Annons:
Etikettfoder
Läst 4088 ggr
Isnona
11/10/10, 10:33 PM

Mat för underviktiga marsvin?

Som rubriken lyder; Vad är den bästa maten att ge till ett marsvin som är underviktigt?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Annons:
[Strawberi]
11/10/10, 10:49 PM
#1

Kligröt och kraftfoder brukar jag ge undernärda marsvin.
Sedan kan man säkert ge fortimel, men de ska då vara ganska bra underviktig..

FeliciaS
11/10/10, 11:23 PM
#2

Ett underviktigt marsvin behöver mat med mycket energi och även lite fett för att öka i vikt. Det allra viktigaste är förstås ett bra hö (ett hö som har både lite tunnare och grövre strån, luktar gott, är grönt och inte dammar). Bra grönsaker är morötter, rotselleri, rotpersilja, palsternacka, kålrot, kålrabbi, broccoli, vitkål, grönkål, paprika och stjälkselleri. Utöver det kan marsvinet ha fri tillgång på kraftfoder, jag skulle rekommendera helhavre och kornkross (ca hälften av varje sort). Kligröt på havrekli, havredryck (GoGreen, Oatly och allt vad de heter) och lite solrosfrön ett par gånger i veckan lär också göra skillnad.

Fortimel skulle jag undvikit helt om marsvinet inte är en liten unge pga. alla konstgjorda ämnen och tillsatser som absolut inte hör hemma i en marsvinskropp…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Isnona
11/11/10, 1:41 AM
#3

Tack så jättemycket för svaren!

Hon är inte jätteunderviktig men skulle behöva gå upp lite som sagt. Hon är inte mycket för pellets eller gröt så jag har varit lite bekymrad. Finns kornkross och helhavre att köpa i vanlig varuhandel?

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
11/11/10, 1:16 PM
#5

#3 Det kan det göra i de lite större butikerna, annars finns det hos Granngården eller foderbutiker för hästar/lantdjur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

zeijlon95
11/25/11, 12:23 AM
#6

Jag jag en fråga också, om underviktiga marsvin. Jag praktiserar just nu i en djuraffär där de har marsvin, kaniner mm och ett av marsvinen har blivit "mobbat' under en kortare tid, en kanin hsr varit på han och bitit han i ryggen så han skriker och sprattlar. Detta har lett till att han inte har vågat äta så nu e han jättesmal. Nu har han fått flytta in i en annan bur, men han vågar fortfarande inte äta, sitter/ligger mest i ett hus och rör sig knappt. Jag vet inte om han har ätit något nu under kvällen, men åt inte under dagen. Vi häller i C-vitamin i vattnet, men det hjälper ju inte om han inte vågr sig fram till skålen! Vad ska vi göra?

Annons:
zeijlon95
11/25/11, 12:24 AM
#7

De har fri tillgång till hö, vatten och kraftfoder, och får majskolvar och kracker en gång i veckan!

isblixt
11/25/11, 12:50 AM
#8

#6 Marsvinet ska ha en marsvinskompis som han känner sig trygg med :) C-vitamin i vattnet är inte nödvändigt, ge c-vitaminrika grönsaker istället. Och som de andra rekommenderar, ge honom fri tillgång till bra hö, pellets/annat kraftfoder med ett näringsinnehåll som är lämpade till marsvin. Kracker är godis och är inte nyttigt för marsvinet, inte heller majskolvar är nödvändigt.

Hö och vatten som bas, och stödfodra med nyttigt kraftfoder, hoppas han mår bättre snart =)

FruJohansson
11/25/11, 9:48 AM
#9

#6 Kaniner och marsvin ska inte bo ihop av precis den här anledningen. Om han har gått ner i vikt så tror jag inte det beror på att han inte vågar äta, utan snarare för att han är sjuk. Han behöver Cvitaminrika grönsaker varje dag. broccoli, vitkål, paprika osv. En STOR tuss hö är bra, då kan han gömma sig och äta samtidigt. Marsvinsmagar är gjorda för att äta nästan hela sin vakna tid, så höt är viktigt.

Ställ matskålen i huset, om det är så att han inte törs gå ut. På djuraffärer brukar det finnas Cavia Complete som är ett hyffsat foder. Som nödlösning kan du ju droppa cvitamin på maten, men det man häller i vattnet försvinner nästan direkt eftersom ljus och luft förstör Cvitaminet.

Lycka till :))

Mini.marsvini
8/12/20, 10:29 AM
#10

Hej! Jag har ett underviktigt marsvin. Alltså VÄLDIGT underviktig så att det är obehagligt att klappa henne. Jag har sådan ångest över det och försöker göra allt jag kan! Men hon är inte så mycket för mat. Hon äter inte längre hö, pellets äter hon men inte nödvändigt (tycker hon). Oavsett hur mycket vi försöker stödgala henne så blir hon inte större! Är väldigt orolig… Jag gissade att detta var ett tecken på ålder eftersom hon är 6,5… men nu vet jag inte, har hon mask? Har ni något tips på vad jag kan mata henne med? Som hon äter frivilligt? Havregryn och kornkross tycker hon också är helt meningslöst, hon vill ha sallad! (Men absolut inte morot eller kål)

Ljungåsen
8/12/20, 11:08 AM
#11

#10 Att hon inte äter hö är ett extremt varningstecken, och jag rekommenderar ett veterinärbesök snarast. Spontant tänker jag på problem med kindtänderna och/eller Artros i käkleden. Äldre marsvin kan magra av som en del av det normala åldrandet, men absolut inte på det vis du beskriver.

Mini.marsvini
8/12/20, 4:50 PM
#12

Tycker också det, vi ska nog kolla upp en vetenärstid. Kommer vi få hjälp eller kommer vi få svaret som jag fruktar för? Och vad ska jag mata henne med så länge så att hon får i sig något?

Ljungåsen
8/12/20, 5:08 PM
#13

Stödmata med antingen Critical Care eller Recovery Plus. Båda sorternas Stödmatningsmat innehåller alla de fibrer som finns i hö, och som marsvinets tarmsystem behöver för att fungera och må bra. Eragons har tydlig och bra information om stödmatning i sitt infohäfte, som kan laddas ner från den här sidan. Titta på sidan 24 och framåt. https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/ Det behöver inte alls vara så illa att avlivning är enda alternativet, men det vet du inte förrän en marsvinskunnig veterinär fått titta på henne,

Annons:
Upp till toppen
Annons: