Annons:
Etikettskötsel
Läst 3685 ggr
Kristall
3/1/10, 9:23 PM

Era rutiner

Sökte, men hittade iaf ingen ny tråd som denna…

Bombar er med frågor här, men nybliven marsvinsmatte som man är, är man ju lite nyfiken! Tungan ute

Och vill ju veta om jag gör rätt med min flicka…

Ja, alltså, vad har ni för rutiner/"schema" med era marsvin? Typ:
När ger ni dem mat (vilka tider, hur ofta, vad - kraftfoder, grönsaker, hö)?
Hur ofta städar ni buren?
Hur ofta/länge får era marsvin vara utanför buren och röra på sig?
Hur ofta klipper ni klorna/checkar tänder/badar ni era marsvin?
O.s.v. Glad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
FeliciaS
3/1/10, 9:38 PM
#1

Frukost vanligen ca 8.10 (helger närmare 9), men då jag börjar tidigt blir det ca 7.10. Då får de rotfrukter (2 olika/dag, varierar mellan morötter, palsternacka, rotselleri, kålrot, persiljerot och ibland rödbeta och potatis), någon frukt (äpple eller päron) ibland. Hö får de någon gång mellan jag vaknar tills jag åker till skolan, rätt mycket eftersom det ska räcka tills jag kommer hem. Vissa morgonar sätter jag även in kraftfoderskålar (kornkross + havre + oxbowpellets) till fyra av fem flickor så får de äta en stund.

När jag kommer hem på eftermiddagen blir det hö igen, vissa dagar (ca 3-4 ggr/v) tas de ut i hagen minst 1-1,5 h (i omgångar, 3 åt gången då en brukar få vara hela tiden). På helgerna är de ofta ute uppåt 4-5 h. Kraftfoder får de som ska ha det äta på eftermiddagen.

Kvällsmat är runt 20:45. Då blir det alltid en kålsort (broccoli, vitkål eller blomkålsblad) samt paprika eller stjälkselleri. Sedan får de som ska ha kraftfoder det runt 22, och sist hö innan jag lägger mig.

Burstädning sker en gång/vecka, har två sammansatta burar (137*59 cm + 118*65 cm) med övervåning (80*60 cm) till 5 honor. Tar bort spånet där de kissar som mest en gång mellan varje burstädning, alltså var 3-4:e dag.

Klorna klipps lite varannan till var 3:e vecka, då passar jag på att kolla tänderna (ser dem ändå i buren varje dag när de får mat). Varje vecka vägs de. Bad sker enbart innan utställning eller om de skulle ha någon Ohyra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tjorve
3/1/10, 9:45 PM
#2

Dom får hö minst morgon och kväll, grönsaker på morgonen när jag vaknar och grönsaker på kvällen ganska sent brukar det bli. Det är lite olika tider eftersom jag går i skolan i veckorna och sover längre på helgen. Ibland får dom grenar att gnaga på, och det är en favorit!

Jag brukar städa var fjärde dag och då får dom också vara i sin hage och springa av sig. Lyxa till det med lite havre kan jag göra ibland också, men annars får dom bara hö och grönsaker och rent vatten varje dag!

Dom får ganska mycket grönsaker, men det verkar vara delade meningar om vad som är lagom att ge. Jag tycker att du ska utgå från dig själv, och vad som känns rimligt. Jag brukar tänka att man kan ge så mycket att dom nästan äter upp allt, så att det inte blir massa över som blir ofräscht.

Klorna klipper jag när jag tycker det är dags, ca 1 gång i månaden. Då kör jag en koll på tänder och öron etc. och smörjer tassar om det behövs.

Jag badar bara mina marsvin när dom känns riktigt skitiga, och det händer ju inte så ofta eftersom marsvin är ganska renliga djur. Fyra gånger om året blir det nog.

Lycka till!

[Colina]
3/1/10, 9:47 PM
#3

För mig varierar det hur mycket tid jag lägger ned på mina marsvin. Dels är det beroende på hur många omplaceringar jag har inne som tar upptid och dels på hur mycket jobb jag har.

Men "normalt" ser det ut såhär:

När ger ni dem mat , På morgonen (olika tider beroende på när jag stiger upp) får marsvinen en stor hög med hö och så byter jag vatten i flaskan. På kvällen får de hö och blandade grönsaker. Minst två olika sorter varje dag och oftast vitkål + en annan grönsak. Oftast får de någon liten godbit mitt på dagen om de tigger också!

Hur ofta städar ni buren?Jag städar varannan dag till mina inne-marsvin som är mellan 4-7 st. Omplaceringgrisarna som bor på 2m *1,5 m får allt utbytt en gång/vecka och eventuellt påfyllnad med halm en gång däremellan.

**
Hur ofta/länge får era marsvin vara utanför buren och röra på sig?** Inte särskilt ofta alls faktiskt. Har en stor bur (390 *75)just av den anledningen att jag inte alltför ofta har tid att plocka ut dem på golvet. På vår/osommar och tidig höst får de dock spendera hela dagarna i en utebur på 10kvm.

Hur ofta klipper ni klorna/checkar tänder/badar ni era marsvin?Varannan vecka klipper jag klorna och passar då på att kika igenom marsvinen lite noggrannare. Om någon har förhårdnader på tassar el liknande så sköts de såklart om varje dag. Varje dag sitter jag en stund och pratar med marsvinen, matar från handen och klappar lite för att ha koll på att alla mår som de skall. Badar gör jag bara med skinnyn som kan bli lite flagnig i huden annars.

Moa-16
3/1/10, 9:49 PM
#4

Jag får panik, ska man ha rutiner? schema(?) Ni verkar ju ha sten koll! Nej, men jag har inga direkta rutiner. Grönsaker får dom på kvällen.. Hö har dom alltid. Jag gör rent buren när det behövs,klor lika så.. På golvet är dom 1-2 tim om dagen. Lite när jag har tid ;)

tjorve
3/1/10, 9:59 PM
#5

#4 det är väl inte direkt nåt schema, utan rutiner som sagt. meningen är ju att man ska dela med sig av sina egna erfarenheter till nyblivna marsvinsägare

Moa-16
3/1/10, 10:01 PM
#6

#5 Jo, jag förstår. Lite ironi,hehe ;) Såg så långa ut bara,. Jag har inga rutiner alls känns det som när jag läser era!

Annons:
tjorve
3/1/10, 10:07 PM
#7

#6 undviker att plugga :P

Kristall
3/1/10, 10:07 PM
#8

#1: ah, har inte tänkt på att väga henne… ska nog skaffa en våg nästa gång jag är i stan.

Kan väl skriva hur jag själv gör också. Så får nån säga till om jag gör något fel t.ex. (A)

Frukost: ca kl 6.30-7 - grönsaker (vad jag har hemma, varierar) och hö.
Middag: ca kl 16 - grönsaker, hö vid behov, nytt vatten. Ny kvist att gnaga på om den gamla är "slut".
Kväll: en bit morot eller något så hon har att tugga på, hö vid behov.

Städar buren en gång om dagen, tar bort nerkissat spån och avföring. Fyller på med nytt spån om det behövs. Skurar buren ca en gång i veckan med tallsåpa alt. ättika om det behövs, annars tömmer jag bara hela och torkar av botten med en trasa.

Motion får hon ca ½-1 h per dag, medan jag städar buren och sånt. Mer blir det när hon blivit tryggare/fått sin kompis.

Har inte klippt klorna på henne än, ska göra det lite senare i veckan när jag kan få hjälp av en bekant (hon sprattlar..). Sedan vid behov, när jag ser att klorna bör klippas helt enkelt.

Bada henne kommer jag bara att göra när det faktiskt behövs. Tror hon är i behov av ett bad nu, har lite smutsig päls och fäller massor.. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

HLJB
3/1/10, 10:09 PM
#9

MAT:

Morgon 07:00-08:00, nytt vatten, hö och vitkål

Lunch 12:00-14:00 någon grönsak eller frukt, mer hö

Eftermiddag 16:00-17:00 mer hö och pellets när någon är dräktig eller har ungar.

Kväll 20:00-20:30 grönsaker och mera hö

Inför natten 22:00-00:00 nytt vatten och hö.

RENGÖRING AV BUR och tillbehör:

Spånbyte en gång i veckan. Tunnlar tvättas en gång varje vecka.

KLOR och TÄNDER:

Klor klipper jag varje eller varannan vecka

Tänder kollar jag en gång per  månad ungefär eller om någon visar konstigt beteende

BAD:

Inför utställning eller om någon luktar mkt kiss eller har en kladdig körtel på baken(gäller hanarna).

TID UTANFÖR BURARNA:

Faktiskt inte speciellt ofta. Mina tjejer har nu en stor bur och behöver inte golvtid anser jag. Hanarna får komma ut någon gång då och då.

tjorve
3/1/10, 10:12 PM
#10

#8 när tänkte du skaffa en kompis åt marsvinet? gör det så fort som möjligt bara, för marsvin ska inte vara ensamma. inte ens för att känna sig hemma i början. marsvin mår under alla omständigheter bäst av att vara tillsammans med andra marsvin.

Kristall
3/1/10, 10:16 PM
#11

#10: Jag håller på och letar efter en unge, har gjort det sedan innan jag fick hem henne. Vet att de inte ska vara ensamma. =)

Vet ett ställe som har nyfödda ungar, ska höra med dem bl.a.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

tjorve
3/1/10, 10:28 PM
#12

är det en hona du har spelar det ingen roll om du köper en unge eller inte. jag hade nog valt en tant istället, mer personlighet och i större behov av hem :)

FeliciaS
3/1/10, 10:30 PM
#13

#12 Ett vuxet marsvin har väl inte mer personlighet heller? Däremot redan färdig personlighet så man vet hur de är, men en unge kan man mer "forma" själv :) Förmodar att du menade så, men för att förtydliga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Kristall
3/1/10, 10:40 PM
#14

#12: Faktiskt så skulle jag hellre vilja ha en vuxen hona, än en unge. Men mitt marsvin är så dominant mot andra honor (anledningen till att hon omplacerades), att jag tror det blir bäst med en unge.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[WeepingWillow]
3/1/10, 11:06 PM
#15

Jag har inte heller några direkta rutiner :P Gör vad som behövs när det behövs! Städar när det är smutsigt, ger nytt hö när det är slut, ny pellets när det är slut, klipper klorna när dom är långa o kollar över marsvinen när jag har uppe dom ;)

Det som är lite rutin på är att dom får nytt vatten varje morgon samt frukost kl 5 på vardagar o runt 11 på helger (då är matte trött) samt kvällsmat ca kl 18-19. Ibland kan dom få sig nån gurkbit el så deremellan. Nu när dom fått större bur brukar dom sällan va på golvet, ibland får dom skutta på mattan för dom tycker det är så kul men mattan blir äcklig haha. Bada brukar dom aldrig göra då jag inte tyckt att dom varit smutsiga hittils plus att jag inte har en hårtork :)

[Strawberi]
3/2/10, 1:06 AM
#16

Här har jag väl inget schema direkt med tider men på måfå..

Frukost: mellan 8-13 (beror på när jag stiger upp)
Burstädning: 1 gång i veckan med riktig skrubb i buren.
Badning: Vartredje månad utom om de är utställningar och dylikt
Mellanmål: Kan hända jag kommer in med en gurkbit var.
Hö: får nytt varje dag 2-3 gånger om dagen.
Vatten: finns alltid nytt och friskt.
Kloklippning: efter 2-3 veckor.
Trimmning/klippning: Kitty klipper jag 1 gång i månaden reält. Sophie plockar jag lite då och då på.
Motion/träningspass: Nu är jag väldigt dålig på detta. Men de är tänkt med tre träningspass per vecka. Och varnnan dag ut i hagen.
Vägning: Då och då ibland varje dag ibland en gång i veckan.

Det är väl så jag har de upplagt.

[Liinda]
3/2/10, 11:09 AM
#17

Såhär ser mina marsvinsdagar ut

Frukost får dom när jag går upp och då får alla pellets av märket Carrier.

Middag får dom runt klockan sex på kvällen och då bllir det grönsaker

Burstädning gör jag minst 1 gång i veckan. Ibland oftare om det behövs.

Badar gör jag bara ifall någon är smutsig eller ska på utställningen

Hö och vatten fyller jag på så fort det tar slut. Hur ofta dom får vara ute och springa på golvet är olika jag har inget direkt schema på det utan dom får komma ut lite då och då =) Och kloklippningen har jag inte heller något direkt schema på utan det gör jag också lite då och då.

godisgrisen
3/2/10, 11:32 AM
#18

MAT: Matte har väldigt oregelbundna tider så tiden varierar men jag försöker hålla tre fasta mål om dagen, däremellan kan det ibland bjudas på någon godisbit särskillt till dräktiga honor. FRUKOST: Alltid samma vitkål och morot. EFTERMIDDAGSMAT: Någon grönsak eller frukt på sommaren är det i princip alltid gratismat plockat i naturen. KVÄLLSMAT: Massor av hö som ska räcka hela dygnet. Ger hö bara en gång om dagen för jag är för lat för att sopa oftare… hrm. På kvällen får de också nytt vatten och kornkross/Lottiepellets.

BURSTÄD: Varje kväll städar jag burar men bara ett buskåp per kväll så varje bur städas var tredje dag. De städas efter behov oftast plockar jag bara bort kissigt spån och fyller på nytt men behövs det töms buren och skuras. Hur ofta den töms beror på burens storlek och antal djur det varierar.

GOLVTID: Det burskåp som städas för kvällen rastas burvis. Så mina marsvin är ute på golvet var tredje dag minst en halvtimme oftast ca 1-2 timmar. Hela kvällarna varje kväll är marsvin ute på golvet och springer.

BAD & KLOR & SÅNT: Klorna klipps när det behövs tror att det blir var tredje eller fjärde vecka. Då kollar jag även igenom dem ordentligt, smörjer tassar och tvättar fettkörtlar. Badar gör de bara till utställning eller om de blivit jätte smutsiga av någon anlednig men det är ovanligt. Väger hela gänget gör jag var annan eller var tredje månad men däremellan väger jag de som behövs vägas vid behov som dräktiga honor, växande djur och om jag känner mig osäker på hur någon av dem mår. Tvättar hus, tunnlar och diskar vattenflaskor är jag rätt slarvig med så det kan jag säga att gör för sällan.

luneas
3/2/10, 11:49 AM
#19

Frukost: Så fort jag har vaknat får de kraftfoder och hö. Alla får kornkross och utöver det blir det Oxbow Performance till dräktiga/digivande/växande och Carrier till resten. De får olika mycket beroende på deras behov. Om jag har högdräktiga honor så brukar de få någon extra godsak på morgonen.

Mellanmål: Dräktiga honor brukar jag PETA till lite extra gott då och då under dagen. Ibland får även övriga grisar en godbit i form av gurka eller persilja eftersom de förstås inte undgår att de dräktiga honorna får godis och det är ju förstås jätteorättvist och man måste skriiiiika så att matte förstår att hon måste ge alla marsvinen godsaker. ;-)

Kvällsmat: kl 21.00 får de kvällsmat i form av grönsaker och hö. Grönsaksblandningen består alltid av vitkål och morötter och utöver det får de en eller två olika grönsaker/frukter t.ex paprika, melon, selleri, broccoli, äpple etc.

Vatten: Vattnet byter jag lite då och då under dagen, har ingen bestämd tid för det utan brukar ta några flaskor i taget då och då.

Burstädning: Burarna städas ca var 5:e dag, lite oliak beroende på hur stor buren är och hur många som bor där. Under burstädningen är det också golvtid för de grisar som bor i buren.

Kloklippning: Har ingen särskild rutin för det utan klipper klorna när jag tycker att de börjar se långa ut, det blir nog någonstans mellan 1 gång i veckan och varannan vecka.

Creation
3/3/10, 6:56 PM
#20

Jag har inget direkt schema.. :-P Sånt här varierar ju för varje marsvin.
Går på känsla bara. Har haft marsvin i så pass många år att jag lyckats lära mig lista ut ungefär hur fort marsvinens klor växer, när de är hungriga och hur fort de smutsar ner buren.

Jag ger nytt hö när de verkar ha tröttnat på det gamla och/eller har trampat ner det. Ungefär en gång om dagen. Ibland ger jag större doser varannan dag istället. De får grönsaker 2 ggr om dagen, en gång på eftermiddagen och en gång innan kvällsmat. Kraftfoder ges ett par gånger i veckan.

Buren städas två gånger varje vecka. Jag tar ibland bort lite kissigt spån emellan städgångerna också.

Tänder checkas sällan, en gång i veckan på sin höjd. Har de nyligen slagit ut tänderna eller verkar ha minskad aptit/svårt att äta, kollar jag tänderna oftare och noggrannare.

Klor klipps varannan vecka ungefär. Bara lite klipps bort då. Ibland blir det en gång i veckan och ibland blir det en gång i månaden, men längre än så väntar jag inte.

Marsvinen badas vid behov. Det vill säga, inför utställning eller om de kissat ner sig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
EbbasMarsvin
11/2/18, 12:21 AM
#21

Jag rekommenderar starkt att ha fler än 1 marsvin. *MORGONEN* På Måndagar till Fredagar vaknar jag 07:00 eller 06:30. Helger varier det. Jag vaknar och går direkt upp och går till buren - 150/70 stor bur för 4 tjejer. Jag brukar alltid fylla på hö för det brukar oftast vara tomt när jag ska fylla på, jag brukar lägga höet på taken för annars ifall man lägger det på marken ser dem det som underlag. Och höhållare som man hänger upp i buren rekommenderar jag inte. Marsvinen kan fastna med tassarna i hålen. Eller så kan man ta en låda och fylla på med massor hö, funkar lika bra. Men tänk på att 90 % ska vara hö. Och dem behöver hö för att tänderna ska slipas ner och ifall tänderna blir för långa kan dem få väldigt ont i munnen. Efter jag fyllt på hö så rensar jag och fyller på vatten. Det måste man görs varje dag. Efter jag fyllt på vatten så ger jag marsvinen grönsaker. Förslag på nyttiga och c-vitaminsrika grönsaker: grönkål, paprika, körsbärs tomater ( inte för många), spetskål, // sök upp för mer. Var tredje dag får dem ca en näve med Pelles i varje skål. Kruskalki blandar jag med vatten ( 4 Dl kruskalki och 4 DL vatten) i varje skål då blir det gröt. Dem älskar gröt! Rekommenderar starkt! Fast däremot ger jag vara det en gång i veckan. Tänk på att blanda grönsakerna så att det inte blir t.e.x paprika varje dag! Variera lite! Jag rensar allt bajs/ kiss/ och allt hö som ligger på marken 3 ggr i veckan och 1 gång i veckan hela buren. Varierar lite, bror på hur mycket dem grisar. Marsvin behöver inte badas så OFTA. Dem är väldigt rena av sig så det är bara när dem är jätte lortiga / skabbiga och luktar pyton man kan bada dem lite. Försök att ta ett baby schampoo som är oparfymerat. Och du får absolut inte ta vatten över huvudet. Dem kan få öroninflammation. Tänk på att ha en handduk i ett handfat ( inte i ett badkar) och ha fingervarmt vatten. Ha ena handen som stöd så att marsvinen kan ställa sig på din hand. Och anda handen ”badar” du marsvinet med. Ha ett marsvin i taget, blir lättare så. Brukar fylla på hö när det ser tomt ut eller när dem har dragit runt höet. Vi klipper klorna när det ser ut att det behövs eller var 4:e vecka! Max 4 veckor är rimligt. Mina marsvin brukar gå ut klockan 15:00 när jag har varit i skolan så direkt efter att jag kommit hem så släpper jag ut dem i en hage man bygger ihop. Jag har massor hö, leksaker osv i hagen. Men ifall du har katt håll koll på hagen och var i närheten. Vi köper ett hö från Arken Zoo för 139 kr. Det är en meters påse och det är jäkligt bra kvalité! Luktar färskt och marsvinen älskar det. Vi använde ett pellets som heter ”Favoritmaten för kanin och marsvin” den är en 11liters påse som räcker ett lååångt tag! Den köpte vi på granngården. Väldigt bra kvalité och mumsigt för marsvinen. Hoppas det hjälpte! // Kanske lite sent och svara med jaja :) // Mvh Ebba :D

Marsvinethillevi
11/14/18, 1:24 PM
#22

Frukost, när jag vaknar.. beror på om jag ska jobba eller inte men allt från 6.30-09.00. Jag ger en matskålen med blandade grönsaker och fyller på med hö, byter vatten. Är jag hemma under dagen får dom någonting är äta på mitt på dagen också annars gör jag ungefär samma rutin på kvällen. Släpper ut dom i hage ca 4 gånger i veckan. Städar buren ordentligt varje söndag men tar bort bajs och spån där de kissar ofta när det behövs. Väger dom varje söndag och klipper klorna varannan vecka 😊

Upp till toppen
Annons: