Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4574 ggr
EmmaMarsvinet
2/1/14, 11:16 PM

Vax i örat

Hej! Mitt marsvin har jättemycket vax i sitt öra och är väldigt orolig över det om det kommer bli något allvarligt. I Eragon som mitt marsvin heter, ja i hans öra är det som en skalbagge fast det är vax då. Jag tackar i förväg! ;) bilder kommer tyvärr imorgon.

Annons:
EmmaMarsvinet
2/1/14, 11:17 PM
#1

Asså när det står skalbagge menar jag att det är så mycket vax i hans öra så det ser ut som en skalbagge! ;)

MoaL
2/1/14, 11:19 PM
#2

Ta lite olja på en topz och rengör öronen då. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/1/14, 11:19 PM
#3

Eller menar du att vaxet är inne i hörselgången?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pinku
2/2/14, 4:00 AM
#4

Våtservetter brukar jag använda på själva öronlappen. Det kan sitta rätt hårt, så man får gnugga men ändå vara försiktig. Och det brukar inte vara ett dugg populärt, så man får vara bestämd ;) I själva "skrynklorna" använder jag tops med våtservett på. Men PETA inte nere i hörselgången!

EmmaMarsvinet
2/2/14, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild nummer 1

EmmaMarsvinet
2/2/14, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild nummer 2 dålig kamera

Annons:
dumlekola
2/2/14, 11:34 AM
#7

När marsvinet bildar så mycket vax att det täpper till hela hörselgången (rätt vanligt på teddy/rex) så måste man hjälpa marsvinet att få bort det. Det finns medel som löser upp vaxet liknande Revaxör som finns för människor. Jag har en kompis som använt sig av ett för marsvin. Jag skall ta reda på vad det heter och var man kan köpa det…

EmmaMarsvinet
2/2/14, 11:51 AM
#8

#7 vi har revaxör här hemma! Jag kan testa & se! :)

EmmaMarsvinet
2/2/14, 11:52 AM
#9

#7 Jag har också teddy eller rex är inte säker, men det är något av det

EmmaMarsvinet
2/2/14, 12:11 PM
#11

#10 Tack så mycket! Ska ta hjälp av sidan.

dumlekola
2/2/14, 1:42 PM
#12

#8 Jag vet inte om Revaxör är lämpligt för marsvin. Det får du kolla upp innan du testar med det…

EmmaMarsvinet
2/2/14, 1:52 PM
#13

#12 Japp såklart! ;)

Annons:
idipidi
2/2/14, 2:12 PM
#14

Otoclean från apoteket tycker jag är jättebra. Viktigt tycker jag om man har ett marsvin som bildar mycket vax i öronen att man gör rent regelbundet.

dumlekola
2/2/14, 6:15 PM
#15

Fick tips i ett annat forum om att droppa i några droppar jojobaolja eller olivolja och dagen efter torka bort upplöst vax.

emmaaslund
2/2/14, 6:25 PM
#16

Jag skulle inte föredra att ha i flera droppar av olja eller annan vätska och lämna kvar i marsvinets öra. Det är nog bättre att göra rent det på en gång, och regelbundet om marsvinet har problem med vaxbildning.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

EmmaMarsvinet
2/2/14, 7:05 PM
#17

Jag hänger inte riktigt med #14 #15 #16

Svarttusch
2/3/14, 12:35 PM
#18

#16 Men nu tror jag tipset handlade om att droppa olja för att "lösa" upp smutsen till t. ex nästa dag så det blir mindre jobbigt att få bort allt. Sen bör man ju hålla rent med jämna mellanrum, så ofta som behövs :) Nu vet jag att barn och marsvin är lite olika, men barn som har problem med t. ex smuts bakom öronen smörjer man med olja för att dagen efter torka bort allt så man slipper gnugga så mycket :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

EmmaMarsvinet
2/8/14, 10:46 AM
#19

#18 jag fattar inte riktigt men ska jag försöka droppa lite olja i örat sen vänta dagen efter och se om det lossnat?

Buspejfli
2/8/14, 5:12 PM
#20

Om det är mycket smuts i örat kan det ju vara ett tecken på skabb också, men då borde man märkt kli också förstås. Du kan ju alltid ha en extra koll bara för att vara säker :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: