Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1892 ggr
akittehmonster
8/23/15, 11:50 AM

Min kompis...

Min kompis har en marsvins hona själv, hon ska nu skaffa en hane till henne.
Hon tänker sälja ungarna till djuraffär och sin bror. Hon tänker ha hanen och ungarna (även söner) med mamman till dom är 8 veckor. (Alltså så att alla kan para varandra) 

Vet ni varför? För hon har pratat med en djuraffär och tror sig kunna något för hon har haft marsvin som liten precis som sin mamma. Hur får jag henne att förstå att hennes hona inte kommer må bra av detta?

Annons:
lollynonna
8/23/15, 11:57 AM
#1

Be så många som möjligt skriva tips osv och visa henne tråden. om det är många  som skriver blir man mer övertygad än om det bara är en :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

akittehmonster
8/23/15, 12:02 PM
#2

#1 hon säger att hennes syster jobbar med djur och säger att hona och hane är bäst och ha tillsammans. Visst de funkar bra. Om hanen är kastrerad.

lollynonna
8/23/15, 12:06 PM
#3

Vad har du sagt åt henne och vad har hon svarat? Säg "Ja din syster kanske jobbar med djur, men bara därför betyder det inte att hon alltid har rätt. Hon kanske tror att det är rätt, men man kan inte ha en hane och en hona ihop. Då kommer det ungar hela tiden och mamman kan dö i förtid av att få så mycket bebisar"

Då jag har sagt detta att de dör i förtid av för mycket ungar har personerna tänkt en gång till och kommit fram till att, nej, det är nog bäst att ha 2 av samma kön ändå. För man vill ju inte döda sina djur, eller hur?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

akittehmonster
8/23/15, 12:12 PM
#4

#3 jag försöker övertala att hon ska köpa hona. Hon vill ha en som är äldre en hennes. Men hon vill endast köpa i göteborg av antingen djuraffär eller uppfödare för hon vägrar köpa från blocket.

Ljungåsen
8/23/15, 12:29 PM
#5

Argumenten i #3 är riktigt bra, tycker jag. Fråga vad kompisen är ute efter? Vill hon ta livet av sin hona? Om hon vill ha ett äldre marsvin som kompis tipsar jag om Eragons. http://www.eragons.se/ Därifrån kommer hon aldrig få en fertil hane till sin hona i alla fall.

lollynonna
8/23/15, 1:52 PM
#6

#4 Kan inte du köpa en åt henne då? Alltså att du visar en bild på en från tex blocket, frågar om hon vill ha den och att ni kan köpa den?

Inte nu för att jag vet om det funkar men så skulle nog jag ha gjort om det enda som fanns var blocket.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
akittehmonster
8/23/15, 3:08 PM
#7

#6 hon vägrar. hon vill ha en hane

lollynonna
8/23/15, 4:06 PM
#8

#7 Säg att det är en hane fast du köper en hona? Lite elakt kanske, men hon måste förstå. Eller egentligen kanske man inte ska göra så men…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

akittehmonster
8/23/15, 5:00 PM
#9

#7 hon har hittat en hane nu. Hon ska ha dom med galler emellan i början och sen får dom la gå ihop och blir det ungar så blir det typ. 

Hennes inställning är helt wacko!

lollynonna
8/23/15, 5:04 PM
#10

Men herregud! Vem köpte hon den av? Överös henne med massor av info om hur dåligt det är, tvinga henne att läsa. Gud jag blir så arg!! Säg att hon kommer ta kål på honan, förmodligen död inom ett år…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lissora
8/23/15, 5:07 PM
#11

Visa henne den här tråden. Det är verkligen inte snällt att göra så mot den stackars honan…

akittehmonster
8/23/15, 7:16 PM
#12

#10 #11 hon blev arg och hota med att typ anmäla mig och shit. Så kan inte göra nått nu.

lollynonna
8/23/15, 7:57 PM
#13

#12 Blev hon arg för att hon läste tråden?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
JonnaCecilia
8/23/15, 8:43 PM
#14

Anmäla dig för vad? Du kan ju anmäla henne för vanvård då, kan du ju säga!

Adi
8/27/15, 5:25 PM
#15

Hur svårt är det för en persion att lyssna när det gäller marsvinets besta?

[Fyratassar12]
8/28/15, 8:43 PM
#16

Suck nu blir jag jätte arg! Man ska inte ha en okasterad hane och hona tillsammans om man inte sysslar med seriös avel det är ju svårt att sälja ungarna. O hon verkar inte bry sig om marsvinets bästa överhuvudtaget. Hade honor ett tag men lätt aldrig dom träffa hanarna över huvudtaget. Nu har vi bara hanar i två burar två o två par. Men jag skulle bli besviken på henne om jag vore du vilket du har rätt till :) Tycker synd om både honan och hanen som hon har. Jag har köpt Hampus och Orvar samt Elvis från blocket inget fel på dessa marsvin. Inget skiljer Minto som är från uppfödare som från dom.

ThatCuteThingie
11/12/16, 9:08 AM
#17

när hon köpt båda marsvinen säg att du vill komma till henne och prata och bara ta den stakars honan och gå där ifrån !

[Wijnja]
11/12/16, 10:22 AM
#18

Ska hon verkligen ha marsvin hon verkar unte kunna nått man avlar inte om man inte kan man avlar inte på zoo djur för man vet inte stammen på dem utan stamtavla då avlar man inte

ThatCuteThingie
11/12/16, 1:04 PM
#19

jag personligen tycker att de är ok att avla djur utan stammtavla  men då ska man också för det första känna honan så man vet att hon klarar det och man måste förbereda henne och alltid tänka på djurets bästa innan man äns börjar tänka på avel det är inte bara att köpa 2 marsvin och låta dom avla till döds .man måste läsa på om sådana grejer innan man planerar det och man ska absolut inte bara köpa en hane och en hona !

ThatCuteThingie
11/12/16, 1:05 PM
#20

tror inte hon hade uppskattat att bli behandlad som hon planerar att behandla marsvinen .

Annons:
[Wijnja]
11/12/16, 6:08 PM
#21

Håller med er man köper inte ett marsvin som ska avla på hela tiden

Upp till toppen
Annons: