Annons:
Etiketterundersökningquiz
Läst 2396 ggr
[julia&marsvin]
10/22/14, 7:24 PM

Era misstag med marsvinen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det skulle vara kul att få veta vad för några misstag ni gjort med era marsvin. En gång till exempel så skulle vi åka och handla. Då tog jag med mitt marsvin Mysan till mitt rum (klockan 12:00) och lämnade henne i sängen medan ag bytte om. Sen åkte vi iväg och när vi kom hem igen klockan 14:10 så undrade jag vart Mysan var.. Hon hade alltså legat där i min säng , kissat och bajsat och haft det allmänt gött i 2 timmar och 10 minuter.. Det skade ju inte henne men det bör inte få hända igen.. Skriv gärna era berättelser från misstag och döm inte någon för vad de gjort. Alla gör misstag.. :)

Annons:
[julia&marsvin]
10/22/14, 7:26 PM
#1

Och bilden är på Mysan och hennes son. (Mysan åt höger)

Deathkitten
10/22/14, 7:31 PM
#2

Det största misstaget jag har gjort var med ett av mina marsvin för ca 6 år sedan. Jag skulle stoppa tillbaka honom i buren, och höll honom tydligen inte helt säkert då han älskade att bli buren. Men så tjoff hoppade han ner i buren från midjehöjd. Det blev en ganska hård smäll på ett av alla husen i burens tak. Han klarade sig tack och lov utan skador och fortsatte försöka hoppa ur buren till mitt knä så fort jag öppnade den.

Men ångesten över det har jag än idag. Jag trodde verkligen att jag tagit död på min älskade gris. Förutom det så har det bara varit småsaker. Som att t.ex släppa ner grönsaker i buren och ett marsvinshuvud hamnar ivägen. Marsvin är starkare än man tror och oftast är det bara en själv som bryr sig och börjar noja. :p

JonnaCecilia
10/22/14, 8:02 PM
#3

Själv var det när mitt ena marsvin ramlade ner på golvet för att han sprattlade så mycket en gång men det var ingen fara som tur var. Tror han landade rätt mjukt på mattan.

Eller, mitt största misstag var väl på nittiotalet när jag o min syster hade varsitt marsvin, skaffade en kanin, syrrans marsvin dog och vi skaffade ingen ny marsvinskompis åt min lilla Linda. Det har jag dåligt samvete för även om jag var liten, det stod i marsvinsboken vi hade att marsvin och kanin är bra kompisar  (!) fanns ju inte internet så man kunde kolla som idag… Vi gjorde ju vårt bästa DÅ men nu vet jag bättre :( 

Har en kompis vars marsvin bodde i en box i stallet, han dog av en morot i huvudet… det var deras största misstag :(

[julia&marsvin]
10/22/14, 8:46 PM
#4

Oj nu kom jag att tänka på när Molly attackerade (..!..) mig när hon kände sig pressad. Hon bet sig fast i mitt finger och jag lyfte upp handen så att hon hängde en meter över marken. Sedan släppte hon bettet. (*Jag har ett ärr kvar, ett minne*) :)

HPmarsvinet
10/22/14, 10:11 PM
#5

Mitt ena marsvin sprattlar väldigt mycket när hon ska ner i buren, så en gång tappade jag henne. Hon klarade sig ganska bra men hon slog i läppen på gallret, så den delade sig men tänderna blev inte skadade och det läkte fort

HPmarsvinet
10/22/14, 10:20 PM
#6

Sen var det en av mina kompisars marsvin. Dem berukar ta upp deras marsvin på morgonen och mysa i sängen med dom, men en dag när jag kom hem till dom efter skolan var hon inte i buren. Så jag frågade kompisen om marsvinet hade dött, och hon trodde jag skämtade med henne (ett dåligt skämt) men när hon kom och kollade blev hon förvånad. Så vi sprang runt och letade efter henne, och jag hittade henne, under täcket, på golvet. Det visade sig att kompisen syster hade glömt marsvinet där Medans hon gick till skolan. Så lilla Molly hade legat där mellan typ kl 08:00-15:00. Men hon var nöjd och glad och låg där och åt morgonens gurkbit:)

Annons:
[Emmisen92]
10/22/14, 10:23 PM
#7

Mitt största misstag var att inte vara tillräckligt påläst när jag fick mitt första marsvin.
Fick en hane från djuraffären som bodde själv i en maxiduna utan varesig hus eller annan inredning.
Han fick varken hö eller c-vitaminrika grönsaker utan levde på färgglad gnagarblandning, isbergssalad, gurka och morötter.
Jag älskade det marsvinet och trodde att han hade det jättebra men nu vet man ju bättre. Han blev tillslut förlamad i bakbenen och dog ganska ung.

bohan85
10/22/14, 10:49 PM
#8

Vet inte om jag kan kalla det misstag men mitt ena marsvin hade bara bott hos oss i några veckor och var väl kanske ca 2 månader.  Halvlåg i soffan med henne på bröstet. Rätt som det är gör hon ett jättehopp rakt ut för soffkanten. Tänker att nu har hon slagit ihjäl sig. Tittar ner och hon har lyckats landa i en kompostpåse som det var spån i!  Där ligger hon förvirrat på rygg och vänder sig sedan snabbt om. Nu är hon över 5 år och betydligt lugnare!

tenevallaren
11/1/14, 1:43 AM
#9

Mitt och min systers misstag var med våra två första marsvin. Vi var väldigt små då. Men när vi köpte vårt allra första marsvin så var det en lite äldre marsvins hane och vi tyckte att han borde få en kompis. Så vi gick till djuraffären och köpte ett till marsvin, vi lade ihop dom båda. Men vad vi inte tänkte på var att de marsvinet vi redan hade var en hane och de marsvinet vi köpte var en hona! Haha så rätt som det var så var honan på smällen. Det kom ju iaf något bra av vårt misstag ^^ hon fick 4 små ungar varav en var död…

mallsan
11/1/14, 4:00 PM
#10

Mitt största misstag (hittills, har haft marsvin i snart fyra år) var nog antagligen när jag skulle bära Pringles ifrån buren till soffan för att mysa för drygt två år sedan.

När vi går igenom hallen så börjar hon helt plötsligt sprattla och "kastar" sig ut i luften. Konsekvenserna var ett chockat marsvin med ett bitsår på underläppen.

Läkte dock snabbt och nu är Pringles 6 år gammal. Hon blir alltid nervös av att bli buren så jag antar att det kommer fortsätta vara så även om hon aldrig har/kommer att falla ner igen.

Upp till toppen
Annons: