Annons:
Etikettskötsel
Läst 8784 ggr
chokladtassen
2/12/14, 2:48 PM

(X) rensa analsäcken på hanar?

Hittade en video på en tjej som rensar analsäcken på sin marsvinshane. Hon förklarar varför man ska göra det osv. på engelska. Är det något bra? Eftersom hö och hår och sånt fastnar där.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Annons:
-ulrikan-
2/12/14, 3:27 PM
#1

det ser inte trevligt ut för stackars marsvinet :/

bohan85
2/12/14, 3:30 PM
#2

Jag rensar också pungpåsar på hanar (om de inte är kastrerade), det fastnar enormt mycket och det luktar inte gott…

akittehmonster
2/12/14, 4:18 PM
#3

Jag går djurvård och inte ens vi gör sånt O….o

bohan85
2/12/14, 4:45 PM
#4

Om ni hanar så ta å kika hur det ser ut…

akittehmonster
2/12/14, 5:08 PM
#5

Ser jätte fint ut, inge hår eller något + provade på mina egna. Lika rent där O…o

idipidi
2/12/14, 5:24 PM
#6

Vissa hanar är det helt nödvändigt att rensa pungen på.

Annons:
pinku
2/12/14, 5:48 PM
#7

Jag har en hane med mild impact rectum. Han skulle få helt stopp om jag inte rensade då och då.

chokladtassen
2/12/14, 6:44 PM
#8

Jaha, då kanske det e något man ska göra. Hur gör ni som rensar? Har ni något särskilt på toppsen?

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

godisgrisen
2/12/14, 8:10 PM
#9

Tops med lite olja på funkar bra. Vissa hanar behöver detta men inte alla.

Zakaraa
2/12/14, 8:48 PM
#10

Jag brukar få dra ut lite hår ur två av mina 4 grabbars analöppningar.. och som hon säger på videon; det Stinker, urk…
En av grabbarna måste jag även klippa pälsen runt pungen för annars åker det in I penis"höljet" och analen.. Båda dessa grabbar är virvelpet så de har ju en del päls.. Superäckligt men nödvändigt att rengöra dem..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

bohan85
2/12/14, 8:51 PM
#11

Jag brukar även på alla hanar, alltså även kastrater, "ta fram" snoppen då och då för den kan också få beläggningar.

godisgrisen
2/12/14, 9:01 PM
#12

Jag kör alltid en rengöringsrunda på hanarna vid kloklipp kan vara bra som rutin. Talgkörteln tar jag också samtidigt. Det är mycket roligare att klippa klorna på honorna.😉

chokladtassen
2/12/14, 9:28 PM
#13

Åherre.. Bara  tanken på att rensa runt där med en topps gör mig illamående. Men vad gör man inte för sina små marsvin 😃

En fråga, hur får man fram penisen? jag vet att man ska trycka ovanför den någonstans men har aldrig lyckats få ut den. Kan va bra att ha det som rutin ja #12 tack! :D

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Annons:
Zakaraa
2/12/14, 9:30 PM
#14

#13 Förstår att det kan vara svårt att få ut penisen, har själv skitsvårt på speciellt en grabb. De två virvlarna som jag måste rensa analen på är väldigt lätta att "klämma" ut penisen på men inte de andra!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Emblems
2/13/14, 9:16 AM
#15

Jag brukar rengöra mina grabbar lite då och då. Det är inte analen som blir smutsig utan det är mellan pungkulorna. Till skillnad från oss människor har marsvin pungsäcken mer inne i kroppen och inte hängande och dinglandes ;) mellan kulorna bildas då en liten ficka och där samlas en massa sekret och skräp. Detta sekret använder hanarna för att märka revir och sätta sin lukt lite här och där. Om man med marsvinet på rygg trycker på pungkulorna och försiktigt drar dem i sär lite för att se öppningen bättre kommer en hel grotta med skräp och smuts som man inte ser utifrån att öppna sig. Det låter värre än vad det är men mina två grabbar har inga problem med att jag trycker och grejar där nere. Så alltså; det är inte analen utan mellanrummet som bildas mellan hanarnas pungkulor. Separera kulorna så att hela "smutsgrottan" kommer fram och rengör sedan med tops och intimvåtservetter. Och var beredd, det stinker ;)

PiggieVille
2/13/14, 1:53 PM
#16

och ett hett tips: använd engångshandskar 😉 och var beredd med doftljus, när det hela är över…

Eulwen
2/13/14, 1:57 PM
#17

Åh herregud… Ibland önskar jag att jag kunde sluta lära mig nya saker om marsvin och leva i lycklig ovisshet om diverse äckliga saker som behöver göras….

Inventering av marsvinspungar på schemat alltså. Kul. Kul. Kuuuuul….

🤓

Emblems
2/14/14, 10:27 AM
#18

Hehe äsch jag tycker inte det är särskilt äckligt faktiskt. Bara lukten som inte är särskilt trevlig ;)

Teddymarsvinet
2/14/14, 12:41 PM
#19

Vilken sorts olja kan man använda? Har ingen aning om vad mineraj olja är för något. 😮

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Eulwen
2/14/14, 12:45 PM
#20

Olivolja funkar nog lika bra, eller nötolja av något slag. De är milda och fina mot huden.

Annons:
Emblems
2/14/14, 1:41 PM
#21

Intimolja eller barnolja går också bra

emmaaslund
2/14/14, 5:32 PM
#22

Hihi, vi verkar vara några stycken som upptäckt denna härliga syssla. Jag har noterat att det blir rätt skitigt i denna… pungsäck eller analsäck eller vad man nu ska kalla den. Men det har inte slagit mig att ta en tops och slira runt därinne med. Tur att man har fler honor än hanar, säger jag 🤪

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

mammagrön
2/14/14, 5:54 PM
#23

Okaaaj. Tackar för detta! Älskar att lära mig nya saker :D Inte obekant m fenomenet eftersom man får göra motsvarande på valacker/hästar och deras skap men har aldrig sett nån göra det på marsvin.

Chocopops
2/15/14, 9:43 AM
#24

Jag har en hane som är hopplös när de gäller att "plugga" igen där, får göra ren var annan vecka ungefär, å jag använder mig då av vanlig barn olja, engångs handskar , å vissa gånger vill jag ha en klädnypa för näsan men äger inga sådana 😣

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

godisgrisen
2/15/14, 1:06 PM
#25

Jag tror nog bara det gäller att ha koll på om de geggar igen då får man lov att göra rent. Antar att det inte är nödvändigt på de hanar som inte samlar ihop en plugg i rumpan. De flesta av mina slipper denna aktivitet men de kollas regelbundet.

Zakaraa
3/11/15, 7:47 PM
#26

Jag har funderat lite kring det här med att det sägs/skrivs att man rengör på hanarna som inte är kastrerade. Innebär det att deras analsäck inte blir lika utsatt för dessa besvär om han är kastrerad eller finns det någon annan anledning till att man nämner att de är kastrerade eller inte? Tänker på i videon säger hon i början att han inte är kastrerad, skulle det vara annorlunda om han Var kastrerad?

Jag har lite problem med en kille (som jag nämner i #10)
En virvelpet med mycket hår och han har problem med sin analsäck. Till att börja med så samlas det extremt mycket äckligt och jag förstår inte vart allt kommer ifrån men sedan har han även problem med att det ibland fastnar bajs i en hudflärp inne i säcken, jag vet inte exakt Vad det fastnar och man måste blöta upp rejält och länge för att få bort den trots att man rengjorde säcken någon dag innan. Jag är ganska säker på att det gör ont/är extremt obehagligt för honom att ha så.

Jag har läst, dock i gamla trådar, att kastrering är otroligt riskabelt så vill ju inte utsätta honom för kastrering i onödan men skulle det hjälpa hans analproblem så är det nog värt det för hans egen skulle för han avskyr att jag är på honom och måste rengöra, ofta. Det är inte enbart pga analsäcken som jag funderar på kastrering utan han har även lite mindre bra beteenden för sig mot sin burskompis men det är hanterbart. Notera, funderingar tänker inte göra något som ändå inte skulle hjälpa.
Han är väldigt skygg av sig, jag började få lite ordning på honom med tilliten men nu blir det ju inte bättre av att han numera ser mig som den hemska saken som vänder, klämmer och stoppar in tops i ändan på honom. Känns inte hållbart för någon av oss i längden liksom.

Har ni några andra, mindre extrema förslag än kastrering vad jag kan försöka med?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cochon
3/13/15, 1:48 PM
#27

Oj, detta hade jag ingen aning om, men tackar för tråden för detta är ju jätte viktigt! Har haft två killar som alltid hade problem med detta, men gjorde bara något vid det när det var riktigt illa, för det var ju först då man såg det…

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Fridaaaa
3/13/15, 3:56 PM
#28

Jag kollar bara mina ibland men sällan det behövs tömmas eller göras något. Två okasterade. Aldrig direkt haft en hane som det behövs ofta på

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
3/14/15, 12:39 AM
#29

Jag brukar få dra ut hår på mina hanar eller trycka ut snoppen och dra ut hårstrån eller torv, men inte mer. Får väl sätta igång att pyssla lite bättre! 😛

[AnimeV4]
3/14/15, 10:50 PM
#30

Gjorde detta idag och det var mycket enklare än jag trodde! Jag använde intim tvättolja.

philippazon
3/17/15, 5:06 PM
#31

Jag gjorde detta nyss på mina. stod utomhus och det luktade ingenting, fick inte ut så mkt heller men ska ha det som rutin. bra att man får lära sig nya saker här på MiF haha :D

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Rheen
7/23/17, 10:46 PM
#32

Jag puttar upp den här tråden, då fler kan ha användning av den! 👍

~ Rheen.

Brad_och_Olle
7/24/17, 1:50 AM
#33

😝 Ser inte så mysigt ut… Kommer det inte ut naturligt när dom bajsar?

Upp till toppen
Annons: