Annons:
Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 1474 ggr
urfaren
2010-04-17 14:29

fråga om att regga uppfödarnamnet.

För att få regga sitt uppfödarnamn så måste man ställa minst fyra egenuppfödda grisar i ras och fyra i uppfödargrupp. Kan man ställa samma fyra i uppfödargrupp som man ställer i ras?

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Annons:
Cavia
2010-04-17 15:22
#1

japp!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Eulwen
2012-05-12 20:15
#2

Jag lånar tråden då jag har en relaterad fråga. Måste alla djuren vara av samma ras/teckning/variant? (Att de ska vara det i en uppfödargrupp inser jag.)

Jag har nonself himalaya och nonself magpie/harlequin.

Cavia
2012-05-12 21:19
#3

Ja, när du visar korthår, måste samtliga i gruppen vara av samma ras och samma färgvariant. Detta gäller inte sträv och långhår….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Eulwen
2012-05-12 21:21
#4

Jag misstänkte det men det står inget om det på SMF:s sida under "registera uppfödarnamn". Eller så läste jag väldigt slarvigt, tre gånger. Tungan ute

Tack för svar!

idipidi
2012-05-12 23:03
#5

Nej, alla djuren behöver inte vara av samma ras. Du kan absolut ställa en magpiegrupp och en himalayagrupp. Däremot måste de förstås vara i samma ras (och färg/teckning för korthår) inom varje grupp, tror att det är det som Cavia menar (men inte det du frågar tror jag?). Det vore ju jättekonstigt om vi hade en massa oskrivna regler som gäller kring uppfödarnamn. Det som står på hemsidan är det som gäller. Det enda utöver det som står är väl i så fall att man måste följa våra allmänna utställningsregler, tex reglerna för rasklass resp uppfödargrupp.

millib
2012-05-13 00:27
#6

#5 väldigt OT men Ida varför är du inte mer aktiv här? Du sitter på sån grym kunskap om allt vad rör marsvin!!! Ingen av oss tror jag kan mäta sig med dig!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
Aristarcos
2012-05-13 12:17
#7

#6 saknar både idipi och många andra som varit väldigt aktiva här inne. Tur att vi har några kvar. Nu saknar jag bla Sandra B, Abico med flera men även andra som bara slutat vara aktiva här, men de kanske har mycket att göra just nu.

Eulwen
2012-05-13 20:54
#8

#5 Ja där pratade nog jag och Cavia om varandra lite! Ser jag nu. Att djuren i en uppfödargrupp ska vara samma ras och teckning förstår jag.

Nu tar det förmodligen tid (och mycket tur) att få fram utställningsbara djur i magpie/harlequin, och himalayan hade jag inte tänkt ta så många kullar av. Så det kommer nog att bli lite blandat.

Kul, det var goda nyheter. Tack för svar! Glad

idipidi
2012-05-14 17:47
#9

#5 Haha, jösses! Blir ju nästan generad…

Svaret på frågan hör väl till en hel annan diskussion egentligen. Men jag kan väl sammanfatta det med att jag tycker att det numera är alldeles för få intressanta diskussioner och för många tvärsäkra och smått otrevliga kommentarer från folk som "kan allt" trots att de egentligen inte har någon direkt erfarenhet… Tyvärr.

Upp till toppen
Annons: