Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3949 ggr
Lyan
8/29/12, 11:32 PM

Aitlin

Tänkte att jag startar en ny tråd istället för att "förstöra" den andra.

Aitlin har nu fått fortimel med CC, lite socker och askorbinsyra. Hon åt långsamt men duktigt och under tiden lyckades jag även få bort intorkat blod och matrester så hon kan känna sig lite fräschare. Efteråt åt hon till och med lite persilja av sig själv :-D

Jag har även försökt få henne att gå lite eftersom hon inte har bajsat mer än ett par pluppar vid sextiden. Magen är mjuk men börjar svälla lite av gaser så jag börjar bli orolig för det!

Eftersom jag har haft henne uppe i säkert en timme och trugat med mat och försökt få henne att gå så fick hon komma in i transporten för att vila en timme och då kurrade hon nöjt och kröp in under höet :-D Innan har hon bara lagt sig platt där jag har lagt henne.

Jag är försiktigt hoppfull men bajseriet oroar mig rejält!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
8/29/12, 11:38 PM
#1

Tänkte att jag berättar om ungarna också. Den enda som var uppackad var en jättesöt liten choklad med vit crest, "gräddoppad" nos och vit undersida. De andra var svårare men två brindle varav den ena såg ut att kunna vara orangeagouti. En nästan helt svart med lite goldenstänk och den sista såg jag inte färg men den hade en väldigt fin oregelbunden bläs i ansiktet. Kön vet jag inte.

De var små men inte onormalt små, tror dock att ett par var lite prematura. Den uppackade hade all päls iallafall.

Verkligen tråkigt med ungarna men Aitlin är den som är den viktiga! Kommer aldrig kunna förlåta mig själv om hon dör!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
8/29/12, 11:41 PM
#2

Hon är förresten piggare i ögonen också och mer fast i kroppen :-D Håll tummarna för att det inte bara är tillfälligt!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
8/29/12, 11:42 PM
#3

Jag håller tummarna stenhårt för er!!


Lyan
8/29/12, 11:44 PM
#4

Tack! Håller tummar för att Haiya fortsätter knipa också!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
8/29/12, 11:53 PM
#5

Håller tummar å tår för att allt ska gå bra med Aitlin! *krya krya*

Styrkekram till dig Emmy!

Lyan
8/30/12, 12:02 AM
#6

Tack! Det lär behövas för det kommer inte bli mycket sömn i natt :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
8/30/12, 1:24 AM
#7

Pluttar :-D Små men många. Magen är fortfarande svullen men mjuk. Hon har till och med försökt sig på "äta bajs ställningen" ett par gånger och hon tvättar sig. Lite mer persilja har det också slunkit ner!

Ååhh, hoppas!

Nu ska jag försöka få ett par timmars sömn innan det är dags att mata nästa gång.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

godisgrisen
8/30/12, 8:19 AM
#8

Det verkar ju som det går åt rätt håll hoppas det fortsätter så…

Här hålls tummar.

Fridaaaa
8/30/12, 8:35 AM
#9

Håller tummarna att det går bra för henne!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kodex
8/30/12, 9:02 AM
#10

Håller också tummarna!

Sandra-B
8/30/12, 10:25 AM
#11

Hur är det med henne idag?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[saphirasmarsvin]
8/30/12, 11:35 AM
#12

I min senaste kull fick min hona hela 7 ungar, varav den minsta vägde så mycket som 85 gram(!). Ett par av ungarna vägde omkring 100 gram och någon vägde till och med över 100 gram. Honan var mycket medtagen och mådde inte alls bra. Ögonen var dimmiga och hon var inte speciellt intresserad av att äta. Jag satte ganska omedelbart igång med att ge henne druvsockerlösning som var enkelt att få i henne (hon vägrade allt annat) och som gjorde henne pigg nog att äta lite persilja och några höstrån på egen hand efter varje matning. Kommer inte ihåg exakt hur många matningar det blev över dygnet, men ofta under dagen och två-tre matningar över natten. Till slut mådde hon tillräckligt bra för att äta själv och senare tog hon även över matningen av de tre ungarna som överlevde. Idag, snart två månader senare har hon börjat få tillbaka sin muskulösa kropp och är en pigg och glad gris :)

Med detta vill jag bara inge lite hopp åt dig och Aitlin. Håller tummar och tår!

Lyan
8/30/12, 11:58 AM
#13

I natt (morse) har hon varit riktigt pigg! Stretat emot rejält vid matningen och försökt springa in i transporten igen. Hon åt nästan en hel persiljekvist vid fyra också och kändes väldigt bra i kroppen.

Nu är hon tröttare igen men inte på långa vägar lika dålig som igår, orolig är jag dock iallafall!

Fast en sak som är konstigt är att det knakar rejält i tänderna när hon tuggar ibland och hon verkar ha lite svårt för det. Sist jag matade hade hon också börjat dreggla lite så jag misstänker att hon har någon hake eller något på kindtänderna. Så fort hon är i skick för det (om hon blir det…) så blir det en tur till vet. för att kolla upp det.

Är så trött nu att jag vet inte var jag ska ta vägen! Har ställt klockan så hon har fått mat två timmar efter att förra matningen slutat och varje matning har tagit en halvtimme där jag hade behövt en tandpetare i varje öga för att orka hålla dem öppna XD Tack och lov att jag går hemma så jag har kunnat "sova" till elva :-P

#12 Det ingav verkligen hopp! Var skönt att allt gick bra för din hona!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[saphirasmarsvin]
8/30/12, 12:12 PM
#14

#13; Härligt att hon var piggare imorse! Det gav säkert även dig lite glöd trots att kroppen skriker efter sömn! Du klarar det här :) Heja heja!

Lyan
8/30/12, 3:50 PM
#15

Nu är vi precis hemma från vet. då hon fick 40,2 graders feber. Jag passade på att byta handduk till henne innan vi åkte och där låg den sista moderkakan :-D Hos vet. fick hon massa vätska under huden och så fick vi med oss Baytril hem. Vet. tyckte att jag gjorde rätt som inte åkte igår, att ibland fick man göra det minst dåliga av två dåliga saker. De kollade även tänderna men kunde inte se något. Vi fick komma in trots att de hade fullbokat :-D Alla borde ha en vet. station som min <3

Aitlin är förvånansvärt pigg och har ätit nästan en hel persiljekvist till. Bajseriet funkar utmärkt med mörka pluttar även om de är onormalt små. Jag matar henne varannan timme med minst 10ml CC.

Jag är hoppfull eftersom hon är så pigg men än är faran långt ifrån över.

Hon är en riktig kämpe med liv i ögonen trots allt som har hänt!

#14 Ja, verkligen! Sova kan jag göra i framtiden  :-P

Tack för alla tummar ni håller!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
8/30/12, 5:18 PM
#16

Va skönt att höra att Aitlin mår bättre! = )

Vilken veterinär e det du går hos?

Sandra-B
8/30/12, 8:52 PM
#17

Härligt att höra!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
8/30/12, 10:20 PM
#18

Jag tempade henne för ca två timmar sedan och då hade den gått ner till 39,2. Hon är väldigt väldigt trött och medtagen men buffar undan min hand om jag klappar henne på nosyggen och hon petar i sig lite persilja med jämna mellanrum men bara om jag stoppar den i munnen på henne. Jag kommer mata henne varannan timme i natt också, får köra samma taktik som förra natten att jag sitter och nickar till medan hon tuggar XD

Det var lite roligt innan idag när jag var hos mamma (lånade hennes bil till vet. och stannade sedan och åt middag). Jag som hade vakat med Aitlin, lillasyrran som hade sovit borta och sedan suttit X antal timmar på tåget och pojkvännen som hade jobbat över flera dagar i rad satt som tre halvdöda zobies i soffan och försökte hålla oss tillräckligt vakna för att se TVn, gick inte så bra XD

Har rätt dåligt samvete för Ping och de andra marsvinen. De får vad de behöver men inget mer. Får gottgöra dem när allt detta är över!

#16 Kristianstad/Åhus veterinärmottagning. De har inte superbra koll på just marsvin men vilken service och bra mottagande! Att de dessutom är ärliga med att inte ha full koll på marsvin tycker jag också är jättebra

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
8/30/12, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Såhär ynklig ser hon ut just nu :-( Fast hon väger trots allt 980g och känns varken uttorkad eller smal och hon har dessutom gått upp lite sedan igår :-D

Det har kommit några små droppar med slemblandat blod men det vet jag att flera av mina andra honor har haft några dagar efteråt och mamma sa att människor kan blöda i upp till åtta veckor efteråt. Så länge det inte är mycket eller ljust blod är jag inte så orolig för det även om jag helst hade sett att det inte hade kommit något alls.

Magen är mjuk och fin och det pluppas rikligt :-P Inte mycket kiss (yttepytte typ inget alls) men all vätskan går ju åt eftersom hon inte får i sig något rent vatten. Vågar inte ge henne det för jag är rädd att hon får det i fel strupe, hon får extra vätska i CCn istället.

Jag har klippt pälsen runt munnen och hakan för dregglet fräter när det blir sittande i pälsen, plus att mat och annat gegg fastnar och fräter ännu mer. Hon visade efteråt att det var skönt att slippa bli jättegnuggad för att få bort allt.

Dock kommer hon behöva en rejäl rengöring när allt detta är över men det är ett senare problem. Nu koncentrerar vi oss endast på att överleva!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
8/31/12, 12:18 AM
#20

*heja heja Aitlin* Glad

Härligt att höra att hon mår mycket bättre!

Kristianstad hmm okey…lite långt för mig dock ; )
Ja ärlighet e toppen! Känner du till nån bra/bästa veterinär i Malmö?
Har för mig att jag blev tipsad om en praktik nära Bellevue/Mellanheden/Limhamnhållet som skulle vara jätteduktiga å kunniga på just marsvin.

Annons:
Sandra-B
8/31/12, 12:22 AM
#21

#20

I Malmö har ni Limhamns veterinärpraktik, Mimmi som jobbar där har SMF 297 Pony Tail's (hon finns även här på MiF).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
8/31/12, 12:25 AM
#22

Jag har hört mycket gott om veterinären i Limhamn, www.limvet.se samt ringer jag själv ofta till Cecilia Trägårdh på fågelkliniken i lund när jag behöver råd trots att jag bor många timmar därifrån, www.fagelkliniken.se .

Fortsätter heja på Aitlin och matte! :D


Sandra-B
8/31/12, 7:38 AM
#23

Hur har natten varit för Aitlin och dig?
Mår hon ytterligare lite bättre tills idag?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

jezzijezz
8/31/12, 8:38 AM
#24

# 21 å # 22

Tack så mycket! = )

godisgrisen
8/31/12, 9:04 AM
#25

Bra jobbat heja er!

Lyan
8/31/12, 12:17 PM
#26

Hon mår bättre :-D Jag satte ut henne på golvet med lite sallad medan jag gjorde i ordning hennes mat och hon satt  och ville äta den men det var som att hon klöktes när hon försökte. Det är likadant när jag matar henne, första ml sitter hon och klöks innan hon kommer igång. Någon som vet varför hon gör så?

I natt har det kommit två pölar kiss och hon har levat om lite i buren istället bör att bara kollapsa.

En sak som jag har glömt att skriva är att hon har början till klumpfot på alla fyra tassar :'( Det är som  att hela översta skinnlagret har lossnat och jag har försiktigt fått pilla bort det. Fast även tassarna är bättre idag :-D Innan har jag nästan skållat mig på dem och de har varit illröda, nu är de bara varma och röda. Fortfarande lite svullna dock.

Tack för alla påhejningar!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
8/31/12, 12:25 PM
#27

Nyss började hon spralla och protestera vid matningen. Hon hade fått isg tillräckligt så satte ner henne och då vaggade hon bort till transporten, gick in och la sig och sedan började det skvala och en jättepöl kom ^^

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Sandra-B
8/31/12, 2:06 PM
#28

Härligt!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
8/31/12, 10:46 PM
#29

Verkar det fortfarande gå åt rätt håll?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
9/1/12, 12:23 PM
#30

Just nu känns det rätt hopplöst faktiskt. Hon är inte sämre alls, vilket är jättebra, men hon är heller inte bättre. Äter inte en smula på egen hand. För Maria på Oops har det tagit sex dagar för alla hennes honor som har toxat innan de har börjat äta själva och idag är det fjärde dagen Aitlin inte äter så hoppet är ju inte ute än.

Hon har haft rätt ont i magen pga gaser men efter några doser miniform verkar det mesta ha gått över. Baytril är ju inte direkt känt för att vara en hälsokur för magen :-/

Men det som oroar mig mest nu är fötterna. De är inte ett dugg bättre och jag vet inte alls vad jag ska göra med dem för att få dem bättre :-(

Jag gjorde faktiskt så också inatt att jag bara matade henne var fjärde timme för jag var helt slut. Brukar alltid ha ångest på kvällarna men igår tvärdäckade jag och hörde inte ens klockan. Till och med pojkvännen som brukar sova som en död hörde den så han fick ruska liv i mig. Nu är jag dock lite piggare för först sov jag tre timmar, sedan mata Aitlin i 45minuter, sova tre timmar, mata 45minuter och sedan sova i nästan tre timmar till. Nu blir det till att mata varannan timme och sedan ge henne rejält med vätska varannan timme för jag tycker att hon börjar kännas uttorkad igen.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
9/1/12, 12:27 PM
#31

Hoppas det vänder snart för Aitlin!!! Håller fortfarande tummar å tår.

Kram till dig Emmy!

godisgrisen
9/1/12, 12:48 PM
#32

Du är en hjälte Lyan.

Hoppas ni fixar det!

Lyan
9/1/12, 1:17 PM
#33

Tack!

Jag är jätterädd för att jag går för långt, att det hade varit humanare att låta henne somna in :-(

Perry var inte lika sjuk och med honom fick jag mycket kritik för att jag gick för långt och blev till och med anmäld för vanvård för att jag lät honom somna in.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lixim
9/1/12, 1:24 PM
#34

Lycka till Lyan. Hoppas verkligen Aitlin repar sig, hon är verkligen en sockersöt liten dam

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Annons:
Lyan
9/1/12, 2:25 PM
#35

Tack! Visst är hon <3 Hon har verkligen ett ansikte som en docka

Inne på fjärde påsen CC nu och det är den sista. Som tur väl är så bor här en annan marsvinsmänniska bara fem minuter från mig och hon sa att hon hade några påsar som jag kan låna tills jag ska in till vet. nästa gång.

Jag har försökt ge henne både vatten och proviva eftersom hon börjar bli uttorkad men det går inte. Hon klöks och gör allt för att få bort sprutan så jag vågar inte av rädsla för att hon ska få ner det i lungorna. Får hoppas att hon börjar äta och dricka själv snart!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

pinku
9/2/12, 12:38 AM
#36

#33 Det är ju jättesvårt att veta om det är humanare att låta sin gris somna in, men jag kan säga att jag hade gjort precis som du om jag varit i din sits.

Eulwen
9/2/12, 12:55 AM
#37

Ofta vet man först efteråt om man gjorde rätt eller inte och det är ju så dags då! Men om erfarna människor säger att det tar sex dagar så tycker jag inte du ska ge upp efter fyra om hon ändå visar lite vilja och det gör hon ju. Håller en tumme!

Lyan
9/2/12, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Det är det jag känner också, att jag ska ge henne de sex dagarna. Fast inatt har hon börjat låta när hon andas och hon är mycket sämre igen :'( Tassarna ser nästan ut som början till kallbrand. Trots att de är mycket mindre varma idag så kan hon inte göra annat än att stappla fram :'(

Hade det varit någon annan som hade haft henne och hade rådfrågat mig så tror jag faktiskt att jag hade rekommenderat avlivning. Det känns som att hon bara får fler och fler problem :'(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Andra tassen.

Den övre tassen ska var helt rosa egentligen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

kodex
9/2/12, 11:48 AM
#40

Usch vad hemskt! Tassarna ser inte roliga ut! Jag hoppas verkligen att Aitlin blir bättre och vill säga att jag hade gjort precis likadant som du om det varit ett av mina egna marsvin.

_Charlie
9/2/12, 12:10 PM
#41

Lilla gumman. :( Vad tror vet att tassarna beror på?


Annons:
Lyan
9/2/12, 12:22 PM
#42

Från början kommer det nog av att hon var alldeles för tung och på det suttit alldeles för stilla. Att hon är så nersatt som hon är nu gör också att kroppen inte orkar ta hand om infektionen.

Vad ska jag göra?! Hon lider verkligen nu :'( Har ont och svårt att andas

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
9/2/12, 12:26 PM
#43

#42 Känn efter längst in i dig själv vad som är bäst för henne. Finns det en god chans att hon repar sig? Är prognosen väldigt dålig och du håller fast för att du inte vill släppa taget?

Ofta vet vi innerst inne vilket som är det bästa beslutet, även om våra hjärnor blockeras av de starka känslorna vi har för djuren.


Lyan
9/2/12, 12:55 PM
#44

Jag vet faktiskt inte hur prognosen ser ut :-( Hon har ju pendlat upp och ner hela tiden men nu har hon så ont i sina tassar :-(

Funderar på om jag ska ge det till imorgon och om hon inte visar en tydlig förbättring imorgon bitti ringa till vet. och låta henne somna in :'(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Sunshades
9/2/12, 2:11 PM
#45

Tassen med de svarta partierna verkar nekrotisk dvs att delar av den är död och att detta inte omöjligtvis kommer att sprida sig. Sprids det finns nog bara amputation kvar som alternativ om du vill fortsätta försöka.

Jag tror du gör rätt i att nu ligga så nära beslutet att låta henne slippa lida mer. Du har gjort så mycket för att hon skulle klara sig men till slut väger ansvaret att låta vännen somna in över.

Lyan
9/2/12, 5:30 PM
#46

#45 Jag vet :'( Det svarta sprider sig lite hela tiden.

Allt känns riktigt hopplöst  nu. Min fina älskade Aitlin :'(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
9/2/12, 6:35 PM
#47

Kramar!!!

Abico
9/2/12, 6:52 PM
#48

Jag skulle ärligt talat ta henne till vet för avlivning om jag var i din sits. Hade det bara varit maten som var ett problem, att hon behövde stödmatas, hade jag nog kämpat ett tag till. Men när hon börjar låta från lungorna (?) och får problem med tassarna såhär… Nä, jag skulle ringa vet så fort dom öppnar imorgon, om hon inte repat sig ordentligt till dess. Man känner ju sina marsvin bäst själv och ser om dom har någon vilja kvar när det gått såhär långt, men av din beskrivning låter det som om hon börjar tappa orken. Många kramar, jag tycker att du gjort allt du kunnat!

Hanna 

Annons:
Eulwen
9/2/12, 7:44 PM
#49

Jag tror att din formulering "Hon lider verkligen nu" är det svar du behöver. Håller med Abico, jag hade gett henne natten och ringt direkt i morgon bitti om ingen direkt förbättring skett.

=(

Lyan
9/2/12, 9:47 PM
#50

Allt är mitt fel. Hade jag inte satt henne till hane så hade inte det här hänt! Fan, jag fixar inte det här mer! Jag kan inte ta i hnne, se på henne, inte ens läsa hennes namn så bara sprutar tårarna. Jag klarar inte att förlora henne! Jag älskar henne så otroligt mycket

Hon har ont och hon lider. Hon vill inte äta alls, inte en bit, och hon klöks om jag stoppar i munnen på henne. Hon dregglar ännu värre än innan och gör allt för att inte få något munnen. Ändå är hon klar i ögonen och har inte tappat något hull alls, fast så har jag ju tvingat i henne mat hela tiden.

Jag känner mig som världens djurplågare som inte lät henne somna in från första början

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

EvaLuna
9/2/12, 9:59 PM
#51

Fy så grymt. De känns så jäkla orättvist när du har kämpat så för denna lilla gris som du älskar över allt annat.

Men du… du kunde faktiskt inte veta att de skulle bli såhär  :´-(

Största tröstkramarna i världen

Jessicahagstrom94
9/2/12, 10:11 PM
#52

kan inte låta bli att kommentera här, tycker så synd om dig Lyan! jag håller tummarna stenhårt för din fina flicka.. men måste tyvärr hålla med dom andra. :( det är INTE ditt fel, du visste inte att detta skulle hända. anklaga inte dig själv för att det blev som det blev.

Kram!! <3

Lyan
9/2/12, 10:22 PM
#53

Jag vet, men det känns ändå så för om jag inte hade parat henne så hade hon fortfarande skuttat runt i djurrummet och kommit fram och ställt sig på bakbenen och tiggt godis. Istället ligger hon i en liten transport och är dödssjuk :'(

Hur ska jag göra inatt? Jag vill inte låta henne gå utan mat hela natten, samtidigt vill jag inte tvinga henne att äta när hon mår så dåligt av det. Om jag ger henne ca 5ml åt gången så behöver jag inte tvinga henne så mycket, samtidigt får hon tillräckligt med mat för att kunna överleva om det skulle hända ett under och hon mår bättre imorgon. Tror ni att det är en bra idé att göra så?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 10:27 PM
#54

Tack för alla kramar alla <3 Det känns skönt att inte stå ensam i allt detta

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

godisgrisen
9/2/12, 10:40 PM
#55

Gråter

Du har kämpat väl. Du har gjort allt du kunde kom ihåg det sen.

Annons:
Lyan
9/2/12, 10:47 PM
#56

Mm, ska försöka iallafall :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Sandra-B
9/2/12, 11:59 PM
#57

Så ledsen för din/er skull! :'(

Jag vet vilka skuldkänslor man får när man har en hona som blir dålig i komplikationer kopplade till dräktighet och hur man klandrar sig själv.

Det man måste komma ihåg i de lägena är att man aldrig hade satt honan med hane om man inte trodde att hon skulle klara det, om man inte tyckte att hon var i kondition att klara en dräktighet.

När man väljer att föda upp marsvin medför det alltid en risk att förlora honan så därför är man noga med att de kriterina som ökar chansen för en lyckad utgång är uppfyllda. Man kan dock inte förutse allt, det händer saker som man inte ens kan påverka och det är tufft. Jag tror dock inte att det finns någonting du skulle kunna ha gjort annorlunda som skulle resulterat i att det hade gått bra med dräktigheten.

Jag tror att alla vet att du aldrig skulle satt Aitlin med en hane om du hade anat att detta skulle ske. Med det i åtanke och hur du verkligen har kämpat med henne så ska du inte ha dåligt samvete, du har verkligen gjort allt du har kunnat för att det ska gå bra.

Jag vet dock att det är lättare sagt än gjort att inte ha dåligt samvete, att inte klandra sig själv, att inte tappa sugen för allt som har med marsvin och speciellt uppfödning att göra, men med lite distans till det och med alla de gånger det fungerar som det ska i minnet inser man så småningom att trots att man gör allt rätt så blir det fel ibland, men de allra flesta gångerna så går det som det ska.

Förlåt om det låter svamligt, känner inte riktigt att jag har mina egna tankar på rätt plats idag och att då sätta ord på vad jag tänker/vill få sagt är inte så lätt idag.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

kodex
9/3/12, 12:42 AM
#58

Ja, usch…det är därför jag sagt att jag aldrig kommer para några av mina honor! Jag är glad att jag inte har ett avelsintresse på marsvin! Skulle aldrig klara det du går igenom Lyan! Men det är ändå tur att det finns kunniga och seriösa människor som håller på med avel. Annars hade jag inte ahft några av mina sötnosar hos mig <3

Lyan
9/3/12, 1:52 PM
#59

#57 Tack <3 Jag vet ju detta innerst inne egentligen men nu när tårarna rinner och Aitlin inte finns mer så känner jag bara sorg och skuldkänslor :-(

Jag håller tummarna för både Kevin och Alice!

#58 På sätt och vis har jag väntat på detta för jag har haft sådan tur med både honor och ungar tidigare. Just nu fattar jag inte varför jag gör detta men samtidigt behöver jag bara gå ner och se Dovv och hennes ungar. Dovv är så stolt och kärleksfull och ungarna är pigga, busiga och levnadsglada, det är så det ska vara <3

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Jessicahagstrom94
9/3/12, 1:56 PM
#60

ååh beklagar din sorg! :(

kodex
9/3/12, 2:10 PM
#61

Beklagar din sorg. Aitlin har det bra nu!

Smullis
9/5/12, 11:38 AM
#62

Beklagar :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Lyan
9/5/12, 12:20 PM
#63

Tack

Hon ligger begravd i kanten av vår gräsplockaräng

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: