Annons:
Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 4091 ggr
Magsen
2011-10-11 09:30

Marsvinshus eller inte till nya marsvin?

Min son har precis fått två egna marsvin, två jättesöta pojkar! Min fundering kring detta är hur man ska göra med hus eller inte till dessa små söta varelser? Ska de ha halm och annat bottenströ i botten eller bara det bottenströ som de rekommenderade på djuraffären?

Ni som kan detta, hjälp mig så att de härliga små tussarna får ett så bra liv som bara är möjligt! :-)

Annons:
godisgrisen
2011-10-11 10:07
#1

Självklart ska de ha hus. Marsvin är bytesdjur och måste kunna ha någonstans att gömma sig för att känna sig trygga. Det finns lite olika ideer om detta men den gamla teorin om att de snabbare blir tama utan hus blir allt mer förlegad då den tvingar oroliga marsvin att mästra sin oro. Det naturliga för rädda marsvin är att gömma sig och har de chansen att välja blir de snabbare trygga.

Lyka till till med de nya marsvinen! Tips läs artiklarna på denna sida de är bra!

Fridaaaa
2011-10-11 10:36
#2

Marsvin måste ha hus/gömställe:)
Du kan läsa mer på jordbruksverkets sida : http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html
Bra och intressant läsning :)

Jag har kutterspån i min ena marsvinsbur & kutterspån med halm ovanpå i min andra bur. Man måste ha spån eller liknande under halm, eftersom det inte drar åt sig urinen mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
2011-10-11 11:00
#3

Tycker det är bättre med lite mer öppna hus, bara tre väggar och helt öppen framsida eller att man bara sätter en hylla i buren. Hatar dom här husen med små små ingångar.

[Quickeman]
2011-10-11 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tycker det är bättre med bara som en hylla, har gjort en 2:a våning i en av burarna så de kan vara under den, istället för att ha hus.

Jag har kutterspån i botten och halm uppepå Glad

(bilden la sig på fel håll, men i alla fall) Flört

dumlekola
2011-10-11 13:17
#5

En jättebra sida som jag vill rekommendera dig att besöka är Humlans marsvin. Där finns massor med bra information att läsa när man ny få marsvin! Glad

Marsvin skall ha minst ett hus var från start. En vanlig skokartong som du klipper ett par öppningar duger utmärkt i början. Biltema har en väldigt trevlig pall som är uppskattad här hemma, sedan finns det stockhus man kan köpa på zooaffärer. En fleecefilt rullad till en tunnel är också populärt. Eller ett Corn Flakespaket med en handduk i. Som sagt, det är bara den egna fantasin som begränsar… Skrattande

Magsen
2011-10-11 14:03
#6

Tack snälla alla för bra råd i mina frågor! Då vet jag att de har det som de behöver i alla fall. Skönt! :-)

Jag kommer säkert att få flera frågor och då återkommer jag till er igen! :-)

Annons:
FruJohansson
2011-10-12 08:37
#7

Och glöm för Guds skull inte fri tillgång på hö ;-) (säger det bara för att djuraffärerna brukar "glömma" det)

Upp till toppen
Annons: