting för mannen som tog emot (det är ett par som driver denna verksamhet på sin gård, kvinnan träffade jag aldrig varken vid ankomst eller hemkomst). Jag hade planerat allt i minsta detalj, jag hade med mig precis allt som skulle behövas (egen bur som jag ansåg skulle räcka för veckan, eget hö, egna grönsaker, egna vattenflaskor, you name it). Jag har ett marsvin utan framtänder, vilket innebär att hon behöver mycket finfördelade grönsaker i lite längre stänger för att få i sig sin mat men samtidigt få tuggmotståndet för kindtänderna. Jag hade själv skurit upp de första tre dagarnas kost för att visa honom hur det skulle se ut (jag informerade även om mitt "tandikappade" marsvin redan när jag bokade plats via telefon, och det skulle inte vara några problem enligt honom). Marsvinen skulle stå varmt och utan drag. När jag kom dit så visade det sig att de skulle stå i en trång liten sadelkammare i stallet. Absolut inte vad jag tänkt mig, men han lyckade övertyga mig om att det skulle vara varmt och utan drag i den där kammaren. Han lovade också att det skulle vara upplyst och att de under dagtid skulle ha möjlighet att höra människorna jobba i stallet, för att få lite mer umgänge. Han ville inte ha min större bur, utan tog en av deras egna mindre burar som han hade förberett med strö. Jag har av hälsoskäl för marsvinen valt bort strö sedan nästan 2 år och hade med mig flera omgångar med fleecefiltar/handdukar. Han lovade att de skulle städa buren helt minst en gång och att han då skulle ändra till handdukarna/fleecefiltarna. Jag förklarade allt för honom. Han påstodd sig även vara kunnig/van vid marsvin.

Jag åkte på semester. Kom tillbaka en vecka senare. Och hittade mina marsvin inlåsta i ett totalt bäckmörker i den där kalla satans sadelkammaren. Det var fruktansvärt att se i vilket skick dom var. 3 av 5 marsvin hade gått ner över 100 g i vikt, mitt äldsta marsvin kunde jag knappt känna igen, då hon hade blivit av med mer eller mindre alla hennes fina virvlar när de andra tuggat på hennes päls. En av de andra tjejerna hade fått hela sin päls förstörd (det som jag nu förstått är någon form av ohyra). Mitt äldsta marsvin tog över 2 veckor på sig att bli normal i sitt beteende igen, hon satt helt apatisk i buren när jag kom. Hon är vanligtvis en mycket social och glad tjej. Höet jag hade med var HELT orört i påsen. Jag har exakt samma mängd i påsen och den var helt ny, den brukar räcka i två veckor. Vilket alltså innebär att den borde ha varit åtminstone halverad. Han har alltså inte lagt in något hö på en hel vecka! ALL mat var möglig (han hade låtit det ligga kvar i sadelkammaren hela veckan!). Det var två stora svarta skalbaggar i spånet (nej, de bytte inte på hela veckan). Jag tilltalade honom väldigt kort. Jag ville helst av allt bara skrika på honom.

Nu till det riktigt stora problemet. Marsvinen har med anledning av dessa djurplågare nu fått flertalet sjukdomar. Förutom Ohyra (jag tror just nu på marsvinsskabb/static lice) så har åtminstone en av de någon form av luftvägsproblem/förkylning. Förutom detta så har åtminstone en av de antingen urinvägsinfektion eller urinsten då det är blod i avföringen och de uppenbart kissar mer än normalt. Jag ska nu ta marsvinen till veterinären vilket kommer bli mycket kostsamt. Jag har kontaktat min lokala veterinär (som inte kan marsvin men som är snäll nog att skriva ut recept till mig utan extra kostnad för "undersökningen"). Jag har bett honom om Stronghold för marsvinsskabben/static lice, det är väl det som verkligen kan ta död på skiten? Jag har tänkt att ta Strongholds spot-on i nacken, alltså den på 60mg/ml för de under 800 g och 120mg/ml för de som väger över 800 g. Jag har tänkt att be om tre doser per marsvin, alltså tre behandlingar med ett antal veckors mellanrum. Har jag tänkt rätt då? Eftersom Sverige är ett U-land när det gäller marsvinskunniga veterinärer så får man ju göra precis allt "veterinärjobb" på egen hand. Jag är otroligt tacksam och lyckligt lottad som har en snäll veterinär som försöker hjälpa mig trots att han inte tar emot marsvin. Om jag inte minns fel så är jag hans enda marsvinskund (han tar hand om tänderna på min tandikappade tjej).

Sedan kommer mitt egentliga problem. Jag måste ju behandla alla marsvinen för skabben på samma gång. Ska jag behandla alla marsvinen mot urinvägsproblemet och luftvägsproblemet också? Vill ju inte att någon av de ska ha det kvarliggande när de andra blir friska. Min fråga då är om man kan använda samma antibiotika mot urinvägarna som mot luftvägarna? Eftersom marsvin dels är dödligt "allergiska" mot flertalet antibiotikor och även kan få stora problem med mag/tarmsystemet så vill jag ha så få läkemedel som möjligt. Ett alternativ hade ju varit att först behandla antingen luftvägarna eller urinrören, men det känns riskabelt då det känns lika akut. Vill inte välja mellan luftvägarna eller urinrören då bägge kan leda till stora problem om det inte behandlas så fort som möjligt. Vad är era tankar kring detta? Kan man använda samma antibiotika till bägge varianterna och slå två sjukdomar på samma gång? Vilken antibiotika rekommenderas för urin och luftvägar? Jag har bara haft en antibiotikakur tidigare på ett av mina marsvin, det hette något på F (får leta upp hennes journal för att se närmare vad det hette). Hon fick inte problem med magen på något sätt därefter. Hon åt samtidigt Metacam för smärtan. Är det något som jag ska be om för urin/luftvägsproblemen också?

Jag ber om ursäkt för lååååångt inlägg, men ville vara så tydlig som möjligt. Tack på förhand!

Annons:
[AnimeV4]
9/23/17, 2:21 AM
#1

Fy h*lvete så hemskt.

Om jag var du skulle jag höra av mig till en mycket marsvinskunnig veterinär, oavsett om det blev flera timmars resa och mycket kostsamt. Man kan i varje fall rådfråga så att man själv kan styra de mindre kunniga veterinärerna lite, men det bästa du kan göra är såklart att åka in till en bra veterinär.

Vart i landet bor du? Vi har Marianne på Mälardalens smådjursklinik, Cecilia på Fågelkliniken i Lomma (Skåne), vissa på Blå Stjärnan i Göteborg ska vara bra och även vissa på Roslagstull i Stockholmsområdet.

Jag skulle även ha anmält skiten ur de som gjort detta. Det tror jag veterinären kan hjälpa till med att dokumentera.

Ljungåsen
9/23/17, 6:50 AM
#2

Fy, vilken fruktansvärd historia! Stackars marsvinen! Både urinvägsinfektion och luftvägsinfektion brukar behandlas med Bactrim. Lämplig dosering kan du läsa om här. http://www.guinealynx.info/antibiotics.html De flesta marsvin tolererar den väl, och tycker den är god, men enstaka kan tappa aptiten av den, så det är klokt att vara uppmärksam. Be din veterinär att ta kontakt med någon av experterna som #1 anger, för konsultation om vilka undersökningar som behöver göras.

MarsvinGuineaPigs
9/23/17, 10:15 AM
#3

Hej på er och tack för era svar, väldigt tacksam!

#1 Jag bor i Halland. Jag har varit på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg tidigare, men var inte nöjd. Veterinären var enbart "allmän", vilket inte intresserar mig för den hutlösa summan de sedan vill ha betalt. Då är det bättre för mig (och mindre stressamt för marsvinen) att åka till en veterinär som jag känner väl och som har samma kunskapsnivå. Skiljer inte kunskapsnivån, utan enbart att jag på ena stället får betala 800 i "grundavgift" (per marsvin dessutom!) + recept och på andra stället får betala enbart recept så tar jag helt klart min lokala veterinär. Mycket kortare resväg för marsvinen i transportbur, samma kunskapsnivå och mycket billigare. Jag upplevde även på Blå Stjärnan att man inte lyssnade helt på det jag sa angående läkemedel som kan vara farliga för marsvinen. Det handlar ju såklart om yrkesstolthet (veterinären vet ju alltid bäst tycker dom, även dom gångerna som de faktiskt inte är kompetenta på vissa djurarter), men det får ju inte gå före hälsan på djuren. :)

Min lokala veterinär är villig att lyssna på mig och inte låta yrkesstoltheten ta överhanden.

Ja, jag funderar på att anmäla dom. Känns hemskt att göra det, men det de gjorde mot mina marsvin var å andra sidan hemskt det också.

#2 Tack för det, då ska jag läsa på mer om Bactrim och höra med min veterinär vad han säger om det.

Ska jag behandla alla marsvinen eftersom bägge är såpass smittsamma? Ska jag be om Metacam eller är det bäst om de är utan? De kommer ju isåfall behandlas med Stronghold, Bactrim och Metacam samtidigt.

Tack återigen, hjälpen är guld värd!

Ljungåsen
9/23/17, 11:19 AM
#4

#3 Ledsamt att du inte varit nöjd med Blå Stjärnan. Jag tycker deras Exo-avdelning är fantastisk, och även de gånger vi varit in akut (och träffat vanlig smådjursveterinär) har vi blivit bra bemötta, och marsvinet fått rätt behandling. Jag är supernöjd med Blå Stjärnan. Jag skulle inte medicinera ett marsvin som inte är konstaterat sjuk. Så smittsamt är det inte. Jag har haft både urinvägsinfektion och luftvägsinfektion här (dock inte samtidigt), och ingen har blivit smittad av det sjuka marsvinet. Metacam brukar bara ges om marsvinet har ont. Mot luftvägsinfektion är det onödigt, mot urinvägsinfektion kan man överväga det - om marsvinet har ont. Bactrim och metacam är en vanlig kombination efter operationer, så det är inte farligt att kombinera dessa.

Ljungåsen
9/23/17, 12:34 PM
#5

Lite kompletterande information. Om marsvinet får antibiotika är det klokt att ge probiotika samtidigt. Antibiotikan slår ut även en del av de goda tarmbakterierna. Jag brukar använda pro fibre rabbit, som finns att handla på vetzoo.se. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit Ofta får marsvin som varit i olämplig miljö problem med svampinfektioner, antingen vanlig svamp eller Ringorm. Det kan vara klokt försöka bli säker på att man behandlar rätt hudåkomma. Stronghold gör ingen nytta alls mot svamp.

haushinka
9/23/17, 9:20 PM
#6

Polisanmäl stället och gå ut med det i media! Innan nästa djur som lämnas där råkar ut för samma sak :'( Hoppas din marsvin blir friska och återställda <3

Annons:
Metalmarsvin1
10/11/17, 8:56 AM
#7

Fruktansvärt!! Vilka vidriga människor! Jag skulle också anmäla dem och jag skulle gå ut med vilka de är så att inte fler djur råkar illa ut! Hoppas det går bra med alla stackars små grisar, nu är de åtminstone i trygga händer!

[AnimeV4]
1/26/18, 4:41 PM
#8

Nu har inte TS varit aktiv på länge, men jag frågar ändå!

Hur gick det och går det med allt?

[Wijnja]
1/26/18, 6:14 PM
#9

Så hemskt oj vilken otur du har

[Wijnja]
1/26/18, 6:15 PM
#10

Hur gick det

[Wijnja]
1/26/18, 6:19 PM
#11

Nu lider jag med dig

MarsvinGuineaPigs
6/17/18, 7:41 PM
#12

Hej på er, jag har helt glömt av att svara i tråden. Det smärtar i hjärtat, eftersom jag vet att dom två äldsta damerna inte finns med mig längre. Jag börjar gråta när jag tänker på i vilket skick bägge dessa tjejerna var, och att det var deras sista sommar. Jag kommer för alltid att avsky det pensionatet, och har nu valt att gå ut med namn på stället, för att inga andra djur ska bli utsatta för dessa djurplågare. Det heter Krongården i Fjärås utanför Kungsbacka och drivs av Jennie och Tobias. Det var Tobias jag träffade både vid dit och hemkomst. Stället lovar mycket och håller lite. Hur dom hanterar andra djur har jag ingen aning om, men marsvin ska dom inte ta hand om. Fruktansvärda människor.

Min äldsta tjej (som gick bort den 20 februari i år, lite mer än 5 år gammal) tog som sagt lång tid på sig innan hon blev sig själv igen. Jag önskar att jag aldrig hade lämnat henne hos dessa personerna och att hon fortfarande hade varit i livet idag för att få en ny sommar. Jag saknar henne och den näst äldsta tjejen i massor.

[Wijnja]
6/17/18, 7:53 PM
#13

Fy vad hemskt samma som häxxa hon hade också lunginflammation hon fick somna in i veckan

Annons:
Upp till toppen
Annons: