Annons:
Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
Mybler
2017-12-28 00:25

Allergi!

Hej! Jag är en 11 årig tjej som fyller 12 snart och jag älskar djur med hela mitt hjärta. Jag har funderat den senaste tiden på att skaffa marsvin. Min pappa är allergisk mot pälsdjur så därför kan jag inte skaffa katt eller hund. Men marsvin kanske är något för mig. De springer ju inte direkt runt i hela huset och tappar massa hår som pappa får upp i näsan och ögonen. Jag tar väldigt mycket ansvar och det tycker både mina föräldrar och jag, så därför vet jag till 100% att jag kommer ta hand om dem väl så min pappa inte ens behöver vara i mitt rum (där buren troligen kommer vara). Tycker ni att marsvin låter som en bra idé eller kommer min pappa få massa allergireaktioner?

  • Redigerat 2022-05-01 12:24 av Ida Adler
Annons:
Lovegs
2017-12-28 08:29
#1

Ni kanske kan skaffa marsvin på lånetid för att kolla allergin

Ljungåsen
2017-12-28 08:38
#2

Jag tycker inte att du ska skaffa marsvin. Marsvin, precis som alla andra djur, förtjänar att vara hela familjens djur, och skaffas om de vuxna har ett eget intresse. Att marsvinen skulle bo på ditt rum, och vara ditt ansvar, gör att risken är skyhög att de inte kommer få den vård och omsorg som de behöver, speciellt om de blir sjuka. Om de vuxna inte har ett eget intresse så är sannolikheten stor att de inte reagerar tillräckligt tidigt vid sjukdom, och att de inte tycker det är nödvändigt med veterinärvård även om det verkligen behövs. Då hjälper det inte att du är ansvarsfull, för du har varken pengar eller möjlighet att gå till veterinären själv. Då riskerar marsvinen att plågas. Många allergiker blir värre om de dagligen utsätts för det de är allergiska mot. Att ha marsvinen på ditt rum förhindrar inte att allergenerna sprids i huset. Dessutom så reagerar många allergiker på hö, som marsvin måste ha. Din pappa kommer sannolikt bli mer allergisk om ni har djur hemma. Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och har just nu sju stycken här hemma. Två av dem kommer från hem där någon blivit så allergisk att de inte kunnat ha dem kvar. Det bästa är om du väntar med djur tills du blivit vuxen och bor själv.

Novachan
2017-12-28 12:44
#3

Tror att många pälsallergiker inte tål marsvin heller… (Man kan också vara pälsallergiker mot bara specifika djur) Vet ej hur det är med nakna marsvin. Även om marsvinet/marsvinen bor i ditt rum så delar ni ju samma luft i hemmet så allergena partiklar lär spridas i hela hemmet ändå - alltså din pappa kommer att lida med sin allergi trots allt. Det är de vuxna som har huvudansvaret över djur även om det är du som tar hand om dem mest.

Vad tycker dina föräldrar om att skaffa djur överhuvudtaget? Vet du vilka djur din pappa är allergisk mot?

Att låna marsvin är en idé som Lovegs säger, som man också kanske kan göra med andra djur som din pappa kanske inte är allergisk mot. Det finns ju "allergivänliga" hundar och katter också, liksom andra mindre pälsdjur eller "nakna" pälsdjur. Reptiler och fåglar finns ju med.

Mybler
2017-12-28 17:51
#4

#3 Min pappa är mest allergisk mot katter, han kan nästan inte ens vara i närheten av dem. Men hundar t.ex klarar han av ganska bra, så länge han inte klappar en och tar sig i ögonen. Han tål inte heller hästar och kaniner, men marsvin vet jag inte faktiskt om om han tål dom. Mamma har mycket erfanheter av djur däremot. Hon är uppvuxen med katter och marsvin. Mina två brorsor (som flyttat hemifrån) är uppvuxna med 2 siameser och sedan när de gick bort skaffade dom marsvin som dog ungefär ett år innan mamma träffade min pappa. Så mamma har inte några problem med att skaffa marsvin. Tror att hon till och med saknar att ha djur. Och jag har faktiskt gett förslag att skaffa ödlor eller fåglar men mamma är rädd för ödlor och fåglar har inte riktigt varit familjens grej. Pappa har heller inte riktigt sagt någonting om att skara marsvin när jag och mamma har pratat om det. Men jag vill ju verkligen inte att han ska känna av sin allergi så pass mycket så vi måste ge bort marsvinen. Det hade varit förfärligt.

Novachan
2017-12-28 19:52
#5

Jag tycker du ska prata med din pappa om dina tankar angående marsvin och se vad han tycker. Kanske han har träffat marsvin tidigare ex. hälsar på folk som har marsvin och vet om han reagerar på dem eller inte. Om han inte har gjort det och inte vet om han är allergisk vore det bra om ni kunde hälsa på någon som har marsvin och se hur han reagerar. Det är dock bra att vara medveten om att även om han inte är allergisk mot marsvin nu så kan han utveckla allergi senare, samma gäller dig - som bär på din pappas gener. En bekant till mig hade marsvin i flera år tills hon av ren slump utvecklade allergi mot marsvin och var tvungen att göra sin av med dem.

Mybler
2017-12-29 11:05
#6

#5 Okej, tack så mycket :)

Annons:
[rumelle]
2017-12-31 10:52
#7

Min man är väldigt allergisk mot katt, men det går hur bra som helst med marsvin. Min systers man är däremot väldigt allergisk mot marsvin men reagerar inte alls på andra pälsdjur. Så visst finns det en chans att din pappa klarar av marsvin utan problem. Det bästa är nog att kontakta en uppfödare och hälsa på där för att se om han reagerar. Prata med din pappa om det och se vad han tycker.

Upp till toppen
Annons: