Annons:
Etikettmånadens-fråga
Läst 4448 ggr
Creation
2011-07-07 12:18

Månadens fråga juli 2011

**På vilka sätt har du utvecklats sedan du skaffade marsvin?
**
Om man jämför nu och då, vad har förändrats? Tyckte/tänkte du kanske annorlunda kring djuren då? Vad har du lärt dig?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Lundquist
2011-07-07 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Första marsvin jag fick var två teddysar, jag tyckte de var urgulliga, jag var superglad, men sen för varje dag som gick blev det tråkigare, och jag gav de inte tillräckligt med mat, så mamma gav dem, å sa att vi skulle sälja dem om jag inte skötte dem, å då fattade jag hur vicktigt det var, att marsvin lever, de behöver mat umgänge. nu har jag 6 marsvin :) alla helt underbara å jag klappar alla varje dag, kollar till klona, och såklart ger jag dem mat, så jag har förändrats jätte mycket. Då ville jag skaffa en kull barar för duren var söta, men nu skaffade jag för att jag skulle behålla en, oich en kompsi skulle ha. Så nu fattar jag hur man beter ig, om man skall säga så. Ge djuret det bästa, jag skulle aldrig kalara av att leva utan djur :) å, nu fattar jag att jag var bortskämd som fick djuren bara för jag vuille, å sen skötta jag dem inte! Nu  köper jag masvinen själv, deras sake köper, jag m.m  min bror tyvker jag skämmer bort mina marsvin å katter, men bättre det än man inte bryr sig! :) det var vad jag hade att säga :) Jag biofogar en liten bild också på en av marsvinsbebisarna :) Tycker de är så söta :)

Kramar Elin med marsvin:)

www.svedjorna.n.nu

p.s hoppas jag gjorde rätt det e första gången jag är med på det här :P

www.svedjorna.n.nu

mys me marsvin :)

Mari
2011-07-07 12:40
#2

Jag har utvecklats en hel del tycker jag!

Från att mitt första marsvin levde ensam ungefär första året, hade saltsten, höhäck och fick gnagarblandning och c-vitaminsdroppar både i vattnet och på grönsakerna.
Redan när jag hade haft henne ett litet tag så ville jag ha en kompis till henne, fick lite stopp från föräldrarna men efter att jag läst på och även hade en kompis som hade marsvin så fixade vi så att min hona fick träffa en hane (enligt rekomenderad ålder och vikt), sedan födde hon två hanar. Det var tanken att det skulle ha blivit minst en hona så att mamman skulle få sällskap. Tur i oturen så fick min kompis marsvinsungar nästan samtidigt så min hona fick sin kompis och de två hanarna hade jag inte hjärta till att sälja så de fick en egen bur.

Nu har jag en liten flock på fyra honor och en kastrerad hane. De bor i en ganska nyligt byggd bokhyllebur och jag tycker de har ett riktigt bra marsvinsliv :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Strawberi]
2011-07-07 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mitt första marsvin hade jag själv, hon är en teddymix. Andra marsvinet var en alpaca i black/golden. Sedan mitt tredje marsvin blev en self. En pe golden hona. Som fick sin första kull 30/1 2010. I feburari flyttade en liten bufftös hit. Sedan efter det en american crested hona. På SM flyttade en PE white hit som flyttade till Alexandra i höstas som förlorades i tox. Lika så med min älskade pe golden hona. Dog i tox 2010. Sedan har det varit lite andra djur här, men i höstas förra året flyttade min första coronet hona hit. Och jag tänkte vad skadar det att ha lite fler långhår? Det skadade. Oj hjälp vad jag blev skadad! Idag sitter jag med nästan bara långhår kvar och ångrar mig inte en minut. Dessa underbara djur, vilket temprament dom har! Skiljer sig verkligen ifrån selfar och crested. Dom är mycket mera, frammåt tillgivna och sådant. Jag kommer aldrig ångra valet med mina underbart fina långhår!

Eternitys Walk A Tightrope på bild.

miacaliza
2011-07-07 13:44
#4

Första gången jag skaffade marsvin var för ca 10 år sedan. Då köpte vi tre bröder från en annons på blocket. Rädda var dom när dom kom och alldeles för långa klor hade dom, krokiga och dana så jag fick hålla dom väldigt korta och klippa väldigt ofta. Misstaget jag gjorde då var att jag inte läste på speciellt mycket utan litade på vad de förra ägarna och de i djuraffären sade, så dessa tre grabbar bodde i en gallerbur på 120*60 (visserligen stod alltid dörren öppen när vi var hemma , men iallafall) Dom hade saltsten, fick C-vitamin i vattnet och levde på pellets och morötter mest, hö fick dom i en "hörack" på kvällen bara. Ja det är hemskt! Höll sams gjorde dom iallafall och tama blev dom. 2, 6½ och 7 år blev dom och var saknade från den dag de dog.

När jag nu i Februari skaffade mina första tre honor läste jag på massor om marsvin och hittade Mif, så nu är det mesta annorlunda. Just nu har jag fyra honor (en till är bokad och kommer hem nu i slutet på Juli om allt vill sig väl och så är jag ju sugen på en liten skinnyhona också) Dom bor i en hemmagjord bur på 200*90 + mysövervåning med lakan, fleece och mysrullar. Sedan har jag två hanar i en bur på 150*90. Att äta får dom lite pellets blandat med mycket havrekross, mycket grönsaker med vitkål som bas, paprika, broccoli och lite morot, ibland lite frukt och annat beroende på vad som finns hemma. Grabbarna får just nu kligröt varje dag eftersom jag har en liten skinnybebis, honorna får ca 1 gång i veckan och det är väldigt poppis. Hö har dom fri tillgång av i "höhuset" och C-vitamin i vattnet har jag inte!

Jag tycker nog att mina marsvin jag har idag lever ett ganska bra marsvinsliv och det är full fart i burarna med massor av bus och popcornskutt. Underbart mysiga och roliga är de allihop med sina olika personligheter :)

Fridaaaa
2011-07-07 16:22
#5

Har lärt mig en hel del faktiskt. Hade ju 1 marsvin för många år sedan som dog 2007. Fram till dess visste jag inte att marsvin måste t.ex vara minst 2, skaffade henne 2002 nämligen och då var det inte lag på det tror jag inte?

Men lärde jag mig mycket mer om de små marsvinen. Dock lärde jag mig mer via nätet än via skolan, jag kunde mycket mer än vad dem kunde, kunde könsbestämma ungarna osv vilket inte knappt ens läraren kunde (Emmy vet vad jag talar om Flört)

Nu har jag 4 killar, har lärt mig extremt mycket de senaste åren. Bla Emmy har lärt mig en hel del, och via forum osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
2011-07-07 20:04
#6

Jag skaffade ju våra första marsvin under dethär året och min inställning till dessa underbara djur har blivit lite rubbad gentemot vad jag först tänkte om dem. Dom är betydligt mer karismatiska och nyfikna och det är ju nästan lltid full fart på dem. Jag var ju väldigt påläst om dem innan vi skaffade dem men jag hade aldrig trott att det skulle vara sådanna problem att få flockdynamiken att fungera och vi blev att skaffa fler marsvin än vad vi hade tänkt oss från början.

Vi har dock också haft en väldigt otur med att fått behöva åka in till veterinären ett flertal gånger och vissa fall har jag nog varit lite för nojjig men då är jag väl förbered för om något liknande skulle dyka upp igen.

Marsvin är ju väldigt robusta djur och dom tål väldigt mycket än vad jag först hade trott och jag tror att jag daltade lite väl mycket med dom i början. Jag hade inte heller köpt ifrån djuraffär utan hade vänt mig direkt till en uppfödare och då skaffat vuxna djur istället för ungar.  Men å andra sidan har våra tytt sig väldigt mycket till mig och sett mig som den trygga punkten.

Ju mer man läser och är med dem inser man att det är inte "tråkiga" djur som folk oftast tror utan det är så mycket liv och glädje i dem och man lär sig något nytt varenda dag Glad

Annons:
Romancelove
2011-07-07 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

1#  Asså det låter precis som mig! :D

Jag skaffade två marsvin för inte så länge sedan och båda var två år…

vi fock hem dom ungefär tre dagar tidigare än förväntat men det var bara kul tyckte jag :D sne när dom väl var hemma så kännde jag att jag kanske inte årkar ta hand om marsvinen som redan har blivit tama hos en annan..och jag som då brukar få panikångest vilket jag fick där då för jag var jätte orolig och visste inte vad jag skulle göra…och jag var jätte nära att åka tillbaka med dom men jag ville inte det ändå..så nu har jag dom och jag är inte osäker! :D jag skulle VÄRKLIGEN ha ångrat det isåfall…uch tanken bara börgar att få mig lite lässen…men över till berättelsen ^^…Så nu har vi dom här! Pärla och Pingla…vi tänkte såhär senare att vi ville skaffa flera marsvin så att pärla och C. skulle få träffa flera marsvin! så då åkte vi och köpte två marsvin till och satte dom i en hemmagjord bur :) men det som var intressant med det ena ny-köpta marsvinet var att den var gravid! :) så nu har vi sex marsvin för hon födde tre men en dog :( den finaste dog :(…

Så det är min historia! :D

(pärla på bild! :D)

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

 

Sanni
2011-07-08 08:39
#8

Jag har utvecklas mycket.

Första marsvinen flyttade till oss ungefär 10 år sedan. Tyvärr bodde han ensam då vi inte hade internet, och enda information vi fick var av gamla böcker. Så han bodde ensam hela sitt korta tid. Tyvärr hade han tumör och dog endast i 1½ års ålder. Med honom lärde man sig att ta ansvar med alla veterinär besök, fast jag då var så liten att jag behövde hjälp av föräldrarna.

När nästa marsvinen flyttade in började jag skaffa bättre information och marsvinen började få det mycket bättre för sig. Dock var de ju inte mina egna så jag blev snabbt trött på dem. Snart så fattade jag att ingen i familjen mera brydde sig om och då fick jag gnistan tillbaka igen då de blev som mina egna. Då fattade jag för första gången hur roliga marsvinen på riktigt är och hur mycket man kan lära sig av dom. Efter det har det inte blivit en enda dag utan roliga och mysiga stunder utan marsvin :)

Man lär sig så länge man lever.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Upp till toppen
Annons: