Annons:
Etikettfoder
Läst 6880 ggr
Majsblast
12/8/10, 12:27 AM

Körvel & timjan giftigt eller ej???

Har letat överallt på denna sajten, Humlans sida, googlat, frågat folk etc, men ingen vet. Finns det någon vänlig själ som kan upplysa om marsvin kan äta körvel och timjan?

Annons:
[Maijah]
12/8/10, 5:58 PM
#1

Jag kan tyvärr inte svara dig om det är giftigt eller inte. Men det är inget som brukas ges till marsvin och då kan det väl vara lika bra att låta bli? Finns ju massvis med andra bra marsvinsgrönsaker.

trocadero
12/8/10, 6:30 PM
#2

Man kan ge både körvel (spansk) och timjan. Jag brukar ge både färsk på sommaren och ibland torkad på vintern. Även tex salvia, lavendel och mynta brukar uppskattas. Som med det mesta behöver man väl inte överdriva mängden, vissa örter anses ju tex skadliga för fosterutvecklingen men å andra sidan har ju vissa örter en medicinsk verkan och kan ju både ha positiva och negativa verkningar.

FeliciaS
12/8/10, 8:37 PM
#3

Ingen ört är giftig vad jag vet, däremot innehåller många ganska höga halter mineraler. Exempelvis persilja som innehåller mycket kalcium.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Majsblast
12/9/10, 11:37 PM
#4

Ok tack alla för era svar Glad

De får marsvinsgrönsaker o 4kornskross, men eftersom vi själva använder färska örter i maten, sticker vi åt dem lite med glesa mellanrum o jag visste att basilika var ok, men inget om andra örter gällande för marsvin o ville absolut veta, eftersom jag inte vill förgifta grisarna.

Brad_och_Olle
7/26/17, 1:33 PM
#5

Har gett mina timjan, men det är bara Brad som äter det… De gillar inte heller basilika. Persilja däremot är en storfavorit. :)

Upp till toppen
Annons: