Annons:
Etikettallmänt
Läst 13131 ggr
Virvlan
1/29/11, 10:49 PM

Hanar eller honor?

Jag tänker skaffa mig två marsvin framöver och undrar vad ni rekommenderar? Två hanar eller två honor?
Är hanar mer tillgivna och snällare än honor? Men luktar dom mer än honor?….

:)

Annons:
FeliciaS
1/29/11, 11:06 PM
#1

Jag tycker inte det är någon större skillnad, det är mer variation individer emellan än vad de har för kön.

Vill du ha två grisar går det lika bra med två hanar som två honor, men planerar du att ha fler i samma flock lämpar sig honor bäst eftersom det är enklare att få dem att fungera många tillsammans. Jag har haft betydligt fler honor, just av den anledningen, men de hanar jag haft har varit väldigt nyfikna och tillgivna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Buffen
1/29/11, 11:08 PM
#2

Jag är hantokig, har själv fyra herrar så jag höjer min röst för hanmarsvin. Enligt min erfarenhet blir hanar oerhört tama och är mycket tuffa. Något jag tror hänger ihop med deras naturliga roll som haremsbeskyddare av flocken. Om dem luktar mer än honor har jag ingen erfarenhet av, mina luktar mig veterligen bara vanligt marsvin - men - när man nystädat i burarna vill dem gärna "doftmarkera" (vilket de gärna gör på nya/omarkerade platser). Då luktar dem lite blä men denna lukt försvinner på bara minuter efteråt och är ingen lukt som på något sätt är konstant för hanar.

Flera jag känner till med många års erfarenhet av marsvin anser att hanar ofta blir tamare/tuffare än honor när det gäller deras förhållande till omvärlden. Självklart spelar individuella faktorer säkert också roll men hanar är riktigt coola.

vill du dock ha fler än två marsvin tillsammans (i framtiden ex.) blir det gärna problematiskt med hanar som fungerar bäst två och två.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Virvlan
1/29/11, 11:38 PM
#3

Tack för era svar. Har själv haft både honor och hanar och anser att hanarna är mysigare och snällare. Honorna har mera humör :p

Fridaaaa
1/30/11, 12:12 PM
#4

Jag tycker inte att det är någon skillnad alls. Har bara hanar nu, haft honor, märkte ingen skillnad alls =)

#3 Det kanske var så för dina marsvin men så har inte varit med dem marsvinen jag har haft, det är helt enkelt individuellt och inte på könet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tufiemuffe
1/30/11, 3:28 PM
#5

Jag tycker hanar :3 Min Muffe är jätte snäll och vill mysa hela tiden ^^

dumlekola
1/30/11, 6:00 PM
#6

Min erfarenhet är att hanar är lite mer framåt och aningen mer människoinriktade än honor, men till syvende och sist så är det den egna personligheten på marsvinet som väger tyngst.

Lukten är det inte så stor skillnad på förutom när man måste rensa rumpan på killarna. Luktar inte hallon direkt! Men det tar ju inte så lång tid… Flört

Precis som flera andra skrivit så kan det vara bra att tänka på framtiden när du skaffar marsvinen. Har du begränsat med plats och vet att du endast skall ha två marsvin och inte fler så hade jag satsat på hanar, men vet du med dig att du kanske vill ha en flock i framtiden så skulle jag börjat med två honor eller en hona och en kastrat.

Lycka till! Glad

Annons:
[Maijah]
1/30/11, 6:09 PM
#7

Jag håller med om att hanarna överlag blir mkt mysigare och personligare än honorna. Så ska man bara ha två - rekomenderar jag hanar varmt :-)

Honorna kan ju dock vara precis lika underbara de med men jag har alltid tyckt att hanarna varit snäppet mysigare. Jag har väljt just honor för att jag vill kunna ha en flock med marsvin (och bara en stor bur) + kastrerad hane som jag just nu letar efter. Annars hade det nog blivit hanar, om jag bara kunnat haft två.

Jag själv tycker hanarna luktar lite, men inte speciellt mkt. Honorna är i princip helt luktfria. (men de "luktar" såklart marsvin).

[Aquelegia]
1/30/11, 7:25 PM
#8

gillar verkligen inte killarnas lukt dessutom så lyckas min äldsta hane på knappa året få spån och hö upp i rumpan äckligt MEN jag älskar de lika mycket som mina honor och gosar likamycket med dem. Jag kommer enbart ha honor i framtiden haha dit är det ca 6 år ^^

Fridaaaa
1/30/11, 9:42 PM
#9

#6 Har aldrig behövt rensa "rumpan" (vet vad du menar) på mina hanar (har 4 st), inga andra hanar jag har haft har jag behövt göra det på =) Mina hanar lukar inte alls :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
1/30/11, 10:39 PM
#10

#9 Jag har en kille på snart fem år och hade en treåring också. Femåringen har alltid samlat på sig mer och efter hans kastrering är han ännu lite mer benägen att samla på sig spån m.m.

Det är väldigt individuellt. Jag antar att hanar som samlar på sig mer har ett förstadium till impact rectum i olika grad…

Randomel93
1/16/18, 11:59 AM
#11

Men utöver humör och mysighet, vad är skillnaden i skötsel och daglig vård, och är något kön mer troligt att få vissa åkommor än det andra?

[Wijnja]
1/16/18, 12:19 PM
#12

Gillar båda

Ljungåsen
1/16/18, 12:28 PM
#13

#11 Om man har hanar behöver man inte oroa sig för äggstockscystor, som inte är helt ovanligt bland marsvinshonor. Det finns också studier som visar att honor har större risk att drabbas av trichoepitheliom (hudtumörer). http://alpine-etape.com/2015/09/09/5-things-guinea-pig-owners-need-to-know-about-trichoepitheliomas/

Annons:
Randomel93
1/16/18, 12:57 PM
#14

Tack! Och skötsel och vård? Förstått att hanar verkar behöva tvätthjälp av både rumpa och penis, hur är honor med behov? :)

Ljungåsen
1/16/18, 1:05 PM
#15

#14 Hanar behöver mer tvätthjälp än honor, men jag tycker inte det är speciellt betungande. Jag har haft en massa hanar genom åren, och bara en har behövt hjälp med rumpan. När det gäller snoppen så kollar vi någon gång i månaden, men det är sällan det finns skräp där.

[Wijnja]
1/16/18, 1:16 PM
#16

Hur vet jag om arwen har hudtumör såg en prick i nacken

Ljungåsen
1/16/18, 1:36 PM
#17

#16 Om knölen sitter fast i huden och inte i underliggande vävnader så är det sannolikt en hudtumör. Enklast är nog att låta en veterinär titta på den. Om den är liten, och inte sprucken, så brukar man inte göra någonting åt den. Om den växer sig stor, eller spricker, så får man låta operera bort den.

Fridaaaa
1/16/18, 2:13 PM
#18

Aldrig skilt i skötsel mellan hanar och honor hos mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
1/19/18, 7:01 PM
#19

Har både hanar och honor dem har olika personligheter

Upp till toppen
Annons: