Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 2725 ggr
Pepsiokex
9/8/11, 10:32 AM

Fleece?

Hej!

Jag är ganska ny marsvinsägare och såg en diskussion om fleece i buren. Använder man alltså fleece istället för tidningspapper? Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Så läste jag även om rengöring av hanarnas könsorgan. Hur ofta bör man göra rent där och hur? Fixar de inte det ärtt bra själva (har aldrig sett några tecken på problem hittills).

Tacksam för svar!

/Pepsi och Kex Matte

Annons:
_Charlie
9/8/11, 10:46 AM
#1

Jag visste inte heller om att det gick att använda sig av fleece förrän bara ett tag sedan då jag lärde mig det här. I morgon får jag äntligen prova hur det kommer bli då nya marsvinet kommer hem och de 2 då kommer få inviga nya buren som är inredd med handdukar i botten och goa fleecefiltar överst. Jag tycker det ska bli jättespännande att se vad jag tycker om det, jag hoppas jag ska bli nöjd då det hade varit underbart att sippa spånet, och så måste det ju vara tusen gånger mysigare för marsvinen att strutta runt på mjukt fleece än stickigt spån.


Pepsiokex
9/8/11, 10:54 AM
#2

Nu vill jag gärna veta mer! Man har alltså handdukar underst, sen fleece men inget spån alls? Halm?  Och så tvättar man dem hur ofta då? Var får du tag på bra, billig feece. Är det inte mer naturligt med spån.

Oj vad många frågor det blev.

/Pepsi o Kex Matte

_Charlie
9/8/11, 10:58 AM
#3

En del verkar ha lite olika under fleecen, någon hade spån, någon halm osv såg jag, men för min del skulle jag inte vilja ha sådant under då det borde fastna i fleecen och bli väldigt svårt att få bort. Jag testar med handdukar först och fleece över och hoppas att det ska funka bra.

Fleece köpte jag på Jysk för 50 kr styck, 4 stycken så jag har 2 uppsättningar att byta mellan när det ena är i tvätten.

Handdukar likaså köpte jag på Jysk för 20 kr styck, det fanns ännu billigare men de såg ut som skurtrasor nästan.

Jag kommer ha en större bunke med låg kant på övervåningen där maten kommer finnas, som först får ett tunnare lager av spån i botten och sedan höet ovanpå det. På så sätt hoppas jag att det inte ska bli så mycket hö och spån på "boendeplan" och eftersom de gärna kissar i höet suger spånet under upp det. :)


_Charlie
9/8/11, 10:59 AM
#4

Tydligen har även många märkt av skillnad på sina marsvins fötter också, som blivit mycket mjukare efter de gick från spån till fleece. Vissa hade till och med förhårdnader eller sprickor på fötterna tidigare som blev hjälpt av att byta till fleece.


Fridaaaa
9/8/11, 11:15 AM
#5

Välkommen hit.

Tidningspapper inte inte direkt ett bra underlag för marsvin. Hårt att gå på mm.
Bättre med kutterspån, halm,hampaströ, lakan (med spån under) eller fleece (med spån under).

Nej man behöver inte rengöra könsorganen om det inte är mycket kladd där, men då är det något som är fel där.
Däremot kan vissa behöva göra rent talgköteln ibland på vissa hanar. (den sitter där bak, där svansen skulle varit ungefär.)

Har har spån plus halm i ena buren och spån i andra. Tycker fleece luktar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
9/8/11, 11:15 AM
#6

Det är SÅ mycket enklare att städa. Man bara lyfter upp tyget så ramlar bandet av, sen sopar man bara upp bajset och slänger. Allt tyg slänger man i tvättmaskinen. Hur ofta beror ju på hur många marsvin man har, men med tanke på hur lätt det är, tycker jag inte det spelar nån roll.

Annons:
_Charlie
9/8/11, 11:21 AM
#7

Jag tänkte köpa en plastback med tätt förslutet lock att ha i badrummet och lägga smutsfleecen och handdukarna i, funkar det så är det ju lätt att bara bära meed sig det till tvättstugan sen. Har man egen tvättmaskin är det ju ännu enklare.


[Prutten]
9/8/11, 11:26 AM
#8

Hade gärna testat bara fleece men när vi redan är 5 st i familjen med en massa tvätt så får vi hålla oss till spån. Men när jag städade i buren sist så la jag faktiskt fleece i det lilla rummet eftersom det verkar som dom inte kissar där utan mer där mat och vattnet är. (har en bokhyllebur) Eftersom jag hade kuddar i fleece i det lilla rummet så testade jag med fleece i botten med, så nu heter lilla rummet Mysrummet, och där gillar dom att vara.

Detta med tidningspapper hade jag i början under spånet men den ena hon envisades med att riva upp pappret och äta det så det används inte längre.

Hultan
9/8/11, 12:56 PM
#9

Tanken är att man har en plastad botten, om man har bokhyllebur har man plastmatta närmast botten, sen tidningspapper, sen tjocka handdukar ( handdukarna är det material som ska suga upp urinen) överst fleece. Fleecen släpper igenom urinen vilket resulterar i ett torrt översta skikt. Läs i min tråd, många har svarat där redan och kanske inte känner för att upprepa precis samma saker här! De flesta med fleece verkar rengöra ca var tredje dag.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Alexis78]
9/8/11, 1:11 PM
#10

#9# Precis. Många har också ett lager spån ibland på och ibland istället för tidningspappret då det blir lite mjukare än bara tidningspapper.

Jag har lakan istället för handukar då jag inte hittat någon handuk som täcker hela botten och tycker det är krångligt med många handukar omlott.

[donkeyqueen]
9/8/11, 2:08 PM
#11

Skulle man kunna ha toalätt spån underst sedan handukar och överst fleece?

[Alexis78]
9/8/11, 2:11 PM
#12

#11# Absolut.

og25111101
9/16/18, 1:50 PM
#13

Ni som använder fleece i era burar, hur rengör ni enklast?

Just nu använder jag en handborste med tillhörande skyffel för att sopa upp allt det värsta. men borsten har en förmåga att fastna eller haka upp sig i fleecen(jag gör hellre detta än använder spån) men hur gör ni?

Annons:
Ljungåsen
9/16/18, 2:02 PM
#14

#13 Jag rafsar ihop pluttarna med handen. Testade med borste i början men tycker det är jobbigare.

Lillyrod
9/16/18, 4:11 PM
#15

Jag har bara fleece i en ände av buren och byter den filten varje dag. De kissar på den så det luktar för mycket annars. Blött blir det ju med : )

og25111101
9/16/18, 6:40 PM
#16

#15 Bara nyfiken: Vad har du i andra änden av buren? Har du någon slags avskiljer ifall du har spån? För spån fastnar ganska bra i fleece

Lillyrod
9/16/18, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har haft kutterspån men gått över till Easyströ vilket är hackad hampa. Det fastnar inte lika mycket som kutterspån.

Mellan avdelningarna har jag vanlig gångsten.

Upp till toppen
Annons: