Annons:
Etikettsvenska-marsvinsföreningen
Läst 3647 ggr
Caspia
2013-04-26 14:05

Regler för satin

Vad för regler gäller för utställning av satiner inom SMF? Jag satt och tittade på hemsidan och under Årets marsvin 2013 kunde jag se en satincrested. Det står på hemsidan att man inte får ställa satiner som har satinföräldrar, men har inte reglerna skärpts ytterligare? Det är ju ändå ganska många år sedan man började prata om satinsjuka (eller OD som man sa då). Det var ju mycket diskussioner i Sverige runt 2008 men det är ju väldigt länge sedan och mycket borde ju ha hänt sen dess.

Jag förstår att man måste logga in på medlemssidorna för att kunna se t ex årsmötesprotokoll, men jag är inte medlem och känner heller ingen som är. Är det någon som vill berätta vad för regler som gäller? Och gärna även innebörd/tankar/resonemang kring hur reglerna utformats.

Envishet och drömmar

Annons:
idipidi
2013-04-26 14:45
#1

Will do!

Till stämman 2010 låg en motion om att endast satiner med icke-satinföräldrar fick registreras. Tanken var att detta skulle vara ett första steg mot att fasa ut satiner. Det skulle inte löna sig att medvetet avla fram satiner. Motionen röstades igenom av medlemmarna och började gälla 2011-01-01.

Nu till stämman 2013 lade jag och Sophie/Luneas två motioner. Dels en om att införa fullständigt registreringsstopp på satiner. Dels en om att plocka bort samtliga satinvarianter ur standarden och därmed endast tillåta satiner i petclass. Anledningen till att vi ville behålla dem i petclass var att vi inte tycker att man ska kräva att nya utställare med petgrisar av okänt ursprung ska behöva veta vad de har för ras. Det känns helt enkelt onödigt att diskvalificera dem på deras första utställning. Bättre då att de ställs ut, får information och en bedömning.

Motionerna röstades igenom av medlemmarna och kommer att börja gälla 2014-01-01.

I praktiken bedrivs det dock ingen aktiv satinuppfödning inom SMF längre. Ingen registrerad uppfödare strävar efter att föda upp satiner och antalet registrerade och utställda är mycket lågt (inga alls på de flesta utställningarna). 

2011 eller 2012 (minns inte) kom det också en motion om satiner som tyvärr var så dumt formulerad att den röstades ner av praktiska skäl. Det hade fått väldigt märkliga konsekvenser om den hade röstats igenom. Hade bara någon orkat skriva en vettig motion tidigare så hade det troligen blivit ett totalt stopp på registrering/rasutställning för satiner redan då, men det är svårt att få folk att skriva motioner.

Onyxia
2013-04-26 14:50
#2

Jag hade gärna sett att satiner fortfarande fick registreras - då hade man vetat hur stor utbredningen är och hur många som fortfarande föds. Nu blir det tyvärr okänt. Men jag förstår det stora syftet till beslutet och tycker det är bra.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

idipidi
2013-04-26 14:53
#3

Men varför skulle någon registrera dem om de inte får ställas ut? Många uppfödare registrerar ju bara de ungar som kommer att ställas ut eller gå i avel.

Caspia
2013-04-26 14:57
#4

Tack så mycket för en både snabb och noggrann förklaring! Bra att det hänt grejer! Det är bara en sak som jag inte riktigt är med på. Om man inte får registrera satiner alls, blir det då inte svårare att hålla reda på bärare? Jag vet inte hur registreringssystemet ser ut men jag tänker mig att man kunde använda det för aťt hitta bärare, på något sätt. Får man fråga hur jargongen går kring satin nu? (Atlldeles för) länge var det ju flera som inte tycktes tro på det, gav kosttillskott, lampor etc.

Envishet och drömmar

Onyxia
2013-04-26 15:02
#5

#3; Jag registrerar alla mina marsvinsungar och det har ingenting med att göra att de ska/inte ska ställas ut. Nu har det ju dessutom blivit enklare (eller tja, billigare) att regga en hel kull, så varför inte? Jag tycker det är viktigt att bidra med statistik, för antalet registrerade marsvin är väl det enda sättet som kan ge en någorlunda bra bild över hur många marsvin som föds inom SMF? Bara mina tankar, det kanske är som du säger - vanligare att uppfödare bara registrerar de som ska ställas ut eller gå vidare i avel.

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

idipidi
2013-04-26 15:06
#6

Varför skulle det vara svårare att hålla koll på bärare? Du ser ju fortfarande satinerna i stamtavlorna bakåt. Det är ju inte så att alla satiner som redan är registrerade raderas från registreringssystemet. ;) Menar du att någon skulle använda dessa oregistrerade satiner i avel och att den delen av stamtavlan då skulle bli blank? Det är det enda jag kan komma på, men det känns långsökt. Varför skulle någon använda satiner i avel när man inte längre vill få fram satiner? Rent praktiskt så kan jag inte komma på någon som skulle tänka tanken ens. Dessutom finns det inte direkt många satiner kvar att använda. Själva tanken på en stamtavla som är till hälften blank är ju inte heller direkt lockande.

På stämman kändes det som en väldigt okontroversiell fråga. Vi fick även rapport från EE, den europeiska klubben. Visserligen ligger vi i framkant vad det gäller förbud, men de flesta länder har nu definitivt börjat få upp ögonen på problemet.

Annons:
idipidi
2013-04-26 15:08
#7

#5 Jo, jag håller med dig, men jag vet att många uppfödare inte gör det.

Caspia
2013-04-26 15:35
#8

Nej, jag menar så här: någongång i världen har en satin parats med säg en self, då har vi en bärare. Den kan ju i sin tur få en massa avkommor och barnbarn etc, som kan vara bärare, men man vet inte säkert. Kommer det sen satin i en kull från en bärare, behöver ju inte alla bli det. Tänk att vi har misstänkt bärarmamma och misstänkt bärarpappa, fast vi kanske inte ens misstänker det eftersom det är så långt bakåt. Hur som helst får de ungar, en self (som kan registreras) och en satin (som inte kan registreras). Att de är bärare "syns" därmed ingenstans, och inte heller aťt vår nyfödda registrerade Self har ett satinsyskon (vilket visserligen inte garanterar aťt selfen själv är bärare men ändå kan göra att den kan vara det och i sin tur producera nya satiner). Det borde väl bli svårare aťt välja bort satin från aveln om man inte vet vilka som är bärare. Det är väl det jag menar. Nej, jag menade inte aťt lämna blanka rader. Vad bra aťt attityden ändrats och aťt det uppmärksammas på olika nivåer eller vad man ska säga. Till sist vill jag be om ursäkt för aťt jag förklarar som för ett barn,..

Envishet och drömmar

idipidi
2013-04-26 15:49
#9

Ok, då förstås jag! Förhoppningsvis informerar uppfödaren till selfen om att ett syskon är satin. Och gör inte uppfödaren det så finns det ju inget som säger att den personen skulle registrera satiner, när den ändå inte kan ställas. Visst har man en möjlighet att kontakta uppfödaren för att få en kontroll av stammen bakåt, eventuella syskon som är satiner etc. men i praktiken tror jag inte att att det är speciellt vanligt. Man väljer nog snarare att prata med varandra och lita på att det som andra säger stämmer. Inte något felsäkert sätt förstås, men knappast mindre säkert än att lita på att alla eventuella satinsläktingar är registrerade.

idipidi
2013-04-26 15:56
#10

2012 registrerades 4 satin och 1 satin lakeland. Ingen satincrested, inget satinlånghår eller andra satinvarianter överhuvudtaget. Problemet är alltså mycket litet i Sverige.

godisgrisen
2013-04-26 17:35
#11

Jag tror inte det är lättare att hålla koll på satinerna om de skulle kunna registreras, det argumentet tycker jag faller på att ingen vill använda dem i avel. Ingen vill ju föda upp sjuka djur som inte ens får ställas ut. Syskonen syns inte heller på regisreringsbevisen så det kan inte ge hintar om satinbärande.

Jag känner mig väldigt glad och nöjd över att stämman röstade igenom båda motionerna. Ännu gladare och nöjdare 'är jag över att det kändes väldigt självklart att de skulle röstas igenom. Det känns som SMF är väldigt enade i denna fråga. Nu hoppas jag att liknande beslut kommer att tas i resten av världen. Det känns som insikten har börjat landa lite överallt nu. Hoppas det kommer att gå fort.

emmaaslund
2013-04-26 20:53
#12

#1 Det tycker jag låter mycket bra! Kunde inte delta i Stämman själv men såg att dessa motioner låg uppe, härligt att de röstades igenom! 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Wijnja]
2016-06-26 15:43
#13

Dem får vara satinbärare jag har en satin bärare han bär inte på sjukdomen har kollat jag får ställa ut men inte avla

Annons:
Fridaaaa
2016-06-26 16:45
#14

#13 Blir ju på sätt och vis att de bär på sjukdomen eftersom de bär på satin.
Ja du får ställa ut. Är satiner man inte får det längre vilket är toppen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-06-26 17:53
#15

Min lakeland är satinbärare jag får ställa ut honom han bär inte på sjukdomen

Fridaaaa
2016-06-26 17:57
#16

#15 Ja ingen har sagt at du inte får ställa ut honom?
Som sagt satinbärare = bär på sätt och vis på sjukdomen

Denna regel gäller satiner inte satinbärare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-06-27 04:51
#17

Nej vi har kollat han bär inte på sjukdomen vi har ju varit hos veterinären kollat om han bär på sjukdomen svaret är nej

[Wijnja]
2016-06-27 05:03
#18

bara för min marsvins pappa va satin då behöver ju inte att han får sjukdomen man måste ha två föräldrar för få satin bara för han bär på satin betyder ju inte att han utvecklar sjukdomen samt han är reggad som lakeland inte satin lakeland

Fridaaaa
2016-06-27 09:48
#19

#17 Man kan inte kolla det.
Är de satinbärare bär de automatiskt på det då alla satiner drabbas av den förr eller senare, vissa hinner dock dö av ålder eller andra sjukdomar innan.

Nej han utvecklar inte sjukdomen som bärare men han bär på den ändå när han är satinbärare. "Bärare" innebär just det att man bär på det men den utvecklas inte på just det marsvinet.

Och man reggar inte dem som satin eftersom de inte är det utan bärare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-06-27 18:20
#20

Jo han är reggad i SMF

Annons:
Fridaaaa
2016-06-27 20:40
#21

#20 Ja jag har itne sagt något annat? Vet inte riktigt vad du yrar om?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-06-27 20:44
#22

Om han hade sjukdomen så hade han väl utvecklat den för länge sen jag vet att man kan kolla om sjukdomen utvecklar sig eller inte min uppfödare har kollat jag får ställa men inte avla på honom

Fridaaaa
2016-06-27 20:47
#23

#22 Snälla du, läs igen vad jag skrivit! Jag har inte sagt att han har sjukdomen.
Satiner får sjukdomen men inte bärare, men bärare bär ju på den automatiskt eftersom de bär på satin men  denna regel gäller satiner och inte satinbärare. Det är skillnad på dem två. Alltså får du regga satinbärare för de bär bara på satin och satinsjukan bär de på sätt och vis eftersom det medföljer satin

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
2016-06-27 21:23
#24

#22 Det är skillnad på att ha sjukdomen och att "bara" bära på den. Satinbärare har ett dolt satinanlag i sina gener. Det betyder att bärarna själva inte får sjukdomen (De är inte satiner.) Men får satinbärare fortplanta sig förs satinanlaget vidare och det kan födas satiner en eller flera generationer längre fram. 

Så din satinbärare blir inte sjuk, men han skulle kunna bli pappa eller morfar alt farfar till satiner om han får para sig. Jag hoppas att du förstår bättre nu.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2016-06-27 22:01
#25

Aa hans syskon dog han va den enda som klarade sig då dog dem av sjukdomen

[Wijnja]
2016-08-28 20:12
#26

Helt fel man får visst regga satinbärare varför är min kuru reggae han är satinbärare

[Wijnja]
2016-08-28 20:12
#27
Annons:
[Wijnja]
2016-09-07 16:29
#28

Får inte ställa ut satiner men satinbärare får man ställa ut finns inget som heter satinbärare,

Fridaaaa
2016-09-07 16:31
#29

#28 Satinbärare finns visst det. Det är de marsvin som bär på satinanlaget.
Och ja de får man ställa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-07 16:37
#30

Men inte avlas på

[Wijnja]
2016-09-07 16:39
#31

Man kan se om satinbärare utvecklar sjukdomen genom prover och röntgen

Fridaaaa
2016-09-07 16:41
#32

#30 Nej man får ej avla på dem medvetet.
Nej tyvärr är det inte så simpelt, sällan man kan se det på satinbärare via det, sällan de utvecklar sjukdomen med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-07 16:43
#33

Så synd min är jättefin går super på utställningarna därför min marsvin syskon dog kan har varit sjukdomen som tog deras liv

Fridaaaa
2016-09-07 16:45
#34

#33 mycket som det kan vara. Men när det är satinsjukan brukar det visar sig i kroppen osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Wijnja]
2016-09-07 20:02
#35

Kollade på danmarks utställning där får man ställa ut satin sjuk inte samma regler som sverige

[Wijnja]
2016-09-09 08:06
#36

Det va en som sa min dolly har satin sjuk dåligt hon har inte satin

Fridaaaa
2016-09-09 17:49
#37

#36 Kan de bara veta genom prover.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-10 12:31
#38

Frida kan du hjälpa mig bedöma dolly du ska få se en bild, på henne

[Wijnja]
2016-09-10 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39
Fridaaaa
2016-09-10 13:19
#40

#39 Hon ser inte satin ut på bilden men kan vara svårt ibland att se på bild
Men man brukar se IRL om de är satin eller ej för det mesta lätt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-10 13:32
#41

Du tycker jag ska göra ett prov på henne

Annons:
[Wijnja]
2016-09-10 13:39
#42

Orolig om hon har satin

Fridaaaa
2016-09-10 13:41
#43

#41 Jag hade inte tagit provet, mest stressande, och finns ändå inget att göra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
2016-09-12 01:28
#44

Jag tycker att det är viktigt att satinsjukan uppmärksammas här på MiF.

Här är en länk till Lyans marsvin - en hemsida där man kan läsa om satinmarsvin och satinsjukan. Lyan kan jättemycket om satinsjukan. Läs informationen där om ni vill veta mer om denna fruktansvärda sjukdom!

 http://www.lyans-marsvin.se/62088497

#42 Om en satinbärare mår bra och inte visar symptom så är den inte sjuk, så klart. Det enda som är viktigt då, är att inte avla på det marsvinet. Men att ställa ut marsvinet är helt OK, så länge reglerna tillåter det. Oroa dig inte för ditt marsvin! Grattis till framgångarna på utställningar!👍 

#Det är viktigt att vi förstår varandra i trådarna. Ibland blir det lite svårt när ord betyder lite olika saker för olika personer i en diskussion. Här är det visst ordet satinbärare som är kruxet. 

Ordet satinbärare används av marsvinsfolk för att upplysa andra om att ett marsvin bär på det dolda anlaget (se #24). Satinbärare är inte en ras. Alltså finns det inte något som heter satinbärare, när man diskuterar klasserna/raserna på en utställning. Om marsvinet är blandras eller om man inte vet säkert vilket ursprung marsvinet har, kan man istället för ras skriva pet. I pet-klassen på utställningar är alla friska marsvin välkomna att delta. 

Ordet satin används ibland lite svepande. Läs på Lyans hemsida så får ni veta allt ni behöver veta om satinmarsvin!

Hoppas det klarnat för alla som läser tråden nu.🥵

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2016-09-12 06:16
#45

Är det nån som vet nått om bränn torp hur deras marsvin är

[Wijnja]
2016-09-12 10:52
#46

Då är det bara ta bort dolly

Fridaaaa
2016-09-12 11:03
#47

#46 Varför ta bort? Om du menar avliva? Om hon är frisk?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-12 11:11
#48

Vi vet inre om hon är frisk hon åkte på nån infektion tandfel nu vet vi inte om hon har satin

Annons:
Fridaaaa
2016-09-12 11:15
#49

#48 Inte veta om marsvinet är satin eller ej, är ingen anledning till att avliva!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2016-09-12 11:32
#50

Oj tack för svaret

marsisen
2016-09-12 11:37
#51

#46 kanske uppfattade det du sa fel, men att "bara ta bort" eller "bara ha ihjäl" en levande varelse för att skaffa en ny tycker jag är ett helt fel. Om hon är sjuk så är väll första tanken att få henne frisk. Inte att ta chansen att skaffa ett nytt marsvin?

animal power <3

[Wijnja]
2016-09-12 11:49
#52

Tar bara bort hnna om det inte går rädda henne ska hon lida i stället hon vägde 600 gram när hon kom hon svänger i vikten ska man låta, ett djur lida i stället det är inte snällt mot djuret

Lyan
2016-09-12 11:53
#53

Tråden är så rörig att jag orkar inte svara på varje inlägg så här kommer en sammanfattning.

Marsvinet i #39 är inte satin

Prover för att kolla om marsvinet har satinsjukan är inte mer stressande än ett vanligt veterinärbesök. Sjukdomen diagnostiseras genom röntgen och blodprov hos en satinkunnig veterinär.

Satinbärare får inte registreras om någon av föräldrarna är satin.

Man kan inte veta om man har en satinbärare om inte någon av föräldrarna är satin eller om marsvinet har gett en satinunge. 

Om syskon har blivit satin så är det drygt 50% risk att syskon som inte är satin är bärare .

Syskon/halvsyskon till satiner ska inte avlas på.

Marsvin med satinsjukan ska avlivas om man inte är kunnig nog att prova behandlingen nedan.

Det finns en behandling för marsvin som utvecklat satinsjukan men den reparerar inte skador som redan skett och därför behöver marsvinet smärtstillande för resten av livet. Behandlingen går ut på att sola under UV-lampa och ge mjölksyrad kalk men jag är inte tillräckligt kunnig för att gå in mer på det.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Mirinda
2016-09-12 12:02
#54

#52 Är du säker på att Dolly lider? Vad är det som får dig att tro det? Har du varit med henne till en veterinär? Om du varit hos veterinären; vad sade han/hon?

Ett marsvin lider inte av att bära på ett dolt arvsanlag. Om vi människor har en gen, som kan ligga vilande en generation eller flera märker vi inte av den. Det gör inte marsvin heller. Det finns ingen som helst anledning att avliva ett marsvin förrän du och en veterinär konstaterat att marsvinet inte kan botas om det är väldigt sjukt. Skulle du hamna i den situationen kommer veterinären att hjälpa dig att fatta rätt beslut. 

Ta det lugnt och ta en sak i sänder! Njut av ditt fina marsvins sällskap!🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2016-09-12 12:06
#55

Jag har varit hos veterinären fick en bactrim och metacam för infektionen ska tillbaka igen återbesök

Annons:
[Wijnja]
2016-09-12 12:08
#56

Hon verkar ha ont nånstans hon piper när jag tar i henne. Kan hon ha ont i magen svårt veta vart hon har ont henne älskar man köpte henne när hon va 7 veckor gammal samma dag om min hona gick bort

[Wijnja]
2016-09-12 12:09
#57

De n satinbärare gör va inte popkornhopp.

Mirinda
2016-09-12 13:18
#58

#56 Hur gammal är Dolly? Äter hon normalt? Hur länge är det sedan du var hos veterinären? Ser du Lyans svar i #53? Det är goda nyheter.👍 Du kan lita på din veterinär när det gäller Bactrim och Metacam. Du kan lita på Lyan när det gäller satinmarsvin.

#53 Hej Lyan! Snällt av dig att titta in!🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Wijnja]
2016-09-12 13:22
#59

Åkte in 22 Sep dolly ska fylla 3 år hon försöker äta hon kunde inte äta när hon kom hem fick stödmata nu säger en kompis hon har satin nu blir jag orolig blir kolla upp henne när jag ska på återbesök min mamma säger hon inte har satin kan det vara kindtänderna som spökar

Lyan
2016-09-12 13:24
#60

#58 Tack :-) Har funderat i flera dagar på att skriva men tråden är så rörig så jag förstår knappt hälften och fram till #43 så skötte du och Frida det jättebra så jag tyckte inte att jag behövdes

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Wijnja]
2016-09-12 13:24
#61

Om jag måste ta bort henne blir jag knäckt för dolly är en av favoriterna

[Wijnja]
2016-09-12 13:27
#62

Dolly är dumlas trygghet dem funkar super tillsammans därför vill jag inte ta bort henna dolly höll på dö av svält uttorkning fick vätska upp henne

Annons:
[Wijnja]
2016-09-12 14:15
#63

Gud vad skönt dolly är inte satin då är det bara slipa ner tänderna,

Upp till toppen
Annons: