Annons:
Etikettallmänt
Läst 1987 ggr
Wiizy
2007-11-12 13:31

Djuraffärer!

Många av er smutskastar ALLA djuraffärer, okay. det är inte alla som är bra, men snläla, ni åker till ett par och drar verenda en över en kam? att ni orkar…? jag vet många oseriösa. men jag vet bra också.
Tänk även efter, för flera år sedan gick man in i djuraffären och tog djuren man ville ha, betalade och stack. Mer än så var det inte. Jag vet själv det eftersom mina storasyster berättat.  Nu för tin får man oftast ringa sina föräldrar innan man köper/bokar sina djur så dom kollar så det verkligen stämmer att dom får skaffa djuren. Många verkar inte tänka på det? Se även tillbaka på vissa burar, okay, vissa suger - det kan jag hålla med om. Men dom flesta jag varit i har varit helt okay storlek… så jag fattar inte hur ALLA kan suga, för INGEN kan ha varit i alla på jorden, okay om era som ni varit i suger. Men smutskasta alla så.. nää… dom kanske har djur, men vissa sköter dom också. :/ Nu för tin finns även häften man får nära man köper djur, är det oansvarigt? Kolla i dom och se att det är ritkigt bra tips för sina första djur. Jag har även vart med kompis & köpt en hane  till hennes då den förra dog. Dom var förskitiga med att dom passade ihop! alla är inte oansvariga.. Djuraffärer KAN faktiskt föda upp djur och sälja i affärer. eller ta in från privatpersoner/uppfödare. Alla kanske inte är heeeeelt friska, men okay det finns oseriösa säljare på blocket också.

Jag vet inte varför jag skapade denna tråden ens. Kanske är det öfr jag är trött på att hröa att "djuraffärer inte kan" för Vissa kan,  Nu gäller inte detta alla djuraffärer, men eriöst, smutskasta alla i världen när du inte vart där? Okay om du smutskastar dom dåliga du varit på… annars fattar jag inte riktigt? :/

Annons:
[starlights]
2007-11-12 13:54
#1

Jag kan bara prata utifrån egna erfarenheter, och jag har faktiskt aldrig gått in i en djuraffär och sen när jag gått ut tänk "wow vad bra de har till djuren och vad mycket de kan".

Utan jag får ständigt dåliga minnen från alla djuraffärer, de har för många djur i burarna, blandar kanin och marsvin, har smådjur med fåglar, nästan inget hö (ibland har de inget alls!), skitiga burar osv.
Sen om man har frågt dem om marsvin och lite om vad marsvin äter, hur de ska bo, om man kan ha hona och hane tillsammans osv. så får man alltid svar som inte stämmer=O
Dessutom så ingen djuraffär jag har varit i har vetat om att det är lag på att marsvin måste hållas i par/grupp.

Att de delar ut fakta häftena beror på att det blivit lag för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobby.
Annars tror jag att många hade skitit i det faktiskt.

Jag är helt emot djuraffärer, även de som är bra (om de nu finns?), eftersom jag anser att man inte ska sälja djur på det viset.
Utan att man ska köpa direkt ifrån en uppfödare, pga. att de kan sin sak eftersom de är intresserade av djuret, det är inte djuraffärer då de har djuren för att få pengar.
Sen så slipper även djuret flytta rundor mellan födelsehem - djuraffär - nytt hem = slipper stress som djuraffärer/transporter innebär.

Skulle det bli på detta viset, så skulle smådjurens status höjas + att de skulle få bättre förutsättningar för ett bra liv.

[starlights]
2007-11-12 13:56
#2

Alltså jag är inte emot att djuraffärer finns, bara att de har djurförsäljning.

[Liinda]
2007-11-12 14:20
#3

Jag vet inte hur många gånger den här diskutionen har hållts. Okej jag orkar inte tjaffsa om det. Men det jag vet är att när jag har sett folk diskuterat det så har dom oftast skrivit att dom flesta är dåliga men att det finns undantag. Djuraffärer har inte fått så dåligt rykte utan orsak, Sök på djuraffärer och läs trådarna så kanske du förstår vad jag menar och så kan du läsa vad jag skrivit i dom andra trådarna. Jag har varit i dåliga djuraffärer dom inte ens vet skillnad på hamster och marsvin och så vet jag om en riktigt bra också. Men faktum är varför köpa djur från en djuraffär där dom oftast kommer från grossiter istället för att köpa från en uppfödare där man får hjälp av uppfödaren och friskare djur. Aja tänker inte diskutera det här mer.

[Liinda]
2007-11-12 14:23
#4

#1 Precis vad jag tycker håller med om allt du säger:) Inte säljer man väl katter i djuraffärer i Sverige för det är ju sjukt, åh egentligen är det inte stor skillnad på katt och marsvin eftersom marsvin kan känna lika mycket känslor.

[starlights]
2007-11-12 14:49
#5

#4 Ja, precis.
Jag förstår inte iheller varför folk tycker det är så stor skildnad på marsvin och hund/katt. Är det bara för att de är mindre?

Inte skulle väl någon här få för sig att gå till en affär/person och köpa en hund/katt utan att kolla upp föräldrar/syskon, sjukdomar i släckten m.m. och inte skulle väl någon köpa hund/katt utan att läsa på om dem först?
Hoppas verkligen inte det! (finns säkert rötägg som skulle göra det, men långt ifrån så många människor som det är idag som handlar djur i djuraffärer).

Wiizy
2007-11-12 15:31
#6

Jag är imot det själv, shit, varför skulle jag orka stödja?

Men det finns bra, det gör det verkligen…

Annons:
kvinja
2007-11-12 15:40
#7

Jag gillar inte heller att man säljer djur i affärer. Alla djur oavsett om dem är små eller stora har samma rättighet och jag tror att dem känner precis lika mycket oavsett storlek.

Chippers
2007-11-12 17:44
#8

Jag är helt emot att djur säljs på zoo. Och på zoo där det säljs djur skulle jag inte stödja affären genom att köpa djur eller saker därifrån.

Det finns bra djuraffärer, men jag tror dom är få.

Jag har vart inne på zoo som har bra storlek på burar, ger rätt mat, djuren har det bra, men så säljer de saltstenar, c-vitamin på flaska, hjul osv.

[PixelMollan]
2007-11-12 20:18
#9

Jag tror faktiskt att om det funnits hundar och katter i djuraffärer så hade folk köpt därifrån oxå.

Jag själv jobbar i djuraffär och jag måste säga att det var mycket bättre där "bakom kulisserna" än vad jag trodde!
Djuraffären har funnits LÄNGE så sen jag var liten har jag gått in o tyckt lite synd om djuren och att alla verkade para sig med varandra. Nu är det visseligen ny ägare..
Men exempel så kommer alla marsvin från uppfödare. (Jag satt idag och delade upp dom efter hona/hane till olika burar.)
Gerbilerna som nyss fått ungar-det ska trots att det kommit många nya bebisar så ska det komma in nya så att dom själva kan avla på det UTAN inavel.
Städar där varje morgon och ger ny mat och friskt vatten. Alla djur är friska (vad jag vet!)

Jag tycker det finns bra djuraffärer oxå. Mer bra än dåliga, det är iaf min uppfattning! Zoo-giganten i Lomma (sveriges största djuraffär) tycker jag oxå är bra.

 Pratade idag med en annan anställd i affären om att jag tänkte skaffa Marsvin och hon sa även då: ja men då måste dom vara minst två, honor eller hanar, inte blandat.

Tycker oxå att folk kan vara lite väl negativa till djuraffärer faktiskt..speciellt när man bara går in o vänder för att närmaste bur inte har tillräckligt med vatten?….

[starlights]
2007-11-12 20:24
#10

#9 "Tycker oxå att folk kan vara lite väl negativa till djuraffärer faktiskt..speciellt när man bara går in o vänder för att närmaste bur inte har tillräckligt med vatten?…."
- Om det bara vore så, så hade det verkligen varit toppen, men nu ser inte verkligheten ut så tyvärr=(

"Men exempel så kommer alla marsvin från uppfödare. (Jag satt idag och delade upp dom efter hona/hane till olika burar.)"
- Kom de i samma kartong/bur eller? Var de inte könsuppdelade när de kom, och informerade inte uppfödaren om vilka som var honor/hanar?

[starlights]
2007-11-12 20:36
#11

Min uppfattning är att de uppfödare som lämnar till djuraffärer oftast gör det för att de inte fått sålt ungarna på något annat sätt.
Och då för att "bli av med dem", så säljer man de till djuraffärer, så att man får ny plats så man kan fortsätta avla på sina djur hemma. Å sen är ju hela karusellen igång…

Känns som att dessa uppfödare skiter i var deras ungar hamnar, bara de blir av med dem.
För hur många som har lämnat ungar i djuraffären, vet överhuvudtaget vem som köpt dem?

Men jag ska inte sticka under stolen med att jag inte har lämnat ungar i djuraffär, för det har jag gjort.
Men nu när jag tog upp uppfödningen igen, så känner jag att jag inte vill göra så mot "mina ungar", att de hamnar var som helst!
Utan jag vill veta att det bor bra och trevliga hem, och med köpare som jag håller kontakten med.

[PixelMollan]
2007-11-12 20:56
#12

Den uppfödaren har tydligen varit uppfödare till den djuraffären innan, även innan ny ägare kom. Hon föder upp till djuraffären helt enkelt. Tycker inte de är så mycket fel i det..bättre det än att "beställa djur" eller va man ska kalla det.
Vi kontollerade vilka som var honor och hanar och delade upp dom därefter, jag vet inte hur dom kom dit faktiskt eftersom jag bara är där 3 dagar i veckan. Men friska pigga små bebisar är det :)

Verkligeheten är just så att många tycker väldigt illa om djuraffärer..det är mycket lättare att komma på negativa saker än vad det är att komma på positiva.
Men jag har sett dåliga affärer oxå.

[PixelMollan]
2007-11-12 20:58
#13

Kan ju lägga till att om jag ska köpa marsvin (har inte marsvin självGenerad) så kommer jag antagligen köpa från en uppfödare och inte djuraffären. Om jag nu inte råkar fastna för några små grisar i nån djuraffär.

Annons:
[starlights]
2007-11-12 21:06
#14

#12 En sådan uppfödare ser jag som en som endast föder upp för att tjäna pengar. Skulle aldrig vilja kalla denna människa för uppfödare överhuvudtaget!

Tycker en sådan uppfödning inte är seriös på något vis, då målet med en sådan uppfödning är att bara producera nya marsvin.
Och sen att inte ens sorterat upp kön, shit alltså! Är ni säkra på att ni delat upp alla rätt? Så där inte är någon stackars liten hona som blir parad=(

Men som sagt bara för att djuraffärer köper in från "uppfödare", btyder inte det att man stödjer någon seriös avel för det.

FeliciaS
2007-11-12 21:08
#15

#13 Det bör du göra. Visst är marsvin från djuraffärer och marsvin från uppfödare lika fina, söta, gulliga och rara men det man inte bör göra är att stödja djuraffärer. Dessutom är man säker på att få friska och sunda marsvin som dessutom har stamtavla vilket är bra i många fall. Köper man inte från uppfödare kommer omplaceringshemmen i andra hand, absolut :) Det är bättre att få bekanta sig med marsvin hos en uppfödare än att köpa några marsvin man fastnar för i en djuraffär, gör inte det - kan jag säga nu i efterhand, på egen klok erfarenhet ^^,

Tänk er själva - hur skulle det vara ifall man hade djuraffärer med människor till salu? Små bebisar som ligger i en spjälsäng med en nappflaska och skriker utan sin mamma och på en skylt ovanför står det "Flickor 5 veckor 300 kr/st" - hur skulle det kännas? Likadant som för marsvinen, hamstrarna, kaninerna, råttorna, mössen och gerbilerna, ända skillnaden är att många värderar människor högre än andra djur. Det är fel, om något! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[starlights]
2007-11-12 21:10
#16

#13 Det är ju bra att du inte tänker köpa ifrån någon djuraffär, utan tänker kontakta en uppfödare om du ska skaffa marsvin=)

Skulle du fastna för något marsvin, så gå bara ut ur affären och tänk att du förmoligen "räddat" ett annat marsvinsliv genom att inte köpa marsvinet. För så länge folk fortsätter köpa djur i djuraffärer, så länge kommer det att finnan djur i djuraffärer.

Tänkte på det också, fick ni några stamtavler/härstamningsbevis på marsvinsungarna som blev inlämnade? Fick ni med någon information om de överhuvudtaget?

[PixelMollan]
2007-11-12 21:11
#17

#16amen orka.. seriöst..

okej djuraffären här e JÄTTEDÅLIG den med! usch o fy! anmäl alla djuraffärer.

Så punkt slut. orkar inte disktutera när allting, precis allting ska vara negativt i dina ögon.

JAG är säker på att JAG delat upp marsvinen rätt :) Tack o hej

[PixelMollan]
2007-11-12 21:13
#18

#15 tänker lite på adoption när du säger så haha:P

Men ja. Om jag nu köper marsvin så hade de varit kul med stamtavla och sånt. :) men det är många som bara vill ha två söta kompisar att kela med oxå :) Därför är kanske djuraffären ett bättre alternativ för just dom, kan dom tycka.

[starlights]
2007-11-12 21:15
#19

#17 Ja, okej jag tror dig! Men jag bara undra. Du sa ju själv att du inte hade marsvin, men säger du att du är duktig på att se könen, så är du väl det=)

Men snälla du behöver väl inte bli otrevlig och säga precis som att jag har dömt ut hela djuraffären! Bara för att jag inte tyckte den de köpte marsvin av verka seriös, så betyder det ju inte att allt i affären är skit!

Allt är absolut inte negativt i mina ögon, men då jag aldrig varit inne i en bra affär, så har jag inga bra saker att säga om djuraffärer.

[PixelMollan]
2007-11-12 21:19
#20

#19 jag tycker det är BÄTTRE att ha en privat uppfödare som faktiskt föder upp hemma under bra omständigheter och sedan lämnar till djuraffären än att köpa av såna som gör hur som hellst.
Jag rä inte otrevlig :) men lite trött på att försöka förklara att de inte är så dålig som de tydligen verkar när du redan bestämmt dej för att alla djuraffärer e skit..och har dålig hand om djuren.

Jag tycker de är lätt att se om marsvin har snopp eller inte ^^ Eller? Trycker man lite nätt på båda sidorna så kommer den ut lite smått vilket det inte gör på honorna, eftersom din itne har nån. Eller gör jag fel? Isåfall hade de ju varit bra o veta.. ingen e perfekt..men jag försöker lära mej:D:P

Annons:
[starlights]
2007-11-12 21:32
#21

#19 Ja, visst är det mycket bättre att djuren i djuraffärer är från seriösa uppfödningar, då de marsvinen har bättre förutsättningar för att passa som bra keldjur.
Men jag tycker inte att det är rätt att ha djur i en djuraffär för det, då är det ju bättre att den flyttar ifrån uppfödaren hem till nya ägaren direkt, istället för att sitta några veckor i en djuraffär och stressas?

Ja, kommer det ut en snopp, så är det ju en hane. Men om ungarna inte är mer än 4-6 veckor, så kan det vara svårt för en som inte är van. Men killar har som ett i och tjejor har som ett Y.

[PixelMollan]
2007-11-12 21:40
#22

Ja precis.

CamillaS
2007-11-13 02:32
#23

jag har läst hela tråden och håller med Starlights, varför ska dom sälja "djur" i affärerna över huvudtaget? kan dom inte sälja saker till djuren istället. och läsa på bra om vad djuren behöver så det alltid finns t.ex bra hus eller leksaker bra mat o.s.v istället för att ha massa djur som blir stressade av att massa folk kommer och glor på dom varje dag. och vissa djuraffärer har ju tom smådjuren i samma rum som skrikande fåglar! det kan ju knappast vara skönt för kännsliga smådjurs öron att få lyssna på det varje dag och natt! så nej jag tycker att om folk vill ha djur även om det bara skulle vara till kel så skulle man söka en bra seriös uppfödare endå!
det har jag gjort iaf =)

[PixelMollan]
2007-11-13 09:08
#24

men alla tänker inte som ni..

i vår affär så har vi iaf inga fåglar i samma rum som smådjuren.
"djur"?är de i affärerna inte riktiga djur?

Abico
2007-11-13 17:16
#25

Jag har ju skrivit en artikel om detta och jag tror mina åsikter kommer fram ganska så bra där *S*.
Men det är precis som de andra säger, fel att sälja djur i affär. Jag har aldrig fått något bra intryck av dom affärer jag köpt djur av, ett exempel var när jag kom hem med en alldeles för ung hona och efter ett par veckor hittade dubblet så många marsvin i buren -.-'

Broschyren man får med när man köper från djuraffären är bra, faktiskt. Men det står tyvärr att man ska ge kalksten och saltsten. Och det är ju mindre bra.

Hanna 

Wiizy
2007-11-13 17:50
#26

#25 Står det inte i min iallafall…

Abico
2007-11-13 18:19
#27

#26 - Okej.

Hanna 

Annons:
[findusen]
2008-01-11 21:46
#28

djuraffären ja jobbar i föder upp i princip alla djur själv. vi vet vilka som e föräldrar och använder bara trevliga djur. min chef e den mest kunniga jag vet, inom alla djur. är det något jag inte kan svara på ber jag henne om hjälp.. jag anser att våran affär är bra och det tycker våra kunder också!

Abico
2008-01-11 23:11
#29

#28 - Vad heter affären och vart ligger den? :)

Hanna 

AusaBausa
2008-01-11 23:24
#30

Har köpt mina 2 marsvin från zooaffären i närmsta samhälle och jag tycker iallafall "vår" affär är bra….rena burar, mat, vatten  inte för mga i varje bur uppdelat honor, hanar! Kunnig personal och rent o fräscht i affären för övrigt också!

För en som ska ha sina marsvin som bara husdjur o inte avla på spelar det inte iallafall mig ngn roll vad mamman eller pappan heter. MEN skulle jag startat ngn form av avel hade jag självklart köpt marsvin m kända stammar!

Jag ser inget fel m zooaffärer bara de sköts bra!

[findusen]
2008-01-11 23:52
#31

#29 den ligger i malmö :)

Tezza
2008-01-12 00:09
#32

#30 Fast jag tycker att om man ändå inte ska avla eller ställa ut så ska man ta hand om några av alla de marsvin som är avlivningshotade å skänkes på bla blocket eller köpa från ett omplaceringshem som räddar massvis med marsvin:)

AusaBausa
2008-01-12 16:06
#33

#32 jo det kan man ju göra…

TRASAN
2008-01-13 19:07
#34

#31  jag kan intyga att findusens affär är den ända rena o kunniga djuraffär jag har varit inne i o trevliga mot kunderna o berättar om djuret o frågar hur man själv kan om djuret. detta är en mycket bra djuraffär i malmö. ;)) tycker JAG. ;))

Annons:
Caspia
2008-01-13 19:16
#35

# 28 och #34. Vad heter djuraffären? Säljer de fiskar? Jag bor i Malmö och har råkat få en guldfisk på halsen, men eftersom jag inte har något akvarium letar jag efter ett bra zoo att lämna honom till. Saknar affären i min hemort som är väldigt tydliga med sina värderingar. Har t ex inte guldfiskskålar och små burar i sortimentet. De säljer dock bara fiskar. Det går bra att skicka ett PM till mig, förstår om findusen inte vill skriva sin arbetsplats på ett öppet forum.

Envishet och drömmar

FeliciaS
2008-01-13 19:23
#36

Jag tycker du har rätt i det du skriver i #0… Men det som jag anser vara problemet är djurhanteringen. De behandlar inte direkt djuren som levande varelser som man respekterar och behandlar till 100% på bästa möjliga sätt. När jag bedömer djuraffärer så tänker jag mig in i hur det vore att vara djur där. Och på de flesta ställena ser jag felet i hanteringen, hur de bor, var de bor, reglerna som finns osv osv. Visst har jag inte varit i ens hälften av Sveriges djuraffärer men med kunskap som man har skaffat sig i alla år så tycker jag ändå inte att de gör någonting acceptabelt kring att sälja levande varelser. Det är min åsikt, men sedan så ser jag ju också att alla levande varelser är exakt lika mycket värda och ska respekteras exakt lika mycket.

#2 Så tycker jag också! :) Tänk vad de skulle ha bra rykte och de hade massor med fina varor - från mat och bottenmaterial till inredning och leksaker! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

TRASAN
2008-01-14 11:40
#37

#35 jag skriver INTE ut namnet här tyvärr vi kan det på min sida privat. ;)

[findusen]
2008-01-14 12:24
#38

Trasan, tack så mkt :) känns skönt o höra från någon här inne :D och jag ska fråga min chef om vi kan ta emot fisken!

TRASAN
2008-01-14 14:12
#39

#38 varsigod jag tycker bara så NI är underbara så fick jag mitt intryck av er! ;))

[findusen]
2008-01-14 21:21
#40

#39 Tack! vi gör så gott vi kan :D

Upp till toppen
Annons: