Annons:
Etikettallmänt
Läst 3514 ggr
[Sicali83]
2011-03-19 08:30

Bra djuraffärer

Eftersom det ofta sprids information om att djuraffärer automatiskt är dåliga, att djuren därifrån är skygga och sjuka och att det alltid är fel att köpa från djuraffär så tänkte jag istället samla tips på bra djuraffärer så att de som ändå funderar på att köpa från affär faktiskt kan sålla de bra från de dåliga istället för att bara ta den som är närmast. Då jag inte vet om man får kritisera så vågar jag mig inte på att lista de dåliga dock.

Mitt första tips är Trollhättan, Etagehuset. Marsvinen har det bra och sitter inte tillsammans med skränande fåglar. Personalen är trevlig och kunnig och väldigt mån om djuren.

Annons:
Royalz
2011-03-19 08:37
#1

Är det Zoo4you eller Djurmagazinet som ligger i etagehuset?

Finns det någon som bara tar in från privatpersoner så tycker jag det är helt okej. För det spelar ingen roll hur bra/dåligt dom haft det i djuraffären om dom haft en kass uppväxt. Då skulle jag hellre köpa från en djuraffär som tar in från privatpersoner men har det sämre i burarna än ifrån dom som tar in från ett ställe där dem har det bra i djuraffären. Dom sitter sällan mer än några veckor. Hellre köpa marsvin som haft en bra uppväxt hos en privatperson.

Blev lite rörigt. Skyller på att jag nyss vaknat ;)

Inlägget har redigerats av moderator då det inte är okej att diskutera en person eller ett företag med syfte att framhäva det negativa.


[jejjas]
2011-03-19 08:50
#2

Djurmagazinet är det som har på etage,

Delar av inlägget har raderats av moderator då du besvarat ett inlägg som nu mer är raderat.

godisgrisen
2011-03-19 09:17
#3

Det är jättesvårt att göra en sådan listning. För det första för att folk uppfattar saker så olika det som några tycker är jättebra kan en annan fördöma. Om personalen är trevlig så tror man på det de säger och man blir genast mindre kritisk mot det man ser är de däremot griniga så är det lätt att hitta fel. Kommer man in då det är nystädat så finns sällan något att klaga på men kommer man in strax innan städ är det inte lika fint förstås.

Oftast har djuren det bra i butikerna de allra festa butikerna ser till att duren har det bra för att de vill att de ska ha det bra naturligtvis men även för att det är deras skyltfönster om djuren ser ut att trivas får de mer sålt av allt de har i butiken. Så jag anser att man inte kan döma efter vad man ser.

De största problemen med djuraffärerna är ju det man inte ser. Det största probemet för marsvinen (även andra smådjur) är ju det som händer innan de kommer till butiken eftesom vi vet att de flesta kommer från stora grossistuppfödare. Vi vet också att dessa grossistuppfödare har vad jag skulle säga allt annat än acceptabla förhållanden för sina djur. Vi vet också att personal i djurbutiker brukar svara att djuren kommer från en uppfödare om en kund frågar och ja det är ju sant grossistuppfödarna är också uppfödare. Det finns också lokala "marsvinsproducenter" som förser djuraffärer med djur som i vissa fall inte är bättre än jättarna och de är också "uppfödare". Enlligt mig så ska all typ av storuppfödningproduktion av smådjur bort för den är så sällan djurvänlig.

Sen är det ju ett jätteproblem att personalen på zoobutikerna är så dåligt utbildade. Det finns krav på att en eller två har en utbildning på butiken men det är ju inte alltid just de som finns på plats. Utbildningen är också kort och efter vad jag förstått i en rätt tveksam regi. Vi vet att direkta fel lärs ut ex. att man rekomenderar att ge satsten till marsvin och kaniner och att de arterna kan bo ihop i samma bur.

Min absoluta slutsats är att man inte ska köpa fåglar och smådjur på butik överhuvudtaget. Däremot tycker jag att det är bra att butikerna finns för foder och tillbehör även akvariefisk men även där bör personalen höra sig för så inte firrarna hamnar i fel bytta.

fia-mia
2011-03-19 09:23
#4

Norrköpings Akvarier i Norrköping.

Enda minus jag kommer på är de har höhäckar, dock brukar det finns lite på marken också. Djuren kommer från kunder som föder upp samtliga djur. Alla kaniner får något avlusningsmedel, minns ej hur det är med marsvinen.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Royalz
2011-03-19 09:25
#5

Fast kan du säga med säkerhet att det alltid är så fint och välskött? Dom kanske hade städat och fixat iordning inför besöket? Inte helt ovanligt.

Av många skäl köper jag hellre djur som är uppfödda av privatperson och som har det sämre i djuraffären än djur som är uppfödda av grossiter och har det bra i djuraffären. För hur länge sitter dom i djuraffären? Jo max några veckor, Hellre en bra uppväxt än en kass hos grossist.

Okej, ja djurmagazinet är betydligt bättre än zoo4you.

Förstår dock inte varför man köper från djuraffär? Har man inte tålamod att vänta 1 månad extra och köpa från en seriös uppfödare där marsvinen är hanterade så ska man nog inte köpa några alls. För dom flesta djur som köps i djuraffär köps av okunniga människor eller så är det impulsköp.

Inlägget har redigerats av moderator då det inte är okej att diskutera en person eller ett företag med syfte att framhäva det negativa.


Blomkrukan
2011-03-19 10:40
#6

Helt OT men måste svara på ett inlägg…

#5 Jag köpte Doris från en djuraffär. Jag kollade upp andra alternativ (omplaceringshem, blocket, uppfödare) innan men jag hittade inget marsvin som var "tillgängligt". Eftersom Molly precis gått bort så ville jag snabbt ge Polly en ny vän.

Förtjänande jag inte ett nytt marsvin för att jag inte klarade av att vänta? Borde jag ha avlivat Polly också eftersom jag isf inte skulle kunna ge henne en ny vän?? Jag fattar verkligen inte ditt sätt att tänka!

Jovisst, självklart är det bästa att köpa från uppfödare. Det har jag lärt mig på den här sajten. Eftersom det inte svämmar över av uppfödare häromkring så valde jag djuraffären. Hittade ett marsvin jag ville ha hos en uppfödare men resan dit skulle ta 3 timmar med buss, enkel resa, med ett byte. Eftersom den bussen inte går speciellt ofta så skulle det bli en lång väntan innan vi skulle komma hem. Jag valde därför att ta Doris.

Doris är en söt dam som blev inlämnad till djuraffären av en privatperson. Enligt den personen så var Doris ca 1 månad vilket inte stämmer. Personalen trodde hon var ca 4 månader, hon hade bott i affären i ca en månad när hon fick följa med mig hem. Hon visade nog inte sin bästa sida, hon var lurvig och lite tovig i baken. Eftersom hon dessutom var lite "äldre" så tyckte jag att det var ju en form av omplacering men sanningen är ju att hon är ett djuraffärmarsvin. Är jag en okunnig människa som gjorde ett impulsköp? Kanske det… men jag hade Polly i mina tankar. Det sved i mig varje gång jag såg henne ensam, hon bara satt där och gjorde inget. Hennes beteende hade ändrats lite. Doris gjorde henne till ett lyckligt marsvin igen!

Annons:
Moa-16
2011-03-19 10:41
#7

Arken zoo i eskilstuna, finns i tuna park. Väldigt bra :) Djuren kommer inte från grossistuppfödare/dom säljer marsvin två och två/man får med info om djuren.

Tycker det är tråkigt att man drar alla över djuraffärer över en kam, det finns bra djuraffärer. Spelar lixom ingen roll om man köper från uppfödare eller en djuraffär -Kolla upp vart du handlar dina djur. Bara för att en människa väljer att födda upp marsvin, betyder inte det att personen är kunnig eller ger marsvinen en bra start på livet.

[Sicali83]
2011-03-19 10:41
#8

#5# Kanske helt enkelt för att man inte har några fördommar och därför inser att det finns bra och dåliga uppfödare precis som det finns bra och dåliga djuraffärer.

Men det var absolut inte såhär jag tänkt tråden, jag vill inte ha någon diskussion om varför alla djuraffärer är dåliga, det kan ni ta i en annan tråd.

Den här tråden var menad för dem som VILL köpa från djuraffär och då kan få en lista på de djuraffärer som medlemmarna i tråden uppskattar och varför de uppskattar just den affären, varken mer eller mindre. Kan vi försöka hålla oss till det så att det blir så enkelt att läsa som möjligt?

Blomkrukan
2011-03-19 10:44
#9

#7 Håller med!

fia-mia
2011-03-19 11:34
#10

Kan tillägga att jag har köpt mina i djuraffären jag tipsade om. Eftersom någon lämnade in dem där när de var en och en halv vecka bodde de inte i själva affären utan bakom allt. Jag överväger att köpa ytterligare ett marsvin där emot, av en ganska enkel anledning: det finns i princip inga uppfödare där jag bor, då jag inte har körkort kan jag inte åka långt och det finns få "blocketmarsvin" här.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Fridaaaa
2011-03-19 12:16
#11

Jag gilalr kristiandstads zoologiska i Kristiandstad :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2011-03-19 14:56
#12

Jag har köpt 3/5 marsvin på djurmagazinet i Borlänge och så har jag 2 ifrån uppfödare och det är en stor skillnad på personlighet på dem då dom från DM är mer stressade och nervösa medans djuren från uppfödare är mer lugna och framåt, men jobbar man med dem varje dag så kommer dom bli lugnare och mer trygga.

Djurmagazinet i Borlänge är väldigt kunniga när det kommer till både hundar,katter,marsvin och andra smådjur. Dom har ett brett sortiment på foder och olika tillbehör. Samsons uppfödare jobbar där och är den som har hand om djurskötseln och hon lägger ner väldigt mycket tid på djuren vilket jag tycker är jättebra! När jag köpte våra tjejer där så var dom väldigt hjälpsamma och var nogranna med att ge information om skötsel och om djuret, men såklart så var jag väl påläst om marsvin redan innan men tycker att det var bra att dom var nogranna och hjälpsamma Glad

nimroda
2011-03-19 16:22
#13

jag har 3 marsvin och 2 är från uppfödare och 1 från djuraffären och jag måste säga att mitt marsvin från djuräffaren e den mest orädda och oskygga marsvin jag varit mer om,hon är mer tam och kelig än mina andra 2 som jag haft längre tid.

så därför rekomenderar jag Zooab i värnhem (malmö)  för dem är trevliga och allt du frågar dem har de ett bra svar på( har dubbelkollat här på mif och allt dem sagt har stämt) dem får in marsvin från en grosist i sverige , men grosisten föder själv inte upp alla marsvin , utan hämtar från andra uppfödare i sverige, har endast sett friska och marsvin i bra hull där. och djuren verkar må bra,

marsvin går med marsvin och inte med kaniner och så.

rekomenderar jägerzoo (malmö) oxå, har dock inte köpt marsvin därifrån , men djuren ser ut att ha de bra , djuren bor inte i burar utan dem har bygt ett hemmabygge till djuren , vet inte vart dem får marsvinen från dock så kan inte uttrycka mig där, men dem är bra om man ska köpa saker till marsvin oxå , så som billiga burar ,  hur ( hus som jag sett kosstar 180-250 kr kostar 72 kr där)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Annons:
Maggie89
2011-03-20 11:03
#14

Caprica ar kopt fran etage!

Lyan
2011-03-20 12:27
#15

#13 Vet du vilken grossist? Imazo tar sina djur från utlandet

Djuraffärerna här är inget vidare tyvärr :-( Vi hade en (vad jag vet) bra här men de har sålt och nu är den inte bra längre :-( De förra ägarna har dock kvar en 3mil i Kristianstad. Finns flera affärer där, mer eller mindre halvbra. Frida tycker om en av dem men jag håller inte med av det jag har sett tyvärr (dock har jag inte varit där på några månader så förhoppningsvis har det blivit bättre sedan dess :-)) I Karlshamn finns en som är totalt miserabel

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Jessica-B]
2011-03-20 12:59
#16

Personligen kan jag inte rekomendera någon djuraffär alls i min del av landet, om vi ska se till hur djuren mår och bor. Jag handlar bara djurtillbehör i djuraffärer. Som då bland annat är hö, burströ och vattenflaskor. Jag har dock upplevt att ju större butiken är, dess då fräschare och mer kunnig personal. Men det kanske bara är en slump. ;)

Lyan
2011-03-20 13:39
#17

Jag kan också säga att det är väldigt olika hur lätt marsvinen blir tama oavsett om de kommer från affär eller uppfödare, ofta är det helt enkelt genetiskt vilket psyke de får (sedan är det naturligtvis lättare att få trevliga djur från någon som verkligen matchar föräldrarna på humör och inte bara utseende).

De kullarna jag fick förra året var helt olika, V-kullen är inte ett dugg intresserad av människor (väldigt tråkiga överlag) medan X-kullen (förutom Xander) är extremt framåt och jag har hanterat bägge kullarna precis på samma sätt.

Det är också svårare att få marsvin från storflock i eget rum tama än marsvin som vuxit upp i köket (vet av egen erfarenhet)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Aquelegia]
2011-03-20 15:29
#18

Fick reda på sist jag var på Zoofias i skövde att dem endast köper in sina marsvin från uppfödare och även medlar omplaceringar :) Så ska man köpa marsvin i skövde är det dem som gäller om man inte köper direkt från uppfödaren där får du med Stamtavla/födelseattest eller vad det heter :P

Däremot är jag off mot djuraffärer går in köper det jag vill ha men med personalen på zoofias fastnar jag ofta i roliga berättelser om tokiga djurhändelser senaste nytt inom djur etc :) Mysig liten butik !

nimroda
2011-03-20 15:34
#19

#15 kommer inte ihåg va dem heter just nu men de går att kolla upp nästa gång jag kommer dit :)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Lyan
2011-03-20 15:40
#20

#18 Låter som en bra butik. Speciellt att de tar omplaceringar :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Fridaaaa
2011-03-20 16:26
#21

#15 Dem skötte det utmärkt när jag praktiserade där 4 veckor, marsvinen fick grönsaker varje morgon, städade ca 1 gång/vecka, honor gick med honor, hanar med hanar:)
Mamma är där nu 3 dagar i veckan.
Håller med dej om den i karlshamn, den är inte alls bra!

Det stora djuraffären bredvid Willys i Malmö är med toppen (i alla fall när jag var där sist), stora fina burar till alla djuren osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nimroda
2011-03-20 16:32
#22

#21 den som låg ovanför willys har gott i konkurs , så den finns inte mer :S

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Fridaaaa
2011-03-20 16:36
#23

#22 Jasså? Den var ju ny för bara 2 år sedan ju. Den stora?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nimroda
2011-03-20 16:39
#24

#23ja vet inte riktigt när den gick i konkurs men borta e den och de finns ingen information om att den har flyttat eler så

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Lyan
2011-03-20 18:33
#25

#21 Nästan alla gånger jag har varit där har djuren haft Ohyra och sår, kaniner med marsvin och grymt trångt. Detta är alltså inte en eller två gånger utan många :-( Fåglarna har jättefint förutom att det har varit på tok för många fåglar i de små burarna några gånger jag har varit där. Har de bättrat sig är det jättebra men vi kan hålla på att tjafsa om detta hur länge som helst utan att komma överens så jag tycker vi struntar i det och är överens om att vi inte är överens :-)

Det är många butiker som går i konkurs, det är svårt att starta en ny butik och till och med den gamla som har funnits här sedan jag var liten har blivit körd i botten en gång och är nog på väg mot konkurs nu. Den nya i Bromölla höll inte ens ett år tror jag.

Inlägget har redigerats av moderator då det inte är okej att framhäva en person eller ett företag på ett negativt sätt i forumet.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Jessica-B]
2011-03-20 19:08
#26

Utropstecken från moderator! Tänk på att tråden handlar om de djuraffärer som ni kan rekomendera, och inte vilka djuraffärer ni ratar med tillhörande orsak, då det är fel att diskutera både en person och ett företag med de negativa syftet att framhäva dess svagheter/nackdelar.

Glad

Hälsningar
Moderator

Lyan
2011-03-20 23:59
#27

#26 Oj, sorry! Lätt att ramla iväg eftersom de dåliga tyvärr överväger :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[donkeyqueen]
2011-03-22 19:21
#28

Heej!

Jag köpte mina två marsvins hanar på Djurshoppen i PiteåGladDen affären håller typ på att stänga nu men är det någon av er som köpt marsvin därifrån. Det skulle vara roligt att veta. Vi köpte dom dagen innan nyårsafton - 2010 så är rätt så nybliven marsvinsägareFlört

Upp till toppen
Annons: