Annons:
Etiketteravelungar
Läst 7560 ggr
Lyan
9/1/12, 10:04 PM

Dovvs underbara bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag mellan 16.00 och 21.00 fick Dovv tre stora bebisar :-D De var redan tvättade och klara när jag kom ner och riktigt pigga. Dovv är väldigt trött men äter allt jag stoppar till henne och hennes mamma Rema är med och hjälper till med ungarna. Hon hoppade in till Dovv inatt, jag plockade ut henne i eftermiddags och när jag kom ner ikväll så var hon där igen så troligen kände hon på sig att det var nära.

Det var två hanar och en hona. Eftersom jag tyvärr inte kan behålla några hanar *buhuhu, de är så himla fina!* kommer bägge grabbarna att säljas.

Först ut är honan (HON STANNAR!) Xie Xie (uttalas Che che och betyder tack på kinesiska). Hon väger 100g och är white/chocolate/golden med blå ögon

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
juliino
9/1/12, 10:09 PM
#1

Nej vilken sötnos Dovv skapat! Ser ju ut som om hon har en liten brun tröja ;)

godisgrisen
9/1/12, 10:11 PM
#2

Grattis!

Så härligt att det gick bra!Skrattande

Lyan
9/1/12, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ai (betyder kärlek på japanska. För det var kärlek vid första ögonkastet) väger 113g och är black/golden/white brindle badger!!! Han är så underbart vacker att det finns inte ord för det! Varför kan han inte vara en hona :'(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/1/12, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sista bebben heter Jai (pojkvännen fick välja :-P). Han väger 114g och är chocolate/golden/white (osäker på ordningen), han är oddeyed och har världens sötaste ögonfläck

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

juliino
9/1/12, 10:21 PM
#5

Alla tre hade ju något udda med teckningen! Riktigt söta är dom allihopa! Hade jag inte redan tingat två hanar hade jag velat tinga dina två Oskyldig

Lyan
9/1/12, 10:23 PM
#6

Tack :-D Jag är så glad och lättad att allt gick bra!

Det enda som jag är ledsen för är att Ai inte är en hona, jag ville så gärna ha en badger och så fick jag dessutom en brindle badger! Han är i princip helt svart med lite golden på kroppen och brindle ansikte! Vit crest och vit haka

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
9/1/12, 10:25 PM
#7

#5 Visst har de! Är så ledsen att jag inte kan spara killarna

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

nnicoleee
9/1/12, 10:30 PM
#8

man kan ju alltid kastrera…;)

Lyan
9/1/12, 10:40 PM
#9

#8 Fast det är för avel jag vill spara. Jag har redan en kastrat. Typiskt att det inte går att ha en flock hanar :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

nnicoleee
9/1/12, 10:43 PM
#10

skaffa en till bur och behåll båda hanarna, hade ibte kunnat motstå dom!

Lyan
9/1/12, 10:49 PM
#11

#10 Det går inte. Då måste jag sälja någon av dom jag redan har för jag kan inte ha fler, det finns ingen plats för en till bur hur gärna jag än vill

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
9/1/12, 10:55 PM
#12

MAKE ROOM!

Allt går bara man vill! Flört

Fruktansvärt söta alla 3, men Ai hade jag aldrig kunnat släppa. ;)


jezzijezz
9/1/12, 11:02 PM
#13

GRATTIS!!!!!

Supersöta bebbar wiiiiiii Kyss

Annons:
Lixim
9/1/12, 11:02 PM
#14

så otroligt vackra färger/teckningar. Stort grattis!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

nnicoleee
9/1/12, 11:17 PM
#15

vad synd :(

Eulwen
9/1/12, 11:24 PM
#16

Grattis!! De är helt underbara alla tre! =)

Men seriöst jag tror du skulle ångra dig som bara den om du släppte Ai…? Är det inte den teckningen du vill avla på?

Bygg bur på höjden om ytan inte räcker. Fördelen med en hane är att du kan vänta flera år med att avla på honom om du vill, medan en hona i sin tur nästan kräver att du tar en kull till om 1-2år vilket i sin tur betyder fler marsvin. Vill du på sikt hålla antalet nere kan det vara en god idé att spara hane.

jezzijezz
9/2/12, 12:00 AM
#17

Va betyder det att Ai e " badger "??

Har aldrig hört det innan.

Eulwen
9/2/12, 12:08 AM
#18

Å andra sidan, om du verkligen bestämt dig för att sälja honom och vet med dig att det är det enda rätta så vill jag inte pressa eller locka till tvivel. Kanske har du sån tur att du kan hitta någon i närheten som kan tänka sig att låna ut honom till avel längre fram?

Sandra-B
9/2/12, 4:28 AM
#19

Grattis till söta bebbar!
Så skönt att allt gick bra med Dovv :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Charlotta-B
9/2/12, 8:59 AM
#20

Grattis!!

Charlotta-B

Annons:
carsbo
9/2/12, 9:19 AM
#21

Men gud så fina!de har alla verkligen något speciellt i teckningen. Jag tycker också synd om dig att det blev en hangrävling istället för hona.men om du inte har plats kan ju som ovan sa,låna ut men låna till avel,vara en plan:-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Fridaaaa
9/2/12, 10:16 AM
#22

#3 Nej gud vad söt!!! Smälter en aning ja ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuvaelf]
9/2/12, 10:49 AM
#23

Grattis! Riktigt söta små du har där Glad

Lyan
9/2/12, 11:30 AM
#24

Tack :-D Alla bebisarna och Dovv mår bra. Hon är en jätteduktig mamma <3

Jag vill verkligen spara Ai!! Jag funderar på att sätta honom med Yohnny och Yokan och se vad som händer. Om de börjar bråka kommer jag kastrera den ena och ha den andra med Ai. Fast allra helst vill jag inte ha mer än två burar, en med honor och en med hanar. Jag har tre nu, en med honor och två med hanar, och det känns för mycket. Om jag kastrerar en hane till så blir det fyra grupper.

Vill egentligen sälja Yohnny och Yokan men det är extremt svårt, de är både svårsålda och betyder väldigt mycket för mig. Det hade verkligen varit kanon om alla hade kunnat gå ihop men Yohnny och Spike kommer troligen slå halvt ihjäl varandra.

Funderar även på att testa att sätta Ai med Spike, Inari och Whomp men då finns risken att jag sitter med tre hanar som inte kan gå ihop. Jag är inte orolig för Whomp och Inari men Spike kommer troligen bli så till sig att han kommer krypa ur skinnet och då passa på att mucka lite med den som kommer ivägen. Han har aldrig visat tecken på att slåss men han är kaxig och väldigt på och jag tvekar inte på att han kommer svara om någon muckar gräl med honom.

Alla ungarna är förresten brindle såg jag idag :-D Undrar var det kommer ifrån? Dovv har en brindlad kind men att det ska bli så mycket brindle av det? Whomps uppfödare har mycket brindle men jag vet inte vilken förälder det kommer ifrån. Hans far har gett brindle men det kan ju lika väl ha kommit från honan.

Badger är en teckning. Här finns bilder. Badger är en av teckningarna jag vill ha fram! Den andra är brindle! Vilket gör det ännu mer korkat att sälja honom! Hur ska jag lösa detta :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

kodex
9/2/12, 1:29 PM
#25

Men guuud vad söt den sista hanen var!! Honom hade jag behållt i vilket fall som helst!

Visste inte att masrvin kunde vara blåögda :O

[Maijah]
9/2/12, 1:39 PM
#26

Ljuvliga sötnosar!

jezzijezz
9/2/12, 2:02 PM
#27

# 24

Tack! = ) Då vet jag vad badger e för nått Flört

Annons:
wingren
9/2/12, 3:44 PM
#28

Du skulle ju kunna sälja hanarna till någon i närheten och komma överens med köparen att du kan ta en eller två kullar på dem? :) Eftersom det inte alls är lika "riskfyllt" för hanar som honor är ju chansen stor att det skulle gå? :) Alla tre var ju underbara men som du säger, första hanen var ju underbar!

Jarlein
9/2/12, 6:09 PM
#29

Grattis till småttingarna! Jätte söta är de.. :)

Lyan
9/2/12, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Tack :-D De är verkligen pigga och busiga redan. Poppar popcorn och gör idiotrusningar och jagar varandra. Äter både hö och grönsaker. Jag tycker att de är väldigt tidiga, de verkar snarare vara 3-4dagar än en :-P

Det är skönt att kunna gå ner och titta på dem och deras livsglädje nu när allt är så jobbigt med Aitlin men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på hur hennes ungar hade varit.

Dovv är verkligen en underbar mamma!

Har tagit lite nya bilder också. Först ut är Xie Xie

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Xie Xie igen, där hon visar sina vackra blå ögon.

Marsvin kan inte ha klarblå ögon som tex hundar, katter och kaniner, utan marsvinens ögon är mörkt blå. Det är vanligt bland dalmation, roan och när de, som i Xie Xies fall, har vita tecken runt och i ögonen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jai (som är en barnkejsare i Jackie Chan-filmen The Medallion)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jai. Här ser han nästan orangeagouti ut men han är "bara" chocolate, det är bilden som luras

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jai har riktigt cool teckning på ryggen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
9/2/12, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Ai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ais rygg

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Xie Xies vita sida

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/2/12, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Stolt mor <3

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

jezzijezz
9/2/12, 11:36 PM
#40

Åhhhh dom e helt underbara allihopa!!! Även Dovv! Kyss

_Charlie
9/2/12, 11:40 PM
#41

#39 Herre gud vilken underbar bild! Kolla flinet på mamma Dovv! :D Skriv ut och häng upp den och minns känslan av en lyckad kull! ;)


Annons:
Eulwen
9/2/12, 11:41 PM
#42

Familjebilden är underbar. :-) Ai kommer se störtcool ut när pälsen blir längre, tänk en mörk mittbena och så det ansiktet som kikar fram. Fast Xie xie är nog allra sötast ändå, ser väldigt feminin ut.

godisgrisen
9/3/12, 12:10 AM
#43

Så fina!Glad

juliino
9/3/12, 7:33 AM
#44

Kan inte göra annat än att hålla med Charlie Skri v ut och häng upp! Familjebilden är underbar och som hon sa är det ju verkligen en lyckad familj! :)

Fridaaaa
9/3/12, 2:42 PM
#45

Är så kär i Ai alltså hehe :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nnicoleee
9/3/12, 8:32 PM
#46

ååhh jai

nnicoleee
9/3/12, 9:59 PM
#47

försvann resten av min text nu? datorer… ;)

marsvin-90
9/3/12, 10:07 PM
#48

Grattis! #0 Va ju bara för söt!

Annons:
Lyan
9/3/12, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Tack :-D

Kommer definitivt skriva ut familjebilden! Ska bara få ordning på skrivarskrället.

Här har ni bebisarnas mormors farmor och det syns ju vilken Ai brås på :-P

#47 Den gjorde visst det :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/3/12, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Jag tycker att Xie Xie känns något tunn så hon fick fri tillgång till mjölkbaren utan buffliga bröder som knuffar bort henne

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/3/12, 10:37 PM
#51

En liten fundering. Jag är som sagt rätt ringrostig med det här med bebisar men jag har för mig att bebisar är rätt spattiga och lättskrämda i början. Brukar det stämma? De här små yrvädrena är inte ett dugg rädda och de kommer fram och luktar på mig och jag kan till och med klappa dem utan någon reaktion!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

godisgrisen
9/3/12, 10:50 PM
#52

#51 De forsta dygnen är de så där orädda men snart blir de mer på sin vakt.

Sandra-B
9/3/12, 11:22 PM
#53

#51

Mina teddybebisar är normalt inte direkt spralliga av sig, Annas goldenbebisar brukade däremot vara riktiga yrväder :-P

Däremot så brukar de bli rätt mammiga efter några dagar :-)

Bebbarna är grymt söta, speciellt lille Ai.
För att inte tala om bilden på Dovv med bebbar <3

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[apprecier]
9/4/12, 1:33 PM
#54

Grattis till de enormt söta bebisar. Blir så sugen på att kunna ha några här. Gillar hanarnas teckning.

Lyan
9/4/12, 2:37 PM
#55

#52 Oki. Håller på och tar upp dem en liten stund några gånger om dagen, typ en halv minut och sedan ner till mamma men det gör ju att de vänjer sig vid min lukt, och klappar lite i buren. För att inte tala om att bara titta på dem när de far omkring <3

#53 Med tanke på hur Dovv (Nordanvind) och hennes ena bror (som med god anledning fick namnet Bus) var när de var små så lär det här bli yrväder deluxe XD Pappa Whomp är också en busgris.

Du anar inte vilken beslutsångest jag har över Ai! Bara att han fick namnet Ai gör det svårt eftersom jag egentligen hade bestämt att den som fick heta Ai skulle stanna :-/

Älskar verkligen den bilden! Det är Dovvs standardmin vid fotografering, vet inte hur många bilder jag har på henne med nosen i vädret sådär :-P

#54 Tack :-D Iallafall Jai är till salu ;-) Ai har jag inte bestämt

Jag har lite problem också. Jag tycker inte att Xie Xie ökar ordentligt i vikt. Hon har samma vikt som när hon föddes, 100g, men känns lite benig över rumpan. Jag låter henne tutta extra på Dovv. Räcker det eller ska jag ge henne lite fortimel också? Är lite halvhysterisk just och tror att minsta lilla fis på tvären kommer sluta med död gris :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Creation
9/5/12, 12:26 AM
#56

Jättegrattis!

Åh, Xie Xie var ju en riktig jackpot ändå! Trefärgad, choklad, vitt ansikte… vilken snygg tjej! Den lika brorsan lär nog tingas fort. :)

Hur ska du kunna motstå Ai också(lustigt vad lik han var mormors farmor!)… eftersom dina hanar har så mycket utrymme finns det ju god chans att det funkar med tre eller fyra. Utrymmet var alltid största problemet för mina killar när de bestämde rang. När de bodde på 1,2 kvm gick det faktiskt betydligt bättre än när de bodde på 1 kvm. Och du har ju mycket större än så!

Men ja, man får ju bedöma burkamraternas temperament också. Fram till att han är fyra-fem månader lär det i alla fall inte vara några som helst problem att ha honom med fler hanar, så du har ju lite tid på dig att fundera.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
9/5/12, 1:40 PM
#57

#56 Tack! Ja, Xie Xie är riktigt fin! (kanske inte rasmässigt men det kommer i framtiden ^^). Xie Xie betyder tack, dels för att jag är tacksam för att allt gick bra men även för att det enda hon saknar är badger face, och det kan mycket väl gömma sig under det vita :-)

Jag har beslutsångest om hur jag ska gör med killarna. Just i denna minuten (XD) lutar det åt att sälja Jai och Yokan ihop, kastrera Yohnny och sätta Ai med Whomp, Spike och Inari. Jag är inte ett dugg orolig för Whomp och Inari men Spike är en liten kaxig typ. Whomp har verkligen en ängels tålamod men jag är rädd att han kommer svara om Spike bara provocerar honom tillräckligt mycket.

Visst är det häftigt med Ai och Maily!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Eulwen
9/5/12, 2:10 PM
#58

#31

Min Sibel (choc.magpie) fick ju sina ungar inatt och den vita som fötts ser ut att ha blå ögon, kan det vara möjligt? Pappan är black harlequin, dock inte renavlad.

Vad kallar man en sån… BE White…? Obestämd

Lyan
9/5/12, 5:08 PM
#59

#58 Om den är chokladbaserad blir ögonen ljusare. Mina brunzobelagoutis hade blålila ögon men de föddes med ljusare ögon. De kan även vara så att det bara är nu och att de sedan mörknar. Även blå ögon skrivs som de

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/7/12, 8:18 PM
#60

Jag är faktiskt lite orolig för Xie Xie :-( Jag tycker inte att hon ökar som hon ska och att hon är dålig på att dia. Hon väger nu 115g men har pendlat upp och ner mellan 114-116 ända sedan igår. Visst borde hon öka mer?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Eulwen
9/7/12, 10:28 PM
#61

#59 Tack! Det var lite det jag misstänkte, att de förmodligen mörknar med tiden. Bebisen är dock inte chokladbaserad, bara chokladbärare.

Angående vikten på Xie Xie hoppas jag du får bra svar från någon mer erfaren, där kan jag inte hjälpa tyvärr.

Lyan
9/9/12, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

#61 Ska bli spännande att se om de mörknar eller inte, lika med Xie Xie och Jai.

Xie Xie har äntligen börjat öka ordentligt :-D Hon väger nu 132 och har gått upp 9g sedan igår kväll :-O

Jag har märkt en lite knepig sak med bebisarna. Alla har skitkonstig crest, den ser mer ut som en ridge än en crest och Xie Xie och Ai har även tendens till dubbelcrest. Jag vet inte hur crestarna ser ut på pappans sida men han själv har jättefin crest. Mammamarsvin och hennes släktingar har kanoncrestar.

Bild på Ais crest

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
9/9/12, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Xie Xie

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/9/12, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Och Jai

Denna linjen har verkligen supercrestar i vanliga fall! Den enda som inte har så bra crest är moster men hennes är långt ifrån så "dålig" som bebbarnas

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 2:31 PM
#65

Bebisarna växer och frodas! Jai är fortfarande störst och väger 195g, Ai väger 189g och sedan kommer lilla Xíexie med sina 169g.

De börjar lite smått visa sina personligheter. Jai är sprallig och klart mammigast, Ai är lagom och finner sig i det mesta och Xíexie, ja vad kan man säga… Jag kommer inte få en lugn stund förrän hon blir gammal! XD Herregud vilken energi och egna idéer, sin mor upp i dagen!

Har fotat dem alla idag och Xíexie var totalt omöjlig! Tror jag har minst 50bilder där hon vänder bort huvudet, försvinner ur bild, kör nosen rakt upp i kameran, bokstavligt talat klättrar på väggarna! 

Låter filmen tala för sig själv XD

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Men matte, om jag tittar under lugg med mina vackra blå ögon så kan du väl inta vara arg på mig?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Xíexie

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Efter mycket om och men fick jag en riktigt snygg bild!

Har en känsla av att jag kommer ångra det här lilla monstret mer än en gång XD

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Snyggingen Ai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Sanni
9/13/12, 3:13 PM
#70

#65 Haha, busunge Kyss

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lyan
9/13/12, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Ai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Fridaaaa
9/13/12, 3:22 PM
#72

#69 Han är så ljuvlig….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
9/13/12, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#70 Sin mor och morfar upp i dagen :-P

"Lille" Jai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#72 Visst är han. Blir riktigt jobbigt att sälja honom :-(

Jais blå öga

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/13/12, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Det är jättesvårt att fota coroneter! De ser ut som de skäms hela tiden pga luggen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

nnicoleee
9/13/12, 4:27 PM
#76

jai

Annons:
[saphirasmarsvin]
9/13/12, 4:49 PM
#77

Så stora de har blivit! Supersöta Kyss

Lyan
9/14/12, 10:27 PM
#78

De växer så det knakar! Visst är de <3 Kan inte se mig mätt på dem

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Creation
9/19/12, 12:58 AM
#79

Åh, Xiexie! :-* Jag inser mer och mer hur förtjust jag är i långhår med chokladfärg.. hur långhåriga kommer dina knattar att bli tror du förresten?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

BellaDonna2
9/19/12, 1:18 AM
#80

Gosch så ljuvliga de är!

Lyan
9/20/12, 11:36 AM
#81

#79 X í exie :-P Hon är verkligen allt jag hoppades på i denna kullen (utom rödögd och badger men det hade jag inte räknat med att få heller). Fast lite nackdel dock att hon är stentuff, kommer bli rätt svårfostrad för hon talar redan om var skåpet ska stå och det är inte där jag vill ha det XD

Jag tycker också om choklad! Synd bara att det är så få långhår som faktiskt är chokladfärgade. Dessa kommer få ungefär samma gråa nyans som Spike.

Jag vet inte hur deras päls kommer bli ännu men jag hoppas verkligen på långhår! Hade gärna provat att ställa dem i grupp om de blir långhåriga men då måste jag spara en av hanarna i minst tre månader eftersom jag inte kan regga dem förrän jag vet hur pälsen blir.

Man märker verkligen skillnad mellan färgerna! Jai har luddig och lite matt i pälsen, Xíexie har silkig päls men inte särskilt glansig och Ai har som sidenpäls! Han glänser jättemycket och pälsen är så len att jag kan sitta och gosa med den i evigheter <3

#80 Tack :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Creation
9/20/12, 10:36 PM
#82

#81 Nämen, måste man krångla med apostrofer också? ;P Betyder det att det ligger betoning på första Che-ljudet?

Tuffa marsvin är ju de roligaste Kyss Hon är ju supercharmig i #65. Utställningar kanske blir lite jobbiga dock, haha! Hon ser inte ut som en sån som kommer stanna på plattan för fem öre.

Man märker att du är lite förtjust i Ai. :) Är du helt säker på att du inte ska spara honom? Man vet ju aldrig när du får badger igen. Det kanske dröjer ett tag.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
9/21/12, 7:06 AM
#83

#82 Hehe :-P Chieche eller sieche är rätt uttal men oftast blir det Cheche eftersom det andra uttalet inte kommer naturligt. Lite jobbigt är det dock med en Chache (Chattche) och en Xíexie XD

Du vet ju att jag älskar tuffa marsvin men Xíexie kommer nog bli extrem :-/ Som Dovv och Honey ihop. Får försöka hitta en riktigt filbunke till make till henne i framtiden :-P Om hon duger till avel då, det vet jag ju inte förrän hon är vuxen.

Plattan kommer hon definitivt inte stanna på. Hon stannar inte ens i handen för det är trååååkigt att inte få springa varje sekund och krånglar runt för att komma loss.

Jai och Ai är också väldigt framåt och har hittills inte visat rädsla för något men de är lugnare än Xíexie. Jai testar lite bus när han sitter i handen men han accepterar det utan gnäll och att bli killad bakom öronen är ju faktiskt ganska skönt när man tänker efter ^^ Han är också väldigt brådmogen och började dansa rumba redan förra veckan :-O Igår var han på Xíexie och juckade så jag kommer nog inte våga ha honom med honorna mer än till mitten av nästa vecka, sedan får han bo med Honey som kommer få agera lekfarbror tills pojkarna flyttar. Jai väger nästan 300g så det är nog därför han är så tidig.

Ai sitter jättesnällt. Han är överlag mer lätthanterlig så även temperamentet gör det korkat att sälja honom :-(

Fast jag har ju redan tre hanar att avla på, en till känns väldigt mycket eftersom jag inte kommer ha honor ens till de tre jag redan har :-/

Dovv trivs verkligen med mammarollen :-D Hon har blivit så lugn och vuxen helt plötsligt och vill gärna ha kel och uppmärksamhet. Det går till och med att klappa henne i buren nu. När bebisarna piper så kommer hon springande för att kolla vad de hittar på men hon låter också dem kolla läget själva även om hon inte är jätteglad i att de andra marsvinen är för närgångna mot dem.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
9/24/12, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Jai och Ai ligger nu bara gram ifrån 300g. Stora gossar! Xíexie är mindre, väldigt feminim överhuvudtaget. Jag hoppas att hon kommer fortsätta vara det men med tanke på hur det ser på iallafall mammans sida finns risken att hon blir rätt så rejäl. Å andra sidan var moster, Aitlin, ett av mina allra mest feminima marsvin.

Alla är jättefina men jag vet i sjutton om de kommer bli särskilt långhåriga :-/ Någonstans på pappans sida måste det finnas något extremt dominant korthårsanlag för så här många generationer nu med långhår och så får jag troligen ändå bara semilånghår :-( Efter Rusfi, som är efter en rex (Honeys farmor) och en halvtaskigt pälsad alpaca, och en satinsheltie fick jag en relativt fin sheltie ju!

Jag hoppas att de blir som Maily åtminstone!

Lite nya bilder också.

Lilla Xíexie. Det bara lyser bus ur ögonen på henne!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/24/12, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Du ser inte att jag smyger iväg nu va?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Eulwen
9/25/12, 2:07 PM
#86

#84-85

Härregud så söt, jag bara smälter! Vilken karaktär!! =D

Lyan
9/25/12, 2:20 PM
#87

#86 Jag har nog ärligt talat inte haft någon så extremt söt unge. Jag har stora förhoppningar på henne men om hon ska fortsätta vara så extremt kaxig så vet i sjutton om hon är lämplig till avel. Meningen är ju att ungarna som föds här ska passa även medelsvensson och det kommer inte Xíexie göra.

Pojkarna däremot är jättetrevliga, om än otåliga i famnen men det hör ju till åldern. Ai kommer nog få precis det temperamentet jag vill ha. Gud, vad det svider att sälja honom :'(

Bilder på killarna kommer också när min dator slutar tjafsa!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Eulwen
9/25/12, 2:34 PM
#88

Jag har en unge jag hade velat ha kvar också, han är dock tingad så velandet "ska jag - ska jag inte" är färdigt. Jag hoppas den sista svedan försvinner när de nya ägarna med glada miner kommer och hämtar honom.

Hade han inte varit tingad redan hade jag nog behållt honom nu tror jag…

Nästa kull ska jag definitivt ta mer tid på mig att välja själv.

Lyan
9/26/12, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

#88 Jag hade nog varit glad om Ai blivit tingad för då hade jag inte behövt ha beslutsångest mer. Hade jag vetat att han hade gått ihop med de killarna jag har så hade det varit lätt men sätter jag ihop dem så finns ju risken att de andra tre ryker ihop och då står jag där med ett helt gäng utan kompisar.

Efter att ha kollat pälsarna mer noggrannt så har Ai (självklart :grin:) längst päls, extremt silkig och mjuk. Sedan kommer Xíexie och sist Jai, vars päls också är väldigt luddig och gosig jämfört med syskonens.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Ai har också bäst färg. Om Xíexies färg fortsätter utvelckas som nu så kommer hon sluta med en fenotyp som grey eller lilac/buff eller cream med mörka ögon :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Eulwen
9/26/12, 1:22 PM
#91

Alltså, Ai är ju din stjärna… Obestämd

Lyan
9/26/12, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Hjärtekrossaren

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:27 PM
#93

#91 Ja :-( Funderar faktiskt på att försöka sätta honom hos trion. De har trots allt 7kvm

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Supersötnosen Jai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Detta är en rejäl kille som förhoppningsvis kommer göra succé i petringen!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Crestarna börjar utveckla sig riktigt snyggt! Pappamarsvins crest var tydligen ganska sen att bli snygg berättade uppfödaren och det verkar som att bebbarnas också kommer bli det men de blir snyggare och snyggare!

Jais crest visar tydligt att han kommer ljusna rätt rejält i färgen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/26/12, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Min snygging igen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Eulwen
9/26/12, 1:48 PM
#98

#93 Gör det. Många lyckas ju hållar hanar i flock på mindre yta än 7kvm.

Jai är supersöt! Ibland ångrar jag att jag började med avel så jag istället kunde samla på mig ett gäng med söta pettar!

Lyan
9/26/12, 1:58 PM
#99

#98 Det är ju dags att sära dem från honorna snart så får göra ett försök :-) Kommer ju märka ganska fort om det inte kommer att gå alls.

Men sedan kommer nästa problem (här tar vi ut allt och lite till i förskott XD). Jag tänkte sätta Dovv med Inari till våren och vad gör jag då om jag bara får hanar :-/

Jag älskar verkligen Jais lilla pandafläck! Han kommer göra någon väldigt lycklig när han flyttar <3 Är faktiskt väldigt förvånad att någon inte har hört av sig om honom

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
9/28/12, 6:56 PM
#100

Nu sitter Ai med Whomp, Inari och Spike. Det kurras och hackas en del tänder men är lugnare än vad jag trodde att det skulle vara. Får bara hoppas att det fortsätter så också. Har städat buren och håller nu på att fixa ny inredning så de får lite annat än varandra att tänka på.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/3/12, 11:49 AM
#101

Bidde visst så att alla stannar XD Här har varit en hel del tjafs mellan hanarna så nu sitter Whomp med Ai och Inari med Jai. Det funkar bra och eftersom jag inte tycker om att sälja några djur så får Jai stanna och bli burkamrat åt Inari. Spike sitter tyvärr ensam men troligen kommer han kastreras eftersom han blir så stressad av att bo med andra hanar.

Detta är nu den fjärde kullen i rad där jag inte har sålt en enda unge. Får bara hoppas att jag inte har lika stor otur med denna kullen som med de andra! Vida hade två syskon som bägge dog hos pappans ägare, Dovvs bägge bröder blev inte ens ett år och systern Aitlin gick bort i somras. Yohnny och Yokan hade en syster som fick avlivas redan som 10veckors unge pga framfall.

Ska fixa nya bilder på sötnötterna <3

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

juliino
11/3/12, 7:54 PM
#102

Vad roligt att alla stannade! Vill väldigt gärna se nya bilder på alla! :)

Creation
11/6/12, 4:15 AM
#103

Det är så himla skönt när man kan behålla hela högen!

Bilder efterfrågas. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lilje
11/6/12, 6:15 PM
#104

Håller med Creation, bilder bilder!

Annons:
Lyan
11/8/12, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Xíexie

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/8/12, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Ai. Kan man göra annat än älska hans milslånga morrhår!

Blev inte så bra bilder för de vill inte sitta still. Ai är dessutom alldeles flottig i pälsen eftersom han fick "bada" i matolja för farsan hans proppade honom på ryggen ><

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/8/12, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Herr långnäsa XD Jai är hopplös att fota! Hans nos ser ännu längre ut än vad den är

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/8/12, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Grymt snygga pappa Whomp :love:

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

kodex
11/8/12, 11:48 PM
#109

#106 HAHA! Men herregud vilka morrhår!!! Aldrig sett nåt liknande!

För övrigt är dem ljuvliga!

Lyan
11/9/12, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

#109 Jag måste mäta dem någon dag och så kan vi ha längsta morrhårstävling på mif :-D

Nybadad Xíexie. Alltså jag kan inte smälta hur otroligt bedårande söt denna lilla varelse är <3

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[texel]
11/9/12, 6:20 PM
#111

Skulle du ställa någon från denna kullen i Landskrona?? :)

Annons:
Lyan
11/10/12, 4:25 PM
#112

#111 Jag kommer ta med mig Xiexie och Jai. Har inte fått tummen ur med reggen så får vänta till nästa utställning med att ställa i ras och grupp. Om det ens är lönt för Xiexie har blivit tuggad och Ai fick en kal fläck efter att Whomp proppade honom. Nu har jag mätt Ais morrhår och ena sidans längsta är ganska exakt 9cm, andra sidan nästan 9,5cm!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[texel]
11/10/12, 5:13 PM
#113

Det är inte jätte alvarligt med liite tuggat men det kan ju bli avdrag vilket är lite surt.. Har bara ställt i ras 5 gånger så så erfaren är man inte direkt ;) Morrhåren på honom är ju OTROLIGA!! :D

Lyan
11/10/12, 8:23 PM
#114

#113 Det är ganska mycket tuggat men målet är bara att få dem godkända för mitt uppfödarnamn :) Visst är de coola! Kan inte starta någon ny tråd med telefonen men någon annan kanske vill starta en morrhårstävling :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/20/12, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Jai fick vara med och bli fotad av min syster

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/20/12, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Kung på sitt slott

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Creation
11/21/12, 2:13 AM
#117

Oj, har jag glömt att kommentera de nya bilderna här! De har blivit så stora och fina! :-*

Jag ger tummen upp åt en längsta morrhårstävling, fastän jag tror att vi redan har en vinnare här. :p Mina grisar har aldrig haft i närheten av så långa morrhår tror jag!

#115-116 Wow, vilka fina bilder! Han är så himla söt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
11/30/12, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

#117 Och nu är de ännu större och finare <3 Killarna är till och med för stora men jag vet inte hur jag ska kunna få dem att växa långsammare :-/ De väger nu en bra bit över 700g, 13 veckor gamla! Domaren i lördags trodde att Jai var en cuy.

Måste mäta hans morrhår igen för jag tycker att de är ännu längre nu :-O Och hans päls är helt underbar! Kommer nog klappa sönder den innan jag kan ställa honom…

Syrran är jätteduktig på att fota! Slänger in en bild på morfar Honey också.

Xíexies päls är väldigt sliten av allt badande för att hålla den iallafall hjälpligt vit men jag vill bara ha dem godkända så det är inte superviktigt. Hon är superduktig och sitter för det mesta som ett ljus medan jag rullar. Ai har jag inte ens behövt börja rulla ännu, han har väldigt bra päls men har tyvärr tappat lite av nacken.

De är jättetrevliga i temperamentet! Jag är SÅ nöjd med dem, en riktig drömkull <3

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
11/30/12, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Dålig mobilbild på Ais vackra päls (bortse från mina något nerfärgade arbetsbrallor XD)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/3/12, 1:13 PM
#120

Nu har jag mätt Ais morrhår igen och på höger sida har han tappat sitt längsta och det nuvarande längsta är "bara" 8cm, på vänstersidan är det längsta 11cm! Pojkarna fortsätter att växa och Ai väger nu 780g och Jai knappt 740g! Eftersom de har växt så fort så är de väldigt ojämna, gigantiska kroppar och små huvuden. Xiexie väger 627g så hon är också stor men inte lika ojämn. Tänkte fota dem idag och så får jag se när jag har en dator så jag kan lägga in dem.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[texel]
12/3/12, 5:21 PM
#121

Vad stora de blivit! nästan så man kan kalla de Cuycoronetter, ite synd att de är ojämna men det rättar säker till sig ;)

Creation
12/4/12, 1:07 AM
#122

#118 #120 Hjälp, vad stora de har blivit! Vart ska detta sluta? :p Lite sådana gener skulle jag behöva hos mina egenuppfödda. Hur stora är föräldrarna egentligen?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
12/4/12, 12:01 PM
#123

Mamma Dovv väger drygt 1200g, mormor Rema väger drygt 1300g och pappa Whomp väger bara dryga kilot men han är extremt svårfödd och hade behövt gå upp iallafall 200g så föräldrarna är stora. Dock ligger det bakom mamman pyttemarsvin men det verkar ha försvunnit på Remas sida och undertryckt det lilla från morfar Honeys sida. Fast både Dovv och Rema (hela linjen i princip) har varit väldigt segväxta och sällan klara före 1,5år så även om de är stora nu som vuxna så har det tagit tid. Vet inte hur det ser med växandet ut på pappans sida. De växer på tok för fort och jag är orolig för att det på något sätt ska skada kroppen men jag kan ju knappast tvinga dem att sluta växa :-/

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/4/12, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Så vacker!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Nyfiken Jai

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
12/5/12, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Jag fattar inte var han har fått sina hemska små flygöron ifrån :-/ Men han är jättesöt ändå!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Ge mig!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Morsan upp i dagen ^^

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Xíexie igen (hennes namn stavas såhär! Anledningen till att jag stavar det Xiexie ibland är för att í finns inte i telefonen(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Xíexie vill också le inför kameran

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Ai är svår att fota, har nästan inga bra bilder på honom alls

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
12/5/12, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Snart dags att börja rulla snyggingen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lyan
12/5/12, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Ai igen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

PiggieVille
12/5/12, 1:25 PM
#134

Men gud vilka morrhår de har! 

Supergulligt :)

Lyan
2/1/13, 6:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Bebbarna växer och växer! Har inte vägt Jai och Xíexie på ett tag men Ai vägde 985g för några dagar sedan!

Xíexie är nu klippt :'( Hade tänkt ställa dem i Landskrona men Xíexie fick en kal fläck på rumpan och eftersom hon redan är tuggad och hatade rullen så kändes det snällast att klippa henne för jag har inte hjärta att bråka med henne ända till nästa utställning. Tycker egentligen inte om att ha djuren rullade alls en jag lovar att det tog emot att ta fram saxen för nu måste jag vänta ännu längre på mitt uppfödarnamn, troligen upp emot fyra år :-(

Hon börjar mer och mer likna sin mamma. Lite tråkigt för jag hade hoppats att Xíexie skulle förbli så späd och feminim som hon är men med tanke på hur mamma Dovv ser ut så kommer hon nog bli rätt grov när hon är helt vuxen. Oavsett hur hon slutar så är hon grymt vacker! Jag kan inte sluta titta på henne!

Nyklippt (och sur XD) på bilden

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2/1/13, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Innan klippningen

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2/1/13, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Vackra vackra Ai!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2/1/13, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Hjärtekrossaren

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2/1/13, 6:41 PM
#139

Har tyvärr inga nya bilder på monsternasse men det kommer :-)

De är verkligen olika varandra!

Jai är mamma upp i dagen, både till utseende och sätt. Han är utåtriktad och busig som bara den. Tyvärr även ganska destruktiv eftersom allt måste undersökas, smakas på och se hur mycket som går att bita sönder innan matte kommer springande för att stoppa >< Det behövs bara några sekunder för att han ska strimla en hel hög träflis från kant/vägg/hus/valfritt förbjudet tuggbart-.-

Ai är totalt okomplicerad, helt helt vanligt marsvin som inte utmärker sig förutom sin ohanighet och skönhet.

Xíexie är den som är svårast att få grepp om. Hon har mycket energi men är inte alls så busig som Jai och hon har väldigt starka åsikter. Hon hade inget emot att bli rullad de första månaderna men sista veckorna har hon inte alls velat vara med. Egentligen borde jag ha slutat rulla henne direkt när hon sa ifrån men eftersom tanken var att ställa henne i Landskrona så fortsatte jag men tog det försiktigt. Med facit i hand skulle jag ha klippt henne direkt men det är lätt att vara efterklok :-( Så nu blir det fjäsk för hela slanten så hon förstår att rullen är ett minne blott.

Xíexie kommer inte att paras, det har jag redan bestämt, för jag klarar inte att förlora en hona till så som jag förlorade hennes moster Aitlin.

Angående att para Ai och Jai så är jag kluven till vilken av dem som är bäst. Ai är helt klart den som är vackrast men Jai har bättre temperament. Ai har absolut inget dåligt temperament men han är inte lika rolig (och heller inte lika jobbig) som Jai.

Jaja, det är ett bra tag tills de ska paras, parar inga hanar under året. Dessutom måste jag ju hitta en tjej till dem också :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
jezzijezz
2/1/13, 7:05 PM
#140

Vilka fina bilder på dom! Det va ju inte så längesen dom va såna pyttesmå bebblor ju…..alla e lika fina fast på olika sätt = )

[LemonLime_]
2/2/13, 12:24 AM
#141

Aww så söta och vackra de är! :3 Om du fortsätter med de japanska namn till någon annan kull så vill jag föreslå Ame some betyder regn ^^ Tycker att det låter vackert men finns givetvis andra ord/språk som låter inspirerande att använda som namn eller symboler för marsvin :3

Ett plus för många asiatiska namn är ju också att de kan skrivas i kanji. Så vacker, stilren och utrycksfull kalligrafi <3

Lyan
2/2/13, 2:41 PM
#142

#140 Tack! Jag kan inte fatta hur fort tiden går! Fast samtidigt blir jag lurad av att de är så stora och får för mig att de är äldre och mognare än vad de är

#141 Jag har lite namn på lager, både japanska, isländska och lite annat. Ame är fint men det kopplar jag ihop med Dir en grey-låten Ryoujoku no ame och även om låten är väldigt bra så är videon är inte så trevlig (ja, jag läser in väldigt mycket i väldigt små random ord XD)

Älskar lite udda namn! Fast sedan ska de gärna betyda något speciellt för mig, tex Yokan och Ai kommer från en av mina favoritlåtar som startade en ny fas i mitt liv. Xíexie är dels för att jag är tacksam för att jag fick henne men även för att jag tittar mycket på Jackie Chan-filmer (absoluta favoritskådisen) på kinesiska och xíexie var det första ordet jag lärde mig känna igen. Även Jai är från en Jackie Chan-film.

Deras mammas namn kommer från en av mina favoritböcker där en häst heter Dov. Det ska betyda nordanvind på något beduinspråk men jag vet inte vilket. Sedan ändrade jag stavningen för att folk ska kunna uttala det som jag vill men det gör de inte iallafall XD Vet inte hur många olika alternativ jag har hört, flera med E i och det fattar jag verkligen inte :-O Det ska väl vara om de tror att jag har stavat fel möjligtvis.

Sedan har jag Pruð som betyder vacker på isländska och Inari som betyder räka, + plus är en gud, på japanska. Är tyvärr inte så nöjd med Inari även om det är väldigt fint, vet inte riktigt varför men troligen för att jag inte har något koppling till namnet utan bara valde ett som jag gillade i en lista.

Framtida namn som jag vill ha är bla Ósk som betyder önskan och Akame som betyder rödöga (en av hundarna i Silver fang)

Oj, så långt det blev :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[LemonLime_]
2/2/13, 5:58 PM
#143

142# Ah! Samma här xD En unge blev döpt Ame i animen "Jungle wa Itsumo Hare nochi Guu" Helt underbar serie (de är galna) men den scenen var väldigt fin också :3

[00livia]
2/2/13, 6:24 PM
#144

gud så söta :)

Lyan
4/27/13, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Mina vackra "bebisar" börjar bli vuxna och bägge pojkarna väger nu mera än sin far!

Ai har en helt otrolig kropp! Stor och muskulös med breda skuldror. Han kommer att gå långt i pet, det är jag helt säker på :-D Han har också en helt underbar päls, mjuk och glansig och han har massor av den. Han fick 87p i ras senior och han är den första jag har rullat till senior så jag tror faktiskt att han hade kunnat ta den sista poängen till CK om någon mer kunnig hade rullat honom. Jag fattar inte varifrån pälsen kommer för mamma Dovv är ju en pet och pappa Whomp har massor av kinder men väldigt tunna sidor. Tyvärr har Ai ärvt sin pappas överaktiva taglkörtel, det känns väldigt tråkigt faktiskt. Han är fortfarande ganska blyg men jag får klia honom i pannan när han är på gott humör. Han är också nyfiken och kommer fram och luktar på mig, det är bara den sista fegisspärren som ska lossna :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Creation
4/27/13, 7:38 PM
#146

#145 Vilken snygging! 😍

Hehe, jag kallar också mina egenuppfödda för bebisar fortfarande, snart två år gamla. :p De kommer nog för alltid vara det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Lyan
4/27/13, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Jai är fortfarande den som är trevligast. Jag får klappa och klia och efteråt så springer han runt som ett skållat troll och hoppar och busar XD Idag ställde han sig till och med mot burkanten så jag skulle kunna klia ännu noggrannare <3

Han har tyvärr fått mer av Whomps kropp (päron :-P) nu när han börjar bli färdigvuxen. Han har massor av muskler och bra hull men det är lite ojämnt fördelat med stor rumpa och smalare skuldror. Och så har han sin långa nos, sin knasiga päls och sina hemska små öron men han är söt på sitt eget lilla sätt :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: