Annons:
Etikettfoder
Läst 4691 ggr
Svarttusch
8/26/13, 11:15 AM

Förvara hö

Tänkte köpa på mig lite hö snart, jag har köpt djuraffärens påsar men det är ju ruinerande (speciellt när man ser på blocket att man kan få fem småbalar för samma pris som jag betalar för fyra små påsar) nu när antalet marsvin kommer öka samt att honorna gärna "slösar" hö ;) 

Men det är en liten bit att åka och då vill man ju gärna köpa på sig lite (tänkte mig fem balar kanske…), men hur ska man förvara det?! Jag har en balkong som jag skulle kunna använda, men hur gör jag för att lättast skydda det mot regn utan att stänga in så det möglar? Inne går tyvärr inte att förvara då jag inte vill försvåra makens höallergi (han reagerar inte på det höet som är hos marsvinen men om vi t. ex har hö i bilen).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
M.L
8/26/13, 11:20 AM
#1

Tror det är svårt och förvara det på balkongen . Har ni inget förråd ?

Svarttusch
8/26/13, 11:22 AM
#2

Jo i källaren, men det är oklart huruvida man får förvara hö där. Har ett förråd uppe i lägenheten också, men vet inte om jag kan rensa ut så 5 balar får plats där inne :P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Chocopops
8/26/13, 11:26 AM
#3

När jag tar hem hö blur de ju endel, då jag har 19 små svin ;) men förvarar de i garaget vilket är perfekt, å tar upp när de behövs, bara att fylla en ikea kasse :) bor även jag i lägenhet :), hade ute på altanen en vinter men då krymte de väldigt fort, vissa sug att jag även matade rådjuren ofrivilligt :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[rumelle]
8/26/13, 11:36 AM
#4

Jag brukade förvara hö i dubbla svarta sopsäckar på balkongen. Lade ett par träklabbar ovanpå så att de inte kunde blåsa upp. Fungerade bra tycker jag.

Svarttusch
8/26/13, 11:42 AM
#5

#4 Blir det inte för instängt då?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[rumelle]
8/26/13, 12:09 PM
#6

#5 Man vill ju undvika att det kommer in fukt så att det möglar. Är det torrt och fint från början är ju risken liten. Och 100% tätt lär man inte få så länge man inte knyter ihop påsen, så lite luft kommer det ju in.
Jag upplevde i alla fall inte att höet försämrades kvalitetsmässigt när jag hade det på balkongen. Numera har jag dock höet inne för jag kom på att man kan ställa säcken i hörnet bakom hörnsoffan, så slipper jag gå ut på balkongen när det är kallt. :P

Annons:
godisgrisen
8/26/13, 12:30 PM
#7

Jag har mitt hö på balkongen. Jag har en härligt stor balkong så på sommaren kan jag ha två balar och på vintern då jag inte är där ute får det rum en himla massa balar. Däremot undviker jag att ha för många eftersom det är för fuktigt där för längre förvaring. Vill inte att de ska stå där mer än en månad för då misstänker jag att de kan börja mögla. Jag har dem i plastsäckar som jag öppnar i toppen och ibland sticker jag små hål i dem. När det är varmt på sommaren är en månad i sopsäck för länge då blir det förstört.

Svarttusch
8/26/13, 2:14 PM
#8

hm, då är balkongen kanske ingen bra lösning då =/ Får försöka göra plats i inneförråden då :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[erikam]
8/26/13, 2:29 PM
#9

Jag hade mitt i en garderob med en IKEA-kasse över. Det funkade bra men eftersom det var så lite plats så kunde jag bara köpa en säck hö åt gången. Fick iofs inte med mig mer eftersom jag fraktade det på cykeln 🤪

Svarttusch
8/26/13, 2:33 PM
#10

#9 där sa du nått! jag kan nog fixa en garderob tom så jag kan ha hö i. Men undra hur många staplade småbalar som ryms i en garderob?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[erikam]
8/26/13, 2:37 PM
#11

#10 Ja det är ju frågan. Jag köpte stora säckar och kunde nog få plats med max två stycken bredvid varandra. Men jag hade ju bara två marsvin så det behövdes ju inte mycket mer hö hemma hos mig 🙂

Svarttusch
8/26/13, 2:45 PM
#12

Hm, det borde ju gå in 3-4 stycken i alla fall tycker jag :P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

M.L
8/26/13, 4:22 PM
#13

Tänk bara på att din make reagerar på hö.  och kan tänka att 3-4 balar kan nog ge ifrån sig en del.

Annons:
Svarttusch
8/26/13, 7:54 PM
#14

#13 Ja självklart. Makens hälsa kommer i första hand, kommer inte utsätta honom för mer än jag "måste" (grisarna måste ju ha hö :P) eftersom han inte reagerar på det nu. Som tur är har hans allergi minskat sen han var liten för nu kan han till och med ge marsvinen hö utan att få känningar. 

Så nu gör jag såhär: Jag testar att ha det på balkongen, märker jag att det inte funkar får jag ha det i källarförrådet och ta upp efter behov. 

Jag hade tur att det fortfarande fanns kvar så förhoppningsvis kan vi åka och hämta på fredag. De tar 20 kr per bal på 10-13 kg, kändes som ett rimligt pris (inte hittat billigare härikring iaf).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Cassidy82
9/3/13, 12:49 PM
#15

Jag förvarar mitt hö i Ullareds 'påsar'. De är större än IKEAsäckarna och har en dragkedja, så att allt stannar där det ska. Helt lysande enligt mej =) Har dem inomhus och jag känner inte av min allergi annat än när jag handskas med höet!

idipidi
9/3/13, 2:13 PM
#16

#14 Galet billigt med Stockholmsmått mätt..!

Höförvaring är knepigt. Värst är om höet först är fuktigt (förvarats kallt eller utomhus), sen paketeras lufttätt (plastpåse) och tas in i värmen. Då blir det mögligt! Plast är dock nästan ofrånkomligt om man bor i lägenhet eftersom att det annars blir skräp överallt, men man får se till att det inte är helt lufttätt.

miasmarsvin
9/3/13, 2:53 PM
#17

Har man gamla avlagda påslakan kan man använda dom till höbalarna när man har dom i lägenheten och ska ta med dom från ett utrymme till ett annat.
Då håller sig höet i påsen istället för runt omkring.

Chocopops
9/3/13, 3:40 PM
#18

Man kan ju även förvara höt i gamla påslakan ;) de gör jag :p

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

gickan87
9/3/13, 5:47 PM
#19

Förvarar mitt hö i vävsäckar som finns att köpa på granngården och clasohlson bl.a. Fungerar jättebra, dock har ju jag allt hö inne i djurrummet så slipper ändå hö överallt.

MVH Erika :)

bohan85
9/3/13, 10:26 PM
#20

Jag bor i lägenhet och har källarförråd, dock är det en "torr" källare och ingen fuktig. Ingen har någonsin klagat på hödoften iaf, luktar inte så mycket i korridoren. Jag köper däcksäckar från biltema och stoppar balarna där i. Sedan när jag lastat in dem i förrådet så drar jag ner plasten så att de står i säcken men nästan hela balen är blottad och alltså i luften. Ah, hoppas du fattar!

Annons:
gickan87
9/4/13, 12:00 AM
#21

#20 Får hela balen plats i däcksäcken? Hur stora balar köper du?

MVH Erika :)

Mirinda
9/4/13, 12:57 AM
#22

Jag började med att ha höet på balkongen. Men, som någon annan skrev här ovan; det blir väldigt kallt om fingrarna när man ska hämta in på vintern. Fast höet håller sig bra där, så länge det inte regnar på säcken (den har lufthål) eller att det blir blött underifrån. Men på sommaren mår höet inget vidare i solgasset (det gulnar och blir inte alls så trevligt). Så nu har vi säcken inne, vid buren.

Vet någon var man kan hitta något så när billigt hö i Uppland/Södermanland? Vi köper hö i stora zoobutiken. De gör en väldig avans på det. Har ju läst här på MiF vad ni som kan köpa från en bonde betalar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

bohan85
9/4/13, 3:55 PM
#23

#21 Ja de får plats, köper vanliga rektangulära hästhöbalar ca 12 kg i varje

[Gladamarsvin]
9/5/13, 9:29 AM
#24

Jag bor i hus och förvarar lite i en korg som mamma köpt på ikea som jag tagit sen  förvarar jag lite i en svart sopsäck med hål i en tvätt korg med lock dock inne i mitt rum usch vad skräpigt de blir. Sen resten i hö påsen tar jag och ställer ner  i källaren i de kallaste frådet. Får nog ställa ner allt hö där nere 🙂

emmaaslund
9/8/13, 6:06 PM
#25

#22 Jag har precis hittat en tjej som säljer hö i Stora Sundby, en bit utanför Eskilstuna. En säck (7 kg, 240L) för 100:-. 
Tog hem fem säckar idag, det doftar ljuvligt och marsvinen mumsar glatt. 

Jag vet inte riktigt hur långt det blir för dig att åka, du bor väl i Stockholmstrakten? Det finns högst troligen närmare att köpa av men tänkte i alla fall dela med mig av mitt fynd 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Marsod
9/10/13, 10:28 AM
#26

Pratade med en bonde idag om just förvaringen. Han uppgav att förvaring under vår/sommar/höst måste höet vara inomhus. Horrt hö drar åt sig fukt i luften om det får ligga i en carport eller på en balkong. Antar att det är värst typ nu då det är tokfuktigt i gräs m.m. på mornarna. På vintern (om man bor i Norrland och med säkerhet har minusgrader) kan höet förvaras i en carport el dyl då luften är snustorr.

Jag kommer köpa ett gänng canvassäckar och förvara en bal i varje. Balen som jag ska ta ur kommer jag sätta i en nätad tvättkorg från Jysk. Kommer att sätta hela canvassäcken i med. Så är tanken i alla fall. Canvassäckarna kommer att förvaras i ett kallförråd i huset!

Funderar dessutom på en mindre canvaspåse/tvättpåse som jag kan hämta hö från källaren i och sen fodra från?

Så ser hö-tankarna ut just nu! :)

Svarttusch
9/10/13, 3:25 PM
#27

Det blev påslakan och i källaren! Sen får jag ta upp allt eftersom helt enkelt :) Helt otroligt, vi vägde vad påsarna vi köpt i djuraffären vägde. runt 900 gram. Så vi har betalat ca 25 kg kilot! Nu fyllde vi hela bagaget med hö, 30 kg, för 60 kr! Denna bonden kommer jag hålla hårt i!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
Mirinda
9/10/13, 11:09 PM
#28

#27 Avundsjuk är bara förnamnet. Vill bli kompis med en bonde nu!😉

Och så en liten nostalgisk OT-utvikning - kan inte låta bli
Tänk när jag var liten och varje sommarlov var på mina släktingars bondgård. Roligast av allt var att busa i höet uppe på loftet över ladugården. Det höet hade jag fått så mycket jag ville av gratis till mina marsvin. Men det gick ju inte att frakta hem hö för vi åkte tåg. Min kusins marsvin bodde i ladugården, nära korna; varmt och gott. Mitt i all maten och med hur mycket plats som helst att springa runt på i sitt eget bås. 

Det är därför jag älskar doften av friskt hö. Jag kan fortfarande kasta mig ner i en stor höhög om jag någon enstaka gång får chansen. Kan ni se mig göra popcornskutt?😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Svarttusch
9/10/13, 11:18 PM
#29

#28 Jag bor ju i Värmland, här finns många hästar och många bönder :) Denna hittade jag via blocket faktiskt, finns ganska många att välja på här. Även om han faktiskt är pappa till en gammal skolkompis haha :D Med bara två grisar funkade det ju att köpa djuraffärens påsar (även om de vägde mindre än ett marsvin), men med fem marsvin och planer på fler är det nog lika bra att ha en bonde att köpa från :) 

Jag älskar också doften av hö, framförallt i höloft och liknande!

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Randomel93
2/14/18, 5:34 PM
#30

Gammal tråd men jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av att förvara hö i en öppen ikea-kasse inomhus?

Lillyrod
2/14/18, 10:38 PM
#31

Det funkar utmärkt. Jag har i en papperssäck i ett hörn 😃 Köper en bal åt gången och låter den ligga kvar i säcken.

Randomel93
2/15/18, 7:11 AM
#32

Hur många marsvin får njuta av den? :)

Lillyrod
2/15/18, 8:06 PM
#33

Jag har 2 svin just nu. En bal på ca 6 kg räcker lite drygt en månad : )

Randomel93
2/15/18, 9:05 PM
#34

Perfekt, tack för infon! :)

Annons:
gickan87
2/22/18, 7:45 PM
#35

#3 Måste få fråga, hade du även bilen i garaget då?
Tänker på avgaser och eventuell olja som kan sätta sig i höet?

Funderar på att göra något liknande när jag flyttar till lägenhet :)

MVH Erika :)

Upp till toppen
Annons: