Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 3378 ggr
[starlights]
2010-07-02 21:32

Månadens fråga juli 2010

**Vilken ras och/eller färg är din favorit på marsvin?
**Vad var det som gjorde att du fastnade för just den rasen/färgen? Har du något marsvin som ser ut så idag kanske?

Annons:
[Chayar]
2010-07-02 21:37
#1

jag har alltid haft ett marsvin som är choklad och jag väljer nog Crested i ras. Älskar deras lilla virvel :)

Sandra-B
2010-07-02 21:43
#2

Min favoritras är teddy och alla utom ett av mina marsvin är teddysar :-)

Färgen jag föredrar på teddysarna är så ljusa som möjligt, gärna helvita- min dröm just nu är en white/cream eller white/lemon (gärna roan) eller en himalaya- så vackra är de tycker jag!
Jag har haft en DEW teddy och hon var helt perfekt enligt mig :-) men hon dog tyvärr i mars:-(

I dagsläget är den jag har som är närmast min drömteddy en white/buff roan (helvit med buff runt ögonen) samt en white/golden roan (golden bak i rumpan och runt ögonen- annars vit).

Bland släthår är min favorit selfar i färgen black- skulle kunna tänka mig några sådana också faktiskt. Tanken var att börja föda upp sådana också som ett litet sidoprojekt men det gick om intet när min hona dog. Kan dock hända att jag tar upp det igen om några år :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Maijah]
2010-07-02 22:15
#3

Oj, svår fråga.

Hmm ska nog ta Eng Crested. De är riktigt snygga.

Färg? Måste nog fuska och nämna flera, bara en går nog inte;) Favvoriterna är nog: Dew (utan massa mörk pigmentering), Cream el Saffron. Möjligen Lilac också. I princip gillar jag alla ljusa färger. (Gillar mörka färger också men har alltid fastnat mest för de ljusare)

I daxsläget finns här hemma ingen Eng Crested, men jag planerar att köpa en Eng Crested inom en snar framtid. Vad det blir för färg kan jag inte avgöra just nu;)

Lyan
2010-07-02 22:16
#4

Allt som är "färgat" rödögt och långhårigt :-) Allra helst texel. Även de white går mycket bra på långhår

Sedan har jag min (förbjudna) kärlek i långhårssatinerna, finns inget vackrare på hela denna jord! De ska också vara färgade rödögda

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Kristall
2010-07-02 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Är väldigt förtjust i Gretas ras & färg, crested golden/white. Älskar den guldbruna färgen och hennes söta bläs, samt virveln i pannan :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Creation
2010-07-02 22:35
#6

Det går inte att bara välja en ras. ;) Mina favoritraser är merino, coronet och nonself(bl.a). Men just nu vill jag nog ha coronet allra mest, så man kan väl kalla den för absoluta favoriten för tillfället.

Trefärgat är allra finast! Jag kan inte påstå att någon specifik färg är min favorit… med beige är väldigt läckert, åtminstone på korthår.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Abico
2010-07-02 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Måste jag välja en så säger jag English crested, fast det tar emot för jag tycker lika mycket om Selfarna - förutsatt att dom går i vitt. PE white och DE white borde man ju kunna kalla för en färg eftersom det bara är ögonfärgen som skiljer sig utseendemässigt ;) Annars är det absolut DE white som ligger mig närmast om hjärtat.

Det var när jag såg bilder på Nicole Johnsons (uppfödare i Australien) vackra dark eyed whites som jag smälte, helt underbara. Aldrig att jag är utan en DEW igen :P Just nu bor här två Self DEW och en English crested DEW men förhoppningsvis blir det fler… ganska snart ;)
_
På bild är min engelska hona Ice Cap aka. Maggie-_

Hanna 

Moa-16
2010-07-02 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Känns som den här frågan har varit.. Men det får väl bli abessinier & rasen som Cofy är. Dom är oxå fina såklart :D

[Tisslibiie]
2010-07-03 00:11
#9

Oj det var verkligen en svår fråga!^^ Jag gillar i stort sett alla raser som har röda ögon. :D Alla mina grisar är PE hehe. Men en färg som jag älskar är lilac roan, det är såå fint!^^

Idag finns det ingen lilac roan i buren, men en är påväg hihi ^^ En underbar liten sheltie ^^

godisgrisen
2010-07-03 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag gillar alla selfar och nonselfar. Släthår är absolut snyggast tycker jag. Self cream och self de & pe white är favorit selfarna men jag är ännu mer förtjust i nonself. Nonself harlequin/magpie är min stora passion de är ju helt underbara bara. Det bästa med dem är att de kan vara så olika men ändå så lika och att de kommer i många färgvarianter. Så är de väldigt trevliga i temperamentet. Jag har ingen harlequin trots att jag försökt fixa det i evigheter men det kommer nog en vacker dag. Däremot har jag 14 härliga magpie, en brunzobel, tre chocolate och tio black. Övriga åtta marsvin hemma hos oss är också släthår fyra selfar och fyra nonselfar.

FeliciaS
2010-07-03 01:21
#11

Jag har fastnat för American Crested, framförallt i ljusa färger som saffron och buff. Det började väl egentligen när jag köpte min ena hona som är Crested saffron som har 1/3 vitt i cresten. Jag tycker det är jättefint :) När hennes dotter föddes med en helt vit crest blev jag såld, jag tycker det är jättevackert med en virvel i pannan (crest) och med enbart en liten del av kroppen i avgränsande färg.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
2010-07-03 04:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Svår fråga. Men jag ska besvara! Nu ska jag vara lite fuskig faktiskt,

Jag älskar alla crestmarsvin, speciellt på släthår. Tycker även väldigt mycket om vanliga selfar, och nonisar.

Färg då blir det nog golden eller buff. Eller något i de tonerna, det är så underbart. Alltså tycker om den färgen på pälsen som dom har. Den är så ''marsvining'' *skrattar*

Knutte-love
2010-07-03 08:24
#13

JAg gillar Långhåriga mest. men självklart så tycker jag om alla andra med.=) JAg har inget långhår idag, men det kommer komma en sen något år. det har jag bestämt. och Färg vet jag facktist inte.. tycker om många färger. :)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Annons:
[WeepingWillow]
2010-07-03 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min favoritras är teddy, tycker dom är så ulliga o fluffiga o söta :P Som små levande gosedjur. Jag tycker det är häftigt med trefärgade i enbart ljusa färger eller helsvarta. Skulle gärna vilja ha en helsvart teddy! Nu har jag ju precis fått en bebis, men senare så kanske det blir teddyjakt Oskyldig Hemma just nu har vi Lily som är teddy, hon fick mig att fastna för rasen för hon är så väldigt söt!

Lyan
2010-07-03 22:30
#15

#9 Oj! Varifrån kommer hon? Har nog aldrig sett en lilac roan sheltie i Sverige

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Tisslibiie]
2010-07-03 22:38
#16

#15 Nightmare's ;D *Tror jag dör* Har väntat i flera år på lilac och äntligen händer det!<3

Lyan
2010-07-03 22:43
#17

#16 Fuskis! Du måste lägga in bild på henne sedan!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Tisslibiie]
2010-07-03 22:44
#18

#17 Hehe *visslar* :P Det ska jag absolut göra :D Så fort hon skickar bild på henne, hon skulle försöka göra det idag, men tror inte att hon hann för hon skulle till SM idag :/ *Längtar*

Lexxi
2010-07-04 20:52
#19

Teddys är nog min favorit.. Gärna ljusa :p Sen är jag ju lite såld på selfar också.. Ljusa där också.. Allra helst vita :p

Överlag gillar jag enfärgade marsvin i ljusa färger :p

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Chamisia]
2010-07-14 11:30
#21

Min favoritras är nog abessinier. Har dock ingen sådan än, har teddy och sheltie. Men hoppas absolut att jag kommer att ha en abessinier någon gång. :)

Sofieproppan
2010-07-14 11:53
#22

Riktigt svår fråga tycker jag. När jag ser alla fina bilder ni har satt in så är alla jättefina.

Skulle vilja ha en Teddy. Håller med #14, fluffiga gosedjur….Tycker om mörkare blandat med ljusa färger och inte self. Men ser sen på Ice Cap…. Kanske roan av något slag. Goldenagouti.

Skulle gärna vilja ha ett långhårigt en gång. Har aldrig känt på ett ens. Tycker mest om Sheltie eller Coronet.

Har ett teddyliknande i färgerna buff?/black/white. Han är jättefin. Och en nonself black/golden/white. Jättefin men väljer inte det nästa gång.

Royalz
2010-07-14 12:36
#23

Jag gillar långhåren bäst, speciellt peruan och lunkarya. På dom föredrar jag ljusa färger som vit och cream, och svarta ögon. Får inte vara blandat så hälften är en färg och hälften en annan, det är fult.

Just nu har jag en peruan som är 99% vit, bara en liiten golden slinga i luggen som inte syns då pälsen ligger över. Har även en cream peruan. Sen väntar jag hem en De white lunkarya om ca 1,5 vecka. Har velat haft en sån sen i februari, och nu äntligen har jag tingat en.


[jejjas]
2010-07-14 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

ATt välja ras å färg är svår =) men skinnyn ligger mig apsolut varmast om hjärtat, så trivliga framåt och alltit sring i benen =) färgen då ja skinnyn har ju en massa roliga färger =).

men har blivit grymt förtjust i Black Himalya =).

blev så förtjust i just black himalaya när jag fick en i present av en kompis förra året, han va satin himalaya så honom fick jag inta ha så länge :(. då han va 3 när jag fick han. men det fick mig att älska just täckningen black himalya

Bilden är min Cabinessense

Upp till toppen
Annons: