Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 14922 ggr
[Sicali83]
1/28/11, 8:40 PM

Era marsvinshus/krypin, hur ser de ut?

Jag tycker det är rätt roligt att bygga hus till marsvinen, mest för att det är så uppskattat. Men nu har jag slut på ideer och blev lite nyfiken på hur era marsvin bor, hur ser era hus/krypin till marsvinen ut?

Annons:
ho0mii3z
1/28/11, 10:50 PM
#1

Mina marsvins hus ser ut som en timmerstuga med fönster och 3 utgångar :D sen står de välkommen hem på "ytterdörren" ingången i mitten.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Lyan
1/29/11, 2:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag bygger ju hus som jag säljer. Både stugor, vanliga lådhus, garage mm. Har inga bilder på datorn just nu tyvärr men det finns några bilder på min hemsida som tyvärr är hopplöst ouppdaterad.

Mina egna marsvin har, förutom de husen som gått fel när jag byggt dem (jag är elak vid mina, de får inte de finaste jag bygger :-P), hus som jag gjort av kattsandskartonger. Jag tejpar ihop och gör lite olika dörrar och ibland hål i taket så de kan hoppa igenom. Ibland får de "kartongslott" också :-) När husen är för uppätna gör jag bara nya.

Betty visar hur balkongen fungerar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Sicali83]
1/29/11, 8:16 PM
#3

#2# Vilket coolt hus, ser verkligen kul ut för dom. Iallafall mina gillar att klättra lite så ett sånt ska jag prova att bygga. På andra datorn har jag en bild på ett av mina hus men det har bara en balkong. Vilken spännande teckning marsvinet längre bort har, vad är det för ras, den med de skarpa linjerna mellan färgerna.

Lyan
1/29/11, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Ja, de älskar sina kartonghus :-D

Det är min black/white/golden coronethona Rema som nerklippt :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Sicali83]
1/29/11, 8:31 PM
#5

#4# Oj, hon är jättefin som långhårig med men nästan allra finast som korthårig. Nu är jag ot i min egen tråd men jag måste fråga, klipper du henne själv? Det ser så jämnt ut och man kan inte gissa att hon egentligen är långhårig när man ser husbilden.

Lyan
1/29/11, 8:38 PM
#6

#5 Jag klipper dem med maskin om de ska klippas ner helt. På sommaren klipps de med maskin på hela underredet men har fortfarande kvar sin hårslöja över. På vintern är flera av dem klippta en bit upp på rumpan och under framför könet för att undvika tovor, detta görs antingen med sax eller maskin. Slutfinishen görs med frisösax. Jag har flera marsvin med ännu mer effektfull teckning tex Maily som är brindle och Ellen som är melerad i ljust golden och svart

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Sicali83]
1/30/11, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är ett jag byggt till mina tjejer som är ganska uppskattat. Ofta är det en inne i huset, en utanför och så ligger en under i bädden.

[Sicali83]
1/30/11, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det här är special byggt till Svea när hon var dräktig och helt enorm.

Lixim
1/30/11, 4:40 PM
#9

7.

Så mysigt!

hur funkar det med bädden under huset?

Mina grisar har en tendens att kissa där dom sover o äter (renliga?nej) Så jag har aldrig vågat skaffa en sån bädd. är dom lätta att tvätta? Är dom populära hos dom flesta?eller är det bara en del som gillar dom?

Hade en gång ett tält till mina men dom ått upp det.. hur funkar det med bädden?

Vill så gärna skaffa en till mina men vill ju inte dom ska förstöra den på några dagar, hur gör du? :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Sicali83]
1/30/11, 4:43 PM
#10

#9# Bädden är faktiskt helt underbar, jag har en till tjejerna och en till Drake och de älskar sina bäddar jättemycket. Den blir spånig men jag märker inte att de kissar i den. Bajset bara häller jag ur då och då. Kör dem i tvätten kanske en gång i veckan.

Det lustiga är att de inte bråkar om den utan väntar på sin tur, ibland kan en av dem ligga i den och då står en annan bredvid och väntar på att den första ska gå därifrån :-)

Blomkrukan
1/30/11, 4:47 PM
#11

Jag har också en sån bädd. Först när dom fick den så puttade dom bara undan den. Nu har dom den på golvet och brukar sitta däri och filosofera.

[Sicali83]
1/30/11, 4:50 PM
#12

#11# Dom gillade den alltså inte med en gång? Mina var som tokiga i den, de tycker sover riktigt gott i den. Skulle skaffat åtta på en gång om det inte vore för priset, tror de kostar 80 kr i vår djuraffär.

Blomkrukan
1/30/11, 5:35 PM
#13

#12 Du får fråga om mängdrabatt : ) Nej, dom är lite sega med att godkänna nya saker. La in fleece i deras hus så dom skulle få det mjukt om magen och det uppskattades inte på en gång. Nu älskar dom det : )

Annons:
Lixim
1/30/11, 6:01 PM
#14

Toppen, ska nog inhandla en test bädd. har ju min totte här hemma som är helt galen i tyg, men i samma bur bor isa som älskar att ''smaka''på saker. men vi får se hur de går. tack för snabba svar =)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Sicali83]
1/30/11, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#41# Gör det, jag tror de kommer tycka mycket om den. Här är en helt nytagen bild på min favorit, Vilda, när det är hennes tur att ligga i bädden :-)

Lixim
1/30/11, 7:50 PM
#16

hihi ser så mysigt ut när dom ligger där :)

Har pratat med käre sambon, funderar på om man skulle köpa ett brett trä hus o sedan lägga bädden på taket. Kanske blir lättare o hålla den renare då. (nej jag är inte pedant) hehe

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Abico
1/30/11, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den nya, pimpade, versionen av standardhusen här hemma (plastlådor á 10kr från Ica maxi). Mycket poppis hos mina taksvin :)

Hanna 

[Sicali83]
1/30/11, 8:02 PM
#18

#17# Åh, supersmart, så kan man ju göra. Man vänder på en låda och lägger något mjukt och gosigt på lådan. En så enkel grej egentligen och ändå så perfekt, mina grisar skulle älska ett sånt hus.

Lixim
1/30/11, 8:05 PM
#19

17.

andvänder du typ hundfäll då?

River de  inte ner tyget?

Verkar super smidigt, kan tänka mig att det är lättare att tvätta med.

Är det av hund fäll kan man ju klippa ut flera bitar och byta ofta med. inte så värst dyrt heller.

toppen :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Abico
1/30/11, 8:13 PM
#20

#18 - Ja, det är en perfekt lösning om man som mig inte kan spika ihop ett hus som är såpass stabilt att det inte riskerar att falla ihop över marsvinen ;) Jag skär bara upp öppningar lite som jag vill ha dom med en kniv eller en sax och när husen blir skruttiga återvinner jag dom och åker iväg och köper nya.

#19 - Ja det är vetbed/hundfäll. Jag har stuckit små hål i hörnen av taket och dragit ett snöre igenom som håller tygbiten på plats, annars skulle den snart vara nerriven så som mina sladdar upp och ner på husen :)
Jag tycker faktiskt att det är lättare att slänga och köpa ny fäll när den blir äcklig för det är ett väldigt jobb att få bort marsvinshår från den och päls i hela tvättmaskinen är inte så populärt.

Hanna 

Annons:
[Sicali83]
1/30/11, 8:18 PM
#21

#20# Låter jättebra, och billigare med. Du har ingen mer bild på själva lådan? Är det typ som en glasslåda?

Abico
1/30/11, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 - Här är en till. Just huset på bilden är helt öppet både bak och fram och sen har jag något med öppningar i alla väggar vilket är skönt när man sätter ihop nya marsvin för då slipper man risken att något marsvin "fastnar".

Hanna 

Lyan
1/30/11, 9:30 PM
#23

Mina marsvin har kuddar som de sover på, de älskar sina kuddar! Tyvärr har jag fått slänga älsklingkudden för den höll på att ramla ihop av alla tvättar, snart ett par till som måste slängas. Eftersom marsvinen använder dem konstant och jag tvättar dem i 60grader i 1,5 timmar blir de rätt slitna. Favoritkudden var en morgontoffel! En grön som var formad som en dinosauriefot, de fick knappt plats med alla kroppsdelar samtidigt men ligga på den skulle de! Också väldigt populär som avsats för att få ännu högre popcornskutt :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Deoxi
1/30/11, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hej! Mitt första inlägg här och tänkte visa en bild på hur mina två bebisars hus ser ut. Bilden är några månader gammal från då när huset var nytt så det är lite söndergnagt nu och marsvinen är ganska mycket större =)

Det är min pappa som hjälpt mig att bygga huset, som han har gjort med alla hus genom åren till alla marsvinen vi haft.

Uppe på taket ligger det två myssängar som är väldigt uppskattade. Hade bara en i början, men det blev slagsmål om den så de fick en till Glad

Fridaaaa
1/30/11, 9:38 PM
#25

#24 Ser fint ut. Är det spånskiva ni har använt? Det tål inte väta (alltså kiss osv) särskilt bra=) Men snyggt ni har gjort det=) Söta marsvin!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Deoxi
1/30/11, 9:48 PM
#26

#25 ja det är spånskiva och nej jag vet :P men det är inte ofta de kissar på taket och när de gör det så är det i sängarna, och de tvättas ju :)

tack :)

Fridaaaa
1/30/11, 10:02 PM
#27

#26 Aha okej:D Jag ska köpa såna "sängar" till mina med sen:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
dumlekola
1/31/11, 6:45 AM
#28

Jag lägger en bit fleecefilt (gammalt inlägg!) i mina sängar så kan jag byta filt ett par gånger innan jag behöver tvätta bädden.

Moctezuma
2/5/11, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

På bilden syns de två marsvinshusmodeller som används nu. Den mindre är köpt från en djuraffär,  den större har jag byggt själv.
Till mina två första marsvin hade jag en tvåvåningskoja, som min pappa byggt. Den hade en ramp med sandpapper på upp till övervåningen, så klorna slipades när de sprang upp och ner.


Alice76
2/9/20, 4:43 PM
#30
Upp till toppen
Annons: