Annons:
Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 1522 ggr
chickwheels
2011-03-08 17:12

SMF V/S Satin

Nu kanske man kan gå in på SMF sida och se något protokoll eller liknande, men jag tycker att en diskussion om det från både medlemmar och icke medlemmar kan va på sin plats nu ändå, och här inne på MIF så skulle de ju fungera prima då det finns flera medvetna, intresserade, fd uppfödare och ägare av just Satin.

Arvsgång?

SMF regler ang satin?

Vad tycker ni?

Shoot!

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Annons:
Cavia
2011-03-08 17:17
#1

det fanns en tråd för inte så länge sen, där detta diskuterades…men jag kan inte kopiera länken. Sök på "satiner i framtiden" så hittar du den…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

chickwheels
2011-03-08 17:23
#2

Jag tycker att utställningar borde sluta bedömma Satiner. rakt av på en gång. Anmäls ett djur som sedan på plats visar sig vara satin så blir den strykt och ägaren kan t.ex få ett informationsblad om sjukan så de vet vad de ska och inte ska göra framöver.

Utställningar är i grund och botten till för att uppfödare ska få veta om deras avel går åt rätt håll. Djur med satin och satinavel är verkligen inte på något vis avel som går åt rätt håll. Alltså ska de på inget sätt uppmuntras.

Jag tycker även att ALLA satiner ska reggas, kanske gratis ? SÅ vi ska kunna hålla koll på vilka djur som bär, visar och på annat vis har att göra med Satin.

Förbjuder man registrering av satiner så tappar man väl kontrollen på problemet.?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

chickwheels
2011-03-08 17:51
#3

det intressanta med den andra tråden är att alla verkar tycka att registreringsförbud är den enda rätt vägen medans jag tänker helt annorlunda.

Det är just vad jag vill ha diskussionen om.

Att inte regga är det samma som att "strunta i" (kanske inte helt rätt ordval, men ni fattar väl vad jag menar hoppas jag) hur många satin och bärare det finns.

Regga allt, så vi får koll på allt.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lyan
2011-03-08 17:52
#4

Detta har varit uppe innan, såg att Cavia puttat upp tråden.

Anledningen till att det bara blivit ett "halvförbud" är att ett totalstopp inte hade röstats igenom. Detta är vägen mot ett totalförbud mot satiner.

Jag hade innan tänkt ta en kull till på Rema som är den av mina som är allra finast men eftersom hon är bärare blir det inget. Jag kan avla på djur med satin i andra led om de är något alldeles speciellt för anlaget kan vara borta redan då, men det kan också hänga kvar i oräkneligt många led. Inga kända bärare kommer någonsin paras här igen!

Även reggning för att sammanställa alla satiner har diskuterats innan och tyvärr kommer det både vara extremt svårt att genomföra både pga att det fortfarande finns folk som förnekar satinsjukan, arbetet som krävs för att nå ut till de som bara tar någon enstaka kull, pengar och tid. Jag hade gärna suttit och tryckt in all info för det är sådant jag tycker är kul men det kommer krävas mer än en heltidstjänst att ro iland och inte ens då :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2011-03-08 17:56
#5

#3 Problemet är att det kommer inte gå att genomföra. Man kan neka de som vill regga och på så sätt nå ut till folk som reggar satin för första gången men att leta upp alla satiner för att regga dem kommer inte gå :-( Bara titta på mig, jag har flera väldigt rastypiska djur (inte bara satin) men har inte reggat dem för de går bara som kel

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

chickwheels
2011-03-08 17:59
#6

Varför skulle en heltidstjänst krävas för att fortsätta regga de djur som råkar vara satin ? Det blri ju ingen skillnad från hur det var nu.

Om man reggar en self, eller en satin self.. 5 extra tangentslag bara.

Nu kanske man inte kan jämföra skk och smf, men i skk får man varningar när man gör textparningar på deras program på nätet.

Liknande borde ju smf kunna få fram, registatorerna iaf, när de tittar i en stamtavla och ser att en unge reggas som satin, eller en mamma är satin eller farar osv.

då kan man föra över infon till ett satin register och så har man påbörjat något som jag iaf just nu skulle tro är bättre än att bara avsluta registrering helt på satin.

En registrering av en satinunge ger ju inte någe mer positivt för mig som uppfödare (om ja nu avlat på det) än att den får ett papper. Däremot så ger det SMF mer koll och chans att då en satinunge reggas kunna kontakta uppfödaren på ena eller andra viset för att ge info.

Då ser man kanske mer hur stort problemet är också.. 6 reggade ungar på 2 månader tex, iställer för 0 koll.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Annons:
chickwheels
2011-03-08 18:01
#7

uppenbarligen avlar folk vidare på satin utan att förstå hur mycket lidande ett litet marsvin kan få bara för att man själv är girig eller obetänksam.

Att lämna över ansvaret till de uppfödarna är ju som att ge ungen nycklarna till kemikalieskåpet…

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

chickwheels
2011-03-08 18:05
#8

varför reggar man inte alla ungar från sin avel ? Det kostar 10 kr per marsvin :S

varför får man välja vilka man vill regga ?

då kan man ju skita i att regga de orastypiska djuren = mörka de dåliga i ens avel. Det hjälper väl knappast oss som uppfödare om vi inte får veta exakt hur alla ungar i en kull ser ut… säg att jag köper en hona, hon hart igentligen 3 syskon, men bara 1 till reggad förutom hon själv. De andra är super fina, men de som inte reggades var tex satin.

HUR i hellskotta ska jag som köpare av marsvinet då få veta att hon är släkt med satin, kan va bärare osv ?

jag går ju på i min avelstanke och tar en kull, popp säger de o så kom det en satin. Jag siter i att regga den och säljer de andra syskonen…

problemet kommer ju att fortsätta ?

Regga allt och alla så får vi bättre koll, smf får mer jobb ja, men mer pengar, bättre koll, statistik osv.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

chickwheels
2011-03-08 18:06
#9

eller tänker jag helt fel ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lyan
2011-03-08 18:09
#10

Men SKK har anställda som jobbar med allt, de har en helt annan ställning i samhället än SMF och mycket mer resurser. SMFs registratorer (heter det så?) jobbar ideellt och drunknar redan nu i allt pappersarbete.

Problemet med att regga alla satiner är att det kommer inte skickas in några reggningar av olika anledningar som tex okunskap eller att djuret bara går till kel.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Denna kommentar har tagits bort.
[Sicali83]
2011-03-08 18:33
#12

#11# Precis, det är en stor skillnad mellan vilka resurser SKK har och vilka SMF har.

chickwheels
2011-03-08 18:39
#13

ja men det förstår jag ju själv.. att det rä skillnad på skk och smf… men själva funktionen och resultatet menar jag.. det rä den jag är ute efter.

det finn fler hunduppfödare än marsvinsuppfödare.. så behovet är inte lika stort som hos skk ändå.. de förstår jag som sagt själv.

Vi har ansvar för marsvin, och bör ju försöka så gott vi kan att fixa detta med satin.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Annons:
chickwheels
2011-03-08 18:41
#14

Jag tycker det är slött eller onödigt snålt av uppfödare att inte regga alla djur, bara för att de går till kel.

fler reggade, mer pengar i klubben, fler intresserade iom att de har en stamtavla och reggning, osv.. iaf min gissning :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Sicali83]
2011-03-08 18:52
#15

Fast jag kan tycka att det finns andra saker som berör marsvin som är minst lika viktiga och värda att engagera sig i. Vi har idag mycket mer kunskap om marsvin än man hade förr och ändå är minsta lagliga burstorlek alldeles för litet för ett marsvin. Det är något jag skulle vilja ändra på.

chickwheels
2011-03-08 18:59
#16

nu anser ju jag att satinsjukan är betydligt mycket viktigare än storlek på bur.. men de kanske bara är jag som tycker så.

Visst att fler marsvin lider av att bo i liten bur än marsvin som drabbas av och sprider vidare satin, men det är skillnad på lidande och lidande…

satin är mer akut bland annat pga att folk väljer att fortsätta avla på det och djuren lider så massivt av det. Man sätter ett marsvin till livet med en dödsdom redan innan de ens blivit till.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Sicali83]
2011-03-08 19:05
#17

#16# Fast jag hade hellre levt ett bra och kort liv än ett långt och trångt/tråkigt liv. Men nu är jag ot, det var bara en tanke som kom upp. Förlåt att jag bytte ämne.

chickwheels
2011-03-08 19:28
#18

håller med dig i det du säger "Fast jag hade hellre levt ett bra och kort liv än ett långt och trångt/tråkigt liv." , men med tanke på hur få som känner till satinsjukan och så vidare så tycker jag ändå att satin är mer akut.

hur vet vi att marsvinet inte lider innan vi ser symptom ??

hur vet vi att marsvinet sen inte lider under tiden man behandlar det, osv… hur vet man att marsvinet inte har ont under tiden man testar det o allt va man gör innan man sen tar beslutet att avliva ?

Tror jag läst att marsvin gärna döljer sitt lidande pga att de inte vill verka sårbart.. bytesdjur som de är..

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Cavia
2011-03-08 20:49
#19

#8 exakt det du efterfrågar finns som en motion till årets Stämma i april, så kanske blir det verklighet =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

chickwheels
2011-03-08 21:07
#20

#19 exellent ;) (Mr Burns style..)

Nä men seriöst, jag tycker verkligen inte att det är rätt väg att ta att inte regga djuren. Snarare göra något åt det genom att titta på reggningarna och se vilka uppfödare, djur som ger satin :) Då kan vi ju göra något åt det istället. Om de krävs mer folk så är det väl "bara" att be folk om hjälp ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Annons:
Cavia
2011-03-08 21:19
#21

#20, det är inte så lätt att försöka få folk att ställa upp på ideell basis i dagsläget i SMF. På bara några år har föreningen förlorat nästan hälften av sina medlemmar, och att få folk att hjälpa till är inte lätt. En av anledningarna att vi lägger ner våran lokalförening SMF Mitt inom kort.

De två personer som idag sköter registreringarna gör ett "hästjobb" ska du veta! Och allt detta sker på deras fritid, mellan jobb, familj och egna djur. Allt har visserligen blivit enklare med åren, genom bättre datorprogram och möjligeheten att få sina reg mailade, i stället som förut då de skickades per post.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Sicali83]
2011-03-08 21:21
#22

#21# Jag tror du har rätt, det handlar om att prioritera. Folk har oftast fullt upp och det blir nog svårt att få så många som krävs att lägga mycket av sin fritid helt ideelt på detta.

chickwheels
2011-03-08 21:47
#23

ja då får väl tyvärr ansvaret läggas på uppfödarna. Tyvärr så finns ju de uppfödare som inte riktigt har alla hästar hemma, eller iaf de värderingar de borde.

Hoppas de går bra iaf :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Emeo
2011-03-08 21:47
#24

Hej!

Jag startade min uppfödning med målsättningen att föda upp bl.a satiner i silver agouti eftersom de är enligt mig de allra vackraste marsvinen.

Jag lärde mig om satinsjukan den hårda vägen när min största favorit, min allra finaste Atlas blev dålig och fick avlivas. I nästa vecka väntar förmodligen avlivning av hans bror. Jag är med andra ord insatt i hur de insjuknar och hur de påverkas av sjukdomen.

Det jag undrar är på vilket sätt det skulle gynna de satiner som redan finns att få utställningsstopp?? Är det inte bättre att satinerna tas om hand av människor som förhoppningsvis har god kunskap och kan skona deras liv vid minsta tecken på lidande.

Har ni funderat på vad som händer med satinerna om de börjar säljas som petdjur istället för att man varken får använda dem till avel eller utställning.

Jag sitter själv med 3 satiner som är avkommor från min numera avlidne favorit. Jag behåller dem alla för att kunna ta hand om dem om de också blir sjuka. Men man ska ju vara väl medveten om att alla blir inte sjuka, alla hinner inte lida om de har en uppmärksam ägare.

Hur tror ni svensk marsvinsavel skulle se ut om vi inte längre fick avla på satinbärare, mig veterligen finns det satinbärare i de flesta stamtavlor. Tycker vi ska glädjas oss åt att vi i Sverige i alla fall har stoppat merparten av satinaveln. Jag tror att vi har större problem med marsvin som lever långa lidande liv hos fel ägare.

Personligen tycker jag att motionen för utställningsstopp för satiner är överdriven. Satiner mår väl inte sämre på utställningar än andra marsvin!!

Hälsningar

Jessica

[Sicali83]
2011-03-08 21:55
#25

#24# Ja det var ju precis det jag skrev, se till att ändra reglerna tex för hur stor yta ett marsvin måste ha, det sitter alldeles för många marsvin inklämda på en alldeles för liten yta för att det är tillåten burstorlek.

Folk har generellt ingen koll på att marsvin är ett djur som vill ha yta att röra sig på.

[Sicali83]
2011-03-08 21:59
#26

Däremot är det väldigt bra att detta med satinerna tas upp och diskuteras för jag tror det är många som  fortfarande inte vet om satinsjukan. Jag hade ingen aning innan jag blev medlem här.

Emeo
2011-03-08 22:08
#27

#25 Visst är det bra att satinfrågan har blivit så aktuell, jag visste ju inte heller om det när jag började köpa lämpliga avelsdjur, då hade jag gjort helt andra val. Men en massa onödiga förbud tror jag inte är rätt lösning. Bättre med bra information och öka kunskapen.

Precis som du skriver så är okunskapen stor, många marsvinen lider i för små burar och framför allt sitter ensamma för att ägaren helt enkelt inte har koll.

Annons:
Abico
2011-03-08 22:31
#28

Det är få uppfödare inom SMF som sedan beslutet om registreringsförbud på satiner ur satinparningar kom, föder upp satiner medvetet. Däremot finns det satin i många linjer och det kan dyka upp satin i kullar trots att det i stamtavlan inte syns spår av satin.

Förhoppningen med förbudet som kom är att satinaveln ska dö ut och med tiden kommer satinerna att försvinna helt (jag tror att det är Finland och Tyskland som har liknande förbud också redan, vi får väl se om andra länder hänger på), även om man förstås inte kan kontrollera dom oplanerade satinerna som dyker upp utan i stamtavlan synlig orsak så att säga.

Jag tycker att det känns som en näst intill omöjlig uppgift att utesluta alla djur som eventuellt kan bära på satinanlaget ur avel, för det skulle behövas rejält med släktforskning och en hel del gissning i många fall. Då tycker jag att det är en bättre taktik att som nu "frysa" ut satinerna genom registreringsförbud och sprida information om sjukdomen.

#8 - Du får se till att köpa avelsdjur av uppfödare som du känner förtroende för helt enkelt. Om du som köpare frågar om kullsyskon så har jag väldigt svårt att tro att en seriös uppfödare skulle neka dig uppgifter om dessa, speciellt om du ska avla på djuret.

Hanna 

Upp till toppen
Annons: