Annons:
Etikettaktivering
Läst 9609 ggr
svampi
3/25/07, 7:17 PM

KOPPEL:Bra eller Dåligt?

Jag undra bara om ni tycker att det är bra eller dåligt med koppel, och om det ni tycker att det är bra ska man då ha ett litet kattkoppel eller ett marsvinskoppel?

Annons:
FeliciaS
3/25/07, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker det är OK med sele och koppel på marsvinen så länge man inte drar eller gör motstånd när marsvinen försöker springa eller stannar, utan har det bara för att de inte ska springa in i buskar osv. om man är ute.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

svampi
3/25/07, 8:03 PM
#2

ok tack för svaret

FeliciaS
3/25/07, 8:07 PM
#3

Man ska inte spänna åt för hårt bara, 2 fingrar mellan varje rem och marsvinet brukar jag ha.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

3velina
3/25/07, 9:38 PM
#4

mina marsvin har kunnat ta sig loss från kopplet/selen. Sen hörde jag också att man inte skulel ah koppel till marvsinen eftersom de kunde bryta ryggen. Men om amn inte drar i kopplet så kna det väll inte vara någon fara?

ciss
3/25/07, 10:19 PM
#5

Jag har ett koppel till mina marsvin. Det har jag faktist  -  men jag använder det nästan aldrig. Har nog aldrig använt det faktist.

Jag föredrar lösa marsvin framför kopplade. Stor risk att de gör sig illa. Det finns även många som drar för hårt i kopplet så att marsvinen gör sig illa.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

FeliciaS
3/25/07, 10:47 PM
#6

#4 Om man inte drar/håller emot så kan inget hända.

Jag har som Ciss helst mina marsvin lösa utomhus. (vi har ingen gräsmatta då mamma har gjort massa rabatter överallt…!) Men ibland måste jag ha de i koppel - jag vill ju inte att de springer bort in i skogen/andras trädgårdar/under husen m.m.. Men jag drar eller håller aldrig emot.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Diana61
3/26/07, 12:16 AM
#7

JAg har aldrig använt koppel och kommer aldrig att göra det. Ser inte vitsen med det utan ser mer att det kan vara skadligt för dom. Har jag klarat mig utankoppel i alla år så skall jag klara mig i framtiden med utan det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
3/26/07, 12:43 AM
#8

Jag har koppel hemma, men det är inte ofta dom används så dom oftast får springa lösa eller vara i hage.

Nicey_och_Smulan
3/26/07, 11:59 AM
#9

Jag har sele och koppel till mina marsvin. Har dock bara användt de en gång. Jag tycker det är okey om man inte försöker styra marsvinet…det går vart det vill. Kan vara bra att ha om man vill att de ska få springa lite ute om man inte har nån utebur….

monkan
3/26/07, 12:27 PM
#10

Vi har koppel, men kommer aldrig att använda de - igen. Den enda gången vi har testat så kröp vår ena marsvin ut, stack in under huset och sprang runt där i timmar!! Det var på landet och det huset står på pålar så det är möjligt att krypa under delar av huset, men det var inte roligt!! Det var en ren tillfällighet att vi fick tag på honom igen så inga mer koppelförsök för oss

GroaLover
3/26/07, 6:10 PM
#11

mina förra marsvin (varav 1 är kvar) sprang helt lösa, hela dagen (sommar)

olandsfamiljen
3/26/07, 8:37 PM
#12

Men om man som vi bor i lägenhet o inte har engen trädgård o pga det inte kan ha hage/utebur till dem men ändå vill att de ska få komma ut o äta gräs o springa lite måste det ju vara bra med koppel?!

 Bryta ryggen? Hur hårt drar man då egentligen, de är ju inga hundar precis, de är ju för de inte ska rymma lixom, eller?

Nicey_och_Smulan
3/27/07, 3:49 PM
#13

#12 Javisst kan ni ha koppel till dem. Se till bara att inte dra i dem och följ med de vart de går. Det går ju inte att styra dem =)

Annons:
GroaLover
3/27/07, 11:07 PM
#14

ett tips: träna inne först, så att du inte släpper ner dom helt ovetandes om att dom sitter fast, när allt måste undersökas av lilla nosen :)

svampi
4/4/07, 12:46 PM
#15

Skrattande

Vill gärna se bilder!

FeliciaS
4/4/07, 3:32 PM
#16

#8 Precis, så är det här oxå :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emelie95
5/7/07, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har en sele till mina marsvin men det är inte uppskattat, jag tror dem tycker mer om att gå fritt… Men att ha dem i selé i bland skadar ju inte Glad

paronskrutten
5/7/07, 1:28 AM
#18

Mina springer helt lösa :)

Helena

[Liinda]
5/7/07, 2:47 AM
#19

Jag köpte en sele till mina marsvin förra sommaren men jag tyckte det kändes så konstigt och dom gick ändå inte så mycket dom la sig bara på ett ställe och käka gräs och då kan dom ju lika gärna ligga i uteburen. Men ena hanen fick ryck och sprang i hundra knyck så det var rent livsfarligt att ha sele på honom:P

Men jag testade faktiskt ena kattselen på mitt största marsvin och det passa och såg bra mycket skönare ut än marsvinsselen. Och så hade jag flexikoppel i selen först var han lugn men sen sprang han in i en buske och snurra in sig och fastna så det blir bara utebur i framtiden för marsvinen här hemma:P

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 2:53 AM
#20

#18 Helt lösa? Försvinner de inte?????

Annons:
paronskrutten
5/7/07, 3:10 AM
#21

Nej, det gör dom inte, dom är tama….

Helena

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 3:17 AM
#22

#21 Hehe….jag trodde att även jättetama marsvin ville knalla iväg på sina äventyr….men tänk om en hund, räv eller fågel kommer o norpar de?

paronskrutten
5/7/07, 3:19 AM
#23

Det kommer nsätan aldrig ens katter dit. Jga brukar lämna dom ensamma

Helena

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 3:21 AM
#24

Okey….menar du att du brukar lämna de ensamma lösa utomhus? tycker jag låter väldigt riskabelt.

paronskrutten
5/7/07, 3:22 AM
#25

Jag har gjort så i tre år, det har inte hänt nåt än..

Helena

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 3:26 AM
#26

Då har du haft tur. Tycker det är oansvarigt att lämna sina marsvin utan bur utomhus.

paronskrutten
5/7/07, 3:28 AM
#27

Jag ser det inte så, jag tar bra hand om mina marsvin, och dom mår mycket bättre om dom får springa fritt

Helena

Annons:
paronskrutten
5/7/07, 3:30 AM
#28

Det är ju klart att jag tittar till dom ibland

Helena

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 3:33 AM
#29

De kan ju få springa fritt fast i en hage med skydd…. Funkar det att ha dina djur på det viset som du har det så funkar ju det för dig.

Men jag skulle aldrig t.ex. släppa ut dom på gräsmattan och sen gå in huset och greja med något annat….hade aldrig vågat det…..

paronskrutten
5/7/07, 3:36 AM
#30

Jag har fem honor, jag skulle inte kunna bygga en sån stor hage. Det är vid vår kolonistuga, så vad jag än gör kan jag se dom genom fönstret

Helena

Nicey_och_Smulan
5/7/07, 3:38 AM
#31

Okey

[helenal]
5/7/07, 4:19 AM
#32

Jag hade Coccos ute idag och han hade inget koppel alls:) Men jag hade uppsikt, va brevid honom hela tiden,

Abico
5/7/07, 9:42 AM
#33

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag svarar bara på första frågan. ^^

Koppel har aldrig funkat på mina grisar, kanske är det en dålig modell… Dom har alltid lyckats krypa ur det. Men om det funkar så kan man säkert ha sele på dom, se till att inte rycka i kopplet bara då marsvinens rygg kan ta stryk av det.

Kram Hanna

Hanna 

Limpan
5/7/07, 2:05 PM
#34

det e ju okej att ha koppel men jag brukar inte ha koppel  har bara haft det nån gång,men det e ju skönare  för de att vara utan man kan ju ha de ute utan koppel  :D det brukar jag :D

Annons:
Klackebo
5/7/07, 2:41 PM
#35

Vi har ju flera ute burar så våra kan vara där o behöver inte ha sele.

Men barnen provade en gång förra sommaren då vi fått selen av en bekant, men den åkte av dem efter en liten stund och jag tycker inte de verkar sitta så bra?!

Om de blir skrämda o gör ett ryck så kan de nog ganska lätt komma lösa tror jag.

KvirrZ
5/7/07, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag har mina i koppel då jag ska fota, vill inte ha de lösa om något skulle hända, annars springer de i utebur :)

- Mvh Emma

[MatildaW]
5/8/07, 10:59 PM
#37

Oj, att ha de ute lösa så skulle jag aldrig våga, man vet ju aldrig med dagens samhälle vad som kan hända! Du är modig du Paronskrutten, och du måste ha nå väldigt fästa marsvin som inte knallar därifrån O.o

paronskrutten
5/8/07, 11:39 PM
#38

Inte ens mitt lilla bustroll springer därifrån. Dom är en flock, och lämnar aldrig varndr, dvs. dom håller sig på gräsmattan

Helena

FeliciaS
5/9/07, 12:19 AM
#39

Jag skulle inte heller våga lämna mina marsvin ensamma i trädgården. De är sååå himla nyfikna och skuttar i väg till närmsta buske eller träd för att bara kolla… :) Å andra sidan har de en stooor utebur. Ibland är de lösa när jag är med och sitter brevid, men aldrig annars.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wizy
5/9/07, 3:28 PM
#40

Självklart Sele och Koppel tycker jag ^^Glad

3velina
5/15/07, 7:45 PM
#41

Om jag skulle släppa Svante lös på gräsmattan skulle han sätta av som en pil mot nästa buske, det kan jag nästan lova;P jag har haft honom lös några gånger när jag har varit där men som jag sa så är han ganska busig så han försökte minsann smitaRäcka ut tungan Jag använder inte heller koppel utan jag har satt ihop kompostgaller till en utehage som han får va i när vädret tillåter.

Annons:
paronskrutten
5/15/07, 7:48 PM
#42

:P

Helena

Tonnan
5/22/07, 1:57 PM
#43

jag och min halv syrra har koppel till våra 4 marsvin och det är jätte bra när man kör marsvins agility men det med koppel e ändå braa för att onte behöva ha koll bpå dem men då måste man ha dem i en hage som man måste ha någonting över annars så kan katter och fåglar ta dem te.x rå djursnät

Tonnan
5/22/07, 1:57 PM
#44

jag och min halv syrra har koppel till våra 4 marsvin och det är jätte bra när man kör marsvins agility men det med koppel e ändå braa för att onte behöva ha koll bpå dem men då måste man ha dem i en hage som man måste ha någonting över annars så kan katter och fåglar ta dem te.x rå djursnät

ElinM
6/10/07, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Skulle aldrig våga släppa mina marsvin helt själva på gräsmattan. Ett marsvin jag hade förut (en peruan) hade jag i en bur på baksidan och glömde att lägga på en filt som tak, sen gick jag in och när jag kom ut hade hon lyckats rymma från buren till en buske och hennes två virvlar på baken hade blivit hackade av skator och blivit till två sår. Hade hon inte haft virvlar så hade skatorna gett sig på hennes ögon och det hade inte vart bra. Men vi smörjde hennes sår i någon vecka och sen var det bra igen:). Hon hette Nanny och har varit med på Veterinärerna på tv4 när hon fick göra käjsarsnitt.

ElinM
6/10/07, 4:23 PM
#46

*kejsarsnitt

[Theriss]
6/10/07, 9:37 PM
#47

Jag har koppel som jag köpte när jag skaffade marsvin, men de är typ helt värdelösa eftersom marsvinen glider ur dem hur lätt som helst… Så jag använder inte koppel på mina, släpper ut dem i nån hage istället.

emelieryden
9/11/07, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag har typ tre koppel som jag använde till mina första marsvin för fem år sen. Använder bara koppel ibland nu för tiden. Marsvinen tycker ju inte det är så skönt och så vill dem ju springa fritt i en stor hage istället. Tycker koppel till marsvinen är varken bra eller dåligt. Man vet ju själv vad som är bäst för SINA marsvin.

Annons:
emelieryden
9/11/07, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Panda och Beatrice med koppel.

Ellinor_ludde
9/11/07, 6:19 PM
#50

Nja, jag tror jag bara håller mig till koppel till vovven min. Men självklart skulle det ju inte vara någon fara om de ej drog och så, för då kan de ju skada sig. Men jag tycker det är bättre att låta dom gå fritt på gräsmattan i en inhägnad så man endå har dem på en och samma plats. =) På min inhängnad på landet så är det både "golv" och "tak", så inga oönskade djur kan komma in och sno åt sig ett marsvin :/ Sedan får man ju även se upp så att buren ej  står i värmen, eller i skuggan, båda delarna är ju jätte farligt!

elvida
10/16/07, 1:10 AM
#51

Jag tycker det är okej

aliciia
10/16/07, 5:02 PM
#52

#23

 det kommer NÄSTAN  alldrig katter dit,    men om det gör det då ?!?!

Abico
10/16/07, 5:06 PM
#53

#49 - Sån sele + koppel är det jag har. Tycker du att det funkar på dina grisar?

Hanna 

emelieryden
10/17/07, 12:41 AM
#54

#53 Jag använder dem ju inte längre men de funkade. Marsvinen tog sej aldrig ur dem iaf.

ChatNoir
10/17/07, 2:44 AM
#55

Mina är så otama och ängsliga att de rymmer när de är ute. Hade dem utan sele en gång och då rymde Måran snabbt som attans, som tur var bara in under ett cykelställ så det gick att fånga henne. Min mamma brukade dock ha siona amrsvin lösa på tomten när hon var liten, de kom när man ropade.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Abico
10/17/07, 9:20 AM
#57

#54 - Okej :)

Hanna 

Marsviin_
10/17/07, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

_Jag har köppt selar men ja fattar inte hur ja ska få på dom ;P.. så a har alldrig använt dom;P .. sen är de inte så lätt att ha typ 11 marsvin i sele sammtidigt om man har dom löda kan ju alla ha en liten hage var och då kan dom nosa på varandra också :) Men ja har inget emot selar ^^
_

Marsviin_
10/17/07, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

En till bild :9

Mari
10/21/07, 6:26 PM
#60

HAr använt koppel En gång och vill inte testa igen..

Mitt marsvin fick panik och gjorde bokstavligen talat volter och fick panik.. Skrek som en gris gjorde hon också, sen behövde hon bara se selet så skrek och och hennes kompisar gjorde likadan fast de aldrig haft det på sig :S

Och jag gjorde inget mer speciellt än att sätta på henne det och sen fick hon hade på sig nån minut när hon sprang på golvet..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Dotti_
10/21/07, 6:44 PM
#61

Jag har mina marsvin och kaniner lösa,

DianaG
10/21/07, 8:17 PM
#62

Jag har koppel på mina små grisar men jag drar aldrig i det..

Annons:
MELLE
10/28/07, 8:02 PM
#63

Jag tycker inte om koppel och sele

[Flippans]
12/12/07, 5:33 PM
#64

Lillen smet ner i jordgubbs landet då jag hade honom i selet och Tintin är så ung så han har aldrig varit med om en sommar:)

Creation
1/14/08, 10:52 PM
#65

Gillar inte koppel på marsvin. -.- Testade det på min lilla spralliga Maja när hon var liten. Hon försökte alltid krypa ut och lyckades några gånger. Andra gånger så fastnade hon, så det var ju inte heller så kul :/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Manda1
1/20/08, 3:57 PM
#66

Hugo får spel och springer i 8:or

Pony
1/24/08, 1:00 PM
#67

#49> Ihhh! Värsta lilla söta trollet ju, den vit/svarta! :D
(Den andra var också söt såklart)

emelieryden
2/20/08, 2:21 AM
#68

#67 haha :D hon är ännu större och lurvigare nu med ungar i magen och allt :P

Creation
2/20/08, 5:43 PM
#69

Håller med om 49 XD Vilket jättesött lurvtroll! :D

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Tindrar
5/24/08, 1:53 PM
#70

Har två koppel, men marsvinen är så pass tama att dom väljer mat före rymning. Men på landet så rymmer dom hela tiden, även fast dom inte gör det här hemmax'D Men har aldrig koppel på mina, senaste vart typ förrförra julen (aa)

petronellaa
7/30/08, 12:54 PM
#71

Har andvänt koppel till Kaj , men tycker nu att de är onödigt för att ha det till honom eftersom han numera springer lös när jag tar ut han utifrån buren , Kaj är oerhört lydig faktiskt han går inte ifrån gården och han springer inte in i buskar, igår hade jag han ute i säkert flera timmar och han fick vara lös i ca. 30min och jag satt och sorterade hans mat ute, och han stannade och satt still en bit ifrån mej innan han började gå en bit, och när jag sa att han skulle komma tillbakka då kom han! :D<333

FeliciaS
7/30/08, 1:08 PM
#72

Jag använder aldrig koppel längre, har inte gjort det detta eller förra året… Lär inte göra det heller då marsvinen är friare utan och jag har inhägnad åt dem som de kan vara i utomhus alla samtidigt ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1da98
5/10/10, 11:36 PM
#73

Ni som har selar var köper ni dom ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

freddiie
5/10/10, 11:50 PM
#74

Jag har så skvattiga(okej jag vet inte vad skvattig betyder men det passar in), att dom springer fram och tillbaka hit och dit, skutt och hopp, popcornskutt, räserfart osv osv. jag skulle aldrig kunna hänga med. Men vi har VÄRLDENS STÖRSTA gräsmatta, så jag tänker bara sätta lite hönsnät runt och låta dom gå där när det blir varmare. Jag tycker inte att det är nödvändigt, jag tror också marsvinet känner sig bättre utan snören runt kroppen :]

Fluffisan
11/4/18, 6:48 PM
#75

Jag tränar mina marsvin till att gå i koppel. Jag klippte sönder en strumpa så att det bara var delen över hälen som var kvar så att det blev som en tröja för dem.

Lillyrod
11/4/18, 7:43 PM
#76

Marsvin har inte kropp till att gå i koppel. Deras ryggar är alldeles för svaga så minsta ryck kan gå riktigt galet. Eftersom de är strömlinjeformade så slinker de ur selar mm hur lätt som helst. Ett skrämt marsvin är inte lätt att få tag på när de väl kommit loss.

En hage med skydd för rovdjur och fåglar ska det vara. Inga koppel av något slag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: