Annons:
Etikettskötsel
Läst 1065 ggr
.josefine
2017-09-23 18:20

Göra rent första gången

Jag fick mina nya marsvin för en vecka sedan och tänkte nu göra rent buren. De är fortfarande ganska rädda och vill inte bli rörda. Men hur ska jag få ut dem ur buren utan att bära dem, eller finns det nått annat sätt att göra det på som inte gör dem så stressade.

Annons:
Fridaaaa
2017-09-23 18:29
#1

Stressade kommer de nog bli. 

Varflr vill du inte bära dem?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

.josefine
2017-09-23 18:34
#2

#1 Jag tänkte mest att de skulle bli väldigt rädda och stressade men jag får nog ta å bära ut dem ändå

Fridaaaa
2017-09-23 18:41
#3

#2 Ja jag hade burit ut dem ändå :) De måste ju vänja sig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2017-09-23 18:54
#4

Enklast, tycker jag, är att med långsamma rörelser mota in dem i ett hörn av buren och sedan skopa upp dem. Se till att de har ett någorlunda trevligt ställe att vara på medan du städar. Och att de får sina hus med sig, så att de kan gömma sig.

pajakaos
2017-09-25 02:31
#5

Hur stor är buren? 

Nu är mina rätt vana vid att hanteras, men jag har två sammanbyggda burar så när jag städar i den ena så är de i den andra och tvärt om. De är alltså kvar i "buren" men i andra delen medan jag gör rent. Tänkte även fortsätta med den metoden när jag byter till bokhylleburen på 200x80 då den har en liten lagom avskärmning i mitten :)

Ljungåsen
2017-09-25 06:47
#6

Mina har golvtid under tiden jag städar. Jag lägger ut en filt på golvet, och ställer dit deras hus och en stor höhög. De älskar att få komma ut och röra på sig, även om de bor hyfsat stort. För små marsvin får man ha koll på att spärra av ställen som de inte ska gå till, exempelvis under kylskåpet.

Annons:
Mirinda
2017-09-27 23:55
#7

Det handlar om att vara bestämd och snabb när du fångar in marsvinen. Om du måste "jaga" dem med händerna blir de mer stressade än om du helt enkelt greppar tag i dem, lämpligen i ett hörn av buren som Ljungåsen skriver.

Är det ungar? 

Har du någon som kan hjälpa till? 

Om du inte har förberett någonstans de kan vara medan du rengör buren, så kan de sitta i knät på en annan person. Helst ska de då sitta på och inne i en stor handduk. Då kan de gömma sig, så de känner sig trygga. Det är inte heller hela världen om de skulle kissa. Låt dem vara tillsammans - de känner sig mer trygga då.

Om du är ensam och tänker släppa ut dem på golvet, så tänk på att marsvin gillar att tugga på saker. Se till att ta bort alla elsladdar som sitter lågt, om du inte kan inhägna ett område åt dem på golvet. Lägg godisbitar (gurka, persiljeblad och basislika brukar alltid gå hem) antingen på golvet i ett eller flera hus eller andra gömställen. Du kan också lägga godbitar inne i handduken om de sitter i en medhjälpares knä. 

Vi ställde ut två små brickor med kutterspån på (samma som på burgolvet). Båda brickorna stod väl skyddade. En ställde vi ett marsvinshus från buren på. Den andra stod under en hylla. Hos oss får marsvinen röra sig runt i hela köket. De har lärt sig att använda spånbrickorna att kissa på. Bajsar gör de fortfarande lite varstans. Men det är lätt att städa upp efteråt.

Alla marsvin behöver en period av invänjning när de kommer till ett nytt hem. Ungar behöver tränas att bli handtama. Det kan ta olika tid för olika marsvin.

Var inte rädd för att göra fel!👍 Marsvin är tåliga och mycket förlåtande djur. De är individer med olika personligheter och det är en av de stora fördelarna med marsvin som husdjur.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: