Annons:
Etikettallmänt
Läst 7081 ggr
Lattjo
2010-09-08 21:43

Marsvin på rymmen?

Idag när jag som vanligt satt på bussen på väg till skolan i Linköping så stannar den som vanligt till i Österstad. Den stod där ett tag (busshållsplatsen är i ett villaområde) så ser jag nått utanför bussen i diket som rör sig. Då ser jag att det är 2 marsvin. Jag sitter på bussen och blir genast orolig det är bara 11 grader ute och de var vid en väg. Jag börjar genast fundera på ifall jag ska gå ut ur bussen och försöka fånga dem. Och om jag gör det hur ska jag få hem dem? Ska jag stoppa dem i jackan och ta bussen hem igen?. Men om jag inte kommer till skolan så räknas det som skolk. Jag beslutar att sitta kvar och nä bussen går har jag världens ångest:( Jag var orolig hela dagen det är ju så kallt ute för dem. Så nu på kvällen så ringde mamma en kompis som bor i Österstad att hon skulle hålla koll ifall hon såg något eller ifall någon saknade några marsvin. Om de är där i morgon när jag tar bussen så ska jag gå ut och försöka fånga dem! Jag har bur hemma osv och jag tror inte Nils och Sture skulle ha något emot lite nya grannar;) Det var en white golden och en grå gul? vet inte vad färgen heter båda var korthåriga.

Annons:
Lattjo
2010-09-08 21:44
#1

heter det white golden? Är urkass på färger:S

Abico
2010-09-08 23:24
#2

Jag tror tyvärr att det är marsvin som blivit dumpade när deras ägare tröttnat. Det händer då och då och är för mig fullständigt obegripligt.
Det är förmodligen inga större problem för dem att överleva ett tag i sålänge det inte blir kallare om nätterna, än så länge finns det ju grönt att äta ute och förhoppningsvis något ställe att söka skydd på. Men för rovdjur eller bilar är marsvin ett lätt byte :(
Hoppas att du får tag i dem.

Hanna 

HannaVastervik
2010-09-08 23:48
#3

Men herregud :( Hoppas verkligen du får tag i dem Gråter

Equivanlent
2010-09-09 00:05
#4

Håller tummarna för att du hittar dom små grisarna.Fattar inte hur man kan dumpa djur så där.Är de inte lättare att skänka bort dom då tycker man.

Equivanlent
2010-09-09 13:25
#5

Hur har d gått?Hittade ni dom små liven??

fia-mia
2010-09-09 18:07
#6

Hoppas det går bra!

Jag bor utanför norrköping, om du inte kan ha dem hos dej kan du bo här tillfälligt iaf

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
Lattjo
2010-09-09 19:12
#7

Idag när jag stannade bussen var det inte två masrvin  utan fem eller fler! Jag har inte plats att ta hem så många men tidningen är kontaktad och jag ger mig inte förrän dem får hem!

Binajis
2010-09-09 19:14
#8

#7 Är dom kvar ute eller är det någon som "vaktar" dom?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lattjo
2010-09-09 19:15
#9

nej de är ute men de har sin lilla "koloni" i en häck under lite bråte. Så de har skydd.

Binajis
2010-09-09 19:17
#10

#9 Jaha okej. Undra hur länge dom har varit ute. Och vilken chock att hitta en marsvinsfamilj helt ute i det fria, jag kan inte tänka mig hur jag skulle reagera. Såg det ut att vara några små ungar?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Lattjo
2010-09-09 19:19
#11

de måste ha kommit dit i veckan för jag har inte sett dem förr. Jo jag fick en chock när jag såg hur många det var och jag är också orolig ifall någon ska ha bebbar i magen men jag såg inga på plats som tur var.

HannaVastervik
2010-09-09 19:45
#12

Men FY vad hemskt! Hade jag haft bil så jag kunde tagit mig till Linköping kunde iaf två eller tre fått komma hit sålänge. Usch stackare! :(

Lattjo
2010-09-09 19:48
#13

Jag har kontaktat Corren om att jag vill att de ska göra ett repotage eller likande om det här det är inte okej att överge marsvin!

Annons:
HannaVastervik
2010-09-09 19:54
#14

Men gud, är det ingen som bor nära som har möjlighet att ta hem dom? :`(

[Majasmamma]
2010-09-09 20:03
#15

Bodde jag bara närmre skulle jag också gärna komma och ta hem åtminstonde ett par stycken av dem… :o(

Man måste kunna kontakta någon, typ djurskyddet, finns det inget sådant i Linköping? Kan man kanske höra med kommunen eller någon veterinär om vart man kan vända sig?

Lattjo
2010-09-09 20:06
#16

har ingen aning jag bor i Motala.

Aristarcos
2010-09-09 20:07
#17

Colina ?? kanske kan hjälpa till..

Aristarcos
2010-09-09 20:09
#18

jag hade definitivt tagit in dem till mig… en eller 5 spelar ju ingen roll om de är nya, skulle satt dem i en kartong eller något sådant i värsta fall…men jag har för långt till Linköping… men har för mig colina är mycket ute och far..

fia-mia
2010-09-09 20:11
#19

Var i linköping är det? Min syster bor där, hon kan kanske ta dem hem till mig :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lattjo
2010-09-09 20:20
#20

Österstad det ligger innan linköping väldigt litet samhälle.

Annons:
Aristarcos
2010-09-09 20:30
#21

Ligger det långt från E4 Kom på att mamma är på väg hit, såg de ut att må bra dvs inga hårlösa fläckar på dem ? Isåfall skulle jag kanske kunna få hit dem i morgon om bara någon samlar ihop dem..

Lattjo
2010-09-09 20:48
#22

de ser all ut att må bra det är en lång bit från e4an  kanke 30 35 min?

Aristarcos
2010-09-09 20:50
#23

Åker någon möjligen in till Linköping i morgon ? Min lillebror bor där, så han skulle möjligen kunna ta dem tillfälligt om han går med på det ;) till mamma skulle kunna hämta upp dem.

Lattjo
2010-09-09 20:52
#24

jag tror det behövs lite personer att fånga in dem;) jag tror inte att dem är lättfångade och de har många trädgårdar att gömma sig i ;)men jag kan säga imorrn efter skolan hur det står till med dem.

Aristarcos
2010-09-09 20:56
#25

Då är det för sent… för mamma är på väg i morgon kväll från Stockholm.. men inget att göra åt, hoppas någon annan kan hjälpa dem.

fia-mia
2010-09-09 21:08
#26

Jag är dessvärre borta fredag-tisdag. Om någon kunde transportera dem till mig på tisdag skulle jag som sagt kunna ha dem. Alternativt lämna dem hos min syster och så hämtar jag dem snarast.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Flemming
2010-09-09 21:26
#27

Jag har precis skickat ett sms till Fågelsta Djurhem som ligger i närheten.

Jag återkommer med svar!

Flemming

Annons:
[Majasmamma]
2010-09-09 21:29
#28

#27 Toppen, hoppas att de kan hjälpa till.

Flemming
2010-09-09 21:41
#29

Inget svar på sms eller telefon …

Jag letar vidare!

Flemming
2010-09-09 22:02
#30

Har skickat sms till Marsvinshjälpen och Eragons.

Återkommer med svar.

Abico
2010-09-09 22:22
#31

Innan man börjar leta efter ställe att göra av marsvinen måste man ju ändå fånga in dem, tycker jag. Det känns som om man börjar i fel ände om man börjar räddningsauktionen med att leta efter någon som kan ta hand om dem, innan men ens vet om det är möjligt att få in dem.

Hanna 

Flemming
2010-09-09 22:43
#32

Abico

Om du tänker på mig så letar jag efter folk i området som kan plocka in dom …

Omplacera blir nästa steg.

Flemming

Abico
2010-09-09 23:11
#33

#32 - Jag tänkte på alla som pratat om att ge plats åt marsvinen i tråden.

Hanna 

Aristarcos
2010-09-09 23:28
#34

Men då TS säger att hon inte kan ta dem, så känns det som att man genom att säga att man kan hjälpa till har startat något, tyvärr är jag inte på plats så jag har ingen möjlighet själv att fånga in dem, det måste vara som du säger; någon i närheten göra.. Men om ingen som fångar dem kan tänka sig ta hand om den så är det ju bra att veta om någon kan ta hand om dem .. eller ?

Annons:
HannaVastervik
2010-09-09 23:30
#35

#34 aa, håller med :/

Flemming
2010-09-09 23:30
#36

#32 Okej,jag förstår!

Läget just nu: Mia på Marsvinshjälpen har inga kontakter i aktuellt områden.

Hon rekommenderade att kontakta en Medarbetare men den svarar inte på sms.

Eragons har inte hört av sig och Djurskyddet i Mjölby likaså …

Jag vet att Petra som har bloggen Bosse & Brudarna, bor i Linköping och hon hade garanterat ställt upp när som helst på dygnet.

Nu finns det bara en jättestor hake: Jag har ingen mail, telefonnummer eller gatuadress till henne …

Caspia här på forumet har troligtvis någon form av kontakt med henne.

Om du läser detta Caspia, skulle du vilja kontakta Petra och höra om hon vill dra igång en räddningsaktion ?

Lattjo: Om jag/vi hittar någon som kan hjälpa till, hur får vi då kontakt med dig ?

Flemming

Flemming
2010-09-09 23:50
#37

Nu får du kvicka på med en adress för jag har precis fått kontakt med Monica Willnerth på Marsvinshjälpen.

Flemming

Emmsann
2010-09-10 00:05
#38

Håller med Abico. Ni måste kanske fånga in dom små liven innan ni drar igång med att leta hem till dom. Ni kanske inte ens får in dom och då har ni liksom lagt för mycket tid på fel ställe.

//Emma

Flemming
2010-09-10 00:17
#39

Nu har jag pratat med Monica Willnerth på Marsvinshjälpen och hon lovar ta reda på vem som kan hjälpa till att plocka in dom

Omplaceringen är även den fixad för Monica lovade att ta hand om dom.

Omplaceringen var för tillfället nästan tom och då var det inga problem.

Nu väntar jag på en adress till marsvinsgömman dvs .busshållplatsen.

Flemming

Moa-16
2010-09-10 00:24
#40

Men är det inte lite små bråttom att fånga in marsvinen om dom går runt i en buske utomhus? Är det inte bara att TS tar in dom sålänge?

Aristarcos
2010-09-10 00:25
#41

Kan säga att den "orten" som hon angav letar man snabbt igenom, det är typ en mitten väg ( som jag antar bussen kör igenom) och några vägar omkring.. kan inte alls vara svårt då det säkert är en max två hållplatser där.. sök på eniros kartor "Österstad, MOTALA" så förstår du vad jag menar Flört och nu fick jag inte bort fet stil som jag på något sätt lyckades fåTyst

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
2010-09-10 00:33
#43

Fruktansvärt att bara överge marsvinen sådär, stackarna måste vara livrädda…

TS, om du ändå har sett dem ett antal gånger, har du ingen möjlighet att åtminstone fånga in dem så att de inte riskerar att dö? Jag måste verkligen hålla med #31, det absolut viktigaste steget är att fånga in marsvinen. Just nu är de väldigt utsatta om de är utomhus.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Flemming
2010-09-10 00:41
#45

#41 Du har så rätt så …

Alle´vägen och fd affären.

Bokbussen stannar varje torsdag udda vecka 17.15 - 17.40

Men lite mer exakt information till dom som skall göra jobbet är inte helt fel.

Skall vi vara riktigt petiga så har bussen två sidor, man kan sitta till vänster och man kan sitta till höger …

Nu skall vi vara glada att det finns några vänliga själar som ställer upp!

Aristarcos
2010-09-10 00:42
#46

Hon sa att det var på väg från Motala till Linköping.. så då borde det vara den södra sidan av vägen..

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
2010-09-10 00:49
#51

**Ett par inlägg är borttagna då de inte hör till trådens ämne. Var vänliga och låt tråden enbart innehålla fortsatt diskussion kring ursprungsämnet, tack :)
**

---

Hoppas innerligt att någon fångar in marsvinen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Aristarcos
2010-09-10 00:53
#53

Trodde nästan de skulle vara infångade redan men tjejen tog ju inte in dem..men hoppas någon tar hand om dem imorgon .. och att de hittas oskadda, som tur är värmer de ju varandra iallafall.. men de är nog chanslösa mot ormar, hundar m.m.

Binajis
2010-09-10 01:03
#54

Kylan är nog inget problem alls för marsvinen, men bilar och rovdjur däremot…

Sen förstår jag inte hur det på något vis kan vara att starta i "fel ände" genom att börja kolla efter intresse av marsvinen, när man själv inte kan ta hand om dom. Risken är ju att man står med massa marsvin man blir av med. Ingenting säger ju att man inte kan göra båda sakerna samtidigt liksom.

Det låter ju som det här kan bli en solskenshistoria tack vare Monica W :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moa-16
2010-09-10 01:08
#55

#54 Jag tror dom flesta menar att det viktigaste är att fånga in marsvinen. Dvs, hitta folk som kan göra det först & främst, annars finns det ju inga marsvin att ta hand om. De klarar sig ju inte så länge i det vilda. Finns ju en del faror där ute!

Annons:
Binajis
2010-09-10 01:16
#56

#55 Självklart, jag håller med. Men jag tror inte att TS minskar sin insatts bara för att hon kollar runt efter folk som kan tänka sig ta hand om marsvinen.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moa-16
2010-09-10 01:23
#57

#56 Nej, men när jag läser tråden verkar det mest handla om vem som ev kan ta hand om dom. Frågan är väl vem som kan fånga in dom? Undrar lite varför inte TS kunde fånga in dom sålänge? Allt är väl bättre än att dom ska vara där i busken?

Binajis
2010-09-10 01:31
#58

#57 Jaja… så är det ju. Vi får hoppas Monica kan fånga in dom snarast eller att TS får chans att fånga in dom tidigare.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

smulan-
2010-09-10 09:25
#59

Hur går det för marsvinen?

Tyvärr bor jag för långt bort, men jag har skicket en medelande till Petra över hennes Blogg. Förhoppningsvis se hon de snart.

Flemming
2010-09-10 09:42
#60

God morgon gott folk.

Irene på Eragons väckte mig med ett sms och berättade att även hon är villig att hjälpa till …

Strax därefter fick jag ett nytt sms från Eragons, där Irene berättade att hon har uppdaterat sig och numera kände till att Marsvinhjälpen också var på G …

Tro mig, ingen av dessa omplaceringar sviker marsvinen, så nu skall jag bara vakna till liv och sedan skall vi väl med gemensamma krafter lösa problemen …

Tack smulan för att du gick in på hennes Blogg för så långt tänkte inte jag …

[Liinda]
2010-09-10 10:40
#61

Jag tyckte det v ar jättebra att börja kolla hem. Dom måste ju ha någonstans att ta vägen när man har plockat in dom. Annars sitter man där med flera marsvin som inte har någonstans att ta vägen.

Equivanlent
2010-09-10 10:47
#62

Jag hoppas verkligen nu att dom här marsvinen klarar sig.Tycker faktiskt att det ät bra att så många är villiga att hjälpa till.Beundrans värt av alla marsvinsfolk.Hade jag bott närmare hade jag tagit hem dom på studs. Men man kan ju inte mer än att hålla tummarna åh tänkta posetivt för dom små liven.  :)

Annons:
Flemming
2010-09-10 12:33
#63

Nu har jag skickat sms till dom som bor vid aktuell hållplats.

Det finns visserligen ytterliggare två hållplatser i byn men jag börjar med den här …

Är det någon av er som har kontakt med Lattjo/Evelina och i så fall kan be henne gå ut på nätet och ge oss lite mer info ?

Jag tycker det lite tråkigt att skicka iväg folk för att leta vid tre olika hållplatser …

Flemming

Royalz
2010-09-10 12:46
#64

Seriöst? Har du smsat till helt okända personer och bett dom gått ut och leta efter marsvinen?


Flemming
2010-09-10 12:59
#65

Alltid seriös!

Dom kan inte mer än skicka sms:et i papperskorgen, om dom nu inte har ett gott hjärta …

Jag har visserligen inte fått något svar men dom kanske har gått ut för att leta …

Naturligtvis finns det en risk att ringa till okända och då tänker jag på folk som kanske har ormar!

Nu ger jag mig inte i första taget och Marsvinshjälpen har lovat att hjälpa till, vilket jag anser vara ett rejält steg på vägen.

Det största steget blir en exakt position så att dom inte behöver vända upp och ner på byn …

[Liinda]
2010-09-10 13:02
#66

Äh dom kanske blir lite chokade när dom ser smsen men vill dom hjälpa till så gör dom ju det annars så är det ju som flemming säger bara för dom att radera smset. Ett litet sms har ingen dött av ;)

Moa-16
2010-09-10 15:29
#67

Öht, har svårt att tro att man tar ett sånt sms seriöst? Det skulle iaf inte jag göra >.< Tror nog det är bättre om TS går dit & fångar in dom? Varför göra saker krångligare än vad dom är?

HannaVastervik
2010-09-10 15:32
#68

Tror inte TS bor just där utan bussen åkte bara förbi där, så är kanske svårt att bara "gå dit"?

Moa-16
2010-09-10 15:34
#69

#68 Åka buss dit då? Det kan väl inte vara så svårt? Eller?

Annons:
Mari
2010-09-10 15:53
#70

TS är mycket troligt i skolan idag så som jag förstått av denna tråd, så det bästa vore ju om någon nappar på smset som är utskickat och går ut för att kika eller om det är någon annan som bor i närheten som kan åka ut för att kolla.

Jag tycker det är en bra idé att skicka ut sms.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsvinenochjag
2010-09-10 16:05
#71

Bra initiativ att smsa folk i området. MEN då får vi alla (för marsvinens skull) hoppas att ingen av sms-mottagarna är puckot som faktiskt har dumpat marsvinen på platsen. I värsta fall kanske puckot isf blir rädd att bli igenkänd och själv hämtar tillbaka marsvinen och dumpar de på en helt annan plats så de blir ännu svårare att hitta dem och de små liven råkar ännu mer illa ut.

Men hoppet är de sista som sviker & det kan ingen annan ta ifrån en!

Moa-16
2010-09-10 16:05
#72

#70 Men kanske inte hela dagarna? Att tro att någon okänd människa som får ett sms om att det är marsvin i buskarna en bit därifrån ska gå ut & fånga in dom en fredag kanske är lite naivt? Man vet ju aldrig, Men jag är lite skeptisk.

[Tisslibiie]
2010-09-10 16:07
#73

Jag tycker att Flemming gjorde rätt i att skicka sms:en, det visar bara att han bryr sig om marsvinen! :) Förstår inte varför man blir så upprörd … Och som många säger, är inte huvudsaken att marsvinen slipper vara där de är nu?

Mari
2010-09-10 16:10
#74

Jag ser ingen mer mening att disskutera hur vidare ts är i skolan hela dagarna eller ej och dessutom inte heller om man skulle ha skickat sms eller inte.

Jag tycker vi försöker koncentrera oss på att försöka få in marsvinen, jag bor alldelens för långt bort för att kunna hjälpa till, men att skriva ut på facebook kan jag göra för kanske finns det någon som läser och är i närheten som kan hjälpa till mer.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-16
2010-09-10 16:19
#75

#73 Vem är upprörd över det? Klart det kanske var lite märkligt men vem bryr sig? ;) Ingen lider av ett sms. Dock tror jag inte det ger så mycket..

#71 Det känns inte så troligt faktiskt, Att ägaren skulle fånga in dom & dumpa dom på annan plats.

Lattjo
2010-09-10 19:20
#76

Jag ska förklara lite hur det ligger till Österstad ligger en bit utan för motala så man kan inte gå dit. Och om jag kunnat så skulle jag tagit in dem men jag har helt enkelt inte kunnat. Och idag när jag åkte förbi syntes inga marsvin till jag har bara sett dem 2 gånger. Det är möjligt att "ägaren" tagit hand om dem eller någon annan eller så kan de ha gömt sig under bråtet men som sagt jag såg inga idag.

Annons:
Flemming
2010-09-10 19:32
#77

Lattjo: Jag har precis skickat ett pm till dig!

Flemming

Moa-16
2010-09-10 20:58
#78

#76 Man får nog titta lite under sakerna där,osv. Det är ju bättre att få in två än inga alls. Har lite svårt att tro att ägaren först släpper ut dom & sen ångrar sig & tar hand om dom igen.

Lattjo
2010-09-10 22:48
#79

jag har sms:at med monica på marsvinshjälpen och hon sa att hon skulle tala med lite marsvinsfolk imorrn.

Flemming
2010-09-10 23:31
#80

Sammanfattning av dagen:

Eragons, Marsvinshjälpen och Petra (Bosse & Brudarna) har blivit engagerade i räddningsaktionen.

Irene på Eragons ställer upp med support eftersom inte har några känningar i trakten runt marsvinen och tyvärr också fullt i omplaceringen.

Marsvinshjälpen med Monica i spetsen är beredd att skicka folk till platsen men avvaktar tydligen tills i morgon.

Petra (Bosse & Brudarna) kan hjälpa till på måndag.

Dom bybor som jag skickade sms till har tyvärr inte hört av sig, vilket jag anser vara lite lågt även om jag råkar vara helt okänd för dom.

Hållplatsen var åtminstone rätt inprickad av mig, så nog borde dom hört av sig …

Personligen har jag övervägt att köra till Österstad men 42 mil enkel resa …

Lattjo har som sagt var passerat förbi hållplatsen men inte sett några djur.

Hon har också varit i kontakt med Monica som lovade prata med "marsvinsfolk" vilket betyder att hon skickar dom som är närmast orten om jag tolkar henne rätt.

Jag lägger in lite text på marsvinsnatet.se och hoppas på lite respons även från den sidan.

Tack alla ni som har engagerat er i denna tråd och då speciellt till dom som på något sätt drivit räddningsaktionen framåt.

Nu skall ni inte tro att vi lägger ner tråden, men vi kan nog inte göra mer idag.

I morgon tar vi nya krafter och är det någon av er som känner för en utflykt till Österstad, ja då blir det en stjärna i kanten …

Har ni flera tips och goda råd, då får ni gärna skriva det i tråden.

Bästa hälsningar till er alla!

Flemming

Linnet
2010-09-11 11:20
#81

Hade jag sett dom så hade jag inte ens funderat, utan förökt fånga in dom direkt, vilket kan vara svårt, men man får ha lite knep och tålamod. Hade ett par på rymmen på tomten här hemma och dom är så snabba, så man måste nästan ha nåt att fånga dom i, eller nåt galler/inhägnad att mota in dom i eller omringa dom.

Flemming
2010-09-11 14:54
#82

Lattjo: Har du hört något från Monica efter du pratade med henne igår ?

Har jag förstått dig rätt, så bor du i Motala och det är inte så långt från Österstad.

Du kanske skall tjata lite på dina föräldrar och säga till dom att ni  måste åka till Österstad och det vore bra om du tog med en bur …

Här hos mig händer det inte så mycket just nu och jag vill inte ringa och "störa" Monica nu när hon ställer upp för oss.

Någon annan här på forumet som har något nytt ?

Linnet: Marsvin fångar du med en filt dvs. man kastar det över dom och då stannar djuren …

Bråkar marsvinen någon gång, då går det också bra att kasta en filt eller handduk.

Källa: Monica W med flera.

Moa-16
2010-09-11 15:22
#83

#82 Men det är väl ändå smidigare att fånga in dom med galler? Om dom nu är väldigt skygga annars kan man kanske locka med något. Det har ju gått ett tag nu & här har det iaf regnat inatt, så ja, det vore ju bra om TS kunde hämta in dom sålänge. Förstår inte riktigt det stora problemet, Är väl bara att åka & fånga in dom?

Annons:
Binajis
2010-09-11 15:27
#84

#32 En handduk/filt skulle iaf mina marsvin uppleva väldigt hotfullt och springa för livet.

Annars kan man ta med sig lite bredare brädor att försöka göra som en gång/avspärrning mot t ex en gallerbur eller liknande. Som en fålla, så de inte kan springa åt alla håll. Synd att man bor i Sundsvall utan körkort, hade gärna gett en hjälpande hand att fånga in grisarna!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Flemming
2010-09-11 15:50
#85

Tja, vad som är den bästa fångstmetoden, får nog bedömas från fall till fall …

Ett stort problem är tiden som går mellan kontakterna med dom inblandade.

Igår var Lattjo förmodligen i skolan och kunde inte berätta för oss innan hon kom hem …

Det andra stora problemet är att tydligen ingen av folket på forumet bor i trakterna och således kan marsvinen inte plockas in.

Jag bor 42 mil från platsen och någon av alla forumsdeltagarna måste väl ändå bo lite närmare ?

Nu skall vi inte ge upp hoppet men klockan går …

Moa-16 var bor du och kan inte du ställa upp ?

Flemming

Moa-16
2010-09-11 15:57
#86

#85 Tar ca 2 tim & 30 min för mig att ta mig till österstad. Har dock inget körkort.

Flemming
2010-09-11 16:06
#87

Hmm, dom finns vid en busshållplats …

Har du frågat dina föräldrar om dom vill göra masrvinen en riktig god tjänst ?

Hur som helst så får vi tråkigt nog avvakta och se …

Moa-16
2010-09-11 16:10
#88

#87 Frågar du mig? Nej, det har jag inte, det skulle dom aldrig gå med på ;)

Aristarcos
2010-09-11 16:22
#89

#87 det är inte Moa som dragit igång detta ;) … det är ju bättre att försöka få TS iståfall om det, hon bor ju bra någon mil från Österstad.

Och utan att veta att de verkligen är kvar därute känns det lite långt att köra en 30 minuter hade varit ok åt ett håll , men inte ca   1,5 timme enkel då man inte ens vet att de är kvar heller..

Linnet
2010-09-11 16:45
#90

#82 Riktigt så lätt var det inte, hade inte funkat med en filt, då den ena gömde sig i häcken, men vi fick in ett galler till slut. Den andra gömde sig under huset till en markbur så där fick vi spärra av innan vi lyfte undan buren. Men springer dom på plana stora ytor så funkar det nog bra med en filt.

Annons:
Flemming
2010-09-11 16:59
#91

#87  #88

Min tanke är kort och gott den här: Kan man hjälpa till så gör man det !

Om marsvinen finns kvar eller ej, det vet nog bara dom …

Jag sitter i Skåne och försöker göra mitt bästa för dom skall räddas och då tror och hoppas jag att fler vill ställa upp !

En del har redan engagerats sig och dom har mitt största förtroende !

Nu skall vi inte sitta och hugga efter varandra på nätet utan snarare uppmuntra övriga läsare att hjälpa till med marsvinen.

Flemming

Flemming
2010-09-11 17:21
#92

                            Bottendåliga nyheter !!!

Jag skickade precis ett sms till Monica på Marsvinshjälpen och undrade hur det går.

"Nej det är svårt!"

Jag skickade en kompletterande fråga om det var svårt med att skaffa folk.

Svaret är att Lattjos telefonnummer har lämnats till en familj i Linköping som kanske kan …

Petra med Bosse & Brudarna kan eventuellt ta tag i det på måndag men för mig  känns det helt enkelt som tiden har runnit ut …

Just nu känns det ( kraftfull svordom) och jag överväger att själv köra till busshållplatsen i Österstad.

Ni får ursäkta mig men nu måste jag ta en timeout!

Vänligen

Flemming

[Tisslibiie]
2010-09-11 17:50
#93

Synd att jag bor i Kalmar + har ej körkort GråterGråter

Moa-16
2010-09-11 17:54
#94

#91 Det är väl ingen som hugger? Men har man inte möjlighet att åka så har man inte.

Lattjo
2010-09-11 19:11
#95

Jag skulle gärna kunna åka om jag kunde men det kan jag inte det bara ä så:( Men jag hoppas ifall det finns annat marsvinsfolk som är villiga att hjälpa till:)

Bruden-Mbuti
2010-09-12 01:31
#96

en liten tanke/undran dök upp i min lilla skalle -- har ni lagt ut om detta på andra djursajter/forum?

finns kanske råttfolk,kaninägare,hundägare mfl i området som kanske kan hjälpa till. då fångas de ju in fortare och finns inomhus tills hem kan ordnas.

kanske var det inte marsvin utan vilda råttor tjejen såg från bussfönstret. de lever ju i flock och finns i olika färger numera.

har själv sett vilda råttgrupper vid olika stationer här i sthlm när jag väntat på bussar.(bla vid skogskyrkogården)

Aristarcos
2010-09-12 11:49
#97

Det kanske vore värt ett försök .. för sist såg hon heller inga marsvin där, hittas marsvinen så är det mer värt att åka dit.. då det för de flesta är en bra bit att åka. Nu har inte flemming skrivit något mer, så jag antar att han inte kastat sig in i bilen ännu !? Sätter upp förfrågan på alla siter jag kan nu.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Aristarcos
2010-09-12 12:14
#99

Har lagt upp på ett 15 tal siter nu om hjälp, får se om det hjälper !

Tangotime
2010-09-12 12:45
#100

#65 Att skicka sms känns ganska oseriöst. Varför inte ringa och förklara situationen och fråga om dom kan tänka sig att hjälpa till? Själv hade jag inte tagit ett sånt sms på allvar, däremot hade jag gladeligen hjälpt till om någon ringt och bett om hjälp!

Sen förstår jag inte varför man inte bara åker dit och försöker fånga in dom. I stället för att be en massa andra människor leta som inte ens vet vart dom ska leta?

lillmymlan
2010-09-12 12:54
#101

Okej… jag åker! Jag har transporter och kan göra ett försök. Jag finns i Norrköping men ska till Link och kan ta en tripp till vart det nu är?

Jag har inte läst allt så om någon kan uppdatera om en adress och kanske till och med en vägbeskrivning så åker jag och spanar över området och tar med marsvinen hem till den som kan ta hand om dem.

Jag skulle gärna själv men har ingen som helst möjlighet att ta hand om dem… vem ska göra det?

Mvh Malin i Östgötakatterna

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2010-09-12 12:56
#102

Lugna och fina nu, ta det lugnt!

Nu hämtar vi de små fröna! Någon som vill följa med från Norrköping och hjälpa till att leta? Vi åker härifrån vid 15-tiden är min tanke. Kan hämta upp om någon vill följa med. Ju fler vi är desto snabbare går det Glad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2010-09-12 12:59
#103

Vad mutar man ett hungrigt marsvin med? Vad äter de? Något som är utöver det vanliga kanske?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Aristarcos
2010-09-12 13:09
#104

Österstad är tydligen mycket litet… det är på väg från Linköping mot Motala..

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=%d6sterstad%2c+Motala

Misstänker att de inte är så hungriga då de har fri tillgång till gräs, möjligtvis morot/ pellets om de är vana vid det… Men tidigare sa någon här att lättast var att mota dem tex mot något.. kanske något kompost galler ? emot en transportbur ( transport buren är ju skydd för dem ) Enligt uppgift är det minst 5 djur, kanske fler ? De gömmer sig i någon häck precis vid en busshållplats litet ställe, kanske kan TS uppge lite bättre vart hon såg dem, och beskriva läget lite bättre för oss .

Annons:
Aristarcos
2010-09-12 13:10
#105

Colina kanske skulle kunna hjälpa dig, hon finns också i Norrköping och hon är också van vid marsvin..

lillmymlan
2010-09-12 13:13
#106

Morot, pellets… havre?

Hoppas att ts kommer in, annars åker vi ändå och kollar om vi ser några.

Men vem ska ta hand om dem då?

Man kanske kan kan försöka att muta in dem, men om det inte går så kanske man får göra så att man lägger en stor filt med gottis på och sedan lyfter den som en säck?

Är det möjligt?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2010-09-12 13:15
#107

Är det hon som håller på med hästar va? Vore bra om hon kanske kunde ansluta sig eller om vi kan hämta henne? Någon som har kontakt med henne?

Jag är inte van vid marsvin, hade ett när jag var liten, men det var ju 100 år sedan, så jag är bara amatör, men jag hjälper gärna till, eller vill ni ha någon annan som åker?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Moa-16
2010-09-12 13:19
#108

#107 Nja, det tror jag inte.Dom är så snabba. Bättre är nog att försöka locka med något, eller få in dom i något galler? Bra att du tar tag i det! (:

Mison
2010-09-12 13:20
#109

härliga mymlan!! jag har 15 mil till Österstad, men känner du att du vill ha hjälp, så åker jag

Alla djur behöver någon som bryr sig!

lillmymlan
2010-09-12 13:24
#110

Jag är ju novis när det gäller marsvin :) så någon som kan detta djur vore såklart massor mycket bättre :) men är det någon som har varit där, eller har sagt att de kan åka?

Det börjar bli kallt och de här djuren kan väl få lunginflammation precis som många andra smådjur, eller tror ni att de kan vara ute sådär även att det börjar bli kallt?

Mison Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Aristarcos
2010-09-12 13:25
#111

Ja, Colina har hästar, försökte ringa henne på mobilen men hon svarade inte :( har inte sett henne här heller på ett tag..

Annons:
lillmymlan
2010-09-12 13:25
#112

Vem skulle öppna dörren för de små? Jag har en stor kaninbur men de kan inte bo här. Jag har kissar här hemma så marsvinen skulle inte må bra här, tyvärr.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
2010-09-12 13:26
#113

#111. Skit också! Huvudfrågan… vem tar hand om dem när och om de kommer in?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Moa-16
2010-09-12 13:27
#114

TS borde ju kunna följa med? Nä, det är ju inte bra för dom att vara ute när det är så kallt som det faktiskt varit nu, iallfall på natten.

Moa-16
2010-09-12 13:30
#115

#113 Det har det ju varit mycket prat om i tråden? Var väl något omplaceringshem som hade plats för dom? Läs #39

Mison
2010-09-12 13:31
#116

jag kan inte ett jota om marsvin, men vill du ha uppbackning så kommer jag.. har ju ett par timmars körning, så säg gärna till i tid..

inte heller har jag några marsvinsburar eller nåt… kan man förvara marsvin i kattburar?Obestämd

jag tänker också på kylan.. det kan inte vara bra.. har fått för mig att marsvin är känsliga djur

Alla djur behöver någon som bryr sig!

HannaVastervik
2010-09-12 13:32
#117

Vi är många som kan ta hand om en eller flera så bara dom är infångade löser hemmet/hemmen sig.

Gud vad bra att du kan åka! Hoppas det kommer gå bra och att dom inte är alltför svåra att fånga in!

lillmymlan
2010-09-12 13:35
#118

Jag finns på mobilen hela tiden och på hemnumret fram till 15.00 ifall ni vill att jag ska åka och spana och jag vill gärna veta var marsvinen ska överlämnas också.

Jag tar med mig extra transporter och kartor ifall att…

Jag har comviq på mobilen: 0700-655854 Hem: 011-103142

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Annons:
Danielssonsgarden
2010-09-12 13:36
#119

Såg inte detta förrän nu.

Vi skulle nog ha möjligthet att åka också, måste kolla barnvakt bara och de kan bo här i väntan på nya hem.

lillmymlan
2010-09-12 13:38
#120

Har bra transporter med galler fram så det borde fungera. Om någon, som har erfarenhet av marsvin vill åka med eller möta upp så blir jag innerligt tacksam :) för det är klart att de måste komma in. De kan inte må bra av att vara där heller!

Bor du i Västervik Hanna? Någon i Linköping, Norrköping som kan?

Mison… du är en pärla! Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

HannaVastervik
2010-09-12 13:43
#121

Ja, jag bor strax utanför Västervik.

Aristarcos
2010-09-12 13:47
#122

Lillmymlan. har skickat ett personligt meddelande till dig !!

[Colina]
2010-09-12 14:09
#123

Fick precis ett samtal om tråden.

Jag har svårt att ta mig iväg idag, har en liten 7månaders kille hemma och ingen barnvakt. Sambon har bilen och jag väntar besök från långväga marsvinsköpare.

MEN OM NÅGON KAN PLOCKA UPP MARSVINEN ÄR DE VÄLKOMNA HIT!

Ring i så fall mig på 070 716 52 12 så gör jag iordning plats för dem!

www.colina.se/marsvin

Jag bor ca:2 h från Linköping, förbi Norrköping.

Lena
2010-09-12 14:16
#124

Blir glad att höra att det är så många som kan hjälpa till så att dessa små marsvin kommer in i husvärmen. Stor bukett rosor till var och en som engagerar sig för dem. Håller tummarna!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Colina]
2010-09-12 14:23
#125

Jag fick precis samtal från Malin som skall åka ut och leta marsvin strax. Får hon tag i dem kommer hon hit med dem, sedan letar alla nya hem så snart vi sett om det är fickor, pojkar eller ev, dräktiga honor.

Annons:
Mison
2010-09-12 14:53
#126

jajemen, vi är på väg dit.

Danielssongarden, snällt att du erbjöd dig också, men nu löste det sig ändå

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Danielssonsgarden
2010-09-12 15:04
#127

Kunde ha sagts tidigare efter att vi hade ordnat allt och packat in allt i bilen och lämnat grabbarna.. Kollade bara in här en snabbis innan vi skulle åka iväg nu..

Fast jag vet precis varför vi inte ska åka enligt någon härinne…

lillmymlan
2010-09-12 15:11
#128

#127, Men ni har ju närmare än vad någon annan har. Lämnar ni marsvinen hos Colina då hon har kontakt med marsvinshjälpen?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Flemming
2010-09-12 15:41
#129

                Nu är jag tillbaka och är glad som en speleman!

Tack alla ni som har tillkommit i tråden och har startat räddningsaktionen, den som jag aldrig lyckades dra igång …

Jag insåg till sist att 42 mil enkel resa blir lite väl mycket, men ni skall veta att jag var väldigt nära !

Om ni har frågor om plats, ort, telefonnummer eller vem som har lovat och sagt vilket, då är mitt Mobilnummer 0762-289586  Hemnummer 040 - 156910 mail flemming@comhem.se eller skriv här på forumet.

           Tack än en gång till alla ni som har ställt upp !!!

Mina bästa hälsningar till er alla.

Flemming

HannaVastervik
2010-09-12 15:49
#130

#127 är ni klara att åka, så åk! Kan ni rädda marsvinen och har plats för dom tills de får egna hem så försök rädda dom!

Tycker inte det spelar någon roll VEM som räddar dom eller VEM dom hamnar hos tills dom får nya hem, är väl inte det som är själva saken här? Själva grejen är ju att dom måste någonstans. Så åk!

Aristarcos
2010-09-12 15:56
#131

Ville bara poängtera att det var själva upplockandet som var viktigt, sen har vi omplaceringshem som är marvins kunniga som ställer upp för att hitta nya passande hem till dem,antingen via Colina och Marsvinshjälpen.

Tillägg: Tror att det kan vara bra om de passerar ett marsvinskunnigt hem, för att kolla om de bär ev. vanliga sjukdommar/ohyra eller om de ev kan vara dräktiga med allt det innebär..

Aristarcos
2010-09-12 16:15
#132

Har alla backat nu efter inläggen då det var någon fnurr på tråden dem emellan, eller är det någon på G ?

Annons:
HannaVastervik
2010-09-12 16:28
#133

Fast dom som tänkte åka från Åtvidaberg hade ju själva marsvin och borde då vara vana och kunniga också kan man tycka. Är väl allra bästa att spara på platser på ett djurhem om man har möjlighet.

HannaVastervik
2010-09-12 16:29
#134

Nej får vi inte hoppas. Det kanske är några på väg, hoppas!

Aristarcos
2010-09-12 16:39
#135

#133 Aha det hade jag missat, har aldrig sett den personen inne här tidigare. Vet ju att det är en del att tänka på när det gäller sjukdomar och sånt, som lätt missas av dem som inte är medvetna om problemen.

HannaVastervik
2010-09-12 16:42
#136

#135 Okej, men kollade deras hemsida och dom har ju marsvin hemma redan så jag antar att de kan en del om marsvin redan. =)

Hoppas iaf att någon är på väg nu! =)

Mison
2010-09-12 17:55
#137

Vi ?r p? plats. Men os?kra om vilken bussh?llplats det r?r sig om

Alla djur behöver någon som bryr sig!

91Marran
2010-09-12 17:56
#138

Hoppas att det löser sig. synd att det har tagit sådan tid bara, men det får man räkna med.

Mvh
Mig

Flemming
2010-09-12 17:56
#139

Allevägen i Österstad och jag hoppas inte där är fler!

Stolpen mot Linköping

Annons:
HannaVastervik
2010-09-12 17:58
#140

#137: Flemming vet vilken busshållsplats det är! Hans telefonnummer la han ut innan: 0762-289586! Hoppas ni får tag i de små liven!

Flemming
2010-09-12 18:03
#141

Hälften av texten försvann!

Det skall finnas buskage vid hållplatsen och marsvinen gömmer sig tydligen under någon form av bråte.

Det skall även finnas ett dike vid hållplatsen där marsvinen sågs.

[Colina]
2010-09-12 18:10
#142

Är det vid Q- star? (undrar de som letar)

Flemming
2010-09-12 18:12
#143

Jag hittar en stolpe vid Allegatan nr 7

Enligt Google Maps

Flemming
2010-09-12 18:21
#144

Jag har telefonkontakt med folket på plats!

[Colina]
2010-09-12 18:23
#145

#144 Glad Hoppas de hittar dem.

FeliciaS
2010-09-12 18:30
#146

Härligt att det verkar lösa sig för marsvinen :) Är nyfiken på att höra hur det går.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Flemming
2010-09-12 18:32
#147

Ännu så länge negativ.

Dom har hittat övergivna burar och lösgående katter

Jag försöker få fram telenummer till flickan som startade tråden och den enda som har det är Monica på MH

Nu vart hon ute en "runda" men tillbaka om c:a 15 min …

Flemming
2010-09-12 19:07
#148

Nu har jag fått telenummer till Lattjo som startade tråden men hon svarar inte …

Jag skickade ett sms och bad henne kontakta mig snarast!

Rafflan
2010-09-12 19:27
#149

Nej men gud hoppas dem hittar dem små liven :'(

Lancia
2010-09-12 19:39
#150

Håller vanligtvis till på RåttorIFokus men då jag reser en hel del så är jag emellanåt inne på Djurtransport också, och det var där jag fann denna tråd. Jag finns i Norrköping, och reser som sagt en del och kan således hjälpa till med transport om så behövs. Åker mot Göteborg på torsdag den 16:e och Sthlm den 27:e.

Lattjo
2010-09-12 19:50
#151

Pratade nyss med Flemming och som #147 säger har det synts till lösgående katter men inga marsvin och de som bor i huset där marsvinen hållit till släpper inte in de letande i trädgården. De har fått adressen till mammas kompis som bor i Österstad som kanske kan säga lite mer.

Mari
2010-09-12 19:58
#152

Oj oj vad spännande denna tråd har blivit! Jag hoppas att de får tag på några marsvin!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

HannaVastervik
2010-09-12 19:58
#153

Släpper dom inte in dom i trädgården för att leta efter övergivna marsvin? Herregud vad är det för folk, säkert dom som släppt ut dom.

Annons:
Lattjo
2010-09-12 19:59
#154

kan säga att jag är ledsen att jag inte svarade på sms eller när någon ringt jag har varit borta och kom hem nyss och hade inte mobilen med migSkämsdet som är ute i Österstad ger säkert mer information när de kommer tillbaka.

DoD
2010-09-12 20:10
#155

Nu har jag suttit i nästan en halvtimme å följt tråden då jag inser att detta handlar om NU :O… Hur går de?

Mvh Millan (ny på siten)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

HannaVastervik
2010-09-12 20:11
#156

De är och letar, så vi väntar alla på svar om ifall dom hittar dom eller inte. Hoppas hoppas allihopa..

Flemming
2010-09-12 20:12
#157

Jag håller på med en sammanställning och lägger ut den inom det snaraste!

DoD
2010-09-12 20:35
#158

okej! så nyfiken just nu… kommer de bilder på dom små djuren ( man undrar ju hur dom ser ut efter Utevistelse såhär lång tid)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Flemming
2010-09-12 20:46
#159

                                            Uppdatering !

Jag har pratat med Malin och Mison, vilka var på plats i närmare en timme och nu har kört hemåt.

Alle´vägen där den numera rikskända hållplatsen finns är finkammad och tyvärr gott folk, där finns minst sju stycken katter som stryker omkring i närområdet.

Några marsvin eller "rester" av dom har inte hittats av Malin och Mison.

Dom har knackat på samtliga dörrar på aktuell gata och alla har berättat samma sak.

"Nej, vi har inga hushåll med marsvin på denna gata"

I ett av husen/trädgården fick dom inte komma in och leta, vilket tyder på att marsvinen "bor" på denna tomt.

Tomten var enligt beskrivning, lite "ruffig" och förmodligen har dom tröttnat på marsvinen och helt enkelt släppt ut dom.

Om denna gissning är sann, det vet bara dom som bor i huset …

Det går inte i nuläge att göra en anmälan till Länsstyrelsen, då bevis saknas.

I dom kommande dagarna, så kollar Lattjo, Malin och ytterliggare en person, vars namn och adress inte läggs ut av olika anledningar, om det finns några marsvin i Österstad och då framförallt på Alle´gatan.

Ett otroligt stort tack skall följande personer ha:

Aristarcos som lagt ut texten på ett femtontal sidor och fick igång letandet.

Malin och Mison som nappade direkt och därefter letade på plats, en plats som ligger femton (15) mil T & R för Mison.

Colina som öppnade omplaceringen för dom små liven.

Lattjo som såg dom men tyvärr inte kunde ta med dom till skolan.

Alla absolut alla som på något sätt hjälpt till med det här, hållit tummar och tår, hjälpt till med support, försökt att få tag i någon som kunde hjälpa till osv,osv.

Ett riktigt kraftfullt TACK skall ni ha !!!

Jag tror att jag fick med allt, om inte skriv i tråden och fråga!

Mina allra bästa hälsningar till er alla och jag hoppas ingen kände att det rann ut i sanden.

Flemming

Bruden-Mbuti
2010-09-13 00:51
#160

kan inte de övergivna burarna göras om till fällor på nåt vis?

tänker på om man kan göra nåt så luckorna stängs när djuret går in.

verkade det som om nån varit i burarna nyligen?

katter äter ju inte marsvinsmat/pellets vad jag vet så om det läggs in och försvinner är det nog marsvinen som vart dit.

om man pratar med komunen så får man nog ställa ut fällor. tror komunen inte vill ha vilda marsvin som kan öka.

kanske komunens viltvårdare kan hjälpa till.

ring i morgon å lyssna med komunen.

Annons:
Mari
2010-09-13 01:03
#161

#160 Jag tror det är rätt omöjligt att dessa marsvin ökar i antal, om de redan inte är döda så kommer de mycket troligt att avlida sen när det blir kyligare ute Gråter

Jag vet heller inte hur marsvin är när de kommer lösa? Håller de sig i närheten eller springer de runt hela tiden?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Flemming
2010-09-13 01:07
#162

Nja, dom övergivna burarna fanns/finns en bit bort på vägen och tydligen tillhör dom en kennel.

Detta glömde jag att skriva i uppdateringen.

När dom användes senast är okänt men Malin & Mison kanske kan göra en uppskattning …

Om vilka som äter vilket blir också en fråga för Malin & Mison

eller någon annan som vet …

Ställa ut fällor i nuläge låter sig inte göras, då djuren endast har setts två gånger och eventuellt hör dom hemma i ett av husen/trädgården.

Viltvårdarna kanske kan hjälpa men det skall jag låta vara osagt …

Min semester är slut och är det någon annan som vill ringa kommunen, då skall inte jag hindra dom … 

Flemming

Flemming
2010-09-13 01:11
#163

#161

Enligt Monica på Marsvinshjälpen så rör dom sig i ett område som är max 50 meter från "hemmet …

Nu kan det finnas djur som vill ut och se världen …

Binajis
2010-09-13 01:18
#164

Vilda möss äter gärna marsvinsmat, i alla dess former. Så att det försvinner behöver inte betyda så mycket.

#163 Visst finns det säkert marsvin som vill "se världen", men det är nog väldigt få. Oftast håller de sig nära, och max 50 meter stämmer verkligen.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

lillmymlan
2010-09-13 08:12
#165

Några marsvin såg vi inte, men vad vi förstår kan de bli mycket skygga och gömma sig väl, precis som andra rädda djur.

Buren fanns inne på kenneln och den tillhörde nog dem, men jag tyckte att det var en modell typ, utebur för kanin, men där kanske hundar låg och vilade när det var varmt eller skyddades mot kyla osv?

Att göra sk fällor när vi inte såg några marsvin kändes inte aktuellt. Vi frågade de i husen vid busshållplatsen och de hade inte några marsvin och hade heller inte sett några. Jag frågade också om någon födde upp marsvin, men fick nekande svar.

Vi tittade och letade i närheten och runt i området, själva och med hjälp av hund, men ingenting. Däremot fanns det minst 7 katter (ett litet område) som strosade omkring. Om marsvinen var där där så tror jag inte att de är vid liv nu, om man tänker på katterna.

Jag hoppas att någon har lyckats fånga in dem och tagit hand om dem!

Vi ska också vara medvetna om att någon var på stället och sökte redan samma kväll, eller om det var kvällen efter och då fanns det inga marsvin där.

Tack Flemming som guidade oss fram till rätta stället :) vilket inte var helt lätt, även om området är litet. :)

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Flemming
2010-09-14 01:24
#166

                              Dagens uppdatering

Malin som letade tillsammans med Mison har varit på plats även idag.

Några marsvin syntes inte till under måndagen och Lattjo har jag inte hört ifrån …

Är det någon annan på forumet som har hört eller sett något ?

gickan87
2010-09-14 01:38
#167

Vill bara ge alla som kämpar en stor eloge för att ni bryr er!

Har läst denna tråd i tysthet och blev verkligen jätteledsen när inga grisar hittades.

Skulle vara intressant och höra om TS sett något idag på väg till skolan.

Man kanske kan kolla gamla annonser i området för att se om det är nån på den gatan som annonserat ut marsvin? bara en liten tanke.

MVH Erika :)

Annons:
Flemming
2010-09-14 02:29
#168

Jag har också en tanke !

Dom som inte släppte in Malin och Mison fick ett sms av mig på fredagen men skickade inget svar.

Har dom kanske läst sms:et och därefter plockat in marsvinen ?

Tanken finns , men få vet …

Några marsvin finns/fanns inte till salu i området men däremot massor av kaniner.

Källa: Blocket

Alla har tydligen redan letat…

"Någon som bor nära Österstad / Motala hä

Allt för föräldrar

2010-09-10, 21:53

Ett gäng marsvin ska finnas där vid en hållplats .. om någon bor i närheten kan ni skicka meddelande till mig om ni kan tänka er att kolla upp det !"

Jag vet inte vem det är som lagt in texten men Google hittade den direkt !

lillmymlan
2010-09-14 08:16
#169

De som vi talade med verkade förvånade när vi frågade om de hade sett marsvin där. Jag tror att alla känner alla där och det är klart, när man strövar omkring som vi gjorde och letade överallt i buskarna så börjar ju folk att unda, de känner ju inte oss!

Jag tror inte att jag skulle släppa in främmande folk sådär heller utan jag skulle tro att folk var lite "speciella" :) och lite skumma som var ute och letade djur som inte jag själv hade sett, även om marsvin kan vara skygga. Om de var så många som 5 stycken så borde folk ha sett dem som bor där på gatan, många barn och många vuxna!

Tror att man får hålla span och kolla av läget, men sedan släppa det om det inte visar sig finnas marsvin kvar där?

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

BarbieBrownHair
2010-09-14 10:01
#170

Jag tror att det är nån som tröttnat & släppt ut dom… jag tycker det är så hemskt :( varför bara inte sälja dom billigt? avskyr sånna mäniskor:( En tjej jag känner släppte ut sin kanin för hon tröttnade på den då en annan tjej jag känner cyklade förbi då & plockade upp henne i taggbuskarna nu den där kaninen hon hittade har 6-8 ungar och delar bur med sin lilla ''pojkvän'' hihi! :)

men fortfarande skulle aldrig kunna tänka tanken att bara släppa ut djuret i kylan :(

kram// Julia

Bruden-Mbuti
2010-09-14 11:40
#171

måste ge er en stor eloge för att ni engagerar er och åker samt verkligen bryr er om djuren.

det är rörande.

heder till er alla.

hade jag kunnat hade jag åkt ner å hjälpt till.

blir det aktuellt nångång i mina trakter så hjälper jag till vilket djur det än är förutom kräldjur.

tusen rosor till er som bryr er.

Lattjo
2010-09-14 14:34
#172

jag kommer inte åka till skolan i veckan eftersom jag har praktik här i Motala hela veckan det är därför jag inte hört av mig. Men nästa vecka kommer jag öka förbi Österstad en gång kan då hålla utkik då.

Aristarcos
2010-09-14 20:12
#173

Men nu vet vi iallafall att det troligtvis inte finns några marsvin nu i buskarna och det är ju ändå huvudsaken :)

Moa-16
2010-09-14 20:15
#174

#173 Men dom lär ju gå runt där omkring? Vart har dom annars tagit vägen lixom?

Annons:
Rafflan
2010-09-14 20:18
#175

#174 någon annan tog hand om dem, någon annan avlivade dem, katterna tog dem, eller liknanade.

Moa-16
2010-09-14 20:22
#176

#175 …eller så är dom kvar där, Det vet vi ju inte. Dom klarar sig säkert längre än man kan tro.

Binajis
2010-09-14 20:25
#177

#176 Vad är det exakt du vill att folk ska göra då? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moa-16
2010-09-14 20:46
#178

#177 Frågar du mig? Jag vet faktiskt inte. Finns kanske inte mycket mer att göra? Om jag bodde närmare skulle jag dock ha tittat fler än någon gång, inte gett upp så lätt. Men nu gör jag ju inte det tyvärr. Men TS kanske kan hålla lite koll? Men det är ju svårt att se dom när man åker förbi med bussen.

Binajis
2010-09-14 20:50
#179

#178 Jag svarare på ditt inlägg ;)

TS ska ju hålla koll, men kommer inte åka förbi där den närmaste veckan. Inte så mycket vi kan göra åt, vi kan bara hålla tummarna för marsvinen, att de är på ett bättre ställe eller inne hos någon snäll människa.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Mison
2010-09-14 20:50
#180

kan även berätta att vi gick runt området och tittade överallt. Provade även med min hund, som borde ha reagerat.

Sen kan man undra över detta sammanträffande, som jag såg när jag gjorde en liten google-sökning

Marsvin lämnades att dö i en plastsäck i skogen

Marsvinen har fått nya hem

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Linnet
2010-09-14 20:52
#181

#180 Fast detta hände ju i maj, marsvinen som lämnades i skogen alltså.

Annons:
Moa-16
2010-09-14 20:53
#182

#180 Menar du att det skulle vara samma marsvin? Det tror inte jag, faktiskt. Det var ju ett tag sen dessutom, 7 maj?

Mari
2010-09-14 20:55
#183

kanske att det är samma person som släppt ut i en omgång till? Eller någon som inspirerats av det som hände i Maj?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mison
2010-09-14 20:58
#184

nej, inte samma marsvin, men det är ju inte så långt ifrån avståndsmässigt

Alla djur behöver någon som bryr sig!

lillmymlan
2010-09-14 23:33
#185

#180. Förvånad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[Liinda]
2010-09-15 00:06
#186

Undra om det är samma person som håller på och släpper ut marsvinen.

Moa-16
2010-09-15 00:15
#187

#186 Men varför skulle personen släppa ut sina marsvin i omgångar? Om man inte kan ha kvar dom av olika anledningar gör man väl sig av med alla på samma gång? Märkligt är det iaf..

Mison
2010-09-15 00:17
#188

konstigare saker har hänt…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Annons:
Rafflan
2010-09-15 00:26
#189

#187 uppfödare som släpper ut dem ungar hon inte får sålda som blivit vuxna?

Eller provade minska ner antalet men var fortfarande för många?

Moa-16
2010-09-15 00:55
#190

#189 Nja, Jag tror nog inte på den teorin. Man ju långt ifrån någon djurvän om man lägger in sina djur i en påse i skogen eftersom att dom blir för många, känns lite drastiskt. Tror mer på att det är ett sammanträffande. Tycker man hör om mer & mer sånt här? Jag blir faktiskt inte förvånad längre. Idiotiska idéer föder nya.

Fast dom som bara släpper ut sina djur  kan nog vara de som tror att dom klarar sig i det fria & mår bäst så.

Mison
2010-09-15 01:00
#191

#190

Det händer oftare än man tror, att djur dumpas, av vilken orsak som helst. Många uppfödare bryr sig inte.

Kan även vara någon som köpt ett gulligt marsvin till sitt barn, marsvinet var med barn, eller hade dom både hona o hane, och fick barn… Teorierna kan vara många, men dumpade djur över huvud taget, det är inget konstigt. Tyvärr är det vardagsmat

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Rafflan
2010-09-15 01:00
#192

#190 eller dem som inte vill avliva hos veterinären (dyrt) och inte kan avliva själv.

Eller dem som vet om att folk tar hand om djur dem hittar i skogen, så sätt ut dem där man tror någon hittar dem och låt någon anna få ta hand om djuren.

Och måste man vara djurvän för att ta ungar? Och tror inte alls dessa hjärlösa människor som själva kan slå ihjäl sina sjuka djur för att dem inte orkar ta dem till veterinären å det är ju "bara"  ett marsvin, dem kan nog släppa ut om det blir för många oönskade ungar kvar.

Moa-16
2010-09-15 01:14
#193

Jaja, men tar man ungar på marsvin tror jag ändå att man måste ha något intresse. Man måste vara extremt hjärtlös för att sätta dom i en påse & slänga in i skogen.

Jag vet att det är många som dumpar sina djur men jag tror ändå det är få som gör det för att dom vill plåga djuren. Visst dom finns, dom som inte ser något som hellst värde i ett marsvin. Hur som, Hjälper inte marsvinen att sitta här & spekulera på varför folk gör sig av med dom på det sättet.

[Liinda]
2010-09-15 13:24
#194

Det kan ju vara någon som köpt 2 marsvin i tron att det var 2 honor men så visa sig en vara en hane och dom får ungar på löpande band, så dom slänger ut ungarna när dom inte är små och gulliga längre. Och så där börjar det om hela tiden.
En teori bara.

marsvinenochjag
2010-09-15 14:39
#195

Liinda:
Hemska tanke! *ryser*

Annons:
[Liinda]
2010-09-15 14:43
#196

Ja det vore hemskt om det är så :/

Moa-16
2010-09-15 14:54
#197

#195 Men det känns väl inte så jätte troligt? Isåfall särar man väl på dom när man får första kullen ungar.

Tycker faktiskt inte att orsaken spelar någon roll, lika hemskt oavsett anledningen till varför man slänger ut sina djur.

Rafflan
2010-09-15 14:59
#198

#197 ja men det folk reagera var nog att du sa

"Men varför skulle personen släppa ut sina marsvin i omgångar? Om man inte kan ha kvar dom av olika anledningar gör man väl sig av med alla på samma gång? Märkligt är det iaf.."

Och det är inte alls märkligt, katter, kaniner, marsvin ochj vattensköldpaddor släpps ut i mängder och på dem mest konstiga sätt ibland. Så nästan allt är möjligt å tyvärr inte märkligt, bara hemskt att det finns såna människor :(

Moa-16
2010-09-15 15:08
#199

#198 Jag vet att det släpps ut mycket djur. Men jag tror att det troligaste är att ägaren släppt ut alla sina marsvin på samma gång, då man uppenbarligen inte vill ha kvar dom.

Rafflan
2010-09-15 15:20
#200

#199 eller "ungar är bara söta när dem är små"?

Moa-16
2010-09-15 15:24
#201

#200 Men så tror jag inte det är många som tänker. Skaffar kull efter kull & släpper ut dom vart efter dom blir vuxna.

[Liinda]
2010-09-15 16:07
#202

Nej men du tror inte det Moa16 men det kan ju faktiskt vara så iallafal Och om du inte tror att teorierna stämmer så visst men det är ju din åsikt. Man vet ju aldrig hur dom som ägde marsvinen tänker och alla är inte så snälla som man kan tro. och jo folk kan vara så hemska att dom har ungarna så länge dom är söta och när dom blivit stora slänger ut dom. Men men vad som egentligen hänt kanske vi aldrig får veta men alla får ju ha sina olika teorier.

Annons:
HannaVastervik
2010-09-15 16:18
#203

Vad mycket tjaffs hit och dit det är, tråkigt.

Moa-16
2010-09-15 16:25
#204

#202 Jag vet att det finns hemska människor. Men det där känns faktiskt inte så troligt. Men om du tror det så får du förstås göra det. Tycker som sagt inte det spelar någon roll, då vi ändå inte kan göra något åt det.

91Marran
2010-09-18 19:41
#205

Vilka är bevisen på att de var marsvin? synen kan svika liksom.

Mvh
Mig

Lattjo
2010-09-18 23:01
#206

nä det är marsvin jag gick av bussen och kollade på demFlörtJag skulle ha tagit hem dem om jag kunnat. Jag har själv marsvin och vet hur ett marsvin ser utFlört

Linnet
2010-09-18 23:18
#207

#206 Förstår inte varför du inte hämtade dom direkt, jag skulle väl inte ha funderat en sekund om jag hittat övergivna marsvin ute i naturen, det hade varit akuthämtning, spelar ingen roll hur många marsvin jag redan hade.

Lattjo
2010-09-18 23:25
#208

men jag kunde inte annars skulle det varit självklart att jag skulle ta dem:)har man föräldrar som tvärvägrade och inte blev det bättre av att jag skolkade en hel skoldag för att rädda marsvin;)jag har aldrig skolkat förut kan påpekas;)

[Forest]
2010-09-19 01:31
#209

Hur har det gått med marsvinen? är de inne? Jag har inte plats för nån men tycker det är bedrövligt att de är dumpade, kan göra plats kanske vid akut akut akut

Annons:
Rafflan
2010-09-19 01:43
#210

#206 kan man inte kan man inte, oavsett anledning. TS gjorde vad hon var tvungen att göra just då.

#209 dem har letat efter marsvinen men inte hittat dem, ingen vet vad som hänt med dem…

[Forest]
2010-09-19 03:07
#211

210. okej hoppas att de bara var på rymmen och att ägaren hittat dom. Om inte att de blir sedda och att de tas in snart kommer kylan o de är itne bra om de är ute då :(

Rafflan
2010-09-19 03:21
#212

#211 om jag mins rätt hittade dem tomma burar, så troligen är dem dumpade, dock fanns många katter i området, men man kan ju hoppas någon annan vänlig själ sett marsvinen å räddat dem…

lillmymlan
2010-09-19 15:09
#213

#212. Om du läser inlägget i #165 så ser du att jag skrev att det kanske tillhörde kenneln, så vi VET inte.

Man kan inte beskylla folk utan att ha belägg för det.

Om Lattjo ser marsvinen igen så hoppas vi att någon kan åka dit och rädda dem. Har din kontakt varit där igen och spanat Lattjo?

/Malin

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

emelie92
2010-09-19 15:37
#214

Finns det någon uppfödare från SMF som bor i området?

Lattjo
2010-09-19 19:04
#215

Så vitt jag vet har ingen varit där?Men åker troligen förbi där på onsdag ska då hålla utkik.

Kassy
2010-10-19 23:39
#216

Hur har det gått för marsvinen? Har dom dött nu? Det var ju länge sedan nu..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Annons:
Rafflan
2010-10-19 23:44
#217

#216 man var där å leta men hittade bara några tomma burar å inga marsvin :/

Equivanlent
2010-10-19 23:45
#218

Ja man vill ju verkligen höra hur allting har gott?

Kassy
2010-10-19 23:55
#219

# 217 Vad synd..:(

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Misarn
2010-10-20 01:20
#220

Tyvärr är det allt mer vanligt att ägare släpper ut sina djur av olika slag. Tycker ni som engagerade sig är helt underbara och det borde finnas fler som er! Vårat hem är alltid öppet för hemlösa djur och det kommer det alltid vara.

Det finns så många okunniga och idiotiska människor som inte tänker på djuren och vilka konsekvenser det blir. Och jag skämms över att vara människa när man tänker på hur dom håller på och tycker att hela mänskligheten borde göra mer för att förhindra det som händer våra kära vänner djuren.

Hoppas att någon hittar dom små liven men chanserna är väl ganska små, tråkigt nog . . .

Lattjo
2010-10-20 21:45
#221

Eftersom många undrar hur det gåttför marsvinen så kan jag säga att de inte setts till på väldigt länge. Man får väll hoppas att de kommit in i värmen.

Upp till toppen
Annons: