Annons:
Etikettallmänt
Läst 874 ggr
Majnes
4/30/20, 7:53 AM

Viktkurva: ev dräktigt marsvin...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger upp viktkurva på en ung marsvinshona som ev blivit dräktigt (av misstag). Parad ca 7 april vägde då 400g Idag 23 dagar senare gått upp till 470g Burkompisen som är yngre och inte dräktig har gått från 320 till 340 på 14 dagar Fortsättning följer 🐹

Annons:
Majnes
5/3/20, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ser hon dräktig ut? Vill så gärna veta så man kan planera för ungarna. Behöver ev bygga en ny bur… Blir vägning imorgon igen…

Lillyrod
5/3/20, 10:05 PM
#2

Nu har jag aldrig haft någon dräktig hona men jag tycker inte att viktökningen är särskilt stor : )

Majnes
5/3/20, 10:33 PM
#3

När man läser på verkar det som om mesta viktökningen kommer senare. Men tycker hon ser rund ut om magen (kan ju vara inbillning oxå)… Och matglad är hon alltid 🐹

Majnes
5/3/20, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite päronformad är hon väl… eller?? 😅

Majnes
5/5/20, 5:39 PM
#5

Så har jag vägt igen… på 3 dagar har hon ökat 40 g. Så totalt har hon gått upp 110 g. Om hon är dräktig så är hon ca 4-5 veckor gången. Frågan är om hon går upp i vikt för att hon inte är fullvuxen eller om hon faktiskt är dräktig. Vad tror ni?

Ljungåsen
5/5/20, 7:06 PM
#6

Hon har gått upp 110 g på lite mindre än en månad? Hur mycket har kompisen ökat? Jag har bara haft en enda honbebis, och hon ökade 110 g i vikt på 21 dagar som liten. Utan att vara det minsta dräktig. De hanbebisar jag har haft har ökat 110 g på mellan 20-25 dagar.

Annons:
Greta 1
5/5/20, 7:51 PM
#7

Jag har fött upp marsvin i många år,och erfarenheten jag har gjort,är att de går upp rejält i vikt  i slutet av dräktigheten. I början är det svårt att se om de är dräktiga eller ej. Och ibland kan det till och med vara svårt att se på dem i slutet av dräktigheten med. 

Min ena avelshona var långhårig,och hon fick två kullar. Det syntes ingenting på henne att hon var dräktig. Även fast jag vägde henne noga regelbundet.  Sista kullen hade jag gett upp,och trodde hon inte var dräktig,men så en dag kom tre  friska ungar. Så det är så olika,det där.

Var noga med att hon får näringsriktig mat och helst ej skräpmat,om hon skulle vara dräktig. Hoppas allt går bra för er.

Majnes
5/5/20, 8:43 PM
#8

Hennes burkompis som är ngn vecka yngre har gått upp 30 g på 3 veckor. Hon får extra grönsaker av olika slag och äter mycket hö och gräs. Får även ca 2 msk pellets på kvällen. Ska man ge extra C-vitamin? Läst att man kan ge Askorbinsyra? Kalcium?

Ljungåsen
5/6/20, 6:55 AM
#9

30 g viktuppgång på tre veckor på ett växande marsvin tycker jag känns väldigt lite, faktiskt. Äter hon ordentligt?

Majnes
5/6/20, 1:28 PM
#10

Nu när du säger det… fast räknade på dagarna och det är 30 på 15 dagar. Men är kanske ändå lite väl liten viktökning? Får väl hålla koll på båda töserna då 😅

Majnes
5/6/20, 1:44 PM
#11

Nu när du säger det… fast räknade på dagarna och det är 30 på 15 dagar. Men är kanske ändå lite väl liten viktökning? Får väl hålla koll på båda töserna då 😅

Majnes
5/11/20, 2:54 PM
#12

Den yngsta honan har nu gått upp totalt 50 g på ca 3 veckor. Hon är 2 månader och väger 380 g. Honan som är 3,5 månad väger 520g och har alltså gått 120 g på en månad. Hon ser lite rund ut om magen och gillar inte att man rör henne där. Men kan ju ändå vara så att hon växer för att hon blir äldre och inte för att hon är dräktig. Om hon är dräktig är hon ca 5 veckor gången… Vad tror ni? Ngn som har vägt sina växande marsvin?

Ljungåsen
5/11/20, 3:35 PM
#13

#12 120 g på en månad låter som en helt vanlig viktökning för ett växande marsvin. Se mitt inlägg #6.

Annons:
Majnes
5/11/20, 6:11 PM
#14

Ljungåsen, tack för att du tar dig tid att svara 🙏🏼 Ska försöka släppa det där med dräktighet nu. Skönt för henne att slippa. Nu blir det inte mer killbesök här 😅

Ljungåsen
5/11/20, 6:44 PM
#15

Jag hoppas hon inte är dräktig, och än så länge verkar hon ha en helt normal viktökning - men jag skulle inte våga säga att hon definitivt inte är dräktig. Tyvärr. Fortsätt att hålla koll på vikten. Normal dräktighetstid för ett marsvin är 59-72 dygn. Om den tiden passeras utan att det kommer några ungar så kan du vara lugn.

Majnes
5/15/20, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har marsvinet som ev är dräktigt (Siri) stått stilla i vikt i 8 dagar. Kompisen (Elsa) har gått upp 15 g på 8 dagar. Båda är väldigt matglada men växer nog väldigt sakta. Siri gjorde ngt konstigt idag när dom hade golvtid (Har inte haft det tillsammans tidigare) Hon typ markerade genom att spraya kiss lite här och där. Ser att ngn gör så i buren oxå. Sen lixom drog hon könet i mattan… Normalt??

Ljungåsen
5/15/20, 5:53 PM
#17

#16 Växande marsvin ska ju just växa, inte stå still i vikt. Jag förutsätter att de har fri tillgång till hö, och att du ger nytt åtminstone två gånger om dagen, men hur är det med kraftfoder? De allra flesta växande marsvin behöver kraftfoder för att växa ordentligt. Får de något kraftfoder? Vad, i så fall? En del honor sprayar gärna kiss omkring sig, så det är inget konstigt.

Majnes
5/15/20, 7:02 PM
#18

Dom får nytt hö flera gånger om dagen (fri tillgång), broccoli, blomkål, morot, tomat, paprika och pellets (ca 2 msk var) från ICA (för marsvin) och färskt gräs. Dom blir riktigt bortskämda, äter allt dom får… Ska jag öka så dem får pellets 2 gånger om dagen? Alltså betyder inte kissningen att hon brunstar, så kan ev vara dräktig ändå?

Lillyrod
5/15/20, 7:06 PM
#19

Att de kissar har med dominans och försvar att göra. Det behöver inte ha med brunst eller dräktighet att göra. En stråle kiss kan betyda: LÅT MEJ VA!!

Pellets från Ica hade jag struntat i. Det brukar inte vara så bra ingredienser i det. 

Granngården har som heter Sensitive för marsvin och Oxbow har också pellets som är bra näringsmässigt. 

Förutom pelletsen så verkar maten du ger riktigt bra 👍

Ljungåsen
5/15/20, 7:19 PM
#20

#18 Visst kan det handla om brunst. Antingen hos den som kissar eller hos kompisen. Har du lyft upp och tittat på deras respektive kön så att du vet? De gånger jag sett mina honor kissa sådär har det handlat om oönskad uppvaktning från min kastrat. Alltså ett tecken på att de inte alls har lust att para sig just då. De flesta sorters pellets som marknadsförs som marsvinspellets innehåller för mycket kalcium (eller om man ska vara petig, de har en felaktig kalcium-fosfor-kvot). För mycket kalcium i kosten kan leda till problem med urinsten, och det vill man inte. Det finns ett fåtal bra marsvinspellets: Oxbow essentials är en. Jag skulle inte öka deras mängd pellets, just eftersom du ger en sort som garanterat ligger högt i kalcium. Däremot så skulle jag nog komplettera med någon annan typ av kraftfoder, exempelvis fiberhavregryn eller fyrkornskross. Båda kan handlas i vanlig matbutik. För övrigt så låter det som du ger dina flickor riktigt bra mat!

Annons:
Majnes
5/15/20, 8:07 PM
#21

Ska man ge havregrynen som dom är eller göra en gröt?

Lillyrod
5/15/20, 8:09 PM
#22

Det går bra att ge havregryn som de är. Ibland ger jag i skål och ibland strör jag ut det i höet så får de leta efter det som de skulle gjort i det vilda 🙂

Majnes
5/15/20, 10:08 PM
#23

Men om mitt marsvin är dräktigt är det väl inte bra att ge kraftfoder? Tänker om ungarna blir stora? (Tror dock inte att hon är dräktig)

Lillyrod
5/16/20, 6:22 AM
#24

Om hon skulle vara dräktig är det bra med kraftfoder. För växande ungdomar är det också bra med kraftfoder så du kan gott ge dem lite varje dag 👍

Ljungåsen
5/16/20, 6:31 AM
#25

#23 Är hon dräktig så behöver hon näringsrik mat och rejält med c-vitamin, för att orka med den påfrestning som en dräktighet är. Du ger ju redan kraftfoder, i form av pellets. Eftersom båda flickorna visar en så långsam viktökning, så är det tydligt att det de får inte riktigt räcker till för att de ska kunna växa ordentligt. Själv skulle jag vara väldigt bekymrad för ett växande marsvin som inte ökar alls i vikt på en hel vecka.

Majnes
5/17/20, 5:49 PM
#26

Nu har tjejerna fått fiberberikade havregryn 3 morgnar och verkar gilla det! Har vägt dom idag och på 3 dagar har de gått upp Siri: 45g (ev dräktig) och väger nu 560 g Elsa: 29 g och väger nu 414 g Den som ev är dräktig har alltså gått upp 160 g sen ev parning (ca 5-6 veckor) och den andra 90 g. Svårt att säga om hon är dräktig… tror jag blir tokig av att inte veta 🤪😅

Majnes
5/17/20, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
Ljungåsen
5/17/20, 6:19 PM
#28

Det är jättefina flickor du har! Bra att de gillar sina havregryn och ökar sådär lagom sakta i vikt. Och jag förstår att du tycker det är jobbigt att inte veta, men det är bara att gilla läget. Du kommer få vänta och se hur det blir. Först när det gått hela dräktighetstiden så kan du veta säkert om hon sluppit undan. Innan dess handlar det bara om gissningar.

Majnes
5/17/20, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fick precis tagit denna bilden, viss skillnad. Men den största är oxå bossig och tar den mat hon kommer över… 🐹🐹

Tuni
5/19/20, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Delar min bebisstory så har du ngt att jämföra med. Bifogar en viktkurva också så du kan se vikter på växande marsvin. Min nykastrerade hane tog sig in till honorna vilket resulterade i 3 bebisar. Honan som är långhår visade inga tecken på att vara dräktig och det var först när vi kände sparkar en dräktighet kunde konstateras vilket var i vecka 7. Såhär såg hennes och ungarnas vikter ut i stora drag. Hon vägde runt 1350 innan dräktigheten. 1400 vid 7 veckor och de sista 3 veckorna ökade hon till 1570. Vikt efter födsel var 1205gr. Hon var otroligt smal och vikten återhämtade sig först när ungarna slutat dia. Som ngn skrev verkar merparten av viktökningen ske de sista veckorna. Ungarna vägde 94-117 gr vid födsel. 350-410 när de var 4 veckor. De ”små” är 10 veckor nu och pojkarna väger 620-650 och honan 750. Vid häsoundersökningen sa veterinären att de från detta mkt väl kunde dubbla sina vikter innan de är färdigväxta.

Majnes
5/20/20, 2:36 PM
#31

Oj, då är dom mycket tyngre än våra Marsvin. Dom är inte längre intresserade av havregrynen så får köpa annan pellets. Men annars väldigt matglada. Tack för all info, då vet jag oxå att man inte bara kan gå på vikt. Men fortsätter väga så att de verkligen ökar i vikt!!

Majnes
5/25/20, 8:52 PM
#32

Så har jag vägt igen, de stod stilla i vikt några dagar så då rullade jag paprikan i havregryn och blandade i lite havregryn i deras pellets. Så nu ökar de i vikt igen 😊 Nu väger de: Siri 4 månader 600g (10/4 400g ) Elsa 2,5 månad 445g (23/4 320g) Så har fortfarande ingen aning om Siri är dräktig 😅

Upp till toppen
Annons: