Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10402 ggr
Stormviskaren
2009-03-09 19:03

Varning Ringorm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått höra från väldigt många uppfödare just nu att de är mycket Ringorm som sprider sig runt om i sverige, så vill bara säga till er att kolla igenom era djur noga och vara noga med att inte låna ut och sådant. Även vara nogranna på utställningar också vidare. Någon mer som hört att de skulle va mycket ring orm nu? har själv kollat igenom mina men hittar inget alls. Ska på utställing på Lördag så är nervös att dom ska få de på utställningen.

_____________________
Edit: En artikel om ringorm är nu upplagd på marsvin.ifokus. //Hanna

Annons:
Abico
2009-03-09 19:10
#1

Ja, usch. Jag har börja nojja också ^^ Det känns som om det är grymt många drabbade nu. Artikeln i förra MM var väldigt bra, jag hoppas att det gör att folk inte drar sig för att erkänna om dom har Ringorm hemma och att man tar allvarligt på det - dvs. inte tar med sig några djur på utställning om man har upptäckt ringorm hemma.

Hanna 

marsvin-90
2009-03-09 19:16
#2

Jo jag har hört de från flera att de har Ringorm på sina. Tex en tjej som jag skulle köpa en hane av nu i helgen, men får vänta ytterligare 2 veckor innan jag kan få hem honom, om jag enns lyckas få hem han.

absence
2009-03-09 19:28
#3

Jag har hört jättemycket om Ringorm på sistone, men ärligt talat har jag ingen aning om vilka symptomen är?

Ireth
2009-03-09 19:41
#4

Ja, det är många som har drabbats av Ringorm, och jag verkar vara en av dem! Mina djur sitter för närvarande i karantän, och provsvaren kommer om ca 2 veckor. Jag har reagerat över hur vissa går och tar på en massa djur hit och dit, sedan på sina egna osv, och inte har en tanke på hur många som kan smittas. I incheck och på domarborden verkar det dock ha skärpts en del när det gäller att virkona händerna mellan djuren (?). Jag kommer inte åka på en enda utställning igen utan att ha med en virkonflaska, samt att vara jättenoga med att sanera transportburar när jag kommer hem och antagligen bada marsvinen i virkon också… Blir så förbannad på att vissa försöker bortförklara sina symptom. Detta är absolut jättetråkigt att råka ut för, det kan jag skriva under på. Det är dyrt att behandla, för att inte tala om saneringen som kommer ta musten ur en…

Var man inte pedant innan så lär man ju bli det nu. För att inte tala om paranoid, vem kan man lita på? Visst, det är hysteri kanske, men testa själva så får ni se ;)

Cavia
2009-03-09 19:47
#5

Det började ju redan förra våren, då jag och några till uppfödare fick det på våra djur. Sen har det tydligen blivit värre och värre! Det är ju så lurigt det där med Ringorm, att det kan smitta via luften, att sporerna "far runt" i lokalen.

Vet inte hur många gånger man som incheckare får höra från uppfödare, bortförklaringar som "skinnysvamp" eller "teddysvamp" Vad fasiken är det för nåt skulle jag vilja veta? Svamp är ju svamp och nåt som absolut inte ska finnas på ett djur, och absolut inte tas in i en utställningslokal!

Jag vill absolut inte ha in det igen, alla timmars jobb som gått åt till sanering och i runda slängar runt 10.000 i veterinär och medicinkostnader…så jag sanerar allt när jag kommer hem. Paranoid eller inte, men aldrig Ringorm hos mej igen!!!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Buppie]
2009-03-09 19:48
#6

Skönt att mina grisar bara är hemma Skrattande

Annons:
Ireth
2009-03-09 19:51
#7

#5 Jag förstår dig. 5000 kr (7 marsvin) kommer mitt gå på om det är Ringorm fick jag veta. Samt all virkon som kommer gå åt… och all TID.

Bella-R
2009-03-09 20:16
#8

Sprider sig Ringorm på andra djurarter oxå?

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

vanerlands
2009-03-09 20:16
#9

Ja det härjar Ringorm lite här och var så extra uppmärksamhet är bra. Däremot får det ju inte bli hysteri av det hela…….

Det verkar dock som att de flesta som fått det inte smittats på ustställning utan fått hem det med djur som man köpt/lånat.

Det var för övrigt jag som skrev artikeln i MM;) skulle gärna lägga den här på sajten men vet ej hur man gör….

Abico
2009-03-09 20:33
#10

#8 - Ja, det smittar till människor och även andra djur.

#9 - Jag tänkte faktiskt ta och fråga dig om du kunde tänka dig att låna ut artikeln hit till marsvin.ifokus, skickar ett pm direkt :)

Hanna 

TRASAN
2009-03-09 20:58
#11

har oxå hört mig för runt omkring många har Ringorm just nu så jag håller hårt i mina marsvin ingen får träffa dom nu för jag vill inte ha in ringormen här hos mig nu. :) o jag rör inte andra djur nu iheller :)

Abico
2009-03-09 21:09
#12

Borde det inte märkas även på andra smådjur att det cirkulerar såpass mycket Ringorm nu? Det måste ju finnas folk med tex. både marsvin och kanin, får dom då in Ringorm på marsvinsutställning och inte märker det innan dom hunnit iväg på kaninutställning så är ju smittan ute bland kaniner också. Förvisso finns det väl alltid Ringorm någonstans och jag har inget större intresse av att hålla koll på hur läget är bland andra smådjur men det kanske är någon som hört något?

Hanna 

Rafflan
2009-03-09 21:19
#13

#12 jo det är jätte läskigt, för mig är det ju kanin-, marsvin- och chinchilla utsällning och chinchillor kan vara bärare på Ringorm men symtom fria!

Så alltid när det kommer hem är ny chinchilla(eller annat djur) hitt blir det karantär och sen när den bott hos mig kollar jag marsvinen dagligen och super noga då det är dom det ska vissa sig på tidigast av mina 3 djurslag har jag hört ;D

Men sen går man ju på en naturburks skola där alla klappar sitt djur hemma och sen klappar skolan djur :O
Vi hade Ringorm och mjäl kvalster förra året i skolan, slängde av mig skol kläderna i hallen för att inte få in nåt på våra djur här hemma liksom :/

Annons:
Olofsberg
2009-03-09 21:40
#14

Har själv haft Ringorm i hela huvudet…

Stormviskaren
2009-03-09 22:06
#15

för 2 år sedan hade vi ju på våra hundar och kaniner, då hade jag även på marsvinen, dock hade jag bara 4 st då. Men jag kommer ihåg hur vi tvättade hela stallet och allt sånt. Tur i oturen så var de på sommaren så då var hästarna ute dygnet runt.

Filosofia
2009-03-09 22:37
#16

Vågar man som människa åka och titta på en utställning (utan marsvin alltså)? Jag har hund och häst och vill inte att de ska smittas, och inte jag själv heller för den delen. Tråkigt detta. :(

FeliciaS
2009-03-09 22:43
#17

Usch! Det här låter oroväckande… Särskilt om jag ska ta hem en hane nu också. Men inte borde hon skicka iväg en hane om hon har Ringorm - men det kan väl finnas utan att man vet om det?

Om ena honan ska bli dräktig också vill jag absolut inte ha hit det! Skulle ett marsvin i ena buren få det, smittar det då till marsvin i den andra buren om de inte träffas och jag tvättar händer + byter kläder innan jag tar i dem andra?

Jag undrar också - vågar man åka på utställning nu?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
2009-03-09 22:49
#18

Jag har inte märkt av detta? Men det kanske börjat sprida sig mer nu. Bra att veta, så att jag kan försöka förhindra det från att sprida sig till mina marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ireth
2009-03-09 23:39
#19

Nu är ju inte jag så jätteinsatt så den som vet bättre får gärna rätta mig. Men det finns ju olika typer av Ringorm, och enligt min veterinär så är inte chansen stor att den typen som marsvinen har smittar över till hundar i alla fall.

Jag skulle aldrig sluta åka på utställningar, det är inte det jag menade i tidigare inlägg. Bara det att man ska tänka sig lite extra för och vara lite mer noga.

#17 Alla marsvin ska ju behandlas vid Ringorm. Och det är luftburet så det smittar nog över burar. Men jag tycker du ska låna hanen ändå om det inte finns misstanke om Ringorm hos uppfödaren såklart. Du kan ju bada honom i virkon innan du släpper ner honom i buren. Om du vill vara extra noggrann så kan du ju virkona händerna och byta kläder också när du går mellan burarna.

Stormviskaren
2009-03-10 00:11
#20

Det är ju bra att så många tar det på allvar i varje fall, annars hade nog varit änu värre. men jag kommer vara väldigt nogrann med hur ja hanterar djuren före/under och efter utställingen på lördag :)

Annons:
tjorve
2009-03-10 00:57
#21

HAHA. eller inte.. jag fick det själv nyss av mina 2 månader gamla marsvin, som jag inhandlade den 27 januari..

både marsvinsskabb och Ringorm hade dom med sig från djuraffären.

inget bra köp i det hänseendet. men som sagt innan, så har dom inga symptom och eftersom det ska vara krångligt att få bort, så lär det ju bli ännu svårare för mig eftersom jag inte ens ser om dom har det.

depp! ska ringa smådjursakuten imorgon..

tjorve
2009-03-10 01:03
#22

#19 Kan man bada marsvinen i virkon? Hur blandar du? Vad hjälper det mot? Räcker det med bara virkon om dom bär på Ringorm men inte har symptom?

Cavia
2009-03-10 07:47
#23

Virkon är ett decfincerande och svampdödande medel som oftast används i samband med saneringa av större ladugårdar/stall. Det är ett relativt milt medel, dvs man får inga utslag på händer tex. Det står klart och tydligt på förpackningarna hur man blandar. Finns att köpa i mindre påsar för runt 60 kr. När man blandar det med vatten så blir det rött/rosa och när färgen är helt borta i flaskan så är medlet verkningslöst, ungefär efter 2 veckor.

finns att köpa på Lantmanna och Granngården tex.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

vanerlands
2009-03-10 11:06
#24

#23 Där vill jag rätta dig lite…..Virkon skall bara användas 7 dagar (ev. 8) för även om det har lite färg kvar efter detta så är det tyvärr ganska verkningslöst då. Tror även att det står 7-8 dagar på förpackningen…..

/labbråttan Ullis

Cavia
2009-03-10 11:12
#25

# 24 aha ;)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Filosofia
2009-03-10 13:06
#26

#21 Marsvin från djuraffären gör ju vanligen bara en resa från grossisten/uppfödaren (oftast samma) till affären, medan utställningsmarsvin skeppas landet runt regelbundet och får kontakt med en mängd främmande marsvin från olika ställen. Jag skulle alltså inte känna mig nojjig av att komma i kontakt med ett djuraffärsmarsvin (beroende på hur seriös affären verkar, naturligtvis) bara för att den kommer från en affär. Ringorm är ju jättevanligt bland stora djurpopulationer, t.ex. hos uppfödare och lantbrukare, där många djur trängs på en liten yta, så bara för att det är en uppfödare, som man tror är seriös, betyder inte det att det är mindre risk för t.ex. Ringorm och Ohyra. Säkrast verkar det vara att köpa djur från en uppfödare som föder upp i liten skala i hemmiljö och inte låter marsvinen ha kontakt med andra i så fall.

Marsvin tillhör ju också de djur som vanligen är orsaken till spridning av Ringorm. Det läskiga är att smittade djur sällan uppvisar några symptom, utan det är på människan det visar sig.

Jag får nog ställa in att åka till Rönnäng nu, då jag absolut inte vill ha in någon Ringorm i stallet eller hemma. Det skulle innebära katastrof om jag blev tvungen att sanera hela stallet t.ex. Snyft, jag hade ju sett fram så mycket emot utställningen. Gråter Men djurens välbefinnande måste komma först.

zuperzita
2009-03-10 13:07
#27

allt prat om Ringorm har skrämt upp mig. Jag är hypokondriker och inbillar mig allt alla säger. Jätte jobbit. Och jag läser bara för fall det skulle hända mig. Men som min mamma säger att man ska inte oroa sig först den dagen kommer man får det.

Annons:
vanerlands
2009-03-10 13:39
#28

#21 Det får ju INTE bli hysteri kring detta.

Naturligtvis kan man åka på utställning men man kan tänka  sig lite för hur man beter sig, inte klappa på alla djur och kanske hålla sina egna i sina transporter så mkt som möjligt under dagen och ev. bada dem när man kommer hem.

Som jag skrev tidigare så har nästan alla som haft Ringorm INTE fått det på utställning utan genom inköpta/inlånade djur.

Cavia
2009-03-10 13:42
#29

Jag fick in ringormen i samband när jag tog hem djur från Danmark…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

devilsdaughter
2009-03-10 14:12
#30

Jag tycker att det är lite obehagligt att åka till veterinär när sådant här går.. Ska ju dit idag… Men vet ju inte hur noga dem är med att gör rent efter djuren… Vissa saker smittar ju genom luften också…

idipidi
2009-03-10 15:11
#31

En annan sak är att vi vet faktiskt inte om det är extremt mycket nu, eller om det bara blivit väldigt uppmärksammat, folk är mer observanta, kanske vågar prata mer öppet om det o.s.v. Jag tror i varje fall definitivt inte att det är något som finns mer just nu bland djur i allmänhet i landet, så att man behöver vara extra nervös för att åka till veterinär t.ex. Däremot verkar det ju som att det blivit lite fler fall bland folk som föder upp och ställer ut marsvin. Samtidigt så har det faktiskt varit en hel del fall åtminstone de senaste två åren, men i början var det flera som inte vågade prata öppet om det…

Helt klart är det mycket prat nu och många som är observanta på sina djur och det är väl bra, så länge det inte blir hysteri och det leder till att man inte vågar åka på utställning o.s.v.

Filosofia
2009-03-10 17:11
#32

Men kan man vara nog försiktig vad gäller utställningar, då det verkar som att det är där många smittor sprids, vilket ju är normalt med tanke på omständigheterna?

Har pratat med folk som varit drabbade av Ringorm (blivit smittade av djur) och det är tydligen ganska svårt att bli av med det, om man inte sanerar varenda millimeter av ens omgivning.

Att behöva sanera hela stallet är inget som står högst på önskelistan just nu i alla fall. :P Inte kul att behöva kasta hundratals kilo med hö, etc…

Abico
2009-03-10 17:25
#33

När vi fick Ringorm här hemma för många, många år sedan gav veterinären oss rådet att hålla god handhygien efter att vi tagit marsvinen och smörja med lamisil fotsvampssalva (receptfri) två gånger om dagen. Mer var det inte och tids nog försvann det, även om det vandrade runt bland familjemedlemar ett tag efter att marsvinen blivit av med det. Jag vet inte om vi hade tur som blev av med det så enkelt, förmodligen.

Jag har iaf. bestämt mig för att inte sitta och oroa mig för Ringorm utan köra på som jag alltid gjort med utställningar och grejer - även om jag ska bli bättre på karantän vid nya djur och ev. virkonbad efter utställning. Sitter jag och oroar mig kan jag lova att jag har Ringorm här på 0 tid. Det brukar bli så..

Hanna 

idipidi
2009-03-10 17:47
#34

#32 Nej visst, är man paniskt rädd så ska man ju inte åka på utställning, men det gäller inte bara nu utan överhuvudtaget. Risken att smittas på utställning är knappast större nu än för ett år sedan eller kanske t.o.m. för två år sedan. Kanske är det t.o.m. mindre risk nu när folk börjat få upp ögonen mer.

Annons:
Creation
2009-03-10 20:10
#35

#33 Smorde ni marsvinen eller händerna med lamisil? ;P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
2009-03-10 20:26
#36

#35 - Marsvinen ;) En klick på varje kal fläck och sedan smörjde vi in det.

Ska tillägga att om jag får in Ringorm här idag, när jag vet mer om det, så kommer jag inte nöja mig med god handhygien -.-' Det blir en rejäl sanering och behandling av alla marsvinen i så fall.

Hanna 

Filosofia
2009-03-10 20:28
#37

#32 Jag har aldrig tidigare varit på marsvinsutställning, så jag vet inte hur situationen inom området ifråga har varit tidigare. Jag hade heller ingen aning om att just marsvinsutställningar var sådana "smittohärdar", inte bara vad gäller ringorm, utan ohyra överhuvudtaget. Man förväntar sig ju att uppfödare och andra utställare har såpass mycket kunskap och sunt förnuft att de inte tar sjuka djur till en utställning.

Jag skulle inte heller kalla mig "paniskt rädd", då Ringorm på intet vis är dödligt, och det finns värre saker i världen att oroa sig för än lite hudsvamp. Däremot verkar det onekligen vara besvärligt, arbetssamt och dyrt att bli av med eländet när man väl har drabbats. Inte så roligt att bli halvflintis lagom till sommaren heller. Tungan ute

Filosofia
2009-03-10 20:29
#38

Svaret ovan var riktat till #34. Skrev fel nummer. :P

Lyan
2009-03-10 22:11
#39

Jag fick Ringorm förra året, antagligen från ett nytt djur men jag är inte säker. Fick också hem ett antal omplaceringsdjur där den ena hade haft svamp på nosen, uppfödaren sade att han suttit med näsan under mamma hela tiden och därför fått det. Den ena hade "skinnysvamp". Han behandlades och flyttade därefter. Några dagar senare bröt Ringorm ut hos mig, även hos skinnyns nya ägare. Tog nästan tre månader att bli av med!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Cavia
2009-03-10 22:14
#40

#39 Där har vi det igen, "skinnysvamp" Kan någon ge en vetenskaplig förklaring på vad det är för nåt? Hur kan man vara säker på att sk skinnysvamp INTE är Ringorm? Någon som varit och gjort ett skrapprov på sån här skinnysvamp?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
2009-03-10 23:07
#41

#19 Jag ska bannemej göra det, för säkerhets skull. Hade ändå tänkt bada honom innan han sattes ihop med henne.

För visst är Virkon helt ofarligt (så gott som det kan bli) att bada marsvinen i..? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Ireth
2009-03-10 23:45
#42

#41 Ja, det är relativt milt. Jag har det på händerna flera gånger om dagen, och har ju händerna i vattnet när jag badar marsvinen också. Ingen påverkan på min hud som ändå annars är torr och känslig. Se bara till att marsvinet inte får det i ögonen.

tjorve
2009-03-10 23:55
#43

#42 vad har det för verkan? det kan väl ändå inte ersätta vanlig behandling av Ringorm som man får av veterinär?

Ireth
2009-03-11 00:16
#44

#43 Jag får lämna det till någon annan att svara på tror jag… Men nej, det ersätter ju inte behandling av Ringorm. Vad jag vet så dämpar det spridningen. Nu får ni som vet bättre rätta mig om jag har fel, men säg om man t.ex skulle ha varit någonstans och det skulle ha hamnat sporer i pälsen på marsvinet, då kanske det försvinner om man badar i virkon, när det liksom inte har hunnit "sätta sig" i marsvinet. Men återigen, skulle virkon bota redan drabbade djur så skulle ju ingen betala för/eller gå igenom den vanliga behandlingen och saneringen. Alltså nej, virkon kan inte ersätta.

Lyan
2009-03-11 16:11
#45

#40 Ja, hade varit intressant att veta vad det är!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

vanerlands
2009-03-11 18:26
#46

#43 Helt korrekt svar ;-)

Abico
2009-03-11 18:50
#47

#44 - Hur lång tid tar det för svampen att "sätta sig" i marsvinet då?

Hanna 

FeliciaS
2009-03-11 21:46
#48

#42 Absolut, visst ;) Tack för svar! Blir till att köpa det imorgon då och bada hanen som kommer på fredag.

Ska man doppa dem i det och sedan torka med hårtork, eller doppa dem i det + skölja av elelr tvätta med schampoo efter doppet?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Ireth
2009-03-11 22:03
#49

#48 Jag doppade i virkon och sköljde sedan av dem lite med vatten eftersom det skummade så (vet inte ifall man ska eller inte ska skölja i vatten). Långhåren med längre päls fönade jag så att pälsen inte skulle tova sig, men de med kortare päls torkade jag bara med handduk. Tror att jag har hört att det bara är bra om det får torka av sig självt? Eller så kanske det inte gör någon skillnad, jag vet inte :)

FeliciaS
2009-03-11 22:30
#50

#49 Okej. Torka av sig själv rent allmänt eller efter Virkonbad? Antar du menar det förstnämnda - i så fall beror det ju på. När de är blöta/fuktiga i pälsen blir de svala/kalla fortare och fryser. Då kan de bli förkylda… Jag brukar alltid blåsa dem torra just av den anledningen. De brukar sitta och huttra med fuktig päls. Det sliter mer på håret att torka med hårtork (så det borde vara samma på marsvins päls), men marsvin får ju inte sin päls tvättad så ofta som flera gånger i veckan så det är nog inget märkbart ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
2009-03-11 22:46
#51

#50 Nej jag menade att jag hade hört att det var bättre att lufttorka efter virkonbad :) Men jag kollade upp ifall det var okej att föna dem efteråt och det var det ju :)

FeliciaS
2009-03-11 22:49
#52

#51 Haha, okej ;P Misstolkning. Men jag fönar så han fortfarande är lite fuktig i pälsen då. Kan man sätta ihop dem så fort han är badad eller ska det sitta i någon timme?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
2009-03-11 23:01
#53

#52 Det är nog bara att sätta ihop dom skulle jag tro :)

FeliciaS
2009-03-11 23:18
#54

#53 Så bra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
2009-03-11 23:59
#55

#48 Jag antar att du frågat ägaren till hanen så att det är okej för denne att du badar honom i virkon?

Nu lånar jag inte ut hanar speciellt ofta eller till vem som helst, men jag skulle inte bli glad om jag fått reda på att en utlånad hane blivit behandlad med något utan min vetskap.

Annons:
trocadero
2009-03-12 00:32
#56

#49 Hur gör du när du doppar i virkon? Doppar du bara kroppen på marsvinet och låter huvudet vara torrt?

Ireth
2009-03-12 00:39
#57

#56 Ja precis så gjorde jag :)

Cavia
2009-03-12 07:26
#58

#57 Fast då är ju doppandet fullständigt meningslöst! HELA marsvinet måste doppas i Vircon, jag har gjort så att jag doppat hela djuret fram till öronen, sen tagit en nerdränkt trasa och duttat huvudet med…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Ireth
2009-03-12 08:14
#59

#58 ja jag tog med papper doppat i virkon på huvudet. Jag menade bara att jag inte tryckte ner marsvinet under ytan.

FeliciaS
2009-03-12 17:51
#60

Nu har jag i alla fall köpt Virkon. Det kostade hela 80,50 kr för en flaska. Man ska blanda ut den lilla påsen med 1l vatten och sedan doppa marsvinen i den alltså?

#55 Jamen självklart meddelas det :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
2009-03-12 18:11
#61

10 gram per liter :)

Abico
2009-03-12 18:12
#62

#60 - Tror att jag gav 60 kr för den på apoteket här..
Ja, den ska blandas ut. Jag hällde ner pulvret i flaskan och fyllde den ända upp bara :)

Hanna 

Annons:
FeliciaS
2009-03-12 22:26
#63

#62 Nedrans dyra apotek som fått fäste här då >.<
Okej, tackar!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
2009-03-12 22:41
#64

#60 Okej, så bra.=) Jag tycker som sagt att ägaren fortfarande har rätt att få veta vad som händer med sitt marsvin, även om den inte bor hemma längre. Men eftersom du redan varit och köpt virkon idag så har du ju säkert fått klartecken från ägaren.=)

FeliciaS
2009-03-12 22:48
#65

#64 Jovisst - hade jag lämnat iväg något marsvin hade jag velat veta allt som hände honom/henne. Och man ska ju behandla andra som man själv vill bli behandlad ^^ Nä, jag ska fråga när jag hämtar honom. Men jag har ju kvar kvitto och så länge den är oöppnad kan jag lämna den och få pengarna tillbaka ;) Men jag tror hon kommer tycka det är helt okej, vill inte riktigt gå in på detaljer om varför här men.. ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
2009-03-12 23:03
#66

Jag måste bara uppmana er alla gällande trådar om ringorm:

Just nu verkar det vara väldigt aktuellt och många frågar om symptom, behandling, bilder etc. etc… Men håll er till trådarna som finns och skapa inte nya om samma ämne! Just nu finns det bl.a. två trådar om vad symptomen är, t.ex. Tack! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
2009-03-13 12:44
#67

Ullis artikel om Ringorm är påväg upp också, jag ska bara få ihop texten med bilderna.

Hanna 

FeliciaS
2009-03-13 16:26
#68

#67 Nu är den publicerad :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wedi
2009-03-23 00:33
#69

ussch vad jobbigt med ring orm! ska springa upp och kolla igenom marsvinen och se så att dom inte har nått :S

Hur smittas det?

Annons:
Cavia
2009-03-23 06:56
#70

Det smittas via kontakt och via luften…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Wedi
2009-03-23 07:12
#71

#70 okej så man kan inte "skydda" sina marsvin fårn det om man är tex på en utställning

Cavia
2009-03-23 12:22
#72

Nej, rent praktiskt så kan du inte det, men man får hoppas att det upptäcks vid inchecket, samt att utställare är så schyssta och stannar hemma när deras djur har ringorm…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Wedi
2009-03-23 17:46
#73

okej :)

FeliciaS
2009-03-24 13:18
#74

#72 Precis, det är riktigt dålig stil att ta med marsvin om man vet att man har Ringorm hemma…

Tycker ni att man ska behöva bada dem i Virkon efter utställning?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
2009-03-24 14:27
#75

Var kan man köpa en lite större mängd Virkon? På apoteket har dom bara enliters förpackningar och det räcker ju inte långt…

Hanna 

Cavia
2009-03-24 18:44
#76

Granngården har större flaskor för runt 250 spänn. En gul flaska med röd kork…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Annons:
Abico
2009-03-24 18:47
#77

#76 - Okej :) Men flaska, är det redan utblandat då? För då håller det ju inte länge.. Eller är det pulver i flaskan?

Hanna 

Cavia
2009-03-24 19:35
#78

Det är pulver i flaska, eller burk kanske rättare sagt, som du blandar ut med vatten…precis som med dom små påsarna.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
2009-03-24 20:05
#79

#78 - Okej :) Då ska jag försöka komma iväg och köpa det. Synd att vi inte har granngården så nära.

Hanna 

Wedi
2009-03-25 08:34
#80

Så tycker ni man ska bada dom i sånt medlem efter en utställning?

FeliciaS
2009-03-26 17:15
#81

#80 Precis den frågan jag ställt ovan, men ingen har svarat ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
2009-04-18 00:22
#82

Har idag fått svar på provet från veterinären och det är Ringorm två av min grisar har. Roslagstulls veterinär rekommenderade mig att behandla alla som varit i kontakt med dem, dvs alla utom två hanar. Ungarna har inte varit i kontakt med de andra men med mamman som bott med flocken. Ungarna är dessutom för små för att behandla med Itrafungol. Hon förespråkade ingen "sanering" av bostaden men noggran rengöring av burarna tre gånger i veckan och då gärna med Virkon S under behanlingsperioden och att vara nogrann med handhygienen. Hon menade på att det aldrig går att försäkra sig om att man är av med alla sporer ändå och att det inte är jättesmittsamt. Jag kommer ändå gå ett steg längre och verkligen rengöra hela rummet och alla golv supernoga samt det textilier och kuddar som är tvättbara där de varit mycket. Dessutom vara noga med klädbyten och handdukar när vi kelar med grisarna framöver.

Kompisen svåger som är bonde berättade att han nästan alltid har några kor som får Ringorm på senvintern (och det är ju "samma sorts" Ringorm som marsvinen får) och han åtgärdar det aldrig. När korna släpps ut på bete läker det ut av sig själv säger han!!

Det jag funderar på efter att ha läst era erfarenheter är om jag ändå inte skulle ta och bada de två killarna, som inte får medicin, i Virkon. Vågar man bada 4-veckors bebisar?

Funderar också på det här med trähusen - jag har ett antal fina som jag helst inte vill slänga. När jag hade pälsätare la jag dem i frysen i två-tre dygn. Kan det funka här också, eller ugnen några timmar i t ex 75 grader. Någon som provat och vet?

När ni prata om flera tusen kronor - vad är det som är så dyrt? Medicinen skall enl apoteket kosta knappt 300kr flaskan och en flaska borde väl räcka till ett marsvin, fast det är klart, skall man behandla 20 svin så… Jag kanske får mig en otäck överraskning i morgon när jag skall hämta ut det.

En sak som irriterar mig oerhört är att det bergis var Ringorm redan i somras när jag var till den lokala veterinären - hon gjorde bara en mikroskopiunderskökning av hudcellerna och fann ingenting!!

[jejjas]
2009-04-18 00:51
#83

Jag fick litte panik förra veckan, syrrans kompis kom upp å fråga mig va det va för torr fläck hon hadde, sa till henne att väna te och gick in å googlade kom fram till att det såg precis t som Ringorm hadde en svampsalva hemma som hon fick med sig hem och nuär det borta så jag hoppas värkligen inte att det ha blivit smittat här nu inte när Lollo är dräcktig.  Men det kan vällinte vara någon fara när jag inte släppte in henne?

Annons:
FeliciaS
2009-04-18 10:49
#84

#82 Usch! Stackare. Men det verkade ju som om veterinären inte tyckte det var något oerhört "stort" i alla fall…? Hoppas det utrotas fort och inte sprider sig vidare hemma hos dig.

#83 Jag tycker inte det låter som om det borde vara någon fara om jag tolkat det rätt ^^

Så länge man inte hatar ringormen lär ringormen inte hata en själv och stannar förhoppningsvis på sin plats *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
2009-04-18 11:53
#85

#83 Är du uppfödare? :)

idipidi
2009-04-18 14:15
#86

#82 Nja, marsvinens Ringorm behöver inte vara samma som den som är vanlig bland nötkreatur. De skrapprov som jag hört om hittills från marsvin har visat på en annan typ - se Ullis artikel här på sajten!

Varför tror du att hans kor får Ringorm år efter år? Självklart för att han aldrig blir av med det utan sporerna ligger där från år till år och utvecklas till svamp först under gynnsamma förhållanden. På senvintern är vi alla lite nedsatta i immunförsvaret eftersom att vi varit utan solljus så länge och maten/fodret innehåller lägre med vitaminer efter vinterns lagring. Visst kan det läka ut av sig självt, men då ligger sporerna kvar och kan bli nya angrepp längre fram. Samt värst av allt: Det kan förstås smitta till andra som kommer i kontakt med sporerna!

Angående trähusen o.s.v. - läs Ullis artikel!

KAK67
2009-04-18 15:06
#87

#86 Enligt veterinären och den "djurmedicinskt" kunniga jag pratade med på apotekt är det till 99% "samma" Ringorm.

Ullis artikel är jättebra men något "hysterisk". Precis som veterinären sa till mig och som även Ullis påpekar fast med andra ord är svampsporerna svåra att bli av med. Men sanering av hela bostaden ger inga garantier förrän du tömt alla rum, tvättat alla textilier, slängt ut alla krukväxter och definitivt inte har luftcirkulation mellan de ostädade rummen och de sanerade - vilket ingen klarar av.

För att återgå till bonden - som inte får Ringorm varje år -, så har han också tre barn som mycket ofta vistas med djuren och de har inte fått Ringorm, ej heller deras hundar. Det jag vill tona ner är hysterin. Ja visst, svamsporerna finns säker "överallt" precis som olika virus. Rätt som det är får de fäste på "lämpligt" ställe och blossar upp. Och ju mer rörliga våra marsvin är i olika sammanhang, utställningar, till låns etc ju noggrannar måste vi givetvis vara.

Jag vill fortfarande ha tips på vad jag borde bada dem i. Veterinären tyckte inte att bad behövs men tycker jag känns ologiskt.  Är virkon bäst och vågar jag bada 4 veckor gamla ungar??

idipidi
2009-04-18 15:10
#88

#87 Men du fick väl ett namn på ringormen? I så fall är det snabbt svarat på om det är samma sort. Om du har fått nötkreatursvarianten så cirkulerar det flera sorter bland marsvin…

KAK67
2009-04-18 15:49
#89

Nej, jag har inte fått något vetenskapligt namn på just denna Ringorm, frågade inte heller, tyvärr. Men det kanske står på receptet som jag strax skall åka och hämta ut.

Har även fått rek om att använda fungoral till alla grisarna.

idipidi
2009-04-18 18:37
#90

Nötkreatursvarianten heter i alla fall Trichophyton verrucosum. Om det är den som du har fått så bör du nog misstänka kossorna i första hand och inte att du fått det med inlånade eller inköpta djur. Om veterinären påstod att det är samma variant som drabbar marsvin i första hand så är det ett tecken på otillräcklig kunskap om ämnet, tyvärr… Trichophyton mentagrophytes är den vanligaste varianten hos gnagare och den som jag vet att andra upfödare fått konstaterat på sina djur.

Jag förstår inte vad syftet är med att tona ner problemet? På senare tid har det dykt upp hos ett  antal uppfödare. Det är väl inte en allt för vild gissning att det beror på att många inte tagit det på allvar tidigare. Om alla hade behandlat sinna djur, sanerat tillräckligt och hållt sin karantänstid så är jag övertygad om att det inte hade blivit såhär stor spridning.

Annons:
vanerlands
2009-04-18 21:55
#91

#82 Egentligen hade jag inte ens tänkt att kommentera öht då det knappast är någon idé då du har en så stark åsikt i frågan, MEN jag gillar inte att bakvägen få höra att jag (eller min artikel) är hysterisk. Kan bara beklaga att du inte kan ta den för vad den är dvs. en ren och skär faktaartikel ang. Ringorm. Det är just pga all den okunskap som finns som jag skrev den + att faktiskt flera uppfödare samt en domare bad mig göra det. Visst det finns säkert fler än du som anser mig vara hysterisk men de har iallafall vett att inte kommentera det på ett öppet forum. Men faktum är att de allra flesta har uppskattat min artikel och tyckt att "äntligen skriver någon något".

För min del får du agera precis som du vill så länge du håller dig borta från utställningar och inte säljer eller lånar ut djur. Visst det läker ut av sig själv men problemet med sporer kvarstår ju. Vi vet av erfarenhet att personer som slarvat med behandling/sanering spridit smittan vidare eller fått återfall bland sina egna djur senare och det är tyvärr en myt att marsvin blir immuna mot Ringorm om de en gång haft det.

Det är mkt ovanligt att marsvin drabbas av nötkreatursvarianten. Den allra vanligaste varianten är Trichophyton Mentagrophytes och det är den variant som vi vet cirkulerar.

Visst kan du behandla 4-veckors ungar med Itrafungol. Det är vi flera som gjort utan problem. Se bara till att skaffa en 1-ml spruta så att de får exakt rätt dos.

Nu har jag sagt mitt och tänker INTE diskutera vidare!!! Såvida du inte är mikrobiologiläkare eller har annan högre utbildning i mikrobiologi, för då tar jag med glädje del av dina kunskaper…….

FeliciaS
2009-04-18 23:50
#92

#87 Virkon borde du absolut kunna bada ungar i, det är ju helt ofarligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
2009-04-19 02:00
#93

#90 Tyvärr fick jag inget namn vilken Ringorm det är. Men jag och mina djur har aldrig träffat omnämnda kossor - bara bonden hemma hos min kompis vid några få tillfällen. Så den smittvägen tror jag inte på.

#91 Oj, nu måste jag se till att formulera mig rätt. Självklar skall man behandla och sanera "så gott det går". Men jag kände första gången när jag läste artiklen att jag skulle behöva torka all rum som marsvinen varit i (i princip hela huset) från golv till tak med virkon och det skulle vara en omöjlighet, också med tanke på tre rörliga barn . Fick känslan av att det bara är att avliva alla för jag kommer ändå inte lyckas sanera tillräckligt. Och jag tycker det verkar på andra som kommentarat din artikel att de blivit "för" uppskrämda av smittorisken. Självklart skall drabbade djur behandlas och karantäntider måste hållas. Likaså den egna handhygienen och ha rena kläder speciellt om man vet att man skall träffa andra djur, gå på utställning etc.

#90 Jag vill inte på något sätt tona ner problemet, tvärtom. Det handlar om svampsporer som vi givetvis skall begränsa men som vi också skall vara medvetna om att de kan överleva vilande i flera tusen år. Liksom det finns folk som går till jobbet med vinterkräksjukan kommer det alltid finnas någon som struntar i en "liten fläck" på sina djur. Jag hör inte till dem, men jag kommer heller inte att avliva mina djur fast det kanske bor kvar någon liten spor i någon springa i taket som om några år om jag har otur blåssar upp i pälsen på en kär liten gris.

#91 Eftersom det finns lika många behandlingsmetoder och teorier som veterinärer är det ju jättebra om fler kan delge sina erfarenheter av lyckade behandlingar. Jag fick absolut inte behandla mina bäbisar med Itrafungol men du har tydligen gjort det med gott resultat och det är ju sådan fakta som behöver samlas ihop och spridas vidare - även till veterinärer. Kunskapen om marsvin ligger tyvärr ofta inte i prioritet hos landets veterinärer. Ta bara mitt exemepl från i somras när veterinären inte tog någon odling och jag hade heller ingen kunskap eller tanke därom, tyvärr.

Hoppas att jag med detta inlägg absolut inte gör någon mer ledsen eller upprörd, det har aldrig varit min mening. Det ju alltid svårt när man skriver något för olika ord kan vara olika laddade för olika personer. 'Hysterisk' är för mig inget starkt negativt ord och jag hörde begranvningsklockor när jag läst ringormsartikeln och det gjorde inte alla. Då är det väl himla bra att ventilera vad man känner…

Ireth
2009-04-19 19:48
#94

Det känns faktiskt himla trist måste jag säga att man inte tar det på stort allvar. Visst går det inte att sanera allt, men man kan göra så gott man kan. Det går bara man vill. Nu hade inte jag Ringorm men jag har i alla fall varit med om tre veckors väntan på provsvar. Under den tiden skurade jag i princip hela lägenheten i virkon, så visst går det att sanera även fast djuren inte har eget rum… När man har djur så får man räkna med att sånt här kan hända helt enkelt.

Jag hoppas också att du inte tänker åka på utställningar/låna ut/låna in djur om du inte tänker sanera ordentligt. Ta inte detta som otrevlig ton, jag ventilerar också bara vad jag känner.

KAK67
2009-04-20 12:51
#95

#94 Det är lugnt. Jag har slitit som en galning i helgen speciellt med vardagsrummet och marsvinsrummet där de vistas mest. Marsvinsrummet är helsanert. Alla golv i hela huset torkade med Virkon och ut med alla sängkläder och prydnadskuddar och mattor. Saccosäckarna som normalt är i masvinsrummet bor på altanen tills jag bestämt mig för om det räcker att torka dem med virkon. Mattorna (bara två) tack o lov åker till sopptippen. Filtar, kuddarna och fodral tvättas, fast jag vågar inte köra dem i 60 grader.  Nu är det bara att hoppas att det inte bor kvar någon liten spor i en golvspringa eller i skinnsoffan. Det är just det som är problemet - det som är ordentligt för mig kanske inte är det för någon annan och tvärt om och när inte ens veterinären förordar bad av alla marsvin och då var jag ändå på Roslagstulls veterinärklinik. Jag kommer ändå bada dem två gånger i veckan och köra Virkon i burarna och på golvet under de fem veckorna jag behandlar dem.

#94 Dessutom har jag räknat ut att Itrafungolen räcker även till ungarna och då jag upptäckte en liten liten "skorv" vid spenen på den ena ungen får de också sin pyttelilla dos medicin nu (oavsett vad veterinären säger). Tack för den kunskapsförmedlingen.

Fortsätt dela med er av era kunskaper, erfarenheter och behandlingsresultat.

PS! Ni som är oroliga - jag har aldrig varit på någon utställning förut (om man inte räknar husdjursmässan 2006) - första gången blir i maj och då som planerat utan djur.

FeliciaS
2009-04-20 13:09
#96

#95 Bra att du i alla fall tar ditt ansvar och lämnar grisarna hemma vid sådant här! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ireth
2009-04-20 14:06
#97

#95 Det lät ju bättre :) Lycka till med allt.

Annons:
Aristarcos
2009-04-22 17:43
#98

Appropå Ringorm, kan ungar vara smittade vid köpetillfället av Ringorm  utan att det märks på dem vid avhämtning ?

Ireth
2009-04-22 18:23
#99

#98 Kan, ja. Men ska man tänka så så kan man ju aldrig köpa marsvin, eller något annat djur heller. Det finns väl alltid en möjlighet att djur är sjuka utan att det syns tyvärr. Kolla igenom ungarna ifall du ser något som ser misstänkt ut innan du tar hem dem, kanske tom kolla på de vuxna marsvinen om det finns några. Man kanske tom kan föra det på tal med säljaren ifall man är orolig?

Aristarcos
2009-04-22 19:01
#100

#99 Det är sant, nej tänkte mest då det varnas så mycket här om Ringorm så börjar man ju undra hur vanligt det verkligen är …

KAK67
2009-04-22 21:03
#101

Vill berätta att min marsvinsmamma hade en liten misstänkt fläck vid nosen - men den försvann för fort för att jag ska tro att det var Ringorm. Däremot hennes två bebisar fick det snabbt som attan runt varsin spena och det har inte gått tillbaka något alls ännu. Så det är helt klart att ungarna är mer mottagliga. I flocken (där ungarna inte ingår) har det inte spridit sig alls utan stannat hos en hona. Jag är inne på femte behanlingsdagen och på den just nu ensamgågende hanen har pälsen börjat komma tillbaka och det som var en antydan till "skorv" på ögonbrynen försvann på ett dygn. Fyra veckor och två dagar kvar av behanlingen. 

Jag går och suckar och tittar på de fina trähusen som maken byggt som jag har slängt ut på altanten och kan inte bestämma mig för hur jag skall hantera dem eller om jag helt enkelt skall slänga dem, fast jag vill inte det egentligen… Spreja dem massor av gånger med virkon och låta dem vädras lääänge i solen kanske funkar…

Cavia
2009-04-22 23:14
#102

Har du tillgång till en bastu?? I så fall kan du dra på värme där och stoppa in alla trähus ett tag…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

KAK67
2009-04-22 23:43
#103

#102 Vilken bra idé. Inte för att jag har bastu men många av vännerna har, som dessutom inte har djur överhuvud taget med tanke på smittorisken. Tack för tipset.

Caspia
2009-04-22 23:54
#104

102-103. "Hej, kan mina marsvinshus få komma hem till dig och basta ikväll? De dricker inte öl". Flört Vad är det för skillnad på effekten i en bastu och en ugn på 80 grader?

Envishet och drömmar

Annons:
KAK67
2009-04-23 17:09
#105

#104 Ingen skillnad men några av mina trähus får inte plats i vår ugn. De små husen är redan "grillade" men står kvar på altanen tills jag ser att smittan är borta. Sporerna sprids väl så länge ett "utbrott" finns kvar skulle jag tro. Just nu får grisarna hålla till godo med diverase "plastlösningar" som de flyttar runt i buren - ingen ordning alls.

nich
2009-04-23 17:14
#106

det ser sååå läskigt ut mer Ringorm Förvånad

KAK67
2009-04-23 17:35
#107

Nej då, det syns knappast på mina. Jag förstår de djurägare som inte kollar sina djur noga varje dag att det hinner bli rätt läskigt för det är lätt att missa det i början. Jag kollar inte själv så noga normalt men nu fick jag en känsla av att det var på gång eftersom Sotis "med svamp" se mitt inlägg under 'svamp'  "plötsligt" blev sämre.

KAK67
2009-04-24 21:20
#108

Idag är det sista behandlingsdagen på första veckan av tre. I morgon börjar första veckan med pause innan vecka två. Sotis har blivit markant bättre, pälsen börjar till och med komma tillbaka men Jinni har blivit SÄMRE. Pratade med veterinären igen och det hör inte till vanligheterna sa hon. Jag ville veta om jag kunde fortsätta behandla för det verkar ju ologiskt att göra ett uppehåll i medicineringen när hon blir sämre vilket vet. sa att det går bra- ingen risk för skada/överdosering. Men veterinären hittad ju vid undersökningen en minimalt förstorad äggstock-cysta vilket kan påverka immunförsvaret vilket kan vara orsakt till att kroppen inte orkar "bli frisk". Så det ända rätta nu verkar vara att låta henne somna in. Hon är ju tunn i pälsen, men blank, äter som hon ska men verkar blivit tröttare idag. Och hon är irriterad av av "skorporna" som invaderat hennes ögonbryn. Usch, vad jobbigt det här är.Gråter

FeliciaS
2009-04-25 11:03
#109

#108 Stackars Jinni =/ Hoppas hon blir bättre.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

KAK67
2009-04-25 19:13
#110

Jinnis skorpor runt ögonen har nästan försvunnit liksom lite av pälsen på ögonbrynen. Hon har varit ute och käkat gräs idag och "vädrat" síg med övriga flocken, hon verkar piggare, inte lika irriterad i ögonen - kanske för att skorporna minskat, runt munnen och nosen kan jag tyvärr inte se någon förbättring. Hon och en av flockmedlemmarna har jag satt i karantän i vardagsrummet eftersom de andra inte skall behandlas på en vecka nu med itrafungol. Jinni och hennes karantänskompis kommer att få itrafungol den här veckan iaf. Håll tummarna att det vänder för henne. Vill inte åka till veterinären med henne när hon äter och beter sig som vanligt som hon gjort idag.

KAK67
2009-04-29 21:31
#111

Det var en tung dag igår. Efter en "second opinion" från en annan veterinär lät vi Jinni somna in. Ringormen visade inga tecken på att gå tillbaka hos henne och hon blev så tunn över rumpan men rund om magen men ändå oförändrad vikt under 14 dagar. När jag kände igenom henne kunde t o m  jag känna en minigurka i magen på höger sida - äggstockscystan och veterinären som tog emot oss tyckte att hon såg mycket "klassiskt hormonpåverkad" ut.

Hos ungarna ser man ingenting runt spenarna längre, men jag har lärt mig var och vad jag skall titta efter om det blir aktuellt att ta hem en ny liten raring. Det har jag aldrig gjort med några förut och det är ju definitivt något man missar om man inte "gräver" i pälsen. Sotis blev först bättre men nu tycker jag att det stått stilla på den nivån. Igår kväll var det fjärde badtillfället och på fredag börjar medicinvecka nr två av tre.

Annons:
Arcticas
2009-04-30 01:46
#112

#111 Åh, vad trist…

Skickar tröst-och styrkekramar. Jag ryser bara vid tanken på all tid och energi det tar med den här ringormen.

KAK67
2009-04-30 09:50
#113

#112 Tack, det är rätt tungt. Men jag glädjs åt att det verkar gå tillbaka rätt fort ändå. Ugarna är ju redan symtomfria. Vet inte hur det är med återsmitta eller om de kan se symtomfria ut och att det sedan blossar upp igen. Men det borde ju inte återkomma under pågående behandling tycker jag. Det visar sig om jag har tur eller otur…

Denna kommentar har tagits bort.
luneas
2009-06-11 23:05
#115

Och nu är det fömodligen min tur att börja behandla och sanera… Fy fan…

Cavia
2009-06-11 23:07
#116

Nej, det är inte sant!!!!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

idipidi
2009-06-11 23:57
#117

#115 Näe?? Hur säker är du? Det känns som att det här aldrig kommer ta slut. Hur sjutton ska man/vi/SMF göra för att få en ände på det egentligen?

luneas
2009-06-12 00:08
#118

#117 Jag är rätt säker… Har lämnat skrapprov idag från det enda djuret som har symptom, vi får väl se vad det visar och hur det utvecklar sig. Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra om provsvaret blir negativt.

Vet inte hur man ska gå tillväga för att få slut på eländet faktiskt. Just nu känns allting bara så oerhört jobbigt, vi har ju två katter som rör sig i hela lägenheten också vilket försvårar sanering och behandling. Usch… Jag är alldeles gråtfärdig.

Annons:
Abico
2009-06-12 00:18
#119

#118 - Usch, det är så hemskt :(
Håller tummarna stenhårt för att det inte är Ringorm!

Hanna 

Creation
2009-06-12 04:03
#120

#118 Nää, så tråkigt! Hoppas verkligen att det inte är Ringorm!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

KAK67
2009-06-12 12:35
#121

Tror inte att det går att få slut på eländet faktiskt. Marsvin är vad jag förståt naturliga bärare av sporerna och så länge vi är så rörliga som vi är med våra kelgrisar tror jag det bara är försiktighetsprincipen som gäller.

Jag har iaf lyckats bli av med synliga symtom, har inte gjort någon ny test (fast jag kanske borde). Testar jag ett fd drabbat djur kan ju ett icke drabbat djur ha det latent och jag ställer inte ut mina djur (fast det vore kul i framtiden).

Hittade följande på Agrias hemsida iofs rörande katt:

_"Katterna bör klippas så att så lite päls som möjligt finns kvar eftersom ringormen växer iniuti hårstrået. Så länge strået finns kvar så länge finns smittan kvar.

Man kan därefter behandla med griseofulvin eller itraconzol tillsammans med smör eller matfett dagligen i åtta veckor.

Behandlingen kan konmbineras med bad varannan vecka i enilconazollösning. Enbart bad har visat sig otillräckligt.

Noggrann rengöring där katterna vistas är också nödvändig. Dammsug och tvätta allt. Sedan måste all päls som tas bort brännas liksom dammsugarpåsar! Prognosen är god men behandlingen något jobbig.

Lycka till!

Hälsningar Agrias veterinär"_

Är det någon som vet om det är stor skillnad på Ringorm på katt och marsvin? Ovanstående läkemedel har jag inte hört om alls i samband med behanling av marsvin.

FeliciaS
2009-06-12 12:39
#122

#115 #118 Nä… Vad hemskt! :'( Håller tummarna jättehårt för att det visar sig vara något annat.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
2009-06-12 12:48
#123

#121 Det verkar som om man kan behandla katter med itrafugol också och det skulle ju underlätta oerhört. Isf räcker det ju att behandla katterna samtidigt som marsvinen och även spraya dem med virkon för att döda ev sporer som sitter i pälsen. Har bollat lite idéer med Ullis igår (tusen tack för alla dina svar Ullis!) och kom väl fram till att det borde vara den bästa lösning ang katterna. De är ju överallt i lägenheten och att stänga in dem i ett rum under hela behandlingstiden känns inte som något alternativ så jag får helt enkelt hoppas på att det räcker med itrafugol och virkonsprayningar. Någon som vet hur farligt det är om katter får i sig virkon, antar att de kommer att vilja tvätta sig rena på en gång efter att jag har sprayat dem och det är ju i princip omöjligt att stoppa dem om man inte tjuvhåller dem tills de är torra…

FeliciaS
2009-06-12 12:53
#124

#123 "Är i vattenlösligt tillstånd helt ofarligt för djur och människor." hittade jag här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
2009-06-12 12:56
#125

#121 Så var vi där igen… Marsvin är inte "naturliga bärare av sporerna". Detta är ju något som eskalerat det senaste året eller så och uppenbarligen blivit väldigt spritt mellan uppfödare.

Griseofulvinsäljs inte längre i Sverige annat än i mycket särskilda fall på licens. Anledningen är de allvarliga biverkningarna.

Annons:
vanerlands
2009-06-12 15:35
#126

#121 Jag reagerar som Ida. Marsvin är INTE naturliga bärare av Ringorm, detta är en felaktig myt som tyvärr ofta sprids av okunniga veterinärer.

Griseofulvin används knappt inte alls i Sverige. Itrakonazol (tror det är felstavat i din text) är den aktiva substansen i Itrafungol som är den vanligaste medicinen mot Ringorm för katter och numera även för marsvin. Itrafungol och Imaverol är de enda fungerande preparaten som man kan använda till marsvin.

luneas
2009-06-24 16:16
#127

Fick ett preliminärt svar nyss, två veckor efter att provet togs. Ingen Ringorm har vuxit ut! :-D Helt säker kan man inte vara förrän om ytterligare två veckor (om ens då?) men det verkar som om det ändå inte var Ringorm då. Nonne har ju fortfarande sår och skorpor lite här och där men det kanske rör sig om sellnick istället? Det är iaf vad jag hoppas på…

FeliciaS
2009-06-24 16:18
#128

#127 Nämen vad skönt! :) Håller tummarna hårt hårt för att det är Sellnic (hur man nu kan göra det?) :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
2009-08-22 19:24
#129

Har läst på flera ställen att det står att man kan bada marsinen i virkon, att det är ett milt medel och inte ger klåda på händer eller är farligt för marsvinen. Jag var idag och skulle köpa virkon för att göra just detta med några nya marsvin jag får hem nästa vecka. Men på förpackningen stod det varning om att medlet kunde ge klåda och irritation på hud, samt att det inte fick komma i kontakt med ögonen. Det kändes inte kul att bada marsvinen i det då. Hur tänker ni om detta? Samt kan man ens bada djur i det i förebyggande syfte? Jag menar om marsvinen för med sig Ringorm så hjälper det väl inte att bada dem i virkon och sedan kan man vara lugn, att ringormen inte är kvar hos dem? Ännu en fråga är varför alla använder virkon istället för ytdesinfektion som är billigare?

Behöver råd och åsikter!

luneas
2009-08-22 20:42
#130

#129 Jag tror att det är så att virkon är väldigt giftigt som pulver dvs innan man har blandat det med vatten, då ska man nog inte ta i det med händerna och absolut undvika att få det i ögonen.

Virkon botar inte Ringorm men det dödar svampsporer vilket innebär att man kan doppa djur i det efter t.ex en utställning eller annat tillfälle då man misstänker eller är rädd för att marsvinen ska ha blivit utsatt för smitta. Då dödas ev svampsporer som har följt med och marsvinet får aldrig Ringorm eftersom inga sporer finns kvar och kan smitta det. Likaså desinficerar man allting som har varit i kontakt med marsvinen med virkon just eftersom det dödar svampsporerna, gör man inte det och bara behandlar marsvinen så är risken mycket stor att dte bryter ut igen eftersom dte ligger sporer kvar lite här och var. Det är så jag har uppfattat det iaf.

Att man inte använder ytdesinfektionsmedel beror på att det inte dödar svampsporer, det gör bara virkon.

elin85
2009-08-22 21:15
#131

#130 Okej, jag läste också att det är ofarligt för djurhud efter det är utblandat. Så när djuren kommer hem kan jag känna mig lugn med att doppa dem i det =)

Ytdesinfektion är dock effektivt även mot svamp. Men Virkon är väl kanske skonsammare för djuren om man har dem hemma, ytdesinfektion har ju rätt starka ångor. Just nu har jag ju inga djur här så då tvättade jag med ytdesinfektion inför att de kommer hem. Det tar bort eventuella svampsporer i buren. Alltså går även transportburar och liknande tvätta med ytdesinfektion.

Lisa82
2009-09-13 00:23
#132

#7 har du inte försäkrat dina djur?

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Annons:
Abico
2009-09-13 20:21
#133

Är det någon som har koll på hur det är i övriga norden och europa kanske? Det känns märkligt att det bara skulle vara Sverige som fått en ökning av Ringorm, eller? Och det säljs och köps ju marsvin en hel del över Europa så ringormen borde kunna följa med både hit och dit.

Hanna 

idipidi
2009-09-13 20:41
#134

#133 Det var ett finskt marsvin på NM med Ringorm så…

Abico
2009-09-13 20:43
#135

#134 - Okej, ja det var något sådant svar jag "ville" ha…

Hanna 

[Liinda]
2009-09-13 22:42
#136

Åh typiskt jag som hade tänkt ta med mig några marsvin och ställa i kallhäll nu vet jag inte om jag vågar för det skulle vara ett helskotta att få hem Ringorm när man bor med 11 marsvin, kanin och hund. Känns som det inte skulle gå och sanera då och jag som så gärna ville åka :(

Tina
2009-09-14 12:07
#137

#136

Det går att förebygga Ringorm på ett smidigt sätt. När jag nyligen åkte på min första utställning fick jag jätte bra tips från en annan tjej.

Jag tog med mig en vattenflaska med virkon i. Jag tog virkon på händerna varje gång jag skulle hantera mina marsvin. Var också noga med att inte låna ut borstar, handdukar mm till andra marsvin.
Låt inte heller någon annan klappa/ta på dina marsvin utan att denna fått virkon på händerna.

Domaren är också väldigt noga med att förebygga Ringorm, åtminstone på den utställningen jag var på. Hon tog virkon på bordet, händerna/armarna och förklädet innan hon kollade på nästa marsvin.

När jag kom hem tvättade jag ALLT jag hade haft med mig till utställningen i virkon, inklusive marsvinen.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig, om du tar till dessa noggrannheter ska det inte vara någon fara. :)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Colina]
2009-10-13 21:11
#138

En plplaceringskinny kom hit med ringorm  (jag har precis fått bekräftat från vet att det är vad det är). Medicinering påbörjas idag med medel som ges i munnen (namnet har jag ej här) och utrymmen han varit i skall saneras. Men hur smittar Ringorm egentligen? Är det från mina händer och vidare eller sprids det i luften?

Tina
2009-10-13 21:25
#139

#138

Ringorm kan spridas både via kontakt och via luften.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
KAK67
2010-01-28 19:35
#140

Nu har jag fått ett "litet fall" av Ringorm igen. Sanerade "hela huset", slängde till och med mattor och virkonsprutade väggar mm i våras. Tog hem en hona i somras och nu har en unge det i mungipan. Suck. Var hos vet. igår. Hon sa att man kan slänga ut alla burar i minusgrader. Skall jag tro på det? När det gäller kvalster och löss funkar det ju, men gäller det även svampsporer. Någon som vet? Har letat på sidan men inte hittat någon info. Lusläste också deklarationen för Itrafungol och vill lyfta fram att den kan ge fosterskador samt att den inte skall användas tillsammans eller strax efter en Ivomec-behandling.

Creation
2010-01-28 19:39
#141

#140 Så trist att du är drabbad igen!

Borde inte det bara göra så att svampsporerna "vilar"? Alltså att de vaknar och smittar igen när de kommer in i värmen?
Jag har ingen aning, men det är ju så det funkar med bakterier, vad jag hört… :-P

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

KAK67
2010-01-28 21:52
#142

Jag trodde också på det här med "vilande" men så säger veterinären som hon gjorde och då blev jag så klart osäker på vad jag skall tro på. Det skulle ju vara perfekt att slänga ut alla trähus och låta de ligga i kylan några dagar. I och för sig har jag inte många kvar, bara de som gick in i ugnen sedan förra omgången men jag har hemmabygda burar á la bokhyllemodell som det skulle kännas "säkrare" om det fungerade. Virkon tränger ju inte ner överallt. Hur har ni med IKEAS burskåp fixat saneringen av garderobsstommen. Själv har jag sprayat så rikligt med virkon att det rinner i burarna och på väggarna.

Cavyes1
2010-03-17 13:15
#143

hm. vadå kan man verkligen bada marsvinet med virkon för att få bort ringormen?och sen sanera lägenheten?.,.jag trodde att man måste ha ett receptbelagt av veterinären som jag själv fått:S..rätta mig..nån.=)

Sisss
2010-03-17 19:15
#144

Usch då! Hur ser Ringorm ut egentligen? Någon som har en bild?

Cavyes1
2010-03-17 19:29
#145

Kolla på google,finns massor med äckliga bilder där:P

elin85
2010-03-17 19:46
#146

#143 Nej, man kan INTE bota Ringorm med virkon! Bara bli av med svampsporer som marsvinet nyss fått på sig och som inte hunnit "komma in i djuret än".

Annons:
Creation
2010-03-17 21:04
#147

#143 #144 Det finns en artikel om Ringorm HÄR. Där kan ni finna svaren på era frågor.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sisss
2010-03-17 21:17
#148

#147: Tack så mycket :) Har nog läst den förut men det skadar inte att läsa igen :)

Misstänker att en av mina har Ringorm, hon är ganska ny så hon har antagligen fått det därifrån hon kommer. Vi ska till vet nu i veckan. Hon har liknande runt nosen som de har på bilderna i artikeln och att hon har samma "utslag" runt könet. Kanske kan det vara sellnic? Har hört att de har liknande symptom?

elin85
2010-03-17 21:35
#149

#148 Men sellnic kliar ju jättemycket, Ringorm behöver inte klia alls.

Sisss
2010-03-17 22:11
#150

#149: Hon kliar på det en hel del. Men vi får se vad veterinären och de kommande proverna säger.

[Wijnja]
2016-11-17 11:20
#151

Å nej jag är drabbad va på utställning i augusti fått Ohyra nu misstänker sellnick och Ringorm fick en tid i morgon till veterinären

[Wijnja]
2016-11-17 11:20
#152

Å nej jag är drabbad va på utställning i augusti fått Ohyra nu misstänker sellnick och Ringorm fick en tid i morgon till veterinären

Mirinda
2016-11-18 01:23
#153

# 151 Eftersom den här tråden är så väldigt gammal (skapades våren 2009) så tycker jag att det är bättre att starta en ny tråd om du vill berätta mer eller ställa frågor om Ringorm. Läs gärna artikeln i länken nedan om du vill läsa om sjukdomen!

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm?4d7123f7b9cb462141044e3a-1

Hoppas dina marsvin har klarat sig undan smittan!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
[Wijnja]
2016-11-18 13:14
#154

Har lagt upp ny tråd om skabb och ringorm

Upp till toppen
Annons: