Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5682 ggr
Jappeloup
1/9/09, 5:25 PM

marsvin+allergi=sant?

som titeln lyder, kan marsvin vara allergiframkallande? Pappa ska få en bebis med sin sambo (lät lite knäppt det där :D) och undrar om marscinen kan vara farliga för den lille. För om de år det så kan de inte följa med dit, vilket inte skulle vara så kul.

Jag har själv letat på nätet efter sidor men har inte hittat nåt bra. Någon med erfarenhet, kunskap eller annat, svara gärna!

Var osäker på kategori…

Annons:
Abico
1/9/09, 6:00 PM
#1

Gnagare är ju överlag ganska så allergiframkallande.
Men jag anser att det behövs någon form av överkänslighet från början eller allergi i släkten för att en allergi ska bryta ut.
Och sedan behöver väl den lille in vara inne i marsvinsburarna direkt ^^
När min lillebror föddes hade jag marsvin och lillebror liksom alla andra i familjen var och är hö allergiker. Det hindrar dock ingenting eftersom han inte behöver sova i hödammet. Men är han med när jag städar burarna blir han snorig…

Hanna 

FeliciaS
1/9/09, 6:01 PM
#2

Barn som växer upp med pälsdjur löper mindre risk för att bli pälsdjursallergiker, vet jag i alla fall ;)

Att de på något sätt skulle kunna framkalla allergi tror jag inte.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
1/9/09, 6:40 PM
#3

Jag vet en som inte tålde något (djur alltså) förutom mina rexar :)

_"Barn som växer upp på lantgårdar med djur drabbas sällan av allergier."
_Citerat från en hemsida.

emelie92
1/9/09, 6:47 PM
#4

Jag har hört att man inte ska ha djur omkring småbarn för att dem lätt kan bli allergiska. Men jag tror inte det stämmer, för många säger tvärtom :P

Cuyi
1/9/09, 7:37 PM
#5

#4 Det är nog en myt det du hört :) Barn blir mycket, kommer inte ihåg men dom blir.. äh. komer inte ihåg >_<

Abico
1/9/09, 8:48 PM
#6

Fast det här med att barn som växer upp med djur skulle löpa mindre risk att bli allergiska… Finns det allergi i släkten (det behöver ju inte vara föräldrarna som har det) så skulle barnet snarare kunna bli överkänsligt och utveckla astma och grejer.
Och att barn på bondgård inte blir allergiska, hrm. Så att om jag växt upp på en bondgård och inte i en villa i ett bostadsområde så skulle jag inte ha några allergier? ^^ Det låter flummigt *s*

Hanna 

Annons:
Cuyi
1/9/09, 9:09 PM
#7

Haha, mjo det är ju inte jag som skrivit det ;)
Men delvis är det säkert sant. Men om det finns i släkten
finns det kanske inte så mycket att gör åt.

[Lynx76]
1/9/09, 9:12 PM
#8

Har aldrigt hört att det skulle vara allergiframkallande för bebisar att ha pälsdjur omkring sig. Har han anlag för allergi så får han det nog ändå, utan att umgås med marsvinet.

FeliciaS
1/9/09, 9:27 PM
#9

Har jag fattat det rätt om det är så att marsvinen inte bor där ständigt, utan kommer tas med dit då du åker dit? I så fall kan det väl inte vara så väldigt mycket som marsvinen kommer vara där, då tror jag knappast att de på något sätt kan bidra till någon allergi.

Det här läste jag på en allergisida, i det här fallet handlade det om hund:

"Allergin i sig ökar inte i och med att hunden finns där, då den allergiska benägenheten har ärvts och är densamma. Symptomen på alllergin är det dock större risk att utveckla om det finns allergiframkallande faktorer såsom exempelvis hund."

Här kan man läsa mer.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jappeloup
1/9/09, 11:31 PM
#10

#9 exakt, vi kommer dit varrannan helg och Då bor de i mitt rum. tack så mycket, ska kolla in det :D

Jensa90
1/12/09, 10:50 AM
#11

av vad min mamma lärt mig så är allergi Överkänslighet, att man inte är van vid att utsättas för något, som jag är uppvuxen med alla sorters djur utom fåglar, o tro de eller ej, jag får extrem klåda om fjädrar rör min hud…. drf kan jag inte sova bekvämt på dunkuddar, o min jacka som har dun i sig kliar om den nuddar min hud.

sen finns det säkert sånna som har någon annan anledning till att vara allergisk…

Resistance is futile. 

Rafflan
1/12/09, 12:10 PM
#12

Jag har hört att marsvin kan vara mer allergi framkallande än andra gnagare, men dock krävs det troligen att dom har lite överkänsliget sen innan ;)

Lita71
1/13/09, 10:52 AM
#13

Vad jag vet så kan man inte vara allergisk mot något djur som man inte kommit i kontakt med. För att bli allergisk behöver man ha en viss benägenhet för det, oftast ärftlig, och sedan komma i kontakt med ett djur flera gånger. Allergin mot marsvinet kommer alltså inte att märkas direkt utan utvecklas vid kontakt om barnet har benägenhet för allergi.

Tror att det är ovanligare med allergi på landet för att man där vistas mer utomhus och att man där inte har lika isolerade bostäder. Har även läst att snabbmat kan bidra till att man utvecklar allergi, och så klart rökning under graviditet etc.

Har även hört att marsvin hör till de djur som kan vara väldigt allergiframkallande, även fåglar hör dit. Är det däremot någon som vet om rexarna är mindre allergiframkallande än andra marsvin. Någon nämnde det tidigare. Intressant.

Annons:
[lillbrun]
1/13/09, 12:17 PM
#14

Att ett djur skulle framkalla en allergi har jag aldrig hört. Utan det ni tänker på är nog att marsvin och fåglar hör till dom som vissa allergiker reagerar starkt på. Men då måste man först ha en allergi.

Man får inte en allergi om man utstätts för en sak. Kanske lätt att tro det, men man märker ju inte av det förns man utsatts för djuret ett par gånger så man märker mönstret vad man reagerar på

Anledningen till att kroppen reagerar på tex  marsvin, dam eller nåt annat är att i dagens renhetssamhälle utstätts inte kroppen för tillräckligt stor "fara". imunförsvaret är understimulerat och kan då reagera på sådant som inte alls är farligt egentligen, tex just marsvin nu då.

Så vill man undvika att få en allergi ska man allt ifrån undvika djur, det man gör då är bara skjuta upp att de hela. Barn ska utsättas för en viss mängd  "smuts" för att vara så friska som möjligt. Det är därför det rekomenderas att man låter sina barn ha husdjur :)

Lita71
1/13/09, 3:50 PM
#15

Vad jag menar är inte att allergin framkallas av djuret. man har anlaget eller benägenheten för allergi innan. Men om man till exempel är nötallergiker märker man inte det första gången man äter en nöt utan kanske först andra gången. Så bara för att man tål att äta en nöt en gång betyder inte det att man inte är nötallergiker.

Så här står det om pälsdjursallergi på sjukvårdsrådgivningens hemsida:

Allergi innebär att man är överkänslig mot något ämne. Ämnet kallas allergen och är ett protein som för de flesta är helt harmlöst, men gör att en del får allergiska besvär.

Första gången man kommer i kontakt med det allergiframkallande ämnet får man inga symtom. Men om man är allergisk börjar kroppens immunsystem bilda allergiantikroppar, så kallade IgE, för just det allergiframkallande ämnet. Allergiantikropparna fastnar som känselspröt på vissa av kroppens celler, bland annat mastceller, som innehåller histamin och andra retande ämnen. När dessa ämnen frigörs ur cellerna får man en allergisk reaktion som kan visa sig i form av rinnsnuva, nysningar, klåda i ögon och näsa, nässelutslag samt astma.

Det är inte helt klarlagt varför vissa personer blir allergiska, men risken är större om någon i släkten är allergisk. Dessutom kan den miljö man lever i påverka risken för allergi.

Katter, hundar och hästar är de pälsdjur som svenskar oftast är allergiska mot. Katter är, efter björkpollen, den vanligaste orsaken till allergi som gör att man får besvär i luftvägarna och drabbar drygt var tionde svensk. Det finns lantbrukare som är allergiska mot kor. Även stadsbarn som är allergiska mot pälsdjur kan vara kraftigt allergiska mot både häst och ko utan att ha haft speciellt mycket kontakt med dessa djur. Allergi mot gnagare som till exempel marsvin, mus, råtta, kanin och hamster förekommer dels hos laboratoriepersonal som i sitt arbete kommer i kontakt med dessa djur, dels hos de som har djuren som husdjur.

Det är inte pälsen i sig som framkallar allergibesvär, utan allergiframkallande ämnen som finns i djurens urin, saliv eller som bildas i deras talgkörtlar. Många pälsdjurallergiker får mer besvär när de kommer i kontakt med hundar och katter med lång och tjock päls jämfört med när de kommer i kontakt med korthåriga djur. Det beror på att större mängd allergen kan samlas i den täta pälsen än i en kort päls.

 

Trots att man inte har något pälsdjur i sin egen bostad kan man ändå komma i kontakt med pälsdjursallergen. Det finns ibland ganska höga nivåer av allergiframkallande ämnen från såväl kattar som hundar i skolor, på bussar, på hotell och offentliga platser trots att inga katter eller hundar har varit där. Förklaringen är att de allergiframkallande ämnena lätt fastnar i djurägarnas kläder och följer med till de djurfria lokalerna.

 

Det råder delade meningar om det är bra eller dåligt för allergiska barn att ha nära kontakt med pälsdjur. Den vanligaste uppfattningen är att barn som har allergi eller har många släktingar med allergi inte ska ha pälsdjur hemma. På senare år har det kommit undersökningar som visar att en uppväxt på lantgård kan minska risken för allergiska besvär senare i livet. Förklaringen är troligen inte att kontakten med pälsdjur är skyddande, utan att man i miljön på en lantgård blir mer utsatt för vissa ämnen från bakterier. Dessa ämnen, så kallade endotoxiner, stimulerar immunsystemet på ett sätt som skyddar mot allergi.

Jappeloup
1/13/09, 8:46 PM
#16

tack så mycket allihopa! Ni har varit till jättestor hjälp, men tyvärr så kommer de nog inte att få följa med. :(

Upp till toppen
Annons: