Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 2916 ggr
FeliciaS
2011-06-04 23:47

Månadens fråga juni 2011

Hur tycker du att vårt samhället ser på marsvin?

Hur borde synen på marsvin vara i samhället, enligt dig?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
[LoveBaloo]
2011-06-05 00:31
#1

Jag tycker att de enda som gillar marsvin är de som har marsvin, de andra verkar inte förstå varför man vill ha dem och bryr sig om dem överhuvud taget.

Och så finns det den halvan föräldrar som skaffar dem för att barnen tjatar och sen tar hand om dem bara för att de måste.

Det svävar en viss okunskap om marsvin för de som inte har några. De säger gärna hamster eller råtta. Men om man har en råtta eller en hamster så blir de inte kallade för marsvin. Så marsvin är i kläm av någon anledning.

Jag önskar att folk lär sig skillnad på marsvin och hamster och deras egenskaper. Och jag vill definitivt att råttstämpeln på marsvin ska försvinna. Det är stor skillnad mellan marsvin och råttor också.

Och så vill jag att de ska förstå att marsvin visst det är personligheter med massa karraktär och verkligen det perfekta keldjuret =)

Fridaaaa
2011-06-05 08:11
#2

Många i dagens samhälle tror jag tycker att marsvin är tråkiga djur.
Många har inte heller speciellt mycket kunskap av dem heller (vilket man märker i djuraffärer och bla blocket).

Många förväxlar dem med t.ex hamster. Men det är ju stor skillnad på dem,
Nej tycker många fler ska få se hur fina, underbara, roliga marsvin är! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
2011-06-05 12:11
#3

Synen på djur överhuvudtaget håller på att ändras dramatiskt just nu både hos folk i allmänhet och i forskningen om djurs betende och medvetande. Det är enligt mig verkligen på tiden att vi människor börjar förstå att våra medvarelser är tänkande kännande varelser och väldigt lika oss. Värdet och statusen på djur ökar just nu och det gäller även marsvin. Husdjursägandet får större betydelse och allt fler väljer att dela sina liv med husdjur.

Nu finns ett flertal omplaceringshem för marsvin. Fanns det för 20 år sedan… nej jag skulle inte tro det! Allt fler marsvin säljs privat och slipper födas hos stora grossister och säljas i djuraffärer. Marsvinets status ökar snabbt tack vare omplaceringshemmens arbete, SMFs arbete med utställningar och rasstandarder, medvetna ansvarstagande uppfödare och förståss allt informationsflöde om marsvin som sprids på nätet. Det är mycket bättre nu för marsvinen i sverige än det var bara för tio år sedan och det blir allt bättre. Jag är väldigt positiv till denna utveckling även om det är en väldigt lång väg kvar att gå.

Fortfarande har marsvinen mycket små rättigheter i vårt samhälle de anses fortfarnade vara rätt oviktiga. Ofta räknas marsvinet bort se bara på leksaker och pekböcker för barn det finns hur mycket kaniner, kattungar och ankungar som helst, var är marsvinen? Marsvin är det 6:e vanligaste husdjuret i Sverige men det är något som knappast märks. Marsvin är ofta något som anses som något man har när man är liten/till barnen de flesta verkar tycka om dem men många missar att se dem på riktigt som de underbara personligheter de verkligen är. Jag vet att jag är väldigt tjatig när jag åter igen måste påpeka djuraffärernas roll i detta. Lättillgängligheten att man planlöst bara kan gå in i en butik och inhandla husdjur av okunnig personal är ingen bra situation eller värdig situation för ett djur. Jag anser att man ska vara planerad och påläst innan man skaffar husdjur oavsett art. Det faktum att marsvin säljs på butik överhuvudtaget sänker enligt mig deras status oerhöt mycket.

Enligt mig förtjänar marsvinets sin plats som sjätte vanligate husdjuret i Sverige och jag tycker att många ska få chansen att dela sina liv med dessa underbara djur men jag vill att de som har marsvin tar sina djur på allvar och förstår deras värde och behov. Jag vill att marsvinet ska vara ett vanligt husdjur och att fler förstår att det är det "bästa"husdjuret. Att fler vuxna vågar stå för att de har marsvin så vi blir av med barndjursstämpeln för marsvin passar ju alla åldrar.

Som jag ser det ligger ansvaret på att öka marsvinets status till stor del på oss uppfödare. Vi måste arbeta för att fasa över marsvinsförsäljningen från djuraffärer till privata uppfödare som kan ge en bättre utbildning till nya marsvinsägare. Ansvaret ligger också på zoohandeln som måste våga släppa smådjursförsäljningen i butik och starta nya alternativ med sammarbete med uppfödare. Ansvaret ligger även hos omplaceringshemmen som inte ska stödköpa djur från butik utan ta om hand om de djur som kommer in och utbilda människor i marsvinshållning precis som uppfödarna. Ansvaret ligger på veterinärerna som måste utbildas bättre på smådjur och sluta gissa och felbehandla marsvin. Ett stort ansvar ligger också på oss marsvinsägare att visa världen vad våra älskade djur betyder för oss så fler får chansen att förstå att marsvin är något att räkna med. Ett stort ansvar ligger på alla som är ute på nätet bla. här på MiF vi måste sjunga marsvinets lov och informera om deras härliga personligheter och ge kunskap om deras skötsel. Ett stort ansvar ligger naturligtvis på SMF som ska sköta utställningar och ta hand om sina medlemmar på bästa sätt och naturligtvis sprida bra information om marsvin.

Marsvinets status i samhället måste höjas för det förtjänar marsvinen!

[Maijah]
2011-06-05 16:09
#4

Jag skulle kunna skriva jättemkt om detta, men jag väljer den lata vägen och säger att jag håller med #3 i allt hon skriver. Bra skrivet G!

Mer marsvin till folket! Och kunskap, förståss.

Misarn
2011-06-06 00:22
#5

Jag kan ju inget annat än instämma med ovanstående, ni förklarade precis rätt!

jossan...
2013-05-27 07:32
#6

jag tycker att alla säger att marsvin är tråkiga och bara sitter i sin bur och äter.. det är för att dem inte bryr sig om marsvinen och tar ut dem leker och gosar för om dem inte har någon aktivering, variation eller får någon kärlek så är det klart att dem bara sitter där..

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: