Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 1802 ggr
FeliciaS
2010-01-04 16:47

Månadens fråga: Vad är det som gör...

Då kör vi på med årets ena nyhet :) Vi gör en liten mjukstart med ett ämne som alla har en anledning till.

Vad är det som gör att du håller på med marsvin idag?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Marsvinlove
2010-01-04 18:18
#1

Svaret är ganska enkelt tycker jag- det är för att de är underbara/gosiga/lätthanterliga/pratiga & roliga att göra med!:D De är helt enkelt härliga & intressanta djur!:P

godisgrisen
2010-01-04 18:20
#2

För att jag tycker så himla mycket om marsvin först och främst! För att de får mig att kunna leva ut bondedrömmen i miniformat. Jag älskar helt enkelt djurskötandet i sig att mocka, planera foderstater, pyssla om dem, kullplanera, leva ut mitt avels intresse, se deras samspel med varandra, se dem födas leva och dö ingen höjdare det sista men ja… livets gång har en kraft som intresserar mig.

Ingen annan djurart kan ge mig allt detta! Ju mer man ser av marsvinen dessto mer intresserad blir jag av dem. Dessutom är de roliga och lätta att ha med att göra och de är ju nästan alltid glada! Inga andra djur jag träffat på är så glada och förnöjsamma som marsvin! De är ju bara för sköna!

[WeepingWillow]
2010-01-04 18:39
#3

För att jag fullkomligt älskar djur i alla dess former men inget djur är ju så perfekt som marsvinet! Dom klarar sig ensamma medan man jobbar, dom är mysiga pälslurvar som man kan krama o gosa me, dom får en att känna sig älskad o behövd me sina skrik o pussar, dom är underhållande att titta på, ja dom har ju allt man kan önska sig :) Dessutom är det det enda djuret jag haft därför det enda djuret jag kan mycket om hur man sköter.

emelie92
2010-01-04 19:37
#4

Därför att marsvin är lätta att ta hand om. De kräver inte mycket tid, utrymme, pengar, energi och annat. De är väldigt lätta att ha o göra med. Sedan är marsvin väldigt charmiga djur.

FeliciaS
2010-01-04 21:09
#5

Jag håller på med marsvin därför att jag är beroende av dem ;) Har haft marsvin sen februari år 2000 och ett liv utan dem skulle kännas oerhört konstigt. Jag var utan marsvin i två månader sommaren 2008 och det var väldigt annorlunda. Det har blivit till en vana att ha dem omkring mig helt enkelt, en vana som jag såklart älskar. Anledningen är ändå att de är så oerhört roliga kompisar - alltid glada, busiga, påhittiga…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

fia-mia
2010-01-04 22:49
#6

Många anledningar. Jag älskar djur över lag men när man går i skolan har man inte tid för de mer krävande djuren. Jag hade kanin förut men bestämde mig snabbt för att lite lugnare djur. Jag ville gärna ha flera djur, ettr flockdjur. Djuret skulle vara personligt, så hamster osv gick bort och tillslut var bara marsvin kvar. Ett val jag inte ångrar.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
[Strawberi]
2010-01-05 02:02
#7

Vilken svår fråga! Men ska försöka besvara den. Jag har alltid tyckt om djur. Men marsvin är något eget. De är inte som hamstrar som sprigner i hjul. Inte som katter som hårar ner överallt. Inte som hundar som skäller. De är som marsvin precis som jag gillar. Och jag ångrar absolut inte attjag tog in de in i mitt liv. För de betyder allt för mig. Utan mina marsvin hade jag gått under! Bara så synd att deras populäritet inte är på top. För de är väldigt snälla ( om du är snäll mot de ;) ). Tack att gud skapade dessa lättsköta små underbara ting!

neverendingstory
2010-01-05 13:25
#8

Älskar djur av alla slag.. har både hund och katt också. Men marsvinen är något speciellt. Älskar deras glada pip så fort dom hör att man kommer in i rummet. Prasslandet och tuggandet när dom äter hö när man ska sova. När dom hör att jag vaknar så blir dom så glada och skriker och ruschar runt i buren. Glädjen dom utstrålar för minsta lilla godbit man ger dom.. Man får helt enkelt ut så mycket glädje och kärlek av dessa små sötnosar :) Har bara haft marsvin i ca 1½ år.. men skulle inte klara mig utan dom nu.. Skulle bli så tomt

Moa-16
2010-01-05 22:14
#9

Lätt fråga. Ganska självklar. Så jag fördjupar mig inte så mycket i svaret ;) Men dom är ju; små underbara djur^^'

HumlanochJuvel
2010-01-06 16:46
#10

Hehe :) Marsvin är ju så underbara, dom har sådana härliga personligheter, hur kan man låta bli att älska dom? Så varför jag håller på med marsvin är för att dom helt enkelt är så himla gosiga, roliga och underbara djur. Mina marsvin är mina bästa vänner!Glad Man får inte glömma att dom är otroligt söta också Tungan ute (hihi)

Sandra-B
2010-01-06 18:55
#11

Vad det är som gör att jag håller på med marsvin idag?

Ja, helt enkelt för att jag inte kan vara utan dem :-)

Var på väg att sluta med marsvin 2002 men i slutet av 2003 hade jag bara fyra stycken (ganska gamla) kvar och kände lite panik över att jag snart inte skulle ha några alls så jag bestämde mig för att skaffa en eller två nya teddysar och ta en kull och behålla bebisarna.
Hade först tänkt att jag kunde ta nån pet-teddy men min mamma tyckte att jag kunde ta en fin som jag kunde ställa ut isf och så blev det nästan- intresset för utställning och avel väcktes iaf på nytt och jag blev fast igen :-)

Tycker att det är jättekul med marsvin (klart att det finns dagar då det är mindre roligt) och som det känns nu så vill jag aldrig vara utan dem! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Svea-
2010-01-07 14:09
#12

Bra fråga…varför inte kanin,hamster,möss?varför fastnade jag för marsvin?hhhmmm..

måste nog säga för att dom är så "lagom" i allting.Dom är så trevligt sällskap utan att vara för mycket.Dom är roliga att titta på,lagom stora,finns i massor av färger,pälsvarianter,kan ställas ut i både rasklass & petklass,vilket som än passar så att säga,nnnäää…dom är underbara på så många sätt å vis…me love them..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Creation
2010-01-07 18:44
#13

Marsvin… de fyller mig med sådan underbar glädje. :-) Jag har ju haft marsvin nästan så länge jag kan minnas, fick min första älskling vid 6 års ålder. Jag var utan marsvin någon månad för ett par år sedan och det fick mig verkligen att förstå att jag älskar marsvin. Det kändes så fruktansvärt tomt utan dem.

De är bara så grymt härliga djur! Pratiga, smarta, mysiga, roliga, pussiga, fredliga, coola, lättskötta och så får man inte glömma söta. De har så olika personligheter och är jätteintressanta att titta på. Ja, de är de perfekta husdjuren helt enkelt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Kratin-98
2010-01-07 19:49
#14

Vilken lätt fråga! Det är ju faktiskt för de är helt änkelt roliga, gosiga, pratiga, och för det första gott sälskap!! Och ja, vem skulle vilja he en hamster som bara sover och gräver i spänet om man kan ha ett socialt och personligt Marsvin!!Skrattande

Kratin-98
2010-01-07 19:50
#15

*spånet

Kratin-98
2010-01-07 19:52
#16

#2 jag skulle också jätte gärna ha massor av marsvin att avla och sköta. men jag har bara två. Mamma och pappa vill inte ha flera. men jag tänkte att jag i framtiden skulle försöka med det, det är ju ganska dyrt…Flört

Fiona
2010-01-09 00:29
#17

För att jag har fastnat för dom ;) Underbara djur på alla sätt, sociala och roligare än kaniner!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Moctezuma
2010-01-17 16:48
#18

Marsvin är ju helt underbara djur! De har olika personligheter och det är väldigt roligt att följa med hur de kommunicerar med varandra. De är inte speciellt svårskötta, och de blir väldigt glada för små saker som att få springa lösa på golvet eller få en liten bit gurka. De fungerar som terapi; det går inte att vara arg när man ser på en liten hårboll som tuggar i sig hö och tittar på en med sina fina marsvinsögon!


Denna kommentar har tagits bort.
[Liinda]
2010-01-23 19:13
#20

Därför för att marsvin är det perfekta djuret. Dom är personliga och alla har sina egna personligheter. Och så får jag inte glömma pratet som är så charmigt! =)

Annons:
Arinah
2010-01-23 21:29
#21

Alla har svarat ungefär det som även gäller för mig, så jag lägger istället till ytterligare en sak. För mig fungerar de som någon sorts meditation. Jag kan sitta länge och bara betrakta det dom gör, utan att egentligen tänka på något. Väldigt behagligt….

Chieko
2010-01-23 21:34
#22

För att jag väldigt gärna ville ha ett djur hemma och det enda mamma kunde tänka sig var att jag tog hand om min kompis marsvin då hon inte kunde ha med sig henne till uppsala.

Så egentligen var jag inte ute efter marsvin, bara en liten lurvtott att mysa med. Och det är ju marsvin ganska bra till. Dessutom roliga att se på

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Knutte-love
2010-01-24 03:02
#23

För ett år sedan så  velade jag ha en hamster elr en dansmus. men min kompis tyckte att jag skulle köpa ett marsvin eftersom att man kunde ställa ut dom. (utställning, om jag hade läst detta så hade jag missuppfatta det.=P) Och så stog det mellan att köra marsvin elr en hamster. men jag åkte hem och frågade mamma om jag kunde få 2 marsvin eftersom jag hade hört att man  inte fick ha ett marsvin. och det fick jag. så mamma ringe till Anki som har uppfödningen Mosaiques och frågade om hon hade marsvin till salu. och då hade hon fått en kull med 2 hanar och 2 honor dagen före. men en hona skulle hon ha kvar. Så 2 dagar efter åkte vi och kollade på dom och jag vart kär. Så jag bestämmde mej att jag skulle ha hanarna i den kullen. och så 1-2 gånger i veckan åkte jag och kollade på dom för att se hur dom växte. och för att jag inte kunde sluta tänka på dom. så i dag har jag 4 stycken marsvin ifrån mosaiques. Jag är jätte nöjd. och jag ångrar inte en sekund att jag skaffad marsvin. jag är jätte glad för att jag köpte marsvin istället för hamster.

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

[Colina]
2010-01-24 10:31
#24

Jag hade marsvin som liten och i vuxen ålder stod jag med en flock hästar och två aktiva hundar. Djur som tar upp mycket tid och kostar mycket pengar. Jag började känna suget efter något litet och mer lättskött. Något att sitta med i famnen och roas av utan att behöva lägga timmar på skötsel varje dag.

Kom snabbt att tänka på marsvinen jag hade som liten och vips…så hade jag marsvin igen.

Nu har jag många fler än jag planerat från början men tycker så mycket om att de är så snälla, personliga och pratglada. Roliga att titta på och framförallt så finns det många, många som verkligen behöver nya hem  :(

thildatessie
2010-01-24 13:24
#25

dem är individuella/personliga, ingen är lik den andra på alla sätt :) och så som någon sa här innan att det är litet som bonde.. man mockar osv osv. de är lättskötta, klarar sig mer ensam än dem flesta andra stora djuren. söta såklart :D har ju hund med men mina grisar har något speciellt.. om man är deppig  så hjälper det att mysa med dom små Skrattande

queenlinnea
2010-01-24 16:58
#26

Anledningen till att jag har marsvin idag är att när jag slutade rida så ville mamma att jag skulle ha något att plocka med. Så till en början hade jag fem hamstrar som mest. Men sedan gick dom bort osv och både jag och pappa faktiskt, ville ha något lite större att gosa med. Så vi köpte först en kanin och Neou då. Sen var vi tvugna att ta bort Nello (kaninen) och då fick Laban komma hit :)

Moa-16
2010-01-24 17:07
#27

#26 Har du bara ett marsvin26

Annons:
Marsvinlove
2010-01-24 18:34
#28

#27 Nej det står ju att de hade ett marsvin och en kanin, sen när kaninen avlivades så flyttade ett till marsvin dit:P

Moa-16
2010-01-24 18:43
#29

#28 Aha, vilken tur ;)

Albtraum
2010-01-24 20:27
#30

Min lägenhet skulle bli för tyst annars. :)

Gillar de små korvarnas vänliga natur och att de ändå är så pass kommunikativa. Visst kan många marsvin vara lite skygga till en början men när de väl får blomma ut så blir de riktiga små personligheter. Vet inget mer avslappnade än att ligga på soffan och höra dem rumstrera om i buren och småsnattra med varandra.

SaraDerek
2010-01-24 22:18
#31

Jag har någ marsvin för att dom är så roliga :D! Jag föder ju upp kaniner, Och några av dom är ju lite skygga o spratlar osv..

Men när man kommer till marsvinen är det en helt annan sak! Då möts man av glädje rop och slickar!

Det är nog den stora grejen vf jag har marsvin, dom överraskar en hela tiden, och dom ger en livsglädje! man blir glad i deras sällskap.

queenlinnea
2010-01-24 23:30
#32

#29 Nej, jag har två :)

Upp till toppen
Annons: