Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 3201 ggr
Sandra-B
2010-04-01 23:28

Månadens fråga april 2010

Föredrar du honor eller hanar- varför?

Vad är det som gör att du har honor och/eller hanar just nu?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
queenlinnea
2010-04-01 23:41
#1

Vet inte riktigt hur jag ska svara på den eftersom att jag bara har haft hanar och vet inte så mycket bättre, dock känns det ganska ''tråkigt'' att bara kunna ha två i en bur. Men dom är ju helmysiga och jag älskar dom mer än något annat, så inte för det. 

Men i-o-med att jag var så pass oerfaren när jag fick mina första som då blev hanar pågrund av att mamma inte ville ha marsvinsbebbar, så blev det som det blev. Vet inte riktigt hur hon tänkte där, men till höstern/vintern satsar jag på att få hem två,tre honor i alla fall :)

[Strawberi]
2010-04-02 00:04
#2

Jag gillar honor. På något sätt är de enklare och hanskas med. Jag har 4 stycken honor och två hanar. Jag är rädd att hanarna ska bråa och slå ihjäl varandra, att man ska behöva flytta isär det och sådant. Jag förderar honor. Men båda trå är mycket mysiga! Det är ju alla personligheter, jag har ju träffar jätte mysiga hanar (Eldorado t.ex (prade sophie)). Glad som jag är föddes det tre, en har flyttat men de två jag har kvar är det lite lustigt med. Jag ser eldorado i ena, och sophie i andra. Och dessa två är verkligen underbara hanar! Jag kan nog inte välja.. Skäms

[Maijah]
2010-04-02 01:21
#3

Jag gillar båda…. honorna går ju att ha flera styck ihop så det är ju jättekul och ett stort plus, men hanarna är så roliga de med även om de oftast bara går att ha 2 st tillsammans.

Jag hade ju tänkt sälja mina två killar för att jag inte vill ha två burar med honor & hanar och för att de ska få mer tid, men nu när jag har fått in Ringorm så kommer det ju ta ett tag innan allt är klart med sanering och så….. men jag vet ärligt talat inte om jag kan släppa dem. De är så mysiga mina små killar! Kanske kan jag få ihop det på ett bra sätt så att de kan stanna…. de är ju det ända jag har kvar efter min älskling Elvis också….

Jag kan nog inte heller välja tror jag, jag tycker de är så himla underbara marsvin, oavsett kön.

godisgrisen
2010-04-02 02:54
#4

Jag har ju både honor och hanar annars blir det ju inga barn gjorda. Just nu äger jag 26 marsvin (fyra nyfödda tre pojkar och en flicka) 11 hanar och 15 honor.

Att det är fler honor är av praktiska skäl -de kan ju bo fler ihop och tar inte lika stor plats. Faktiskt är hanar och honor väldigt olika varandra i sättet men jag vet inte vad jag gillar bäst.

fia-mia
2010-04-02 18:24
#5

En svår fråga, men jag tycker personligheterna kan vara så olika oavsett kön. Jag har två honor. Fördelen är ju att jag kan ha fler tillsammans med den. Men hanarna tycker jag oftast är mysigare och inte lika spralliga.

Om jag bara skulle ha två hade jag nog köpt hanar. Men eftersom jag vill utöka flocken är ju hnorna smidigare.

Jag kan inte välja

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

marsvin-90
2010-04-02 19:49
#6

Jag tycker bäst om hanar för att eligt mig e de mer sociala o enklare att få tama till skilldnad från honor. Har haft många favvo grisar o alla hanar bara någon enstaka hona. Vet inte hur de har blivigt så tycker honor e mer knepiga på nåt sätt.

Har just nu både honor o hanar dock mest honor.

Annons:
Creation
2010-04-02 21:19
#7

Jag föredrar hanar, även om alla marsvin underbara på sitt sätt, även honor. Marsvin är ju olika individer och det är inte fullkomligt könsbundet, men hanar klaffar jag nog liite bättre med än honor. :-) Visst, hanar går oftast inte att hålla i större flock, men de känns mer personliga. Honor är ganska neutrala, medan hanar kan luta åt alla olika håll när det kommer till personlighet. De är lite speciellare och känns också mer framåt.

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av könen eftersom jag hittills bara har haft två av vardera, men mina misstankar om att hanar är lite roligare och alltså mer omtyckta i allmänhet stämmer nog ganska väl, eftersom de flesta uppfödare verkar ha en hane som favorit(av vad jag hört/läst) och de som svarat hittills har svarat att de föredrar bådadera eller hanar…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Royalz
2010-04-03 00:38
#8

Jag har bara honor och gillar bara honor av den enkla anledningen att dom går att ha i större flock. Sen gillar jag inte hanarnas "paket" ^^


Kristall
2010-04-03 01:14
#9

Jag har bara honor, helt enkelt för att de behövde ett nytt hem (omplaceringar båda två). Men jag föredrar honor annars också, då de i allmänhet funkar bättre i flock, och jag tycker att de verkar lite livligare. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

FeliciaS
2010-04-03 01:17
#10

Jag kan egentligen inte säga att jag tycker bäst om honor eller hanar. Men det faktum att honor är enklare att ha i stora flockar gör det bekvämast för mig att ha honor, eftersom jag vill ha runt 4-5 grisar som går tillsammans. Jag har även haft fler honor än hanar, och alla har varit underbara på sina sätt. Jag har inte märkt några större temperamentsskillnader, utan tycker det är den individuella personligheten som spelar störst roll.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Moctezuma
2010-04-03 14:20
#12

Jag föredrar nog hanar. Fast i och för sig har jag aldrig haft marsvinshonor, så jag kan inte direkt jämföra. Alla fyra hanar jag har haft/har har varit väldigt olika och personliga :)


freddiie
2010-04-03 16:11
#13

Egentligen var det inte meningen att jag skulle skaffa hanar, jag ville ha honor faktiskt till en början. Men blev kär och det blev hanar istället.

Jag har ändå en (liten)flock med hanar som går jättebra ihop. Tre stycken är dom, en på 10 månader, en på 9 månader och en på 5 månader. Jag har aldrig haft honor så jag kan inte riktigt jämföra, men jag älskar mina hanar. Ingen är den andra lik :-D Men somsagt, jag måste nog ha honor innan jag kan bedöma ^^

Annons:
emelie92
2010-04-03 20:38
#14

Honor kommer lättare överens med varandra i större grupper än vad hannar gör. Det är anledningen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Knutte-love
2010-04-24 13:23
#17

Jadu det var en bra fråga… Men det blir nog honor eftersom dom kommer lättare överens i en stor grupp. och inte hanar.

Och jag har ju 2 av varje kön. =P Först köpte jag mina hanar. ett halv år senare ungefär vart jag erbjuden två pet honor. och så efter några månader som om bodde hon mej så dog en av dom. så nu för ett tag sen så fick jag ett nytt marsvin utav min uppfödare.=)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

[donkeyqueen]
2011-03-28 16:01
#18

Jag vet inte Kan ju inte riktigt avgöra eftersom jag har 2 st hanar nu och aldrig haft honor. Mina små grabbar är verkligen super gulliga men om man villa ha flera marsvin än två som går i hop så är det nog honor som gällerTungan ute

Fridaaaa
2011-03-28 16:50
#19

Jag går inte efter könet utan personligheten på marsvinet. Just nu har jag bara hanar, haft honor också, bara blivit så att det har blivit gossar just nu.
Mig spelar det ingen roll om det är hona eller hane, personligheten är mycket viktigare än könet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alvdansen]
2011-03-28 17:56
#20

Jag har både och, men föredrar pojkarna då de är mer raka i sin kommunikation. Honor börjar nästan alltid tjafsa när de brunstar. Jag upplever det som att pojkarna är lättare att ha o göra med och att få tama.

Annons:
Sanni
2011-03-28 20:13
#21

Jag har bara haft hanar så kan inte säga vilka jag föredrar heldre. Men jag tror inte jag skulle ha någon skillnad vilken kön marsvinen är då personligheten är det viktigaste.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Misarn
2011-03-28 20:55
#22

Vi har tre honor och en hane och när vi skaffade våra första så blev det två honor, då jag gärna vill ha en stor flock.

Tycker om både honor och hanar lika mycket, det som spelar störst roll i hur dom är, är ju deras personligheter, men den stora anledningen är ju att honor kommer bra överens i en stor flock Glad

[Liinda]
2011-03-29 12:21
#23

Jag tycker om dom på olika sätt. Hanar för att dom är så påhittiga, fulla med bus och sociala. Och honor för att dom älskar att gosa och ta det lungt i famnen och bara mysa.

Just nu har jag 7 honor och 1 kastrerad hane. Jag valde att ha mest honor för att jag ville ha en stor flock.

Fridaaaa
2011-03-30 11:39
#24

#23 Alla hanar är inte busiga och påhittiga och alla honor älskar inte att gosa osv. Det är helt individuellt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Liinda]
2011-03-30 11:44
#25

Jag vet eftersom jag haft över 15 olika marsvin. Och alla mina hanar förutom 1 har varit busiga och sociala. Och nästan alla mina honor älskar att gosa =)

Fridaaaa
2011-03-30 11:48
#26

#25 Jag med vet, det är helt individuellt. 2 av mina 4 hanar älskar att mysa, 2 av dem är jättepåhittiga:) 
Hade 2 honor innan, 1 av dem gillade att gosa men inte den andra:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Liinda]
2011-03-30 11:56
#27

Ja jag menade att jag också vet att det är individuellt =) Ja men det är kul med lite blandade personligheter =)

Annons:
paulina-amark
2011-03-30 14:28
#28

Jag har både honor och hanar, men föredrar faktiskt honor. Tycker det är tråkigt att hanarna bara kan gå två och två högst. Men tycker dock att hanar är mycket trevligare. Visst, det är la olika från hona till hona, men mina honor är liksom sura när de brunstar, de sparkar och biter efter mig. Medan hanarna på sätt och vis har samma trevliga humör hela tiden :)

Upp till toppen
Annons: