Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1961 ggr
Essentials
1/4/13, 12:06 PM

Vitfläcksanlag?

Hur fungerar egentligen vitfläcksanlaget?

ss = mindre än 50% av svinet är vitt?

Ss = Mer än 50% av svinet är vitt?

Jag har lärt mig att det är så, stämmer det?

Jag fick en kull inatt där ingen av ungarna hade något vitt, vilket är omöjligt om jag förstått genetiken rätt. Pappan är buff/vit (några vita strån i pannan) och mamman är black himalaya. I kullen blev det två stycken cream och en lemonagouti/cream. Eftersom pappan har så lite vitt borde han ha vitfläcksanlaget "ss", och då ska alla ungarna som borde fått "Ss" ha rätt mycket vitt på sig?

Pappan är efter en buff/vit(ganska mycket vitt, dock inte mer än 50%) och en American crested golden (vit crest och en liten vit fläck på bröstet).

Syskonen till pappan(buff) blev buff/vit (lite vitt på huvudet) och vit/golden.

Någon som kan förklara för mig varför ungarna inte fick något vitt? Obestämd

Annons:
Cassidy82
1/4/13, 12:26 PM
#1

Jag har ingen som helst aning, men är väldigt nyfiken på bebisbilder! Flört

Essentials
1/4/13, 1:13 PM
#2

Kolla i tråden "Angels bebisar" Flört Lagt upp bilder på de små där Glad

godisgrisen
1/4/13, 1:44 PM
#3

Ja Idipidi kan hon är expert!Glad

Jag tror jag kan lite men är inte expert så jag hoppas jag har rätt nu. Black himalaya ska inte ha någon vitteckning alls om den är korrekt så mamman har inte något ss eller Ss överhuvudtaget. Det vita på en himalaya är vitt av helt andra oraker än vanlig vitteckning. Då har vi redan svaret på frågan alltså bara pappan i detta fall bär på vitteckning och då troligen ss. Teoretiskt (fast matte är inte min grej) borde 50% få vitteckning men i detta fall såg slumpen till att ingen fick det.

Grattis till kullen! Jag vill också se bilder!Glad

idipidi
1/4/13, 1:47 PM
#4

Nej, det brukar ibland stå att ss = mer än 50% vitt och Ss är mindre än 50% vitt. Men inte ens det stämmer så jättebra.

Jag hade ett föredrag inom SMF på vitfläcksanlaget för ett par år sen och gjorde en del efterforskningar då. Det jag kom fram till via olika gamla vetenskapliga Artiklar var:

SS – Inget vitt. Kan i enstaka fall ha lite vitt beroende enbart på modifierare. I extrema fall upp till ett litet band över skuldrorna.

Ss – Allt från inget vitt till mycket vitt, kan som mest ha åtminstone 95% vitt.

ss –  Ofta mycket vitt, upp till 100%. Ibland bara lite vitt. I extrema fall inget vitt alls.

Spridningen beror dels på slump då det är en stor faktor när det gäller vitfläcksanlaget. Det har man visat i experiment.

Det verkar dock också finnas en mängd modifierare som var och en har väldigt liten effekt, men som tillsammans kan få stor effekt. Det går inte att styra så att alla djur i en linje får lika mycket vitt, men så att andelen vitt i en linje genomsnitt skiljer sig från en annan linje som är avlad åt ett annat håll. Man har visat att man med modifierare kan få fram linjer med ss som har medel på mellan 10% och 97%…

Så… Det går inte att säga Ss eller ss genom att titta bara på andelen vitt. Har de väldigt lite vitt går det inte ens att utesluta SS. Men det troligaste är väl att din hane har Ss och att dina hona har SS. Ungarna är SS eller möjligen Ss.

Essentials
1/4/13, 2:05 PM
#5

Tack för svaret, väldigt bra förklarat! Nu förstår jag hur det fungerar Glad

Creation
1/6/13, 2:21 AM
#6

#4 100% vitt?? Så ett marsvin som har ss kan alltså helt sakna röd eller svart färg?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
idipidi
1/6/13, 9:37 AM
#7

Inte vanligt förstås, speciellt inte i våra svenska linjer. Men det är ju samma sak som att roan/dalm kan ge helt vita djur ibland. Ovanstående är en sammanfattning av info från flera Artiklar som beskriver forskning på just det här. Från den tiden då genetiken var ny och man gjorde sån forskning. Men jag vet faktiskt ett svenskt exempel på helvit pga vitfläcksanlag. En de white med okänd stam parades med pe white från cream/white linjer och fick de golden avkomma. Ingenting tydde på roan/dalm.

Creation
1/6/13, 10:02 PM
#8

#7 Jösses, vad lurig genetiken ska vara ibland. :p Tack för den intressanta infon i alla fall! Du har inga planer på att hålla fler föredrag om genetik inom SMF i fortsättningen? :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
1/11/13, 8:41 AM
#9

#8Tungan ute Men man vet aldrig… Dock kanske det skulle kunna bli en vitfläcksartikel i MM. (Och apropå det, hur går det med ditt researchande för vår arikelidé? Flört)

Lyan
1/11/13, 9:39 AM
#10

#4 Kan jag få citera ditt inlägg på min hemsida?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Denna kommentar har tagits bort.
idipidi
1/11/13, 10:05 AM
#12

Absolut!

Lyan
1/11/13, 12:36 PM
#13

#12 Tack :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Upp till toppen
Annons: