Etikettskötsel
Läst 1328 ggr
bellatrixsellen
2015-10-17, 16:29

Sjukt Marsvin:/

Hej! Igår när jag skulle tvätta mina marsvin såg jag att mitt ena (Trix heter hon) hade något vitt vid ögonen. Jag sökte närmre runt det och har nu varit iväg och köpt majsvälling och babymat. Jag ger henne det med en spruta för hon har inte ätit på sistone. hon älskar majsvällingen! Det stod på internet (av flera källor) att det kan vara en förkylning som leder till lugninflammation. Jag gosar med henne nu och hon är varm i en mysig filt. Jag har separerat henne och systern Bella och inatt får hon sova jämte min säng i en stor korg med handdukar och en varm filt. Jag ställer också klockan för att mata henne inatt. Det vita i hennes ögon fick jag bort med ljummet vatten och en pad. Så saken jag undrar är, är det någonting, mer jag kan göra? Jag avskyr att inte se hennes rätta jag! Tacksam för svar!

Frida B
2015-10-17, 16:41

Tycker du kan ta henne till en marsvinskunnig veterinär… Det kan vara någonting annat som är i görningen :/

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

bellatrixsellen
2015-10-17, 17:03

Tack! Jag ska se om det blir bättre snart, annars tar jag henne till veterinären!

Ljungåsen
2015-10-17, 18:07

Här kan du läsa om luftvägsinfektion hos marsvin. http://www.guinealynx.info/uri.html Ska man sammanfatta så behöver marsvinet komma till veterinären nu. Om du väntar är det högrisk att du inte längre har något marsvin. En obehandlad luftvägsinfektion leder sannolikt till att marsvinet dör.

Frida B
2015-10-17, 20:07

Precis som föregående talare skulle jag också tagit marsvinet till veterinären nu :) när man kan se att marsvinen slutar äta är det oftast ganska aallvarligt då det är de sista marsvinen gör när dom är sjuka.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

bellatrixsellen
2015-10-18, 10:29

Min fina Trix dog inatt. Det är nog inte mycket mer att säga. jag tror nog hon hade en lunginflammation. Men hon har det bra nu utan lidande uppe i det blå.

Ljungåsen
2015-10-18, 12:40

Tråkigt men inte helt oväntat. Luftvägsinfektioner hos marsvin blir snabbt väldigt allvarligt. Håll bra koll så att hon inte smittat ner sin syster.

Upp till toppen