Annons:
Etikettutställningar
Läst 5367 ggr
Vincent...
2013-06-03 13:57

Gör man så här på Marsvins utställning?

Är det såhär det går till på Marsvins utställning? http://m.youtube.com/watch?v=nHd7pHaGa7A&feature=related Ser ju hemskt ut, så hon slänger runt marsvinet!

HAHAHAHAHAHA…..

Annons:
_Charlie
2013-06-03 14:02
#1

Om man inte bryr sig om eventuella hjärnskador kan man ju skaka pälsen fluffig.. Arma lilla gris.


Itchy
2013-06-03 14:03
#2

ordentlig länk

You can't spell Bitchy without Itchy

[rumelle]
2013-06-03 14:04
#3

Men sådär kan man ju inte göra! Stackars lilla vän. :(

ElmerKrudd
2013-06-03 14:05
#4

Men gud, stackars lilla gris!

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[EGX]
2013-06-03 14:10
#5

När djur blir till objekt i jakt på vinster och ära, då går det till såhär. Vidrigt.

Lyan
2013-06-03 14:24
#6

Den videon har varit uppe tidigare. Den filmades under NM 2010 och jag har varken innan eller efter sett någon som skakar sina marsvin så mycket. Naturligtvis är det helt oacceptabelt att göra så!

Däremot så som alpacan som filmades först blir "skakad" tycker jag är okej bara man är försiktig.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Eulwen
2013-06-03 14:24
#7

Nej det är inte sådär "det går till på utställning". Det där är en individ som är onödigt hårdhänt och knappast en god representant för ALLA marsvinsutställare. Jag har aldrig bevittnat något liknande när jag varit på utställning.

godisgrisen
2013-06-03 15:19
#8

Här har vi filmen som får representera "De hemska marsvinsutställningarna". Det är alltid samma film… antagliggen för att det inte finns fler filmer som visar något dåligt. Den är tre år gammal.

Jag säger som #6 och #7 jag har varit på massor av marsvinsutställningar och aldrig sett något liknande. Det här är en väldigt unik händelse som fått mycket kritik. Marsvinen behandlas med stor respekt och vördnad av sina ägare det är ingen tvekan om det.

#5 Vad menar du med "När djur blir objekt i jakt på vinster och ära, blir det så här".? Tror du verkligen att utställarna ser sina marsvin som objekt? Tror du det på riktigt? Antar att du borde göra ett studiebesök på en utställning. Det är liksom inte så blodigt som vissa tror med utställnadet. Även om det ligger oändligt mycket jobb bakom utställningsdjuren är det fortfarande en lustfylld hobby och en kärlek till marsvin som ligger bakom det hela. Utställningarna är i första hand tillfällen för marsvinsnördar att få träffa varandra och babbla marsvin. Vi har liksom kul med varandra vi är inte motståndare och ärkefiender som fäktar mot varandra med våra stackars värnlösa marsvinsobjekt. Framgång på utställningarna är kul men det är vägen som är mödan värd och vägen är faktiskt umgänget med marsvinen. Och ja… vi ser våra marsvin som individer med rättigheter och behov, verkligen inte som objekt.

farvendal
2013-06-03 15:25
#9

#8 tror #5 syftade på just de som troligen inte har något annat i skallen än jakt på vinst… som inte bryr sig om marsvinet bästa.

Stackars liten gris.. hoppas den människan blev anmäld

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[EGX]
2013-06-03 15:32
#10

#8 Hjälp. Stod det någonstans i mitt inlägg att jag automatiskt antog att utställningar generellt sett går till som på videon? Blev du upprörd för att du tyckte att det var så det lät, så ber jag om ursäkt. Förstår dock inte alls din upprördhet.

Jag har aldrig påstått, och kommer aldrig att påstå eftersom jag vet att det inte är så, att alla utställare ser sina djur som objekt. Det jag menade med mitt inlägg var att det tyvärr finns människor som endast ser sina djur som "objekt i jakt på vinster och ära", som kvinnan på videon. Känner henne inte och var självfallet inte där själv, men vi är nog alla överens om att man inte hanterar ett djur på det viset, oavsett omständigheter.

Jag har varit på utställningar tidigare, så något studiebesök blir tyvärr inte nödvändigt, men tack för tipset^^'

Så lugna puckar nu. Självfallet betyder inte utställning automatiskt "djurplågeri", och jag förstår inte alls hur man kan bli så upprörd över ett inlägg som man dessutom missförstår något horribelt.

Lyan
2013-06-03 15:35
#11

#8 Fast det stämmer inte riktigt. Iallafall inte när det gäller långhåren. Jag tycker inte att det är acceptabelt att hålla marsvinen ensamma bara för pälsens skull, vilket tyvärr är en verklighet för majoriteten av långhåren som ställs i ras :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

godisgrisen
2013-06-03 15:55
#12

#10 Det är klart att jag tyckte att det lät så annars hade jag inte blivit så upprörd. Tyvärr finns det folk som behöver läsa den text jag nyss skrev för att få lite balans på sin syn på marsvinsutställningar. Det var inte bara riktat till dig.

marsisen
2013-06-03 16:01
#13

Stackars lilla gris!! Eftersom jag inte har varit på utställning förut så vet jag inte, men jag tror inte att det går till så :)

animal power <3

Annons:
[EGX]
2013-06-03 16:31
#14

#12 Måste du vara så aggressiv i ditt utlåtande?

[EGX]
2013-06-03 16:37
#15

#12 Och jag tror närmare bestämt att du gick till ren attack mot mitt inlägg. Varför skulle du annars konfrontera med "Vad menar du med "När djur blir objekt i jakt på vinster och ära, blir det så här".? Tror du verkligen att utställarna ser sina marsvin som objekt? Tror du det på riktigt? Antar att du borde göra ett studiebesök på en utställning." och dessutom länka texten till mitt inläggsnummer?

Tagga ner. Fråga först vad folk menar med sina kommentarer innan du ger dig på någon med kanoner och kulsprutor. Inget fel att säga sin åsikt, men att gå till attack och stämpla någon som "dum i huvudet" innan man har en aning om vad personen ifråga menar är inte okej i min mening.

Eulwen
2013-06-03 16:51
#16

Rörde till det och blandade ihop inlägg, raderar.

godisgrisen
2013-06-03 19:28
#17

#15 Tagga ner själv du.😉Jag är jätteledsen om jag uppfattade ditt inlägg i #5 fel men läs det med mina ögon så kanske du förstår att jag tolkade det som aggressivt och att du drog alla utställare över en kam. Inser att jag inte tolkade som du menade det men med många debatter i ryggen där utställarna varit lovligt byte för spot och spe så är det lätt att överreagera på den meingen du skrev.

Sen var det ett misstag att fortsätta stycket efter hänvisningen till ditt inlägg. För jag hade verkligen något viktigt att förmedla (även om jag onekligen blev arg). Jag hade inte som avsikt att ge mig på dig personligen utan ville ge min bild av utställarnas relation till sina marsvin. För den missen ber jag om ursäkt. Däremot står jag naturligtvis för innehållet i min text och tycker att jag belyste viktiga poänger.

[EGX]
2013-06-03 19:52
#18

#17 Onekligen belyste du viktiga poänger i inlägget du skrev, det säger jag inget om. Det är lätt att reagera starkt på en tråd, med en annan tråd och tidigare diskussion i bakhuvudet. Tyckte dock att du reagerade onödigt mot just mig. Hade jag skrivit ett liknande inlägg i en tråd där utställning i sig diskuterades hade jag fått tacka och ta emot all eventuell kritik, men nu kommenterades en video som påvisade ett helt oacceptabelt beteende i utställningssammanhang.

Nu när vi båda har taggat ner (haha!🤪) tänker jag ta mig en kik på dig som uppfödare! Går i marsvinstankar igen (har haft marsvin tidigare) och letar så smått efter "min" ras så att säga🙂 Intresset för utställning och eventuellt avel har kommit krypandes, och visst blir man gött sugen.. Har även kikat runt på burtrådar efter inspiration, för nog blir det att bygga en redig bokhyllebur i framtiden!^^

Har du möjligtvis en hemsida man kan besöka?🙂

Tisslibiie
2013-06-03 20:06
#19

Usch har sett den tidigare :( Så hemskt.

Enjoy life and live the adventure!

godisgrisen
2013-06-03 20:27
#20

#18 🙂

Annons:
[EGX]
2013-06-03 21:25
#21

#20 Haha, jag förstår.. xD Trevligt, indeed^^'

[tråkig]
2013-06-03 21:39
#22

uch fy vad synd om de marsvinet fy för den som gjorde de. Fatar hon inte att marsvinet kan skada sig.😡

Stephanie
2013-06-03 22:50
#23

Men hjälp vad brutalt 😕 Jag trodde först att ni pratade om tjejen i början, och tänkte att "ähh, det där var väl inte så farligt". Men hon senare ser ju ut som om hon fluffar till en kudde… Snacka om att inte ha respekt för djuret.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tantnett
2013-06-05 17:02
#24

#8 Mycket bra skrivet.

Nej så här går det absolut inte till på utställningar.

Själv säger jag alltid att oavsett hur det går på en utställning så är mina marsvin lika högt älskade när vi åker hem som dom var när vi åkte till utställningen. ❤️

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[texel]
2013-06-21 19:19
#25

Som jag ser det så skakas själva marsvinet i sig inte så mycket, det är väl mest pälsen som fladdrar omkring.

[00livia]
2013-06-21 19:30
#26

Hoppas seriöst att det där inte var ett marsvin utan ett gosedjur eller nått..

[JollyJustin]
2013-06-22 12:45
#27

NEJ! Fy vad hemsk! Hon är en åhh! SOM GÖR SÅDÄR

Stackars!

Annons:
Mirinda
2013-06-22 14:24
#28

Jag är en person som försöker se det goda i allt. Jag är varken utställare (har provat en gång bara) eller uppfödare. Inte heller är jag en sån som generellt anser att djurutställningar är dåligt.

Det goda i den här tråden är att alla är överens om att den där gamla filmsnutten visar ett helt oacceptabelt hårdhänt sätt mot marsvinet.

Visst kan man vara kritisk mot mycket när det gäller utställningar. Men jag kan gå i god för att man inte gör några vinster (ekonomiskt) på att föda upp och ställa ut marsvin. Andra husdjur kan det kanske stämma på, men absolut inte marsvin. Jag tror att de allra flesta marsvinsuppfödare (och nu menar jag de riktigt djupt engagerade djurvänner jag träffat IRL och fått kontakt med här på MiF) går back ekonomiskt. Så vinster…. nä knappast.

Vad man vinner är kompisar av ett ovanligt trevligt slag. Och det är precis som Godisgrisen säger i #8; På utställningar har man tillfälle att prata marsvin med andra "marsvinsnördar". Jag lär mig hela tiden nya saker av erfarna marsvinsägare om de underbara djur vi har här hemma.

#18 Lycka till med letandet efter goa grisar!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lyan
2013-06-22 17:32
#29

Är det verkligen bara jag som är emot att hålla marsvin ensamma bara för att de ska ställas ut?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

emmaaslund
2013-06-23 21:38
#30

#29 Det har jag mycket svårt att tro. Vad får dig att skriva så?

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

pinku
2013-06-24 00:19
#31

#30

Det är väl ingen hemlighet. Är det inte det (bla) som kallas att "ha dem i päls" eller nåt liknande? Eller är jag helt ute och cyklar?

Lyan
2013-06-24 06:10
#32

#30 Precis som pinku skriver så är det när man håller långhår i päls. De sitter ensamma med rullar i pälsen för att inte pälsen ska bli skadad. Har grisen tur så är den inte tillräckligt bra för att fortsätta ställas och slipper då ensamheten men vissa djur hålls ensamma tills de är närmare året. Ibland håller inte ens buren lagliga mått och jag vet en utställare (som lagt ner nu, detta är några år sedan) som satte sina små fyraveckors bebisar ensamma i hamsterburar enbart för att de inte skulle skada pälsen.

Jag känner endast till en, förutom jag, som hållt sina långhår med andra under tiden de varit i päls (men jag hoppas verkligen att det finns fler!!)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

emmaaslund
2013-06-24 12:13
#33

#32 Jo, hur de flesta långhår lever under sin utställningstid är jag medveten om. Men då missförstod jag vilka du vände dig till i din fråga. Jag uppfattade det som att du frågade "Om det verkligen bara var du som var emot det?". Och som svar på den frågan: Nej. 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
2013-06-24 12:31
#34

När man tar sitt flockdjur, petar in det ensamt i minsta paxlådan med strama rullar över hela pälsen, och väntar på att få sin rosett. Då har man missuppfattat hela grejen med både marsvin och utställning.

Jag skulle föredra om långhårsklasserna togs bort, och långhåren enbart fick ställas som klippta. Det låter drastiskt, och jag vet att alla inte petar in sina långhår rullade i minsta paxlådan, men det förekommer, och det vore bra att ta bort de klasserna i alla fall ett tag, för att få stopp på galenskaperna.

Så nej Lyan, du är inte ensam i ditt tyckande!


Annons:
Twili
2013-06-24 12:47
#35

Jag är säker på att ingen egentligen menar något illa till sina marsvin när det gäller lh. Men  jag måste hålla med er, Lyan och charlie. Någonstans längs vägen gick det fel, och nu sätts inte marsvinens bästa i centrum längre…

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


emmaaslund
2013-06-24 13:40
#36

Fast ska vi diskutera marsvinens bästa så finns ju inte utställning överhuvudtaget på kartan. Jag försvarar inte hur långhåren kan behöva spendera delar av sina liv, men långhårsägarna är ju faktiskt inte de enda som förbereder på ett för marsvinen, mindre kul sätt. Jag tänker på trimning och långa resor.

Utställning, oavsett djurart, är ju inte något som gynnar djuren (om man inte ser till avelsbedömning som i långa loppet kan leda till undvikande av för hårt avlande). Det är ju faktiskt endast till för oss människors skull. Det låter hårt men sysslar man med utställning så är ju det en ståndpunkt man har och att det kanske, faktiskt, är ok att pyssla med vissa saker som inte bara är till för marsvinens allra bästa. Självklart finns det gränser, ser man dem inte bör man inte ha djur eller åtminstone inte ställa ut dem. Men jag måste ändå säga, att vi alla som ställer ut våra djur, vi är inte riktigt helt ärliga om vi säger att det inte är för våran egen skull. 

Jag ställer ut, jag trimmar mina djur och jag gör det för min egen skull. Jag har och ser gränser, men dessa är mina och stämmer givetvis inte överens med alla andras. Det jag gör, som är utställningsrelaterat, försöker jag göra så varsamt som möjligt. Om jag upplever att ett marsvin verkligen inte, inte, inte vill trimmas - får den ställas otrimmad. Vet jag att ett marsvin har jobbigt med längre resor - får denna stanna hemma. Jag tycker utställning och dess tillhörigheter är ok, men det är viktigt att kunna få perspektiv på saker och ting. Och att kunna granska sig själv.

Vad skönt det var att få skriva hur jag ser på detta. Som jag nämnde tidigare, det låter kanske hårt. Jag kommer ifrån långhårs-frågan lite men försvarar som sagt inte att det förekommer marsvin som sitter ensamma under längre perioder av sina liv för att kunna ställas ut. Där, till exempel, ser jag en gräns.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lyan
2013-06-24 14:23
#37

#36 Jag är helt med dig på det, naturligtvis är allt utställande för människans skull och inte djurens. Dock lever nog de flesta icke långhår normala marsvinsliv med kompisar när de inte är på utställning.

Jag har inte varit så aktiv med rasutställning, mycket pga rullandet. Jag kan acceptera en rumprulle, om djuret tycker att det är okej, men sidorullar skulle jag aldrig utsätta mina djur för.

Just för att jag inte har varit aktiv så är jag nybörjare på att rulla så om jag lyckas få en dåligt rullad, petavlad, pälsskadad, två meter lång och med "dåliga" öron och ganska dålig typ coronet att få 87p i senior så borde det vara hur lätt som helst för någon som är van att få skitbra poäng trots att djuret går med kompis. Visst är det tråkigt om de får pälsen skadad men det är faktiskt ingen katastrof om inte just det djuret blir champion.

Att jag undrade om jag var ensam var för att jag tagit upp det tidigare i tråden utan att få svar. Jag vet att jag inte är ensam, ville ha upp det för diskussion.

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

godisgrisen
2013-06-24 17:37
#38

Visst är det så att vi ställer ut marsvinen för vårt eget nöjes sjkull och inte för marsvinens skull så är det ju naturligtvis. Det är ju jätteroligt men skulle inte vara roligt alls om marsvinen verkligen mådde dåligt av det därför gör man ju sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för dem. Jag anser att det är min viktigaste uppgift som utställare att göra det så bra för mina djur som möjligt.

Jag har släthår, nonselfar som jag trimmar till rasutställningarna. Det kan ju verka obehagligt att tänka att man drar loss de styva långa täckhåren ur pälsen för att den ska bli jämn och mjuk. Först tyckte jag också att det lät helt vansinnigt men när jag började trimma insåg jag att de flesta knappt bryr sig och snart lär man sig tekniken så man kan göra det väldigt smärtfritt. Att trimma till perfektion är faktiskt, inget krav från domarna heller så man måste inte göra det så hysteriskt grundligt om man har ett marsvin som är håröm får man helt enkelt ta det värsta eller strunta i att trimma det djuret det finns ingen anledning att utsätta dem för något de är väldigt obekväma med. Jag har en hane som verkligen ogillar att bli trimmad som jag ställt knappt halvtrimmad men han är ändå schampion. De två som jag trimmar just nu till SM är väldigt trevliga att trimma. Ingen av dem har sagt ett pip och skruvar bara på sig när man tar strån vid extra känsliga ställen som mitt uppe på ryggen.

Jag har ju inte långhår så jag brukar hålla mig borta från de disskussionerna. Måste ändå inflika att om jag har förstått rätt så är en rulle som stramar rullad fel det viktigaste när man rullar långhåren är att det ska vara bekvämt för marsvinet. En rumprulle som är rätt rullad stör ju knappast marsvinet. Alla håller heller inte sina rullade långhår själva även om de flesta antagligen gör det. Självklart bör speciellt unga marsvin bo med burkompisar men man måste ändå komma ihåg att dessa marsvin sitter i rum med andra marsvin och inte helt isolerade. Varför vissa har dem i små burar övergår mitt förstånd men jag hoppas att det inte är så vanligt även om jag vet att det förkommer.

emmaaslund
2013-06-24 17:39
#39

#38 Mycket klokt och bra skrivet. Jag håller med.
Och eftersom det är så att långhåren måste vara oklippta om de inte ska ställas i klippt, så är det ju snarare skonsammare för dem att ha pälsen ur vägen. Om man rullar på rätt sätt d.v.s, och det tror jag att de flesta långhårsuppfödare och utställare klarar av. Men jag är inte superinsatt så jag säger inte att det är så. Bara en tanke.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

godisgrisen
2013-06-24 17:50
#40

#39 Ja jag har ju nästan alltid mitt hår i tofs för det är mycket bekvämare än att ha en massa hår som hänger ivägen och kittlas.😉

tantnett
2013-07-19 18:42
#41

Här är många bra svar som jag delar tillfullo, och jag håller med Lyan att NEJ det är absolut inte rätt att marsvin skall behöva sitta ensamma upprullade i någon mindre "box".

Själv är jag mycket noga med att mina djur jag tar med på utställning verkligen skall vara stresståliga samt mycket bekväma med både utställningsplattan samt transportburen.

Skulle själv inte kunna finna något nöje eller glädje på utställningarna om inte mina marsvin mår bra.

Har en oerhört fin Cuy hona hemma som nu är två år, gissar att hon kunnat få mycket bra poäng gällande sin exteriör samt utstrålning men icke jag vill utsätta henne för någon utställning då hon är hemskt lättstressad. Nej både jag och hon mår bäst av att hon stannar kvar hemma när vi andra åker på utställningar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Annons:
[Wijnja]
2018-02-10 19:04
#42

Har fått mer tips på vad jag kan bli bättre på inget själv är man värdelös på vissa saker få visa andra i stället ingen är otrevliga du har fått fel bild på utställningar

Upp till toppen
Annons: