Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 5297 ggr
Abico
3/4/10, 7:52 PM

Månadens fråga: Hur mycket tid/dag...?

Hur mycket tid/dag anser du att marsvin kräver?

Hanna 

Annons:
[Strawberi]
3/4/10, 8:08 PM
#1

De beror på. Jag ger nog mina marsvin mer en ½ av min vakna tid. Och det gör mig inget. De är ju väldigt mysiga djur och de får gärna ta mera tid om det behövs. Väldigt tidskrävande djur kan jag inte påstå direkt. Men ju fler ju mera har du att göra på dagarna! Och ju mer tid tar dem

Moctezuma
3/4/10, 8:15 PM
#2

½-2 h kanske….? Det beror på vad jag gör. Att mata, motionera, storstäda buren och ha dem i famnen i tur och ordning tar ungefär 2 timmar. Men jag storstädar ju inte varje dag, så för det mesta tar det inte så länge. Sen kan jag sitta och se på när de leker hur länge som helst, men det räknar jag inte med i den där tiden!


fia-mia
3/4/10, 8:20 PM
#3

Beror lite på hur man tänker. Mina blir utsläppta i hagen när jag vaknar och instängda när jag åker. När jag kommer hem släpps de ut igen så de är ute när jag är hemma.

Sedan får de ju sällskap när jag är i rummet. Och i knät är de väl runt en halvtimme. Så för mig tar de inte så mycket tid. Men har man t.ex ingen hage och måste ha koll på dem hela tiden blir det betydligt mer.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

HLJB
3/4/10, 9:57 PM
#4

Hmm ja de är väldigt olika men jag spenderar nog minst 1-3 timmar varje dag med mina marsvin.

Förutom vid matning, så brukar jag sitta och titta på dem vid buren länge länge flera gånger varje dag och bara njuta.

emelie92
3/4/10, 10:17 PM
#5

Det beror på vad man gör med marsvinen. Till exempel om de ska badas, trimmas, klippas etc. Så det varierar väldigt mycket. Och jag har marsvinen i mitt sovrum, och det är i mitt sovrum som jag gör läxor, sover, sitter vid datorn, läser etc, så jag spenderar mycket tid med dem på så sett Flört

tantnett
3/4/10, 10:36 PM
#6

Mina är ju i köket där jag själv tillbringar mycket tid.

Vi pratar mycket med varandra, ja dom med mig o vice versa Skrattande.

Mina får förutom utfodringstiderna ofta godsaker i form av grönsaker mm och då blir det ju även klappar o pussar.

Sen golvrastas det dagligen och då brukar jag borsta igenom pälsarna  och även här blir det puss o kel. 

Men vad tid detta dagligen tar har jag faktiskt ingen aning om.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Annons:
Moa-16
3/4/10, 11:09 PM
#7

Det var inte lätt att svara på. Inte så värst mycket. Kan bli allt från 3 tim till 15 min.

En vanlig dag; Då tar jag ut dom på golvet & upp dom, tar väl 2 min. Ger dom mat,tar kanske 4 min, och lite kel ;) Men det är ju olika från dag till dag.

 Men så mycket av min tid, tar det inte att ha mina marsvin iaf:-d

godisgrisen
3/5/10, 10:22 AM
#8

Oj det varierar massor från dag till dag. Jag har två jobb ett med fast men mycket ogelbundet schema och ett som jag i perioder inte gör något på och i perioder jobbar med dag och natt… Marsvinen tar ju mycket av min lediga tid. Jag mockar burar varje dag och matar förståss. Att marsvinen är ute på golvet vilket ett gäng är varje kväll räknar jag inte till tid jag lägger ner på dem även om det tar några minuter att fånga dem i burarna, titta igenom dem och ge kram och puss. Så är det ju kloklippning och förberedelser till utställning som trimmning och badning… att vara på utställningen… ja det tar ju tid. Gosningen är vi iallafall två som sköter och flera marsvin kommer upp för gos dagligen men hur mycket tid…

Jag har aldrig brytt mig om att räkna ut hur mycket tid djuren tar och kom just på att jag inte tänker göra det heller. Jag vill nog inte veta exakt vilken tid det tar precis som jag inte heller vill veta hur mycket det kostar att ha djuren. Jag tror att jag tycker att de är för viktiga och självklara i mitt liv för att det ska spala någon roll hur mycket tid eller pengar de kostar mig.

FeliciaS
3/5/10, 11:03 AM
#9

Tänk på att frågan inte är hur mycket tid du spenderar, utan hur mycket tid du anser att marsvin kräver :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
3/5/10, 12:05 PM
#10

#9 Sorry jag läste fel… och de andra med som det verkar.

Äh då säger jag ca. 2 timmar om dagen.

tantnett
3/5/10, 12:37 PM
#11

Aj då! Läste visst fel. Skäms

Kan då svara att tid är väl lite svårt att säga, men vart djur som finns hos oss människor som sällskapsdjur skall ha en optimal tillvaro i form av både skötsel samt psykisk och fysisk stimulans.

Kort sagt det är viktigt att man åtminstone tillgodoser djurens behov för en så bra trivsel som möjligt.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

HLJB
3/5/10, 12:39 PM
#12

#0 och 9 hmm mitt inlägg var nog lite tvetydligt då….

Mina marsvin kräver: 1 timme minst per dag.

Fridaaaa
3/5/10, 1:12 PM
#13

Jag tycker att man ska lägga minst 1 -2 timmar/dag på sina marsvin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Moa-16
3/5/10, 3:06 PM
#14

#9 Ja, & man spenderar väl den tid man anser marsvin kräver med sina egna? Annars är det väl lite dubbelmoral.

Kristall
3/5/10, 4:59 PM
#15

Vet inte riktigt… Är relativt snabb med skötseln av mina djur så det tar kanske en timme att mata & visitera två kaniner, två möss och ett marsvin, städa burar och byta vatten. Men sen går jag upp och gosar med djuren flera gånger om dagen och ger lite grönsaker osv. :)

Men minst 1 h tycker jag.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

freddiie
3/5/10, 5:07 PM
#16

Jag säger minst 1 timma varje dag, jag har väldigt spralliga marsvin som inte vill sitta i knäet så länge, men jag försöker mysa med dom så mycket jag kan :P

Gummimonster
3/5/10, 5:17 PM
#17

Jag tycker själv att jag ger mina marsvin för lite tid. Egentligen tycker jag de två små grisarna ska ha ungefär en timmes umgänge om dagen. Just nu blir det ungefär en halv om dagen.

Creation
3/6/10, 12:10 AM
#18

Hm… det varierar ju mycket från dag till dag och beror dessutom på antalet marsvin man har. Men fem minuter till en kvart per marsvin om dagen kanske? Om man enbart räknar de sysslor som behövs göras dagligen. De kräver inte alls mycket tid, i min mening.

Lägg till 30-60 min för burstädning och 30-60 min för hälsokontroll/kloklippning. Det beror förstås på antalet marsvin. Jag har beräknat det för två marsvin.
Och 30-120 min för bad/pälsvård, per marsvin(beroende på marsvinets hårtyp).

Så skulle jag tro att det är på ett ungefär.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[nono39]
12/11/10, 6:59 PM
#19

jag anser 4 timmar varje dag och jag ger dom 2-3 timmar när jag är ledig . vardagar 10 minuter innan jag börjar skolan. efter skolan 30 minuter eller ibland 1 timme .

Fridaaaa
12/11/10, 7:40 PM
#20

Minst 2 timmar/dag Sedan motion med minst 3 timmar/dag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Aquelegia]
12/13/10, 12:08 AM
#21

Eftersom grisarna är till för att fördriva tristessen i mitt liv så tar dem egentligen ingen tid utan ger mig tid så om man tänker på mitt sätt tar dem all min vakna tid som jag tillbringar hemma alltid ngn gris i famne, på golvet, i soffan eller i köket, mocka, handla mat (halva korgen är alltid fylld till grisarna) mata,rengöra flaskor, hälsocheckar,väger haha ja all min tid går i så fall åt till dem då jag egentligen bara är inne på marsvinforum om jag är ute i cybervärlden. Är uppväxt på gård så det där med att tillbringa tid med djurena sitter i benmärgen ^^

Upp till toppen
Annons: